Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 Håper noen av dere kan hjelpe meg. Jeg er ganske fortvilet og vet ikke hve jeg skal gjøre.. Jeg har så vondt i området like over rumpa, og rundt halebeinet med stråling ned i rumpeballen. Jeg tok det opp med legen og hun sa det måtte være en helt tilfeldig muskelsmerte som tilfeldigvis har kommet akkurat nå. Hun sa det umulig kunne være bekkenplager pga graviditet så tidlig. Hun mente jeg bare skulle se det an.. Jeg tenker jo og at det er rart, men kan ikke forstå hva disse plutselige smertene er for noe. Det virker som de stadig blir verre... Symptomene er som følger: - Plutselige lyn/stikk nedover i rumpeballen når jeg går. (Akkurat sånne stikk har jeg kjent noen få ganger før som engangstilfeller ifb m jogging. Da bare ett stikk og ingen annen smerte i området rundt) - Smerte/ømhet rundt halebeinet - Smerter i overgang rumpe/rygg som forverres når jeg reiser meg etter å ha sittet i ro - Sterke smerter når jeg snur meg i senga om natten - Økende smerter når jeg står forverbøyd Jeg leser at bekkenløsning er smerter på forsiden, mens bekkenlåsning er smerter på baksiden. Er dette symptomer på bekkenlåsning, eller går ikke det an så tidlig slik at dette må være noe helt tilfeldig? Jeg føler meg veldig hemmet i hverdagen - jeg klarer ikke å gå normalt og får ikke trent eller noenting. Uansett hva det er bør vel noen se på det? Anonymous poster hash: f496a...9c4
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 Jeg begynte i uke 5, men har hatt problemer siden jeg gikk med førstemann Anonymous poster hash: e06d4...b02
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Du er i uke 5? Nei, det er ikke mulig å få bekkenplager da. Egget har knapt festet seg. Anonymous poster hash: 3754b...88d
Brennheite Badeand Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Kan være tilfeldig, og noe helt annet. Men samtidig er bekkenløsning hormonelt og kan derfor begynne tidlig selv om "Normalen" er at det begynner senere. Ta deg en tur til osteopat, det er mitt beste råd
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 Du er i uke 5? Nei, det er ikke mulig å få bekkenplager da. Egget har knapt festet seg. Anonymous poster hash: 3754b...88d Selvfølgelig er det mulig, jeg var hos fysio igjen i uke 5 pga det. Anonymous poster hash: e06d4...b02
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Med nr 2 nå var problemer med bekkenet en av de tidligste symptomene! Så ja det er fullt mulig å få bekkenproblem i uke 5. Ang bekkenløsning vs låsning: enn får bekkenløsning bak også i IS-leddene. Dvs ved kanten til korsbenet. Jeg plages enda med smerter og løshet 4 mnd etter fødsel. Blir svært hemmet i hverdagen og får kun trent øvelser som ikke belastet bekkenet. Hos meg var/ er det verst i ryggen. Mitt råd: få henvisning til fysio av legen. Påpek at du har bekkenplaget med gangvansker slik at du får det dekket. Ellers så kan du prøve osteopat eller naprapat. Ville ikke gått til kiropraktor før du vet om det er bekkenlåsning eller løsning. Lykke til:) Anonymous poster hash: 0545a...5c2
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Hos meg startet det i ca uke 6, blir værre når jeg går mye, sitter med beina fra hverandre/på gulvet osv. innimellom stråler det helt ned i leggen. Heldigvis hos meg sitter det bare i den ene siden, slik at når jeg ligger i senga om natten kan den siden hvile på den andre og smertene blir mildere. Men jeg hadde kraftig bekkenløsning etter fødsel sist gang og brukte over et år på å kunne gå lengre strekninger. Anonymous poster hash: 3740c...83f
BettyBoob Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Med nr 1 fikk jeg plager med bekkenet i uke 5, ble sendt på vanngym for gravide og til man.terapeut av jordmor og lege.
