Gå til innhold

Hva skriver dere i meldingsboka vist barnet kommer forsent?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi det ikke hører etter, ikke gidder å stå opp og somler med påkledning eller bare er veldig vrange.

Anonymous poster hash: 9da7c...c1e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan da umulig være så veldig vanlig?

Har 3 skolebarn selv og det har aldri skjedd at noen av de har kommet for sent til skolen av andre grunner enn tannlegebesøk og lignende legitime grunner. Å nekte kle seg, somle eller ikke høre etter er overhodet ikke noe alternativ, hadde de prøvd seg på noe sånt hadde de blitt dratt opp av senga og kledd med makt, ferdig snakka!

Anonymous poster hash: a42b4...c3d
Skrevet

Det vet jeg ikke, for det skjer aldri.

Anonymous poster hash: 34280...77a

Skrevet

Skulle det skje, ville jeg skrevet kort årsaken. Har skjedd at hun kommer tre minutter for sent, men ikke mer. Da skriver jeg ikke mld.

Anonymous poster hash: ec723...b89

Skrevet

Det har skjedd kun en gang, fordi hun kranglet med noen på skoleveien og gikk hjem igjen. Da visste skolen det fordi de hun kranglet med gav beskjed.

På skolen her må man ringe å gi beskjed hvis barnet er forsinket eller syk. Hvis barnet ikke er på plass innen 15 min etter skolestart ringer skolen hjem. Veldig bra opplegg og skaper trygghet

Skrevet

Har 3 skolebarn selv og det har aldri skjedd at noen av de har kommet for sent til skolen av andre grunner enn tannlegebesøk og lignende legitime grunner. Å nekte kle seg, somle eller ikke høre etter er overhodet ikke noe alternativ, hadde de prøvd seg på noe sånt hadde de blitt dratt opp av senga og kledd med makt, ferdig snakka!

du virker til å ha stor forståelse for de som faktisk har slike barn..

Min eldste gikk ikke å "bare" dra ut av senga, kle på med makt, ferdig snakka!!

Han hadde skolevegring så det holdt, og selv om han ikke var store karen slet han meg totalt ut.

Gikk så langt at jeg måtte få hjelp inn på morran, av en med samme holding som deg faktisk - hun klarte det helger ikke, så på det verste var vi 3 stykker for å få gutten klar for skolen!

Det måtte 2 til i bilen også..

Etter knallhard jobbing både hjemme og på skolen kommer han seg nå på skolen alene ikke en taxi. Går ikke 6 klasse nå

minste fungerer din metode på...

Anonymous poster hash: 06edb...d60

Skrevet

Hvis vi er mer en 15 min forsinket skriver jeg en mld med den faktiske årsaken, ikke noe vits å lyve for barna klarer som regel å fortelle sannheten.

Anonymous poster hash: 33cd6...c91
Skrevet

Det har skjedd kun en gang, fordi hun kranglet med noen på skoleveien og gikk hjem igjen. Da visste skolen det fordi de hun kranglet med gav beskjed.

På skolen her må man ringe å gi beskjed hvis barnet er forsinket eller syk. Hvis barnet ikke er på plass innen 15 min etter skolestart ringer skolen hjem. Veldig bra opplegg og skaper trygghet

Så bra opplegg! Slik skulle det ha vært ved alle skoler. 

Anonymous poster hash: 8538a...bdb

Skrevet

Oi, jeg har faktisk aldri tenkt på å skrive melding om dette, men når dere nevner det så er det jo en selvfølge:o Her har det faktisk skjedd to ganger allerede dette skoleåret og da er det min skyld. Har en baby som lager leven hver natt, så jeg har klart å forsove meg. Men hvis det skjer igjen (håper det ikke gjør det), så skal jeg skrive ærlig hva dom har skjedd.

