Gå til innhold

Hvordan takle å miste flere ganger?

Anbefalte innlegg

Forrige svangerskap endte i MA. Nå er jeg gravid igjen, inne i 7. uke nå. Jeg er livredd for å miste igjen. Hvordan takler man å miste flere ganger på rad?Jeg synes det har gått overraskende bra etter forrige gang (når jeg først kom over sjokket). Men kjenner at jeg er usikker på hvordan jeg kommer til å takle enda en nedtur. Blir det enda verre en forrige gang? Eller blir det "lettere" for hver gang? Hva er deres erfaringer?

Jeg vet det er dumt å ta sorgene på forskudd. Men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at det faktisk er en viss sannsynlighet for at det ska gå galt denne gangen også.

Fortsetter under...

Har mistet 3 ganger, 1 var trist for jeg hadde liksom ikke tenkt på det (har 1 barn fra før) 2 og 3 var jeg mer forbredt og hadde tenkt tanken samt vært gjennom det før, så følte at det gikk greit. kjekt blri det jo aldri, men har nå kommet meg jennom det.

Men, det går nk fint med deg, som de over sier kan det være betryggende med en tildlig ul.

Anonymous poster hash: 00766...898

Er vel veldig opp til hvordan det skjer og generellt psykisk helse og ressurser rundt seg. 

Jeg hadde ikke barn ifra før når jeg opplevde Ma i uke 13/14. Det var helt knusende fordi jeg for det første ikke ante at det gikk an å miste uten å merke det, eller at det var så vanlig å miste for det er ofte veldig tabu å snakke om, og jeg var på en måte over den usikre perioden. Jeg visste jo heller ikke om det var meg det var noe galt med og om jeg kunne få barn i det heletatt. 

Men jeg har utrolig mye bra ressurser rundt meg og samtidig ikke redd for å prate om slike ting noe jeg tror hjalp meg veldig. 

Da jeg ble gravid igjen så var jeg urolig men likevel var det et eller annet som var annerledes som gjorde at jeg var roligere enn jeg trodde. Hadde også tidlig ultralyd i ca uke 10. Da husker jeg at jeg nærmest ristet før jordmor sa hun så hjerte. 

Dette resulterte i et herlig barn til slutt. 

Mistet igjen for noen måneder siden og den tok jeg helt greit fordi jeg visste jeg kunne få barn og jeg visste hva som skjedde, samtidig var det godt å se at kroppen ordnet opp selv uten legevaktturer, sykehus osv. Følte meg litt mer psykisk tilstede. 

Gravid nå igjen for 4. gang og hatt mye smerter så jeg tror bare forsvarsmekansismen min har sagt at det går sikkert galt. (Selv om all statistikk sier jo at det mest sannsynlig går bra). 

Var til ul i uke 9 nå for å klare å innse at jeg var gravid (evt utelukke det) for merket jeg holdt det veldig på avstand. 

Du kan bestille en tidlig ul for å sjekke. Jeg har mistet fem ganger, og jeg takler det egentlig ganske dårlig. Første var et stort sjokk. De neste føltes bare veldig håpløse, triste og frustrerende. Nå er jeg i uke 7, og jeg går fastende til tidlig ul for vi regner med jeg skal inn på sykehuset rett etter ul.. Lite gøy å tenke på den måten. Skulle ønske jeg i stedet kunne gledet meg, slik andre gravide gjør :) 

Annonse

Takk for alle svar :-) Heldigvis har jeg en datter fra før, så jeg vet at jeg kan bære fram et barn. Det holder motet oppe. Likevel, det er utrolig vanskelig å glede seg over denne graviditeten. Får bare holde ut en uke til og krysse fingrene for at det står bra til. Krysser fingrene for deg også *ønskegull" :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...