Gå til innhold

Gutten min på 3 mnd lägger enormt mye på seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gode og runde gutt fikk forresten omgangssyke når han var 9 mnd gammel og da raste han ned halvannen kilo på en uke. Fastlegen sa at den eneste grunnen til at han slapp sykehusinnleggelse var at han var i så godt hold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min og søskene hans var kjempetykke som babyer, men er i dag nesten undervektige (sunne og friske altså). Begge barna mine var godt i stand som babyer, men er i dag syltynne (men med sunn og god appetitt). Min 4 mnd gamle baby er også en liten blubbis, og folk kommenterer det gjerne. Jeg tenker at det sikkert går samme veien med han og bekymrer meg ikke. Så lenge det er morsmelk går det vel ikke an å bli for mye? Babyer skal være runde og myke, tenk så fælt å bekymre seg hver gang fugleunge-spinkle barn blir syke og går ned en kg eller to? Heller litt for mye enn for lite. 

Anonymous poster hash: 482ca...fb7
Skrevet

Min gode og runde gutt fikk forresten omgangssyke når han var 9 mnd gammel og da raste han ned halvannen kilo på en uke. Fastlegen sa at den eneste grunnen til at han slapp sykehusinnleggelse var at han var i så godt hold.

Takk for oppmuntring:)

Hi

Skrevet

Han er jo enorm! Min på 18 mnd er 74 cm og 8,5 kg! Kanskje du bør få en henvisning til spesialist?

Anonymous poster hash: 92db3...bff

18 mnd? Sikker på at du ikke mener 8 mnd? Min yngste var på 8 mnd ktr i går. Han var 73 cm og 9, 3 kilo og ligger helt på gjennomsnittet for alderen.
Selvsagt mener jeg ikke 8 mnd. Jeg vet da vel selv hvor gammel gutten miner. Han er 18 mnd, født i juli 12.

Da er han veldig liten. Hva sier de på helsestasjonen?

Anonymous poster hash: 60657...fcf

At han er helt innenfor normalen. Rart det der, at folk har problemer med at noen er litt mindre enn snittet.

Ingen problem med det Hørtes bare ut som du trodde det var normalen. 

Det er da ikke uvanlig?! Barnet mitt er 20 måneder, 75 cm høy og veier 8 kg. Følger helt og holdent sin egen kurve, og ingen på helsestasjon har satt spørsmålstegn ved det.

Anonymous poster hash: 0fa0d...d7e

Unnskyld meg men det er langt i fra normalt. Om du ser på percentilskjema fra NHI.no (Norges helseinformatikk) så ser du at et barn på 20 mnd som er 75 cm høy og veier 8 kilo er langt utenfor de normale grensene:

http://resource.nhi.no/resource/4286-21-vekst-gutt-1-5.pdf

En gjennomsnittlig 20 mnd gammel norsk gutt veier 11,8 kilo og er 84,5 cm høy. Det er ikke noe galt i å være liten, men som forelder er det jo viktig å følge med. En kollega av meg har sønnen sin til vekstestimering på Rikshospitalet, han er 4 år og kun 94 cm høy.

Anonymous poster hash: be1cc...784

Skrevet

[/acronym] [/i]

Det er da ikke uvanlig?! Barnet mitt er 20 måneder, 75 cm høy og veier 8 kg. Følger helt og holdent sin egen kurve, og ingen på helsestasjon har satt spørsmålstegn ved det. Anonymous poster hash: 0fa0d...d7e

Dette er ikke normalt og jeg ville vært bekymret om barnet mitt var så lite!

Anonymous poster hash: c5615...e10

Skrevet

Mannen min og søskene hans var kjempetykke som babyer, men er i dag nesten undervektige (sunne og friske altså). Begge barna mine var godt i stand som babyer, men er i dag syltynne (men med sunn og god appetitt). Min 4 mnd gamle baby er også en liten blubbis, og folk kommenterer det gjerne. Jeg tenker at det sikkert går samme veien med han og bekymrer meg ikke. Så lenge det er morsmelk går det vel ikke an å bli for mye? Babyer skal være runde og myke, tenk så fælt å bekymre seg hver gang fugleunge-spinkle barn blir syke og går ned en kg eller to? Heller litt for mye enn for lite. 

Anonymous poster hash: 482ca...fb7

Akkurat dette jeg håper på! Jeg synes jo gutten min er kjempeflott, og ønsker ham absolutt ikke anderledes<3

Skrevet

Han er jo enorm! Min på 18 mnd er 74 cm og 8,5 kg! Kanskje du bør få en henvisning til spesialist?

18 mnd? Sikker på at du ikke mener 8 mnd? Min yngste var på 8 mnd ktr i går. Han var 73 cm og 9, 3 kilo og ligger helt på gjennomsnittet for alderen.
Selvsagt mener jeg ikke 8 mnd. Jeg vet da vel selv hvor gammel gutten miner. Han er 18 mnd, født i juli 12.

