Gå til innhold

andre som har blitt meldt til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og fått en undersøkelse,hvordan var det? Positive og negative opplevelser?

Skrevet

ja. vi ble meldt av han som bor over oss nå i sommer. var ekstremt ubehagelig å få et slikt brev i postkassa. så da ble vi innkalt til samtale. etter en uke ca kom de på hjemmebesøk mens barnet var tilstedet, og ca en måned etter det hadde vi en ny samtale (den varte i 5 min) og saken ble selvsagt henlagt.

jeg tenker i fht positive og negative må det jo virkelig komme an på hvorfor man er meldt og om det er et reelt grunnlag for meldingen. i vårt tilfalle var det ikke det. så det preget oss ikke sånn veldig. men klart det er utrolig irriterende og kjedelig å måtte bli undersøkt når man VET det oppspinn.men samtidig så syns jeg det er positivt at de tar meldinger de får inn på alvor og hvertfall sjekker opp saken/familien gjerne ser hvordan de har det hjemme osv. heller en familie for mye enn for lite tenker jeg ;)

så om du har blitt meldt og du ikke er "redd" så ta det med knusende ro. er det noe du føler selv du trenger hjelp med eller andre ting så vær åpen om det. ikke prøv å lyg det vekk. mye kommer for en dag likevel.de er der tross alt for å hjelpe ;)

Anonymous poster hash: 8d66d...47b

Skrevet

Hei igjen,vi ble som sagt meldt... skrev vår historie i går på skravlesiden:-)

Skrevet

Kan du kopiere inn historien her?

Vi ble meldt til BV av noen i nabolaget, vet ikke hvem, vedkommende ville være anonym.
Fra vi fikk beskjed til første samtale gikk det 5 uker. På samtalen gikk de gjennom meldingen og snakket litt med oss. Vi måtte godkjenne at de innhentet opplysninger om oss alle fra legene våres, legevakta, barnehage og helsestasjon. Legene ble spurt om vi har vært hos psykolog, om vi har rusproblemer, hvor mange ganger vi har vært hos legen, hvor lenge legen har hatt oss som pasient, hva legebesøkene gikk ut på, om vi hadde sykdommer, om vi gikk på faste medisiner, helhetsinntrykket av oss som pasient, og som foreldre +++

Ca 14 dager etter samtalen fikk vi referat fra samtalen i posten. Da hadde vi 14 dager på oss til å klage.
Etter samtalen gikk det 5 uker, så fikk vi hjemmebesøk i 1 time.
Og til slutt fikk vi sluttsamtale som varte i 1 time dagen etterpå, fordi de hadde brukt for lang tid på saken.

Saken ble henlagt.

Anbefaler at man varsler barnehage/skole om man har en sak, ellers vil disse komme til å lure når de plutselig får brev i posten.

Anonymous poster hash: bf93a...d80
Skrevet

Kan du kopiere inn historien her?

Vi ble meldt til BV av noen i nabolaget, vet ikke hvem, vedkommende ville være anonym.

Fra vi fikk beskjed til første samtale gikk det 5 uker. På samtalen gikk de gjennom meldingen og snakket litt med oss. Vi måtte godkjenne at de innhentet opplysninger om oss alle fra legene våres, legevakta, barnehage og helsestasjon. Legene ble spurt om vi har vært hos psykolog, om vi har rusproblemer, hvor mange ganger vi har vært hos legen, hvor lenge legen har hatt oss som pasient, hva legebesøkene gikk ut på, om vi hadde sykdommer, om vi gikk på faste medisiner, helhetsinntrykket av oss som pasient, og som foreldre +++

Ca 14 dager etter samtalen fikk vi referat fra samtalen i posten. Da hadde vi 14 dager på oss til å klage.

Etter samtalen gikk det 5 uker, så fikk vi hjemmebesøk i 1 time.

Og til slutt fikk vi sluttsamtale som varte i 1 time dagen etterpå, fordi de hadde brukt for lang tid på saken.

Saken ble henlagt.

Anbefaler at man varsler barnehage/skole om man har en sak, ellers vil disse komme til å lure når de plutselig får brev i posten.

Når det gjelder positive og negative opplevelser...

Positivt:

At BV faktisk fungerer når de får inn bekymringsmelding.

Negativt:

Det har ødelagt store deler av familielivet vårt.

Vi føler oss overvåket og at vi er blitt utsatt for sjikane.

Uansett hva får vi ikke BEVIST at vi er gode foreldre.

Saken blir liggende for alltid i systemet.

Vi har blitt usikre på vår egen oppdragelse.

Kunne nok nevnt masse mer negativt.

Skrevet

Jeg har blitt meldt. Hun som meldte det sa ifra at hun skulle gjøre det, og forklarte hvorfor. De ringte ganske kort tid etterpå, og kom på hjemmebesøk dagen etter det. Hun ene som kom var frekk og konfronterende, og fikk meg til å føle meg som dritt og udugelig. Hun andre som var med var roligere og forklarte hva som kom til å skje og hva de kunne hjelpe meg med.

Har fått god hjelp av dem etter det, og har ingen vonde følelser for hun som meldte meg. Ubehagelig var det, men jeg trengte hjelp, og klarte ikke å be om den selv.  

Anonymous poster hash: 762be...ef7
Skrevet

Får av en eller annen grunn ikke kopiert over... men de som vil lese kan gå inn på skravlesiden ,ligger nesten øverst med nicket mitt:-)

Skrevet

Hei

Jeg er VELDIG fornøyd,de har hjelp oss kjempe masse og er kjempe fornøyd.