Anonymous poster hash: a02ea...975

Skrevet

Det har fortsatt ikke skjedd. Her er vi stort sett på skolen 30 min før det ringer, så skule det skjedd noe utofrutsett, så hadde vi hatt god margin. Hvis vi hadde forsovet oss, så hadde jeg selvfølgelig skrevet det!

Å være vrang, ikke gidde å stå opp, somle osv er ikke noe alternativ.

og til #7; det du skisserer er ikke en normalsituasjon med ordinære somlete, tverre barn. i ditt tilfelle regenr jeg det ligger mer enn sommel til grunn og at skolen er grundig informert om situasjonen. det var vle ikke slike "ekstreme" situasjoner HI refererte til......

Anonymous poster hash: b2899...9bc
Skrevet

Det har aldri skjedd, faktisk. Jeg har tre skolebarn, eldste går i 6. klasse og har diagnose og litt skolevegring, men vi har alltid fått dem avgårde i tide. I slike tilfeller som du skisserer HI, så ville jeg heller bare hatt en god dialog med kontaktlærer. Vi har med læreren til vår gutt, men i vårt tilfelle er det mer et problem at han går fra skolen for tidlig enn å få ham avgårde.

Anonymous poster hash: ca384...442
Skrevet

du virker til å ha stor forståelse for de som faktisk har slike barn..

Min eldste gikk ikke å "bare" dra ut av senga, kle på med makt, ferdig snakka!!

Han hadde skolevegring så det holdt, og selv om han ikke var store karen slet han meg totalt ut.

Gikk så langt at jeg måtte få hjelp inn på morran, av en med samme holding som deg faktisk - hun klarte det helger ikke, så på det verste var vi 3 stykker for å få gutten klar for skolen!

Det måtte 2 til i bilen også..

Etter knallhard jobbing både hjemme og på skolen kommer han seg nå på skolen alene ikke en taxi. Går ikke 6 klasse nå

minste fungerer din metode på...

Anonymous poster hash: 06edb...d60

Men da er det ikke snakk om en normal situasjon, da er det som du sier et barn med alvorlig skolevegring og problemer. Da tar jeg det som en selvfølge at man har en dialog med skolen om dette og meldingene i meldingsboken bare blir en forlengelse av den dialogen man allerede har med kontaktlærer.

Jo, jeg har faktisk forståelse og empati med de familiene som har barn med problemer av den ene eller andre sorten, men igjen så er ikke dette normalen, det er unntakene.

Jeg har ikke så stor forståelse og empati med de som lar helt friske unger uten problemer trasse og tvinne hele familien rundt lillefingeren, de som syr puter under armene på ungene og lar de styre på helt uten kontroll. Den type "fri barneoppdragelse" har jeg lite til overs for, og det er oftere de som kommer for sent enn de som faktisk har et reelt problem, sånn som du skisserer.

Skrevet

HVIS barnet kommer for sent..

Vist? Betyr noe helt annet.

Anonymous poster hash: 071a6...6b1

Skrevet

det har ikke skjedd ennå, men må vel bare skrive det som det er den dagen det skjer. "Beklager at **** kommer for sent, vi forsov oss i dag'/fikk ikke startet bilen" eller hva som er grunnen. Ville skrevet det kort og enkelt, ingen lange utredninger om hvorfor.

Skrevet

Barnet vårt er en del yngre (5 år), men vi bor i utlandet og han går 2. år på skolen. Han har alltid hatet bhg i Norge og liker heller ikke så godt å gå på skolen, vi sliter med vegring hver morgen. Ikke slik at vi kommer sent, for han er fremdeles såpass liten at jeg klarer å tvangskle han (får i hvert fall stykretreningen unna i samme slengen), men slitsomt for det. Her har vi åpen dialog med læreren og vi ser at hun gjør veldig mye for at det skal bli bedre. Så hvis det var en regelmessig hendelse ville jeg absolutt spilt med åpne kort og snakket om problemet med lærer.

