Gå til innhold

Noen som sliter med irritabel tarm her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen sier jeg har irritabel tarm da jeg ofte får vondt i magen samt vondt nederst/ i endetarmen..Det sprenger og gjør så vondt baki der og blir mindre vondt rett etter å ha vært på do eller fått ut litt luft...Magen gjør vondt, og har mindre matlyst men samtidig er jeg sulten...Bare jeg nyser så gjør det vondt inni rompa...Har vondt 2-3 dager og så merker jeg ikke noe på ei stund...

Flere som har det sånn?

Anonymous poster hash: ef5ac...5ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slet med det i flere år. Kuttet ut alt av brød og melvarer. Magen ble kjempegod igjen. Og ingen utslag på allergiprøvene. Prøv det og se om det hjelper:) Eg skulle ønske eg hadde prøvd det før. Kanskje ikke det som hjelper for deg men skader inne å prøve:)

Anonymous poster hash: 21624...c9f

Skrevet

Takk for svar! Da må jeg prøve det, for det kommer bare oftere og oftere nå :( Hadde du sånn vondt som jeg har beskrevet over? I går kveld og dag tidlig har jeg hadde veldig vondt i endetarmen,lommet og hått så sikkert kramper...

Når du kutta ut brød og melvarer, hva spiste du da? Til frokost og sånn?

Hi

Skrevet

Jeg har en venninne som har lignende symptomer, hun bruker noen stikkpiller hun fikk av legen og er nå så godt som symptomfri. Men jeg tror hun har en kronisk betennelse i tarmen.

Anonymous poster hash: 7ecc3...38b
Skrevet

Her er en blogg med magevennlig mat (min lillesøster *stolt*).

http://alldenrarematen.wordpress.com/

Hun har slitt med magen så lenge jeg kan huske, og har funnet frem til mat som fungerer for henne. Hun har bl.a irritabel tarm.

Anonymous poster hash: 7f873...4ec
Skrevet

Jeg spiser f.eks egg, tomat osvosv. Litt forskjellige grønnsaker ,noenganger bacon. Fantasien er det eneste som kan stoppe deg:) men det er vanskelig å finne ting uten mel og brød. Salat til lunsj eller noe annet godt. Hjelper på vekten og. Jeg hadde så store smerter at jeg gikk på Paragin forte hver dag, og det er HIMMELEN å slippe smertene:) Håper du finner noe som fungerer for deg:)

Anonymous poster hash: 21624...c9f

Skrevet

Takk for svar :) Jeg skal til legen på mandag så da skal jeg høre med han om han kan sjekke ut om det er irritabel tarm jeg har, for han har bare sagt at det er det ut fra mine beskrivelser...Idag gjør drt vondt når jeg sitter, går, er på do , ja alt er vondt egentlig! Men nå i kveld har det heldigvis blitt litt bedre, selv om magen er veldig øm, men det kommer og går heldigvis...Må nok bare prøve meg frem med mat..Spiste salat til middag og det funket bra for magen akkurat idag iallefall :)

Hi

Skrevet

Jeg har også slitt med magen i mange år. Men etter at jeg begynte å spise ananas hver dag er jeg blitt så å si helt fin:) Ananas inneholder visstnok masse fordøyelsesenzymer så vil vel kanskje tro at jeg produserer lite av dem?? Så du kan jo prøve å spise ananas evt drikke fersk ananasjuice hver dag i ei uke å se om det hjelper for deg også:) Rema sin ananasjuice er desidert best:) Kiwi skal visst også inneholde fordøyelsesenzymer. Legen skal slik jeg har forstått det kunne ta prøver for å sjekke om man produserer mye eller lite enzymer. Håper du finner ut av det:) er slitsomt å plages med magen.

Anonymous poster hash: daf20...1b2

Skrevet

Jeg har irritabel tarm, men har ikke slike vondter som du beskriver. Jeg har kun løs mage og hyppig avføring, slim og inn i mellom magesmerter. Men det går litt i perioder. Ville bedt om å bli henvist til koloskopi, så finner man ut hva det er.

Anonymous poster hash: edda3...e56
Skrevet

Jeg har ulcerøs kolitt og irritabel tarm.

Det som funker for min mage er enkelt og greit å kutte sukker og hvitt mel.

Bare det hjelper mye.

I tillegg drikker jeg fennikkelte (som er betennelsesdempende i tarmen)

Spiser mye avocado og ananas.

I tillegg nok melkesyrebakterier og Udo´s Choice Omegablanding.

Spis ofte og lite.

Innimellom funker ingenting og jeg må ty til medisiner.

Det som slår meg er at det som gjør vondt i endetarmen din kan være at du rett og slett er så mye på do at refleksen som presser avføringen ut er "på" hele tiden.

