Gå til innhold

andre som har blitt meldt til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja flere ganger. Far er rusmisbruker. Når han kommer inn på legevakt eller lignende, avrusning eller rehabilitering blir det sendt av behandlerne for han sier at han ønsker å være med barna.

Jeg har for det meste positiv opplevelse av barnevernet. Selv om jeg ofte føler at de puster meg i nakken og har strenge krav om når og hvor mye barna får tilbringe tid med far.

Får mye støtte og hjelp fra barnevernet.

Far har ingenting godt å si om de.

Anonymous poster hash: 98777...94a

Skrevet

Guuud så slitsomt det der må være.....

Skrevet

Ja, fikk brev i posten idag faktisk.

Bruker det å stå i brevet hva bekymringen går ut på?

Det står: "Barneverntjenesten har motteke melding vedk. Barn dykkar. Barneverntjenesta har konkludert med undersøking etter lov om barneverntjenester..

Vi vil be om ein samtale med dykk for å gå gjennom meldinga. BVT ynskjer og å høyra kva de som foresett meiner om situasjonen, og evt vurdere saman med dykk om det er behov for råd og rettleiing, eller andre hjelpetiltak i familien. "

Det står altså ingenting om melder, eller hva det går ut på..

Anonymous poster hash: 6b6d6...7cb

Skrevet

I vår stod det kort hva saken gjaldt...

Paragrafen de brukte var 4:4

Skrevet

Det stod paragraf 4-3 i mitt..

Vet du hva forskjellen er?

Forstår ingenting, og klarer ikke tenke klart.. :/

Skrevet

Det er ang at de skal undersøke saken... jeg ringte dem å spurte jeg... hva de var bekymret for

Skrevet (endret)

Det stod paragraf 4-3 i mitt..

Vet du hva forskjellen er?

Forstår ingenting, og klarer ikke tenke klart.. :/

Ring de i morgen. De har lyst til å snakke med dere om dere har behov for hjelpetiltak. Dette kan Være råd og veiledning, ansvarsgruppe, barnehage, fritidskontakt, avlastning etc. 4-3 er barnevernets undersøkelses. Frivillige hjelpetiltak er 4-4.

Meldingens innhold og melder gåes gjennom på første måte. Om det er en offentlig instans som har meldt, burde de orientert dere på forhånd.

Endret av Vicky Pollard
Skrevet

Men er det vanlig at det står at de har mottatt en "bekymringsmelding"? Det gjor de i et brev en bekjent av meg hadde fått.

I mitt stod det bare melding. Lurer på om kansje det ikke er meg det gjelder, men en ganske spesiell situasjon med barnefar.. Har hatt 50/50 deling..

Skrevet

Ring din saksbehandler i morgen og still de spm du har,de er nok veldig ok å snakke med:-)

Skrevet

Det er helt vanlig at man sier man har mottatt en bekymringsmelding.

Undersøkelse etter Barnevernlovens 4-3 betyr rett og slett at det opprettes undersøkelse av meldingen. I nevnte paragraf står det bl.a om barneverntjenestens plikt til å undersøke og at man ikke kan motsette seg slik undersøkelse.

Det er ikke så vanlig lenger å hjemle undersøkelser i 4-4, 4-12 osv., selv om det nok gjøres. Dette kan uansett endres underveis i undersøkelsen. (4-4 er paragrafen man gjør vedtak om hjelpetiltak etter, mens 4-12 er den mest brukte paragrafen for omsorgsovertakelse).

Anonymous poster hash: 43c3c...05e
Skrevet

Undersøkelse etter Barnevernlovens 4-3 betyr rett og slett at det opprettes undersøkelse av meldingen. I nevnte paragraf står det bl.a om barneverntjenestens plikt til å undersøke og at man ikke kan motsette seg slik undersøkelse.

