Gå til innhold

Når barnet er redd for å ligge alene på rommet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn på 2, 5 år har hele livet trengt at vi sitter ved ham til han sovner. Vi vil jo gjerne at han nå skal lære seg til å sovne alene, men stadig gråter han nesten i panikk fordi han ikke vil eller tør være alene. Han sier han synes det er skummelt på rommet og har nå fått ei lampe som står på hele natta. Det syntes han hjalp litt. Men han kan fortsatt våkne på natt og hyle på oss, og ofte sovner han ikke da før vi tar ham med til senga vår.

Synes det er fælt å være hard med ham om han er redd da. Hva skal vi gjøre med denne redselen? Han er litt utrygg generelt. Liker ikke når det er mange folk, eller nye folk... hmm... synes så synd på ham, men vet ikke hvordan best hjelpe ham. Hjelp?

Anonymous poster hash: fa49b...633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må han ligge på eget rom da?

Jeg forstår ikke hvorfor ikke små barn som er utrygg, som din, ikke bare kan få sove hos mamma og pappa. Han blir fort stor og vips er han i egen seng, på eget rom og dere har adgang forbudt ;)

Vi hadde en liten som var utrygg som din. Han sov hos oss i perioden halvannet til fire år. I et par år måtte vi ligge hos han nesten hver kveld til han sovnet, men det tok ikke lange tiden. Nå sover han i egen seng, på eget rom, med nattlampe og døren på klem. Noen kvelder sovner han i vår seng og vi bærer han inn. Andre netter kommer han ruslende inn til oss. Helt ok :)

Anonymous poster hash: c5fdb...847

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor ikke små barn som er utrygg, som din, ikke bare kan få sove hos mamma og pappa. Han blir fort stor og vips er han i egen seng, på eget rom og dere har adgang forbudt ;)

Vi hadde en liten som var utrygg som din. Han sov hos oss i perioden halvannet til fire år. I et par år måtte vi ligge hos han nesten hver kveld til han sovnet, men det tok ikke lange tiden. Nå sover han i egen seng, på eget rom, med nattlampe og døren på klem. Noen kvelder sovner han i vår seng og vi bærer han inn. Andre netter kommer han ruslende inn til oss. Helt ok :)Anonymous poster hash: c5fdb...847

Han MÅ jo ikke ligge på eget rom, men det er veldig upraktisk å ha ham på vårt rom siden vi også har en liten baby der. Babyen havner jo også ofte i senga, og da blir det trangt, og de to små vekker hverandre hele tida. Legginga blir også veldig problematisk da de vekker hverandre...

Skrevet

Har også et barn som ikke ville sove alene. Det gikk over da han var ca 4 år. Før det ble han lagt i sin seng, men fikk sove i vår seng når han våknet om natta. Redselen ble nesten kurert når vi ga opp å væra strenge. Følg magefølelsen med slike barn. De tester ikke grenser, men er genuint redde.

Anonymous poster hash: 57389...0e7

Skrevet

Finn en madrass og legg på gulvet på deres rom, så kan han legge seg der når han ikke vil være alene. 

Skrevet

Finn en madrass og legg på gulvet på deres rom, så kan han legge seg der når han ikke vil være alene.

Ikke plass til det pga senga til babyen. Og han ligger fortsatt i sprinkelseng som han ikke går ut av så vi må jo uansett hente ham evt. Og da vekker vi babyen. Og babyen vekker ham når den er sulten...

Skrevet

Eller legg en madrass på rommet hans som en av dere kan legge dere på ved behov.

Anonymous poster hash: 59d77...5dc

Skrevet

Ikke plass til det pga senga til babyen. Og han ligger fortsatt i sprinkelseng som han ikke går ut av så vi må jo uansett hente ham evt. Og da vekker vi babyen. Og babyen vekker ham når den er sulten...Anonymous poster hash: fa49b...633
Kansje det hjelper å gi ham ny seng som det er enkelt å komme ut av. Da slipper han å føle seg låst til senga. Noen ganger kan vissheten om at han kan gå til dere være nok til at han blir trygg i egen seng.

Et annet alternativ er å la babyen sove på hans rom. Da er de to. Det kan også være trygt og godt.

Anonymous poster hash: 08c14...5b4

Skrevet

Vi hadde en liten som var utrygg som din. Han sov hos oss i perioden halvannet til fire år. I et par år måtte vi ligge hos han nesten hver kveld til han sovnet, men det tok ikke lange tiden. Nå sover han i egen seng, på eget rom, med nattlampe og døren på klem. Noen kvelder sovner han i vår seng og vi bærer han inn. Andre netter kommer han ruslende inn til oss. Helt ok :)Anonymous poster hash: c5fdb...847

Han MÅ jo ikke ligge på eget rom, men det er veldig upraktisk å ha ham på vårt rom siden vi også har en liten baby der. Babyen havner jo også ofte i senga, og da blir det trangt, og de to små vekker hverandre hele tida. Legginga blir også veldig problematisk da de vekker hverandre...

Har dere plass til en seng til ved siden av dere eller en madrass på gulvet? Han kan jo sovne i deres og bli flyttet over der etterpå.

Frøkna mi er 3 og sover i vår seng enda.

Anonymous poster hash: 35f42...173

Skrevet

Kan ikke faren ligge på rommet med gutten da?

Anonymous poster hash: cc3e4...156
Skrevet

Pappa kan vel ligge der. Men håpet at det var andre ti g vi kunne gjøre for å få ham tryggere. Vi kan jo ikke være med ham hele tiden. Feks når han er engstelig i bhg pga nye folk. Eller andre situasjoner hvor vi ikke er der eller kan trøste med kos.

Skrevet

Vi hadde en liten som var utrygg som din. Han sov hos oss i perioden halvannet til fire år. I et par år måtte vi ligge hos han nesten hver kveld til han sovnet, men det tok ikke lange tiden. Nå sover han i egen seng, på eget rom, med nattlampe og døren på klem. Noen kvelder sovner han i vår seng og vi bærer han inn. Andre netter kommer han ruslende inn til oss. Helt ok :)

Blir ikke det litt som å bekrefte frykten hans ? Det er jo tross alt ikke farlig på soverommet. Det er jo påfallende at ett barn , hele livet, har vært redd for å sove i sengen sin. Hvorfor er han det?

Skrevet

Det kan jo hende foreldrene ønsker å bevare samlivet sitt.
Skrevet

Det kan jo hende foreldrene ønsker å bevare samlivet sitt.

Det kan hende. Men når det er et så lite barn som søker trygghet hos foreldrene så synes jeg faktisk det skal prioriteres.

Anonymous poster hash: ff318...c80

Skrevet

Blir ikke det litt som å bekrefte frykten hans ? Det er jo tross alt ikke farlig på soverommet. Det er jo påfallende at ett barn , hele livet, har vært redd for å sove i sengen sin. Hvorfor er han det?

Det tenker jeg også! Jeg fikk sove hos mamma og pappa fra jeg var baby, jeg fortsatte med det til jeg var nesten 12 år!!! Jeg var så pissredd hele tiden, og den eneste tryggheten som fantes for meg var å sove med mamma og pappa, så det er ikke alle det går over for når de er 4 år..

Anonymous poster hash: eadab...83a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...