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Det er jo pga hormon så fullt mulig! Ta en tur til Fysio
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Du er i uke 5? Nei, det er ikke mulig å få bekkenplager da. Egget har knapt festet seg. Anonymous poster hash: 3754b...88d Du vet altså ikke at progesteron og østrogen er også vist å påvirke båndene rundt bekkenet? Jeg har bekkenplager hver eneste måned mellom eggløsning og mens. Årsaken er progeseron som blir utskilt i kroppen når folikkelen har frigitt egget. Samt at produksjonen av østrogen skyter fart. Så å ha bekkenplager i uke 5 er da høyst mulig, det behøver ikke å ha noe med om et befruktet egg er festet eller ei. Da lærte du noe nytt i dag også Anonymous poster hash: f9f0a...ca9
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Du er i uke 5? Nei, det er ikke mulig å få bekkenplager da. Egget har knapt festet seg. Anonymous poster hash: 3754b...88d Tror du bekkenproblemer kun skyldes stor mage? Det er minst like mye hormonelle årsaker. Anonymous poster hash: 1c792...cd7
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #12 Skrevet 8. januar 2014 Du er i uke 5? Nei, det er ikke mulig å få bekkenplager da. Egget har knapt festet seg. Anonymous poster hash: 3754b...88d Du vet altså ikke at progesteron og østrogen er også vist å påvirke båndene rundt bekkenet? Jeg har bekkenplager hver eneste måned mellom eggløsning og mens. Årsaken er progeseron som blir utskilt i kroppen når folikkelen har frigitt egget. Samt at produksjonen av østrogen skyter fart. Så å ha bekkenplager i uke 5 er da høyst mulig, det behøver ikke å ha noe med om et befruktet egg er festet eller ei. Da lærte du noe nytt i dag også Anonymous poster hash: f9f0a...ca9 Ikke jeg som kom med den teite kommentaren her...Men fy faen og irriterende det må være og ha det så ofte som deg har du prøvd akupunktur? Anonymous poster hash: e06d4...b02
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #13 Skrevet 8. januar 2014 Du er i uke 5? Nei, det er ikke mulig å få bekkenplager da. Egget har knapt festet seg. Anonymous poster hash: 3754b...88d Du vet altså ikke at progesteron og østrogen er også vist å påvirke båndene rundt bekkenet? Jeg har bekkenplager hver eneste måned mellom eggløsning og mens. Årsaken er progeseron som blir utskilt i kroppen når folikkelen har frigitt egget. Samt at produksjonen av østrogen skyter fart. Så å ha bekkenplager i uke 5 er da høyst mulig, det behøver ikke å ha noe med om et befruktet egg er festet eller ei. Da lærte du noe nytt i dag også Anonymous poster hash: f9f0a...ca9 Ikke jeg som kom med den teite kommentaren her...Men fy faen og irriterende det må være og ha det så ofte som deg har du prøvd akupunktur? Anonymous poster hash: e06d4...b02 Ikke mot akkurat dette, men jeg har trent bevisst for å styrke muskulaturen det siste året og det har hjulpet en god del. Ellers så lærer man seg til å leve med det meste og jeg beklager meg veldig sjeldent. Jeg må passe meg om jeg skal løfte eller flytte tunge ting i den perioden, ellers ender jeg opp med store smerter. Men takk for medfølelsen, det gjør godt at noen forstår. Det er det nemlig ikke alle som gjør Anonymous poster hash: f9f0a...ca9
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #14 Skrevet 8. januar 2014 Takk for svar Ja jeg er 5+6 og har hatt det en uke allerede. Men hadde ivf og ble overstimulert og har tatt progesteronstøtte siden egguttak. Så det kan jo da også ha virket inn da ut fra det flere av dere skriver.. Det er forresten ikke riktig at egget knapt har festet seg for det gjorde det for tre uker siden ( basert på bioingeniør og gyns vurdering av egget da det ble satt inn og at jeg opplevde festeblødning) Ok- så jeg bør bare si til legen at jeg vil ha henvisning og forlange at det blir tatt alvorlig. Men dere som ble plaget så tidlig - ble det verre og verre? Fortsetter det å utvikle seg sånn her i 8 mndr blir jeg jo totalt invalid.. Er det noe man kan gjøre for å forebygge? Er det lurt å gå eller holde seg i ro? Herlighet stakkars deg som skrev at du er plaget hver måned.. Men kanskje det er antydning til det jeg har kjent jeg og før da når jeg har fått sånne stikk/ilinger i rumpeballen. Er også ofte øm på halebeinet, men det har det vært siden jeg bristet det for ti år siden så har tolket det som det.. Men kanskje jeg hadde funnet et syklusmønster sånn som deg om jeg hadde notert det ned. Så interessant - dette har jeg aldri tenkt over. Takk for svar! HI Anonymous poster hash: f496a...9c4
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #15 Skrevet 9. januar 2014 Dytter litt på denne... Smertene blir verre og verre, nå med stråling nedover utsiden av begge lår og helt ned til kneet på det ene benet. Det gjør vondt å sitte rett opp og ned på kontorstolen hele dagen. Virker som det låser seg mer og mer i korsryggen. Skal ringe legen i morgen og forlange henvisning til fysio. Men dere som ble plaget med dette - kan det blir bedre utover, stabilisere seg, eller blir det bare verre? Hva er det som er anbefalt å foreta seg egentlig? Det virker ikke som det er bra for meg å sitte så mye på en kontorstol, synes det eneste som hjelper er å ligge i ro, men man kan jo ikke akkurat gå hen og sykemelde seg heller. Håper noen har noen tips! Anonymous poster hash: f496a...9c4
Rosarose8 Skrevet 9. januar 2014 #16 Skrevet 9. januar 2014 Gikk til kiropraktor med god effekt på låsningen under forrige svangerskap. Hvis du bor i Oslo er bekken og barn på skøyen bra. De har både fysio og kiropraktor.