I mine verste perioder har jeg mye vondt som du beskriver og ofte handler dette om det for meg.

Vi snakker da 30-40 dobesøk pr dag  altså. Følelsen kan komme ved færre dobesøk også altså.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 8c258...d2e
Skrevet

Her er en blogg med magevennlig mat (min lillesøster *stolt*). http://alldenrarematen.wordpress.com/ Hun har slitt med magen så lenge jeg kan huske, og har funnet frem til mat som fungerer for henne. Hun har bl.a irritabel tarm. Anonymous poster hash: 7f873...4ec

Tusen takk for denne! Mannen plages med ibs og sitter nå og leser for harde livet! :-)

Skrevet

Jeg har irritabel tarm (IBS - irritabel bowel syndrome, som ikke må forveksles med Irritateded Bowl Disease (samlebegrep for Crohns og Ulcerøs kolitt). 

For de av oss som har irritabel tarm (= vi sliter med magen, men medisinen sliter med å forklare hvorfor/man vet ikke hvorfor det er sånn, selv om det finnes mange teorier), er det en ting som funker: Og det er å prøve seg frem til hva som fungerer best for deg. 

Sånn generelt sett så er det mange som har problemer med glutenholdige matvarer, særlig hvete, og da kan spelt og havre være gode alternativ. Noen reagerer på for mye fiber, andre reagerer på for lite. Noen frukter er kjent for å kunne gi vondt i magen, slik som eple og pære. 

Alt dette er sånt jeg vet jeg reagerer på. Spis for mye rug (som har mye fiber) -> løs mage. Holder jeg meg til spelt og havregryn/havregrøt, er jeg relativt god i magen (men spiser jeg for mye havregrøt blir jeg knallhard). Spiser jeg eple risikerer jeg mageknip av en annen verden. 

Spiser jeg pizza (særlig min favorittpizza :P ) vet jeg at jeg må på do omtrent rett etterpå, og får vondt i magen. 

Les litt, og prøv deg frem :) Lykke til!

Skrevet

Les om fodmap-dietten. 

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Den værste vondten har heldigvis gitt seg og det sitter igjen nederst i magen, vondt når jeg spiser eller må ha ut litt luft...Maten må jeg nok bare prøve meg fram med ja..

HI

Skrevet

Intoleranser?

Jeg var også sånn før. Viste seg etter mye prøving og feiling at jeg er intolerant mot hvete, havre og bygg. Gikk over da jeg erstattet med spelt. Tok to uker, så var alle problemer borte...

Jeg slo ikke ut på noen prøver, og legen min mener st prøvene de tar rett og slett ikke er gode nok enda til å fange opp alle allergier og intoleranser.

Betyr ikke at du har det samme, men kan jo være verd å sjekke ut/ utelukke?

Skrevet

Jeg har irritabel tarm (IBS - irritabel bowel syndrome, som ikke må forveksles med Irritateded Bowl Disease (samlebegrep for Crohns og Ulcerøs kolitt).

For de av oss som har irritabel tarm (= vi sliter med magen, men medisinen sliter med å forklare hvorfor/man vet ikke hvorfor det er sånn, selv om det finnes mange teorier), er det en ting som funker: Og det er å prøve seg frem til hva som fungerer best for deg.

Sånn generelt sett så er det mange som har problemer med glutenholdige matvarer, særlig hvete, og da kan spelt og havre være gode alternativ. Noen reagerer på for mye fiber, andre reagerer på for lite. Noen frukter er kjent for å kunne gi vondt i magen, slik som eple og pære.

Alt dette er sånt jeg vet jeg reagerer på. Spis for mye rug (som har mye fiber) -> løs mage. Holder jeg meg til spelt og havregryn/havregrøt, er jeg relativt god i magen (men spiser jeg for mye havregrøt blir jeg knallhard). Spiser jeg eple risikerer jeg mageknip av en annen verden.

Spiser jeg pizza (særlig min favorittpizza :P ) vet jeg at jeg må på do omtrent rett etterpå, og får vondt i magen.

Nei, om man ikke skal ha gluten må dere ikle bruke spelt, det har mer gluten enn hvete..... Om det derimot er selve hveten, går spelt gjerne bra....

Skrevet

Nei, om man ikke skal ha gluten må dere ikle bruke spelt, det har mer gluten enn hvete..... Om det derimot er selve hveten, går spelt gjerne bra....

Jeg har alltid innbilt meg at spelt har mindre gluten enn hvete (ikke at det er glutenfritt nei :) ), slik at det ikke kan brukes hvis man har cøliaki, men hvis man har lettere former for glutenintoleranse/reagerer på hvete av andre grunner man gjerne er mer usikker på hva er kan det gå bra/være bedre enn "vanlig" hvete (da forutsetter jeg at man er utredet for cøliaki hvis et er aktuelt!) . 