Anonymous poster hash: 1b47b...5eb
Skrevet

Ja vet du,etter vår sak er jeg snudd i synet på bv, selv om dette gjaldt en veldig stygg mld ble vi på ingen måte dømt,og alt ble henlagt og de sa jo selv at de så ingen grunn til at vi trenger deres hjelp.

I ettertid føler jeg at jeg sitter med i papirer i hånda som det står skrevet svart på hvitt at alt i heimen er i skjønneste orden:-) a

Skrevet

Finner ikke emne på skravle. Hva heter det??

Skrevet

Opplevd å bli meldt til barnevernet.... ligger nest øverst:-)

Skrevet

Men ser jo selvsagt at man ikke er prisgitt å møte oppegående mennesker som vår saksbehandler i bv:-)

Skrevet

Nei jeg er heldigvis en god mor

Anonymous poster hash: 5790f...3a2

Skrevet

Så bra at du er en god mor,det fortjener alle barn:-)

Nå har det seg slik at ikke alle foreldre er dårlige foreldre selvom de får en melding til bv på seg:-)

Hi

Skrevet

Nei jeg er heldigvis en god mor

Anonymous poster hash: 5790f...3a2

Stakkars barn som har en mor som har så lite mellom øra, at hun på et sånt tema kan komme med en sånn slibrig kommentar.

Skrevet

Slibrig kommentar... kanskje ja... kan og hende hun mente det annerledes,gudene vet... det jeg tar med meg videre er at hun er en god mor:-) det er tross alt det viktigste... Har dessuten levd lenge nok til at noen mennesker ikke kan la være å provosere:-)

Hi

Skrevet

Barnefaren ringte barnevernet fordi jeg ville skifte barnehagen uten hans samtykke :S

Heldigvis ble det ikke noe undersøkelse av det.

Fikk også to beskymringsmeldinger før barnet var fyllt 1 mnd gammal,begge gikk heldigvis bare til helsesøsteren min ikke videre til barnevernet.

Anonymous poster hash: 13e43...ea8
Skrevet

Ja ikke alltid lett.... vår mld gikk på ungens oppførsel samt totale grunnløse greier....hi

Skrevet

Ja, av min psykisk syke mor som ville ha barnet vårt fordi vi ikke gjorde som henne på 80-tallet.

Ble meldt pga at vi ikke samsov, at barnet hadde det mørkt når han sov, at han ikke ble badet i badekar morgen og kveld, at han måtte ha MMe fra han ble født, at mor kunne ta seg en alkoholenhet en lørdagskveld osv osv.

Anonymous poster hash: 26a12...bc5

Skrevet

Glemte å si, det ble selvfølgelig henlagt etter hjemmebakt og vi fikk stor skryt i rapporten som gode og fornuftige foreldre. Men det ødela psyken min og ekteskapet vårt.

Ja, av min psykisk syke mor som ville ha barnet vårt fordi vi ikke gjorde som henne på 80-tallet.

Ble meldt pga at vi ikke samsov, at barnet hadde det mørkt når han sov, at han ikke ble badet i badekar morgen og kveld, at han måtte ha MMe fra han ble født, at mor kunne ta seg en alkoholenhet en lørdagskveld osv osv.

Skrevet

Ja sant.... her skal vi visstnok ha kastet ungene i kjelleren og flydd på byen....greit å vise bv at dette huset ikke har noe kjeller:-) hi

Skrevet

To ganger faktisk. En gang fra en hysterisk mor, og meldingen var grunnløs. Møtte på veldig greie saksbehandlere som raskt så at det bar en grunnløs melding og saken ble raskt henlagt.

Andre gang fra bhg. Barnet har "unormale" lærevansker, som ikke følger "skjema". Derfor. Vi ble grundige etterforsket, hadde besøk i hjemmet to ganger der de snakket med barnet, og en avslutningssamtale i hjemmet. Syns det var veldig greie og konstruktive saksbehandlere, og vi følte oss tatt på alvor. Tok vel ca 1 mnd til saken var henlagt.

Skummelt å ikke være en etter skjema - familie.

Anonymous poster hash: bdce5...f6b

Skrevet

Ja det er skummelt....

Skrevet (endret)

Ja. Eller, politiet var pålagt å sende inn bekymringsmeld, etter min ex havnet i fyllearresten. (Hadde ikke gjort noe galt, var bare for full til å gjøre rede for seg, og tilbragte natten på glattcella)

Positivt:
- Det fikk meg til å ta det siste steget når det kom til å hive han på huet og ræva ut.
- Jeg fant ut at BV ikke var så skummelt som det man ofte tror..

Negativt:

- Fra brevet kom i posten, til etter første møtet, var et rent helvete. Jeg bare grein, var livredd for å miste barnet mitt osv. Selv om sistnevnte ville vært helt på jordet, så flyr de verste tankene gjennom hodet når man får et slikt brev!
- De brukte lang tid fra første møtet til hjemmebesøket. Den mellomtiden var grusom.

Også fikk jeg i det møtet høre om min tidligere venninne som hadde sendt inn en meld på meg tidligere det samme året. Det var bare noen som ville være slemme med meg, så barnevernet hadde bare forkastet meldingen

Endret av Bustetroll
Skrevet

Kjenner igjen følelsen av å få brevet i postkassa.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...