Optatium Skrevet 9. januar 2014 #17 Skrevet 9. januar 2014 Håper noen av dere kan hjelpe meg. Jeg er ganske fortvilet og vet ikke hve jeg skal gjøre.. Jeg har så vondt i området like over rumpa, og rundt halebeinet med stråling ned i rumpeballen. Jeg tok det opp med legen og hun sa det måtte være en helt tilfeldig muskelsmerte som tilfeldigvis har kommet akkurat nå. Hun sa det umulig kunne være bekkenplager pga graviditet så tidlig. Hun mente jeg bare skulle se det an.. Jeg tenker jo og at det er rart, men kan ikke forstå hva disse plutselige smertene er for noe. Det virker som de stadig blir verre... Symptomene er som følger:- Plutselige lyn/stikk nedover i rumpeballen når jeg går. (Akkurat sånne stikk har jeg kjent noen få ganger før som engangstilfeller ifb m jogging. Da bare ett stikk og ingen annen smerte i området rundt)- Smerte/ømhet rundt halebeinet- Smerter i overgang rumpe/rygg som forverres når jeg reiser meg etter å ha sittet i ro- Sterke smerter når jeg snur meg i senga om natten- Økende smerter når jeg står forverbøyd Jeg leser at bekkenløsning er smerter på forsiden, mens bekkenlåsning er smerter på baksiden. Er dette symptomer på bekkenlåsning, eller går ikke det an så tidlig slik at dette må være noe helt tilfeldig? Jeg føler meg veldig hemmet i hverdagen - jeg klarer ikke å gå normalt og får ikke trent eller noenting. Uansett hva det er bør vel noen se på det? Anonymous poster hash: f496a...9c4 Jeg har hatt svært like smerter som du beskriver pga manglende kjernemuskulatur. Kontakt fysio for hjelp?:-)
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 9. januar 2014 #18 Skrevet 9. januar 2014 Du er i uke 5? Nei, det er ikke mulig å få bekkenplager da. Egget har knapt festet seg. Anonymous poster hash: 3754b...88d Kanskje lære deg litt om hormonenes påvirkning av kroppen? HI: Jeg fikk bekkenlåsning i uke 4, etterfulgt av bekkenløsning i uke 8 sist svangerskap. Med gutten hadde jeg bekkenproblemer fra 6 uke.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #19 Skrevet 9. januar 2014 Du er i uke 5? Nei, det er ikke mulig å få bekkenplager da. Egget har knapt festet seg. Anonymous poster hash: 3754b...88d Kanskje lære deg litt om hormonenes påvirkning av kroppen? HI: Jeg fikk bekkenlåsning i uke 4, etterfulgt av bekkenløsning i uke 8 sist svangerskap. Med gutten hadde jeg bekkenproblemer fra 6 uke. Takk for svar. Hva skjedde da? Hva måtte du gjøre? Måtte du være mest mulig i ro, ble du sykemeldt? Eller skulle du prøve å leve som normalt? Ble det vondere og vondere? Hva slags jobb hadde du? Skal man trene styrke av musklene rundt? Mange spørsmål, men jeg er så bekymret for hvordan dette skal gå når det starter så tidlig. Skal absolutt komme til fysio for å prøve å avverge dette.. Anonymous poster hash: f496a...9c4
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 9. januar 2014 #20 Skrevet 9. januar 2014 Du er i uke 5? Nei, det er ikke mulig å få bekkenplager da. Egget har knapt festet seg. Anonymous poster hash: 3754b...88d Kanskje lære deg litt om hormonenes påvirkning av kroppen? HI: Jeg fikk bekkenlåsning i uke 4, etterfulgt av bekkenløsning i uke 8 sist svangerskap. Med gutten hadde jeg bekkenproblemer fra 6 uke. Takk for svar. Hva skjedde da? Hva måtte du gjøre? Måtte du være mest mulig i ro, ble du sykemeldt? Eller skulle du prøve å leve som normalt? Ble det vondere og vondere? Hva slags jobb hadde du? Skal man trene styrke av musklene rundt? Mange spørsmål, men jeg er så bekymret for hvordan dette skal gå når det starter så tidlig. Skal absolutt komme til fysio for å prøve å avverge dette.. Anonymous poster hash: f496a...9c4 Jeg var ikke i arbeid, var arb.søker, noe legen stoppet opp, for at jeg ikke skulle belastes mer enn forsvarlig. Jeg har en ryggskade, som gjør at jeg ikke kan motta behandling på ryggen helt uten videre. Som regel må man henvendes til kiropraktor for leddbehandling