At han er helt innenfor normalen. Rart det der, at folk har problemer med at noen er litt mindre enn snittet.

Ja det er rart det der..

Kremt....

Skrevet

Min gutt var 3 kilo når han ble født og 6 kilo på 6 ukers kontroll. 13 kilo når han var 1 år. Nå er han 6 år, høy og tynn, men sterk. 

Flere i min familie har veid over 10 kilo ved 6-8 måneder og alle er slanke og normale i dag

Anonymous poster hash: c6c48...788
Skrevet

Gutten min la på seg like fort i starten (men hadde litt lavere startvekt da). Var en veldig rund baby med hengekjaker og dobbelthake. :P Han er 2 år nå, og litt under snittet for høyden og alderen.

Tror ikke du skal gjøre noe for å styre det der, det regulerer seg som oftest selv. :)

Anonymous poster hash: 82088...796
Skrevet

Hehe, det virker jo som om våre barn ligger i hver sin ende av skalaen her. 74 cm på 18 måneders kontroll er jo lite. Der som er litt morsomt her er at du reagerer på at folk synes ditt barn er lite, mens du selv reagerer veldig på mitt barn som er stort, ikke meningen å være frekk her, men litt morsom iakttakelse....

Hi

Han er jo enorm! Min på 18 mnd er 74 cm og 8,5 kg! Kanskje du bør få en henvisning til spesialist?Anonymous poster hash: 92db3...bff

Selvsagt mener jeg ikke 8 mnd. Jeg vet da vel selv hvor gammel gutten miner. Han er 18 mnd, født i juli 12.Anonymous poster hash: 92db3...bff
Da er han veldig liten. Hva sier de på helsestasjonen?Anonymous poster hash: 60657...fcf

At han er helt innenfor normalen. Rart det der, at folk har problemer med at noen er litt mindre enn snittet. Anonymous poster hash: 92db3...bff

Reagerte på det samme, HI. Rart å virke fornærmet fordi noen sier at barnet er lite, når hun kaller din enorm. :P Jeg vet ikke hva som er normalt, eller ikke, men har selv en gutt som var veldig spinkel som liten. Når han fikk omgangssyke var det skummelt, for han gikk mye ned i vekt og ble kjempetynn. Da er det bedre med litt ekstra, så slipper man å bekymre seg for det når de etterhvert blir mer syke. :)

Skrevet

Vær glad du har en frisk og sterk liten gutt du og kos deg med han.

3 måneder er så liten at det er umulig å si hvordan han utvikler seg. Du har nok næringsrik melk og det skal du også være glad for.

Klart det er naturlig for folk å si "oi så stor han er" jeg kan si slikt selv men mener ikke noe ondt med å si det.

Selv veide jeg 5 kg når jeg ble født og så seriøst ut som en Michelin mann.. Alle bilder fra jeg er liten så velter dobbelthaka utover og det ser ut som kroppen prøver å bryte seg ut av sparkebusa. Når jeg begynte på skolen var jeg radmager og er fortsatt slank. :-)

Anonymous poster hash: 2b18c...bfe

Skrevet

Så lenge du amme skal du ikke stress med vekta hans det vil nok gå seg til når han beggynner å bevege seg mer barn er forskjellige noen legger fort på seg men andre legger lite på seg :) kos deg med lillegutten din :) å så lenge helsestasjonen ikke sier noe om det så hadde ikke jeg bekjumret meg :)

Mi er 6 mnd å lita i lengden å trillrund ellers ;) altså nederste linje på lengden å øverte linjen på vekta ;)Anonymous poster hash: e3d41...f55

Hvorfor er det ikke farlig så lenge det er morsmelk sammenliknet med en som øker drastisk i vekt på MME?

Anonymous poster hash: c6de5...212

Skrevet (endret)

Takk alle sammen! Takk for oppløftende ord! Dere er gode:)

Hi

Endret av Miamaria
Skrevet

Hei!

Var på 3 mnd. kontroll i går med lille store gutten. Han veide 4110 da han ble født, 6490 på 6- ukerskontrollen og nå på 3 måneders kontrollen veide han 8400.  Han var 64 cm lang. Han får bare morsmelk, og ammes ca hver 2,5- 3 time. Han selv skulle gjerne hatt mat oftere, men prøver å drøye måltidene til det ikke går lenger. Han sovner ca. 20 på kveldene og spiser da ca. 02.00, 05.00 og når vi står opp rundt 08.00.

Hvorfor blir min gutt så enormt stor? Vi foreldrene er tynne, men høye. Mor er 178 og far er 194. Bør jeg gjøre noe for å hindre at han legger på seg så mye? Helsesøster sier at vi vare skal være stolte av å ha en staut gutt, men jeg får så mye kommentarer på vekta. 

