Gå til innhold

Noen voksne med astma her som kan gi meg litt råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For mange år siden fikk jeg beskjed av legen at jeg har anstrengelsesutløst astma, den diagnosen fikk jeg når jeg var hos legen av en helt annen grunn (jeg har aldri nevnt pusteproblemer med et ord). Brukte medisinen lenge, men etterhvert gle det ut for jeg følte ikke at det gjorde noe fra eller til. De siste årene har jeg brukt minimalt med medisin, men har alltid en inhalator (Symbicort) liggende i tilfelle.

Men så de siste tre dagene har jeg vært så utrolig tungpusten (jeg er i dårlig form, men ikke så ille). Føler som om noen presser en hånd over brystet, og at jeg må trekke pusten dypt uten at det hjelper så mye. Føler som jeg har sprunget en mil. De på jobb lurte på om jeg stresset veldig og løp mye siden jeg var så andpusten i dag, noe jeg absolutt ikke gjorde.

Høres dette ut som det kan ha noe med astma å gjøre? Lurer på om jeg bør ta kontakt med fastlege og få sjekket det på nytt.

Jeg blirveldig takknemlig for svar

Anonymous poster hash: 3e51a...219

Fortsetter under...

Skrevet

Prøv å ta medisinen din regelmessig du. Høres ut som astmaanfall, eller hvertfall at astmaen har forverret seg... Kanskje pga været som er nå på østlandet, den lufta som er nå er veldig fuktig, ikke det beste for asmatikere....

Jeg har sjøl astma, også anstrengelsesastma. Bruker medisin bare ved behov, men hatt mer behov de siste par månedene...

Skrevet

Det kan være astma, eller blodpropp, eller andre ting.. Symptomene på blodpropp på lungene minner veldig om astma.. ville tatt en tur til lege..

Anonymous poster hash: 1082e...ab4
Skrevet

Få en henvisning til lungelege og en ordentlig utredning + eventuelt medisinregime derfra.

Anonymous poster hash: 2cbf0...8e9
Skrevet

Prøv å ta medisinen din regelmessig du. Høres ut som astmaanfall, eller hvertfall at astmaen har forverret seg... Kanskje pga været som er nå på østlandet, den lufta som er nå er veldig fuktig, ikke det beste for asmatikere....

Jeg har sjøl astma, også anstrengelsesastma. Bruker medisin bare ved behov, men hatt mer behov de siste par månedene...

Takk for svar :)

Jeg bor på sørlandet og her regner det i bøtter og spann dag ut og dag inn:( Jeg har brukt medisin jevnlig de siste dagene, men synes ikkedet hjelper så mye. Ettersom jeg kan finne ut av så er symbicort en forebyggende medisin, så det tar kanskje en stund før det virker.

Kan jeg spørre hvordan legen din følger opp astmaen , hvis han gjør det da? Jeg tror ikke legen min har stilt et spørsmål angående astmaen på flere år, bare skriver ut litt medisin i ny og ne.

Skrevet

Det kan være astma, eller blodpropp, eller andre ting.. Symptomene på blodpropp på lungene minner veldig om astma.. ville tatt en tur til lege..

Anonymous poster hash: 1082e...ab4

Whaaat....blodpropp...hjelp. Gir ikke det smerter da, jeg har ikke smerter i det hele tatt

Annonse

Skrevet

Få en henvisning til lungelege og en ordentlig utredning + eventuelt medisinregime derfra.

Anonymous poster hash: 2cbf0...8e9

Kanskje jeg burde det. Gjorde det når jeg først fikk diagnosen, men synes da at legene var litt vel overdramatiske

Skrevet

Hva slags symptomer har du når du kjenner mer behov for medisin?

Skrevet

Ja har astma. Får ikke anfall men har kroniske irriterte luftveier og blir lett forkjølet etc.

Kjenner igjen symptomene. Dette skjer meg når jeg slurver med medisin. Legen sier jeg har noe som heter kronisk luftveisinfeksjon og den blusser opp når jeg ikke tar spray.

Det er ingen feber eller annet ubehag annet enn dårlig pust og press i brystet. Det utvikler seg noen ganger til lungebetennelse.

Hvordan er du på morgenen? Jeg har mye slim og beklager beskrivelsen men hoster opp "skorper" men misfarger slim i de periodene jeg ikke tar spray.

Jeg har prøvd mange medisiner og jeg har best effekt av alvesco mot mine plager.

TA MEDISINEN DIN!! ;-)

Anonymous poster hash: 29470...044

Skrevet

Ja har astma. Får ikke anfall men har kroniske irriterte luftveier og blir lett forkjølet etc.

Kjenner igjen symptomene. Dette skjer meg når jeg slurver med medisin. Legen sier jeg har noe som heter kronisk luftveisinfeksjon og den blusser opp når jeg ikke tar spray.

Det er ingen feber eller annet ubehag annet enn dårlig pust og press i brystet. Det utvikler seg noen ganger til lungebetennelse.

Hvordan er du på morgenen? Jeg har mye slim og beklager beskrivelsen men hoster opp "skorper" men misfarger slim i de periodene jeg ikke tar spray.

Jeg har prøvd mange medisiner og jeg har best effekt av alvesco mot mine plager.

TA MEDISINEN DIN!! ;-)

Anonymous poster hash: 29470...044

Takk for svar :)

Jeg hoster mye, får ofte spørsmål om jeg har bronkitt, eller så tror folk jeg er kjempesyk. Har en hard dyp hoste hvis du skjønner hva jeg mener. Hender jeg hoster opp slim og. Føler meg ofte ganske pumpa, men så tungpustenhet som ikke gir seg etter en tid har jeg ikke kjent før. For å være helt ærlig så er jeg ikke sikker på om jeg er værre på morgenen enn ellers om dagen. Skjønner nå at jeg er så vant til at det er sånn at jeg ikke har tenkt så mye over det, før nå.

Jeg er ofte forkjølet, hoster, mister stemmen og har hatt flere lungebetennelser

Hi

Skrevet

Hva slags symptomer har du når du kjenner mer behov for medisin?

Tung i pusten. Får ikke til å puste ordentlig inn eller ut... må trekke pusten flere ganger.... også hoster jeg litt... ikke sånn forkjølelseshoste, men sånn "forsøke å få puste" hoste...

Skrevet

Ta deg en tur til fastlegen . Han/hun kan fint utrede deg for astma. Du trenger ingen lungelege or å stille den diagnosen. Andre årsaker til problemene dine er allergi, hjerteplager, blodpropp, infeksjon, kols osv. Hor gammel er du og hvordan er det med røyking.

Og forresten, symbicort består av to stoffer, hvor et av dem er relativt hurtigvirkende.

Anonymous poster hash: c47c7...f38

Skrevet

Ta deg en tur til fastlegen . Han/hun kan fint utrede deg for astma. Du trenger ingen lungelege or å stille den diagnosen. Andre årsaker til problemene dine er allergi, hjerteplager, blodpropp, infeksjon, kols osv. Hor gammel er du og hvordan er det med røyking.

Og forresten, symbicort består av to stoffer, hvor et av dem er relativt hurtigvirkende.

Anonymous poster hash: c47c7...f38

Jeg er 37, røyket en pakke om dagen i 12- 13 år, men sluttet for 5 år siden.

Men hvis Symbicort er relativt hurtigvirkende så burde det vel ha blitt bedre nå?

HI

Annonse

Skrevet

Er det noen av dere som bruker peak flow meter hjemme for å måle pusten, brukes det lenger? Jeg pleide å bruke det før, men husker ikke helt på skalen jeg burde være

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...