Når jeg tenker meg om, ville jeg også sagt det om barnet var for sent pga egen somling, og ikke funnet på unnskyldning. Greit å lære å ta ansvar for egne handlinger, fremfor å lære at man kan bruke hvite løgner. Ville derfor ikke lagt ut altfor mye i meldingsboken, men skrevet noe som : Beklager for at X kommer sent på skolen, han stod opp på feil fot og var lite samarbeidsvillig. Vi skal sørge for at det ikke gjentar seg igjen.

Anonymous poster hash: 0a2e0...333

Skrevet

Vi gjør ingenting. Og nå er det skjerpings med forsentkomming. Alle foreldrene på skolen er visst veldig sløve, for de er som regel bare halvparten av klassen som er på plass ved skolestart.

Anonymous poster hash: bacd7...649
Skrevet (endret)

Ja, mannen min gjorde det senest i dag. Presterte å forsove oss heie gjengen. Våknet 20 min før skolen starta. Kom bare tre min for sent.......

Han jobber turnus og vi har en baby :)

Det skjer svært sjelden altså.

Endret av Hjertefru
Skrevet

Jeg har ennå ikke opplevd det, men jeg ville nok skrevet det som det var "Trine kommer for sent i dag fordi Trine har hatt en vanskelig morgen og ville ikke gå på skolen". I slike tilfeller er det viktig at skolen og foreldrene informerer hverandre gjensidig slik at problemene blir løst så tidlig som mulig.

Vi må også gi beskjed til skolen via mail samme dag, foreldrene blir ringt hvis barnet ikke er der 15 minutter etter skolestart.

Å ha barna mine på en skole som den #17 beskriver, der "ingen" kommer tidsnok, hadde vært helt uaktuelt for meg. Da lærer jo alle at det ikke er så nøye og det kan ødelegge hele skoleløpet.

Skrevet

Morsomt at begge dere som redigerte tekstene deres måtte redigere for å legge til at det egentlig aaaaaldri skjer altså! Hehe

Anonymous poster hash: bacd7...649
Skrevet (endret)

Oi, ser at jeg svarte ikke helt på spørsmålet i sta, den situasjonen du beskriver har jeg vært borti et par ganger, men da har jeg vært så fokusert på å få barnet/barna på skolen at jeg ikke har tatt meg tid til å skrive i meldingsboka. Har tvillinger, og i perioder har det vært vanskelig å få tvilling 1 på skolen når tv 2 er syk, hvis dere forstår. Er enig i det som skrives at i slike vanskelige perioder er det viktig med dialog skole- hjem.

Endret av Hjertefru
Skrevet

Hvis begge eller et av barna kommer mer enn 5 min for sent til skolen så skriver jeg en sms om hvorfor. Her har vi også et system om at skolen tar kontakt hvis barnet ikke har kommet etter 15 min.

Jeg sier sannheten til barna og skriver sannheten til lærerne. Har måttet ta med storesøster i bilen og sekk og klær i en pose fordi hun skaper seg.

Vi har åpen dialog skolen og vi får hjelp til å takle storesøster.

Skrevet

Jeg kom for sent til skolen når jeg var liten en gang, for pappa fikk meg ikke opp. Da han tilslutt klarte det og fikk meg avgårde skrev han i meldeboka *M... sov som en stein*. Læreren fikk seg en god latter :)

Skrevet

Da ville jeg skrevet sannheten. Nå har det aldri skjedd her da, selv om vi forsover oss, pleier vi få de ut av døra i tide for det om. (MEn sender de avsted i god tid til vanlig, så vanligvis har de en halvtime å leke på på skolen før det ringer inn) Og de kan av og til være kranglete eller somlete, men det går alltid ann å snakke de til fornuft, eller innføre konsekvenser som gjør at de skjerper seg før det blir så travelt at de kommer for sent. :)

Her har de det også slik at de ringer dersom barna ikke kommer innen rimelig tid etter det har ringt inn. Super løsning som skaper ekstra trygghet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...