Gå til innhold

Kan man bli meldt til barnevernet for dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man blir meldt til barnevernet pga barnet ofte kommer for sent til skole og bhg, hva skjer da? Om man ellers har alt på stell, kun dette som bekymringsgrunnlag.

Min beste venninne fra barndommen er så redd for å bli meldt av denne grunn. Hun er alenemamma og både hun og barna er "perfekte", bortsett fra en ting... De sover seg gjennom alt av lyder, og kommer ofte for sent til ting. Hun sier at de legger seg på normal tid, ser henne aldri på Facebook eller liknende etter 22 om kvelden heller.

Nå går hun visst og er livredd for dette. Kan jeg berolige henne?

Anonymous poster hash: 95832...492

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg kan ikke tenke meg at det er noe grunnlag for barnevernet og sjekke opp.

Men som sagt vet ikke.

Anonymous poster hash: 60b99...c9c
Skrevet

Det går jo utover skolegangen til ungene. Så det er stor sjans for at bv tar det alvorlig.

Skrevet

Man kan bli meldt for det meste...bv sjekker så om det er grunnlag for videre undersøkelse:-)

Skrevet

Ja, det kan man selvfølgelig. Spesielt pga barnet på skolen. Jeg synes jo det er bekymringsverdig om barnet ofte kommer for sent på skolen da.
Det virker jo som en ganske uryddig mor utenfra da.
Men hun ville jo aldri blitt tatt fra barna på det grunnlaget så klart.

Anonymous poster hash: 0b287...6a0
Skrevet

Det er absolutt grunnlag for undersøkelse om barnet stadig kommer for sent til skolen, særlig hvis det også er andre faktorer (skitten, dårlig kledt, glemt mat osv). MEN for at barnevernet skal gjøre noe, så må det nok mer til en forsentkomming.

Anonymous poster hash: 8107d...37a
Skrevet

Hvis man blir meldt til barnevernet pga barnet ofte kommer for sent til skole og bhg, hva skjer da? Om man ellers har alt på stell, kun dette som bekymringsgrunnlag.

Min beste venninne fra barndommen er så redd for å bli meldt av denne grunn. Hun er alenemamma og både hun og barna er "perfekte", bortsett fra en ting... De sover seg gjennom alt av lyder, og kommer ofte for sent til ting. Hun sier at de legger seg på normal tid, ser henne aldri på Facebook eller liknende etter 22 om kvelden heller.

Når det gjelder bhg så kan man jo levere når man vil, der går kanskje ungen glipp av planlagte aktiviteter - det er ikke grunnlag for bekymring.

Når det gjelder skole kan det være verre. Skjer det ofte kommer skolen til å ta kontakt med henne for å sjekke opp hva som skjer. Men så lenge hun er ærlig er det ingen grunn til bekymring. Det blir ikke meldt til barnevernet.

Har hun ingen naboer hun kan alliere seg med, som kan ringe på å vekke henne om morgenene? Evt en nabogutt som vil tjene seg noen kroner som "vekkerklokke"?

Anonymous poster hash: 516a9...682

Skrevet

Takk for svar, sender henne linken til denne tråden. Hun bør vel bli litt beroliget.

Skrevet

Når det gjelder bhg så kan man jo levere når man vil, der går kanskje ungen glipp av planlagte aktiviteter - det er ikke grunnlag for bekymring.

Når det gjelder skole kan det være verre. Skjer det ofte kommer skolen til å ta kontakt med henne for å sjekke opp hva som skjer. Men så lenge hun er ærlig er det ingen grunn til bekymring. Det blir ikke meldt til barnevernet.

Har hun ingen naboer hun kan alliere seg med, som kan ringe på å vekke henne om morgenene? Evt en nabogutt som vil tjene seg noen kroner som "vekkerklokke"?

Anonymous poster hash: 516a9...682

Det var veldig smart! Absolutt et tips jeg kan gi videre :)

Skrevet

Vi som foreldre er pliktige til å sørge for at ungene er tilstede ved skoledagens start, og det er klart det blir lagt merke til på skolen at ett barn stadig er forsent,men før en mulig mld til bv vil skolen i dialog med hjemmet.

Skrevet

Man blir nok ikke meldt av skolen fordi man kommer for sent altså. Det skal nok mer alvorlige grunner til enn det!

Er fæl til det selv forresten, både jeg og sønnen min sover gjennom ALT! Jeg har en drøm om å bli A-menneske, og våkne når vekkerklokken ringer.

Anonymous poster hash: af5be...266

Skrevet

Man blir nok ikke meldt av skolen fordi man kommer for sent altså. Det skal nok mer alvorlige grunner til enn det!

Er fæl til det selv forresten, både jeg og sønnen min sover gjennom ALT! Jeg har en drøm om å bli A-menneske, og våkne når vekkerklokken ringer.Anonymous poster hash: af5be...266

Uff, syns ikke det høres greit ut, er selv oppe før hanen galer, men jeg bor for langt vekke fra henne til at jeg kan fungere som en vekkerklokke.

Hun satte meg til å ringe henne om morgenene en periode, men hun svarte aldri, hun sov! ;)

Skrevet

Ja, det er absolutt grunn til å bli meldt. Om barnevernet tar saken vidre er lite trolig. Men stort fravær på skolen og at barnet kommer for sent på skolen er absolutt ikke gode tegn. Ville anbefalt min venninne og ta problemet på alvor. Blir fort mye styr og ekstra møter ol for å finne løsning på et så enkelt problem. Finnes vekkeklokker for døve, noe man legger under madrassen så den vibrerer. Ville gjort det jeg kunne for å komme opp på morgenen istedet for å være bekymret for barnevernet. Merkelig hun ikke tar tak i utfordringen hun har.

Anonymous poster hash: 48467...4fd

Skrevet

Her i huset er det også sånn at det er svært få lyder jeg og barna våkner av.

Jeg våkner av barna mine og røykvarselen, og av at tlf ringer gjentatte ganger.

Jeg har en søvnforstyrrelse,og derfor har jeg alliert meg med en god venn som er morgenfugl. Han ringer og ringer til jeg svarer,og legger ikke på før han hører at jeg står opp :-) jeg har prøvd å ha samme lyd på vekkeklokker,men jeg skrur de av i søvne. Samme om jeg legger tlf/vekkeklokke langt vekk så jeg må opp av senga, går i søvne og slår de av...

Slitsomt å ha det sånn. Finnes medisiner jeg kan ta, men bivirkningene er ikke verdt det, så jeg spanderer heller en helaften på den snille vennen min som takk for hjelpen :-)

Skrevet

kanskje hun kan komme skolen i forkjøpet og si fra selv om dette problemet? da virker det jo straks litt bedre.

Anonymous poster hash: 2d784...c41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...