Har mors kosthold mye å si for fettprosenten i melka? Spiser normalt sunt, men skeier jo ut med litt søtt innimellm. I løpet av en uke spiser jeg sikkert i snitt en sjokolade og en chipspose. Ellers ganske så sunt!

Hva sier dere?

Anonymous poster hash: 3e8a1...2b7

Sikkert kjempe fin :) Datteren til svigerinnen min var over 10 kg. da hun var 6 mnd. I dag er hun en syltynn tenåring. De jevner seg ut når de begynner å bevege seg.

Skrevet

Slapp helt av😊 Jeg har hatt hatt to babyer og har nr tre på åtte måneder og over fjorten kilo. Broren var like stor, men er nå en helt normal gutt, men høy for alderen. Det jevner seg ut når de blir litt mer mobile😊 Trøst deg med at det er bedre å ha barn som har litt å gå på ved sykdom. Og hev deg over bedrevitere som tror slanke små barn er fasiten.

Anonymous poster hash: 78219...e87

Skrevet

Ingenting å bekymre seg for, vekta stabiliserer seg snart.

Begge mine var over 8 kg da de var 4 måneder. Da de var 1 år var de rundt 11 kg. I dag, som 4 og 5 åring, er de normalt slanke.

Skrevet

Det var jo rette ræva som feis!!!Du sier at HIs unge er ENORM,anda helsesøstra sier at han er innen normalen,også blir du helt på krigsstien om noen påpeker at barnet ditt er KJEMPELITE,noe det er!

Da må du faktisk innrømme at ditt bittelille barn og HIs sønn er begge normale da!

Anonymous poster hash: 5b821...643

Skrevet

Så lenge du amme skal du ikke stress med vekta hans det vil nok gå seg til når han beggynner å bevege seg mer barn er forskjellige noen legger fort på seg men andre legger lite på seg :) kos deg med lillegutten din :) å så lenge helsestasjonen ikke sier noe om det så hadde ikke jeg bekjumret meg :)

Mi er 6 mnd å lita i lengden å trillrund ellers ;) altså nederste linje på lengden å øverte linjen på vekta ;)Anonymous poster hash: e3d41...f55

Hvorfor er det ikke farlig så lenge det er morsmelk sammenliknet med en som øker drastisk i vekt på MME?

Anonymous poster hash: c6de5...212

Det er ulike fettsammensetninger i mm og mme. Mmfettet brytes naturlig ned ettersom barnet vokser, mens mme fettet lagrer seg over lenger tid og brytes ikke ned på samme måte. Dette har vi blitt forklart på helsestasjonen og barneavdelingen på sykehuset.

Anonymous poster hash: 78219...e87

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende uttalelser.

Kira

Brukermoderator

Skrevet

Først og fremst- svaret om å kontakte en spesialist er helt sykt- snakk om overdramatisering uten grunn!! Får helt sjokk av nivå på uvitenhet!! Det er helt normalt!! Han er en god plugg, men det er i henting å bekymre seg for!! Helsestasjonen vil si i fra! Du kan jo prøve å gi litt vann om natta å se? Kanskje han er veldig tørst, ikke sulten alltid! Har

2 plugger selv og en midt på kurven. De to som lå over kurven var/er reflux barn og søkte mye pupp. Så fort de blir litt eldre, begynner å gå og bevege seg vil det gå seg til!! Om barnet fremdeles spiser masse og blir veldig stor etter 1,5 års alder så snakker du med legen... Kos deg og ikke tenk på det!!!

Anonymous poster hash: cba12...7f9

Skrevet

begge mine gutter har vært over 8 kg på 3 mnd kontrollen.

de fikk også kun morsmelk. La på seg 500g i uka de første 2 mnd.

De hadde fødselsvekt på 3660g og 4082g.

Eldste er nå 3,5 år, er 100cm og 17kg

Minste er nå 1,5 år, er 84cm og 13.1kg

Begge to er kraftig bygd, men ser ikke tjukke ut selvom de er tunge.

De har alltid ligget i øvre del av skjemaet, men fulgt sin egen kurve og er sunne og friske gutter. Helsesøster sier de er flotte.

Hadde en annen helsesøster til førstemann de 5 første mnd og hun var bekymret for vekta hans og mente jeg skulle begrense matmengden. Jeg var uenig da jeg kun ammet og det ca hver 3 time og 2 ganger per natt så jeg byttet helsestasjon.

Både jeg og pappan til barna er kraftig bygd.

Jeg er 164/64 og han 172/85.

Barna er lik faren sin, han er ikke tykk selvom bmi skulle tilsi det, han er bredbygd og har mye muskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...