Gå til innhold

Fra skoletaper til trygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kun på Dib at dårlige karakterer og ingen utdannelse / lav utdannelse verdsettes høyt

Anonymous poster hash: 22991...16b
Skrevet

Skremmende... Spesielt siden jeg selv har en som sliter på skolen og har snitt på 3...

Anonymous poster hash: 37cde...085

Skrevet

Hvorfor det da?

Anonymous poster hash: 21c4e...2d9
Skrevet

Burde vel på sett og vis si seg selv.. Første jobben man får, får man jo ikke på referanser, man får den ut fra hvordan man fremstår, både som person, og hvordan man gjorde det på skolen, om du var middelmådig i alle fag, så er det jo ikke vanskelig å se at man ender opp som arb.ledig. Samtidig er det mange som har/får kronisk sykdom, som har det utbreende på den tiden, altså at det er i startfasen. Noe som igjen fører til at mange er mer enn "skrall" når de er ferdig med vgs. Så går det også på selvfølelsen, om man har gjort det dårlig på skolen, så kan man fort sitte igjen med en "jeg er jo ikke god på noe" holdning, som hindrer en i å kapre en jobb, eller å følge opp egen helse.

Selv hadde jeg snitt på 3, noe som tærte på meg, jeg satt også med leddgikt fra jeg var 14 år, så når høsten og vinteren var på plass, så var jeg noe ute av funksjon, fikk også diagnosen ME som 17 åring.. Det var ikke lett...
Jeg sitter på skolebenken igjen nå, er fri fra ME, leddgikten er lettere å forholde seg til, nå som jeg har hatt den i 12 år, og jeg føler jeg mestrer skolen bedre nå enn den gang. Håpe at jeg med dette, kan vise et bedre resultat, som igjen gir meg en jobb.. Har kjempet mot ME i mange år.

Anonymous poster hash: 1e804...9dc
Skrevet

Var vel heller et lavt tall det? Eller gjennomsnittlig.

Alle kan bli uføre. Jeg gikk ut av ungdomskolen/to første årene av videregående med bare 5 og 6, likevel ble jeg syk på tredje året og er nå ufør.

Anonymous poster hash: 83038...c5b
Skrevet

Var vel heller et lavt tall det? Eller gjennomsnittlig.

Alle kan bli uføre. Jeg gikk ut av ungdomskolen/to første årene av videregående med bare 5 og 6, likevel ble jeg syk på tredje året og er nå ufør.

Hehe... Nå beviste jeg visst ikke intelligensen :) Leste feil, beklager.

Jeg tror nok årsakene er komplekse og ikke automatisk at de som er lite skoleflinke automatisk er navere eller disponert på noen måte, men ting virker jo inn på hverandre. Tredje året mitt så sank alle karakterene fordi jeg ble fryktelig syk og dårlig, og kunne gjerne sovne midt i timen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...