Gå til innhold

hva er forskjellen på terapaut og psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg det?

Anonymous poster hash: 27b0b...106

Fortsetter under...

Skrevet

En terapeut kan gi råd og veiledning via dialog, men kan aldri behandle en diagnose eller en sykdom slik en psykolog kan gjøre.

Anonymous poster hash: 13281...49d
Skrevet

Ehm hvordan vet jeg hva jg trenger?

Anonymous poster hash: 27b0b...106

Skrevet

Du finner ut hva du trenger i samråd med lege. Be om henvisning til DPS f eks, så blir du utredet, behovet ditt kartlagt, og du får nødvendig behandling.

Anonymous poster hash: 4d0b5...ad1

Skrevet

Beklager at jeg kupper tråden, men er det noen forskjell på psykolog og psykiater?

Anonymous poster hash: 22c99...944

Skrevet

Enkelt:

Hvem som helst kan kalle seg terapeut (innenfor ett eller annet). Mens psykolog er en profesjon og en beskyttet tittel.

Annonse

Skrevet

Har du andre problemer enn psykiske kan du benytte en terapeut kurset innenfor f.eks. karrierecoaching eller annet. Er det psykisk, benytt en psykolog :).

Skrevet

En psykolog har hele sin utdannelse innen psykologi, en psykiater er en lege med tilleggsutdanning innen psykologi. En psykolog kan stille diagnoser og behandle med terapi, men kan ikke gi medisiner. Det kan psykiateren. Psykiateren har også trening i ulike terapiformer, men min erfaring er at psykologen er bedre på den biten.

Anonymous poster hash: 45131...a89

Skrevet

En psykolog har hele sin utdannelse innen psykologi, en psykiater er en lege med tilleggsutdanning innen psykologi. En psykolog kan stille diagnoser og behandle med terapi, men kan ikke gi medisiner. Det kan psykiateren. Psykiateren har også trening i ulike terapiformer, men min erfaring er at psykologen er bedre på den biten.

Anonymous poster hash: 45131...a89

Får ofte bedre hjelp av psykolog når en har det vanskelig, livskrise etc. Psykiater hjelper pasienter med psykiske diagnoser, feks pasienter med schizofreni, psykoser etc 👼

Anonymous poster hash: 80040...824

Skrevet

Det var ikke terapi, men terapeut HI spurte om.

En gestaltterapeut eller psykoterapeut er f.eks. verken en psykolog eller en psykiater, men en person med noen "kurs" innen områdene nevnt over.

Anonymous poster hash: 199ee...6b6
Skrevet

Beklager at jeg kupper tråden, men er det noen forskjell på psykolog og psykiater?

Svarte på dette eg da.. 👼

Skrevet

Svarte på dette eg da..

Ok, beklager. Så ikke den ;).

Skrevet

Svarte på dette eg da..

Ok, beklager. Så ikke den ;).

Du er tilgitt 👼

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...