Det er ikke så vanlig lenger å hjemle undersøkelser i 4-4, 4-12 osv., selv om det nok gjøres. Dette kan uansett endres underveis i undersøkelsen. (4-4 er paragrafen man gjør vedtak om hjelpetiltak etter, mens 4-12 er den mest brukte paragrafen for omsorgsovertakelse).

Ja, men i hennes brev stod det at de hadde mottatt en bekymringsmelding, og litt om hva bekymringen gikk ut på..

Skrevet

Psykologen min sendte bekymringsmelding pga mulige fremtidige problemer med samspill pga min diagnose. Vi fikk allerede veiledning gjennom bup, så barnevernet hadde ikke noe bedre å tilby oss, og så dessuten at vi selv hadde tatt tak i forebygging av det eventuelle problemet.

Saken henlagt.

Anonymous poster hash: ba9cf...11e
Skrevet

Ja, men i hennes brev stod det at de hadde mottatt en bekymringsmelding, og litt om hva bekymringen gikk ut på..

Det ligger brevmaler i dataprogrammene som brukes, det varierer litt hvordan disse ser ut. Vanligvis putter man inn en setning om hva meldingen går ut på, men om meldingen er kompleks kan man godt utelate dette.

Bekymringsmeldingen vil bli gjennomgått på første møte, dere vil få opplyst hvem som har meldt dersom dette ikke er anonymt og dere vil bli bedt om innspill på hva dere tenker om det som fremkommer i meldingen. Det er vanligvis ikke snakk om vold eller seksuelle overgrep når man får brev i posten.

Skrevet

Ja min søster meldte meg. Oppga masse ting som ikke var sant. Fikk først en lærling til saksbehandler og bare en person, men så byttet de ut henne med en saksbehandler fra hel...

Han hadde denne planen som de skal følge, den som sier hva selve undersøkelsen går ut på. Men han fulgte bare et par av punktene der han skulle komme til oss. Bf som jeg ikke var sammen med på tidspunktet, som ikke var inkludert i bekymringsmeldingen, men som ville være med for å hjelpe ble truet med at han skulle ta barna fra han/oss.

Han hadde møter i bhg med avd. leder og mitt barn uten at jeg visste det. Kjørte samarbeidsmøter når jeg ikke var til stede osv. Han sa at de vurderte kontinuerlig om de måtte ta barna fra oss. De kom med mange punkter med tiltak vi måtte følge. Vi fikk et problem når vi sa nei, for vi skal flytte og vil ha en utredning og tiltak av den nye kommunen. Jeg ble oppringt av de som får saken når foreldrene nekter, og den personen forsto jo godt at vi ville overflyttes til ny kommune og ga seg med en gang.

Så skulle vi flytte og ble bedt om å bo igjen i noen måneder slik at barna fikk gå i bhg ut året. Det gjorde vi. Og når vi reiste på ferie så hadde han overflyttingsmøte til den nye kommunen mens vi var borte. Sånn at når vi kom hjem så hadde undersøkelsestiden allerede startet og de måtte utvide med nye 3 mnd for å få gjort alt. De så for seg at de kom til en familie som slet og hadde mange ulike tiltak de kunne hjelpe oss med og tilby oss.

Etter et par uker ut i den nye undersøkelsesperioden henla de saken for det var ikke noe sak.

Skrevet

Jøss, så mange som er blitt meldt! Ingen røyk uten ild sier jeg....

Anonymous poster hash: 6ff20...e9a

Skrevet

Bra det ordnet seg da:-)

Skrevet

Idiotisk utsagn.

Tenker heller på hvor mange syke mennesker som fins som melder for å hevne seg osv jeg da.

Jøss, så mange som er blitt meldt! Ingen røyk uten ild sier jeg....

Anonymous poster hash: 6ff20...e9a

Anonymous poster hash: 26a12...bc5

Skrevet

Falske bekymringsmeldinger er faktisk et stort problem fo bv.