samt triggerpunktbehandling i bekken og seteregion, da dette gir rask lindring. Selv fikk jeg kun massasje, for å sikre helsa mi på langsikt. Men, om du allerede sliter, er rådet slik jeg fikk: kom deg hurtig til lege og på henvisning til kiropraktor, jo raskere behandlingen starter, jo større sjanse for smertefritt/smerteredusert svangerskap. Med gutten, så gikk det bra helt til uke 35, da måtte jeg starte med krykker (bekkenløsning) Med jenta endte jeg opp med krykker av og på fra uke 10. Er snart 2 år siden fødsel, men jeg sliter enda av og på, legen tror det er fodri kiropraktor ikke ville behandle meg slik det pleier å gjøres, siden ryggen min kanskje ikke ville tålt det.. Men får man rask hjelp, så skal det regelrett gå fort nok over, enten i svangerskapet eller etter.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #21 Skrevet 9. januar 2014 HI du må få en vurdering av fysio! Jo raskere du kommer til behandling jo mer kan du forebygge. Men slike utstrålingen du beskriver kan også være noe annet. Jeg fikk kraftsvikt i begge ben i uke 17. Ble sykemeldt i 1 uke av lege. Ellers så jobbet jeg redusert og med tilpasninger frem til uke 30. Var da så redusert av både bekkenløsning, blodtrykksfall og kynnere at jeg måtte holde meg i ro. I 1 og 2 trimester fikk jeg til å gjøre øvelser. De hjalp kanskje litt. I 3 tri kunne jeg knapt gå fra sofa til kjøkken frem til hodet festet seg. Ble da mye bedre:) Anonymous poster hash: 0545a...5c2
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #22 Skrevet 10. januar 2014 Dytter litt på denne... Smertene blir verre og verre, nå med stråling nedover utsiden av begge lår og helt ned til kneet på det ene benet. Det gjør vondt å sitte rett opp og ned på kontorstolen hele dagen. Virker som det låser seg mer og mer i korsryggen. Skal ringe legen i morgen og forlange henvisning til fysio. Men dere som ble plaget med dette - kan det blir bedre utover, stabilisere seg, eller blir det bare verre? Hva er det som er anbefalt å foreta seg egentlig? Det virker ikke som det er bra for meg å sitte så mye på en kontorstol, synes det eneste som hjelper er å ligge i ro, men man kan jo ikke akkurat gå hen og sykemelde seg heller. Håper noen har noen tips! Anonymous poster hash: f496a...9c4 Det er fullstendig mulig å få det i uke 5. For min del har det begynt som en av de aller første svangerskapstegnene alle tre gangene. Ca fra uke 3. Min mor og tante har hatt det likedan. Da er bekkenproblemene hormonelt utløst. Trøsten er at det behøver ikke vare hele svangerskapet, og det behøver slett ikke å bli verre selv om magen blir større! Jeg ble faktisk bedre og bedre, sånn ca fra uke 16 var det ikke noe stort problem lenger. Da hadde jeg slike smerter og stivhet på det verste, ca uke 6-8, at jeg knapt klarte å reise meg fra stolen og gå bortover gulvet. Jeg måtte gå baklengs ned alle trapper. Mitt råd er å tvinge deg til å holde deg i variert, forsiktig bevegelse så mye som mulig. Å sitte stille på en kontorstol er det verste du gjør. Samme med å bli sittende for mye i godstolen hjemme. Trening er en sak, noe annet er hverdagsaktivitet. Hold deg aktiv. Ikke tro du er invalid, du er bare gravid og kan gjøre omtrent alt du ellers ville gjort. Du behøver ikke la mannen gjøre alt husarbeidet, for eksempel. Smertene er ikke farlige. Og de er verst i starten, når du har vært inaktiv for lenge og bekkenet har stivnet. Holder du ut litt, vil det bli bedre når du har fått rørt deg ei stund. Å ligge i ro er i hvert fall ikke sunt for deg eller babyen på noe som helst vis. Øker risikoen for blodpropper for eksempel. Eller overvekt og alt det medfører når det blir fødsel. Det er en ting du bør være forsiktig med: Mopping av gulv. Den sveipende bevegelsen overkroppen gjør med moppen belaster bekkenet på en uheldig måte. Anonymous poster hash: 7662b...fc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå