Gå til innhold

Hvorfor oppfører noen seg som om de vinner i Lotto når de får igjen på skatten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat som om det bare blir trukket ut tilfeldig. En mor fra klassen til sønnen min skrev noe sånt på facebook: "Fuck Skatteetaten!! 5.000 i baksmell!!" Tror ikke hun skjønner at det kommer an på om du har skattet riktig året før. Fikk flere "sympatimeldinger" nedover også, om hvor urettferdig det var at de som alenemødre fikk baksmell mens andre de kjente fikk igjen penger.

Blir faktisk svært overrasket!

Anonymous poster hash: 9d16d...c2b

Skrevet

Her jeg jobber er det mange som sparer opp overtiden for så og ta den ut den mnd det er halv skatt.. Det er de samme som klager på at de får baksmell. Helt utrolig at voksne folk ikke vet bedre.

Anonymous poster hash: e59f2...1a1
Skrevet

Det er nok som du sier, mange som ikke vet hva skattepengene egentlig er.

Jeg syns også det virker som mange tror de har vunnet i lotto(eller skatteetatens lotteri som jeg bruker å kalle det).

Anonymous poster hash: 7e33d...fdc
Skrevet

Personlig forventer jeg alltid skattesmell, så for meg blir det som å vinne :)

Men å bli grinete er for dumt ettersom det er ditt eget ansvar å se til at man betaler nok skatt.

Skrevet

Ja, det er virkelig helt merkelig....

Skrevet

Hehe.. Veldig enig! Hvert eneste år er det alltid noen festlige Facebookstatuser. Tror ikke alle forstår hvordan beregning av skatt foregår.. De tror istedet på skattenissen og krysser fingrene for at de har vært snille det året;)

Skrevet

Jeg jubler når jeg får igjen på skatten fordi det FØLES som at jeg har vunnet i lotto :duskedame:

Men jeg sutrer ikke om jeg får smell.

Fikk smell for første gang i fjor etter en feil fra lønnsavdelingen, men visste den ville komme og hvor mye det dreiet seg om.

Nå trekker jeg 500 ekstra i mnd, rett og slett fordi det er praktisk å få "ekstra" penger i juni.

Skrevet

Ja, du kan så si HI. Har latt meg fascinere av det samme selv.

Anonymous poster hash: b1662...9c0

Skrevet

Jeg er helt enig.

Jeg synes det er merkelig at voksne folk kan være så lite opplyst om egen økonomi. Forstår at en skattesmell sikkert er utrolig kjipt dersom det ikke bare er en feil.

Jeg har aldri fått smell, men i fjor så stod det i selvangivelsen min at jeg hadde 1000 kr til gode. Da jeg leste det så begynte jeg å le da jeg med en gang forstod at det var feil fordi vi holder oversikt over slik. Da var det bare å melde ifra og feilen ble fikset. Beløp til gode ble doblet nesten 30 ganger.

Men regner med at de som hyler og bærer seg av sjokk ovrr en baksmell er så lite opplyste at de ikke hadde tenkt i de baner at det KUNNE være en feil?

For om man er opplyst så har man sånn noenlunde peiling på hva man får igjen eller hva man blir skyldig.

Jeg forstår det ikke. Men at det er kjipt, kan jeg såklart forstå.

Skrevet

Jeg jubler når jeg får igjen på skatten fordi det FØLES som at jeg har vunnet i lotto :duskedame:

Fikk smell for første gang i fjor etter en feil fra lønnsavdelingen, men visste den ville komme og hvor mye det dreiet seg om.

Nå trekker jeg 500 ekstra i mnd, rett og slett fordi det er praktisk å få "ekstra" penger i juni.

Nå får man riktignok renter på skattepengene også, men jeg ville heller skaffet meg en god sparekonto og spart de pengene på egen konto.

Skrevet

Nå får man riktignok renter på skattepengene også, men jeg ville heller skaffet meg en god sparekonto og spart de pengene på egen konto.

Joda, men sparekontoer kan tømmes i løpet av året, så da er det greit med noe utilgjengelig i tillegg ;)

Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvordan det kan komme som en overraskelse på folk jeg da.. Går folk faktisk rundt uten noen som helst kontroll på hva de bør betale og hva de faktisk betaler i skatt...?

Anonymous poster hash: 92887...0ee
Skrevet

Det er fordi mange ikke har oversikt i det hele tatt. Det verste er vel egentlig de som skulle hatt igjen mye mer men ikke har giddet satt seg inn i fradragsmuligheter nok og derfor går glipp av pengene. Er glad for den tusenlappen de fikk, liksom.

Skrevet

Har ei bekjent som får trygd og hvert år klager hun på at hun ikke får igjen

Anonymous poster hash: 648e8...548

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...