Har du en kilde? Jeg prøvde å google litt i farta, men fant ingen kilder jeg var fornøyd med :P

Så at det er gluten i spelt ja, klart, men at det er mer enn hvete, har du noen kilder på det?

Skrevet

Det fines forresten frokostblandinger som er glutenfrie og av spelt eller ris. Knekkebrød baker man lett selv med det man ønsker å ha i. Brød kan lages på spelt eller av glutenfri blanding. Pasta finnes i spelt og i glutenfritt. Lasagneplater finnes glutenfritt eller spelt. I alle matretter kan man erstatte hvetemel med speltmel eller glutenfritt mel. Istedet for havegrøt kan man lage polentagrøt eller hirsegrøt.

Verden uten hvete er lettere enn man skulle tro :-)

Skrevet

Takk for svar :) Jeg skal til legen på mandag så da skal jeg høre med han om han kan sjekke ut om det er irritabel tarm jeg har, for han har bare sagt at det er det ut fra mine beskrivelser...Idag gjør drt vondt når jeg sitter, går, er på do , ja alt er vondt egentlig! Men nå i kveld har det heldigvis blitt litt bedre, selv om magen er veldig øm, men det kommer og går heldigvis...Må nok bare prøve meg frem med mat..Spiste salat til middag og det funket bra for magen akkurat idag iallefall :)

Hi

sånne smerter har jeg og dersom jeg ikke har gått på do på en stund. Det kan stikke skikkelig til, og alt er ubehagelig. Jeg trodde også jeg hadde irritabel tarm, men legen min mente det var forstoppelse. Dvs jeg hadde for sjeldent avføring, var hard i magen,luftsmerter osv. Har begynt på Duphalac 2x15 ml om dagen. En shot om morgenen og en om kvelden. Nå går jeg på do hver dag, og har ikke vondt i magen lenger :) Reseptfritt, ikke skadelig for tarmfunksjonen og verdt et forsøk!

Anonymous poster hash: b8316...4f5

Skrevet

Jeg har alltid innbilt meg at spelt har mindre gluten enn hvete (ikke at det er glutenfritt nei :) ), slik at det ikke kan brukes hvis man har cøliaki, men hvis man har lettere former for glutenintoleranse/reagerer på hvete av andre grunner man gjerne er mer usikker på hva er kan det gå bra/være bedre enn "vanlig" hvete (da forutsetter jeg at man er utredet for cøliaki hvis et er aktuelt!) .

Har du en kilde? Jeg prøvde å google litt i farta, men fant ingen kilder jeg var fornøyd med :P

Så at det er gluten i spelt ja, klart, men at det er mer enn hvete, har du noen kilder på det?

Nei, har ikke sjekket kildene godt, men personer jeg kjenner med cøliaci sier så, godt nok for meg, jeg tåler spelt.... Men når du baker med spelt krever det mindre elting etc grunnet det høye nivået av gluten, som gir luftig bakst har jeg også hørt av usikre kilder.

Har man cøliaki tåler man rett og slett ikke spelt og skal holde seg unna. Tåler man spelt, har man ikke cøliaki.

Skrevet

Tror forresten de kaller det hveteintoleranse når man ikke tåler hvete, men tåler gluten. Det er hva jeg har.

Skrevet

Jeg har alltid innbilt meg at spelt har mindre gluten enn hvete (ikke at det er glutenfritt nei :) ), slik at det ikke kan brukes hvis man har cøliaki, men hvis man har lettere former for glutenintoleranse/reagerer på hvete av andre grunner man gjerne er mer usikker på hva er kan det gå bra/være bedre enn "vanlig" hvete (da forutsetter jeg at man er utredet for cøliaki hvis et er aktuelt!) .

Nei, har ikke sjekket kildene godt, men personer jeg kjenner med cøliaci sier så, godt nok for meg, jeg tåler spelt.... Men når du baker med spelt krever det mindre elting etc grunnet det høye nivået av gluten, som gir luftig bakst har jeg også hørt av usikre kilder.

Har man cøliaki tåler man rett og slett ikke spelt og skal holde seg unna. Tåler man spelt, har man ikke cøliaki.

Da er vi enige i at de som har cøliaki ikke skal ha spelt, og at det er gluten i spelt. Vi er bare usikre på mengden gluten i hvete opp mot spelt ;) Virker ikke som internettet har noe godt svar sånn rent mengdemessig heller :P

Så sånn til syvende og sist: cøliaki hold deg unna spelt, ved irritabel tarm prøv deg frem? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...