Mange ser på bv som en glimrende hevn, side de kan melde anonymt og om de står frem med navn så er det nada de som blir meldt kan gjøre med vedkommende. Det er bare til og dikte i vei og det blir allikevel null konsekvenser for vedkommende som melder falskt.

Anonymous poster hash: 08eb8...0c6

Skrevet

Falske bekymringsmeldinger er faktisk et stort problem fo bv.

Mange ser på bv som en glimrende hevn, side de kan melde anonymt og om de står frem med navn så er det nada de som blir meldt kan gjøre med vedkommende. Det er bare til og dikte i vei og det blir allikevel null konsekvenser for vedkommende som melder falskt.

Anonymous poster hash: 08eb8...0c6

Enig. Og vi har selv blitt utsatt for sånt :( Og det gjør like vondt fortsatt, selv om saken er henlagt.

Anonymous poster hash: bf93a...d80

Skrevet

Vi har og det var fryktelig sårt. Barnet vår var en periode opptatt av det seksuelle, og det reagerte barnehage på. Det ble en grundig utredning og heldigvis så ble det  avkreftet at han skulle vært utsatt for noe. 

Det er helt ærlig det værste jeg har vært med på og jeg kan kjenne på den angsten den dag idag, og fikk ut av dette soveproblemer som jeg fortsatt sliter med.

Idag er barnet vårt litt eldre og overhodet ikke mere opptatt av dette tema enn andre barn.

Det gjorde oss foreldre redde, engstelige, sinte og bekymret. Jeg ønsker ikke noen å oppleve den panikken. Vi fikk mange vonde følelser og tanker "Tror noen vi har gjort noe, har noen andre gjort noe eller hvorfor har ikke vi merket noe"?

Er gla for at BV finnes og at de tar ting på allvor men folk bør være forsiktige med å melde uten grunn. 

Å si at det ikke er røyk uten ild er direkte slemt mot alle de uskyldige foreldrer som blir meldt. Tenk deg selv og skulle bli vurdert eller faktisk anklaget for noe du ikke har kjennskap til. Jeg trodde aldri i verden at vi skulle noen gang være involvert i BV, men det ble vi plutselig.

Anonymous poster hash: 6d25d...104
Skrevet

ja vi ble meldt inn pga en krangel mellom meg og barnefar.
Fikk ett brev i posten til møte hver for oss.
Så fikk vi en møte innkalling sammen, og deretter hjemmebesøk.
Barneverns dama sa at hun kunne ikke skjønne hvorfor de var inne i bildet, for barnet var så stabilt og trivdes så godt. og hadde fine forhold hjemme. ( bare for å ha det sagt så var ikke barnet i nærheten av oss når vi krangla og det ble ikke utøvd vold av noen av oss)

Positive sider er at barnevernet tar ting på alvor.

Det negative var at det var vår nærmeste nabo som meldte oss å at vi føler oss overvåket og ikke minst trampet på.

Anonymous poster hash: 9cb92...6bb
Skrevet

Ser at mange får slike brev...... ikke gøy men virker og som de fleste har en god opplevelse med bv:-)

Skrevet

Har blitt fratatt barnet pga "emosjonell omsorgssvikt". Dvs at det ikke var noen reell omsorgssvikt, men at de føler seg veldig bekymret og de har null tro på oss som foreldre, siden vi sa nei til hjelpetiltak. Dette har dessverre foreløpig gått gjennom i retten.

Anonymous poster hash: 172cb...e4c
Skrevet

Huff... dette kan ikke være lett....kan jeg spørre hvorfor dere sa nei til det? Hi

Skrevet

Har blitt fratatt barnet pga "emosjonell omsorgssvikt". Dvs at det ikke var noen reell omsorgssvikt, men at de føler seg veldig bekymret og de har null tro på oss som foreldre, siden vi sa nei til hjelpetiltak. Dette har dessverre foreløpig gått gjennom i retten.

Anonymous poster hash: 172cb...e4c

Og dette er grunnen til at jeg frykter barnevernet.

Anonymous poster hash: 58631...7f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...