Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 Var på legevakten med 4-åringen min. Hun hadde feber i går kveld og natt, og vi gav henne paracet. Nå når jeg var inne med henne frøs hun og de målte henne til 37,9. Hadde vi måtte ventet 10-15 min lenger hadde det nok vært 38 eller høyere. Altså, et sykt barn som har hatt feber, fått medisin og så fryser igjen og har 37,9... For meg er det en no-brainer, og jeg har ingen medisinsk utdannelse. Men hva henger legen seg opp i? Jo, barnet har ikke feber! Blir så oppgitt... Det er snakk om 0,1 grad og hun fryser, er blank i øynene og har det åpenbart ikke noe godt. Fikk omsider fått henne undersøkt og fått medisin, men legen bruke halve tiden på å kverne i vei om at de foretrakk(?!?) at barna hadde målbar feber. Og det er ikke første gang jeg opplever noe lignende heller. Hva er greien med leger og at feberen må måles akkurat der og da og må være 38 blank eller mer? Ja, jeg vet at 37,9 teknisk sett ikke er feber, men alvorlig talt, det går jo an å tenke litt... *oppgitt* Sorry, teit innlegg, måtte bare få ut litt frustrasjon. Er jo engnltig glad for at vi har flinke og oppmerksomme leger. Blir bare litt gretten etter en lang våkenatt. Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 Mamma var sånn "har man ikke feber er man ikke syk"-dame. Jeg ble sendt på skolen med lungebetennelse og det som verre var for så lenge jeg ikke hadde feber så va jeg ikke skikkelig syk. Hun har dårlig samvittighet for det i dag, men jeg tror bare noen er skrudd sammen slik at man må ha feber for å være syk. Anonymous poster hash: 807c6...082
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Men hun hadde vel andre tegn på at hun var syk regner jeg med. Du tar henne vel ikke på legevakten med 37,9 i feber uten andre sykdomstegn? I såfall er det ikke det spor rart at det alltid er timelange køer på legevakten(og legekontoret) og at de som i aller største grad trenger hjelp, ikke får det. Anonymous poster hash: 85499...e26
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men kan virke som at du har lav terskel for å dra til legevakten? Anonymous poster hash: 108c5...d5a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 Men hun hadde vel andre tegn på at hun var syk regner jeg med. Du tar henne vel ikke på legevakten med 37,9 i feber uten andre sykdomstegn? I såfall er det ikke det spor rart at det alltid er timelange køer på legevakten(og legekontoret) og at de som i aller største grad trenger hjelp, ikke får det. Anonymous poster hash: 85499...e26 Selvsagt er hun syk og har andre symptomer. Greien er at legen la så stor vekt på dette med feber at hun brukte mer tid på å fortelle meg at barnet mitt hadde jo ikke feber, enn på å faktisk undersøke henne. Jeg tar ikke med barna mine til legevakten med mindre jeg "vet" at de er så syke at de trenger medisin på resept. Som i dag, og vi fikk jo også medisinen...til slutt. Men om legen bruker like lang tid på å forelese for alle foreldre som for meg, så er det faktisk ikke rart at køene er lange nei. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men kan virke som at du har lav terskel for å dra til legevakten? Anonymous poster hash: 108c5...d5a Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor tror du det? Hva i innlegget mitt fikk det til å virke slik? Kan nevne at hun er minste av tre barn, så jeg er ingen hysterisk førstegangsmamma. Snuppa hadde 39,8 i feber i natt og fikk nå påvist halsbetennelse, dobbelsidig ørebetennelse og begynnende lungebetennelse. Jeg føler ikke at dette var noen lav treskel. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men kan virke som at du har lav terskel for å dra til legevakten? Anonymous poster hash: 108c5...d5a Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor tror du det? Hva i innlegget mitt fikk det til å virke slik? Kan nevne at hun er minste av tre barn, så jeg er ingen hysterisk førstegangsmamma. Snuppa hadde 39,8 i feber i natt og fikk nå påvist halsbetennelse, dobbelsidig ørebetennelse og begynnende lungebetennelse. Jeg føler ikke at dette var noen lav treskel. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 Fordi du i innlegget ditt skriver at hun hadde feber, var blank i øynene og ikke hadde det godt? Dette minner om vanlig forkjølelse. Anonymous poster hash: 108c5...d5a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men kan virke som at du har lav terskel for å dra til legevakten? Anonymous poster hash: 108c5...d5a Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor tror du det? Hva i innlegget mitt fikk det til å virke slik? Kan nevne at hun er minste av tre barn, så jeg er ingen hysterisk førstegangsmamma. Snuppa hadde 39,8 i feber i natt og fikk nå påvist halsbetennelse, dobbelsidig ørebetennelse og begynnende lungebetennelse. Jeg føler ikke at dette var noen lav treskel. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 Fordi du i innlegget ditt skriver at hun hadde feber, var blank i øynene og ikke hadde det godt? Dette minner om vanlig forkjølelse. Anonymous poster hash: 108c5...d5a Så feber, blanke øyne (som jo naturlig følger feber) og ikke har det noe godt blir automatisk lik forkjølelse for deg? Da er jeg litt glad for at du ikke er lege Kan tenke ut veldig mye man kan ha med feber og vondter annet enn forkjølelse. Velle selvsagt aldri tatt med et barn til legevakten om det bare var litt forkjølet. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Jeg skjønner godt at du blir oppgitt. Jeg får svært sjeldent feber og har blitt sendt hjem flere ganger fra legevakten fordi jeg ikke har hatt feber, flere av de gangene har jeg endt opp så sykheuset noen dager senere fordi jeg har vært veldig syk men ikke hatt feber.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men kan virke som at du har lav terskel for å dra til legevakten? Anonymous poster hash: 108c5...d5a Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor tror du det? Hva i innlegget mitt fikk det til å virke slik? Kan nevne at hun er minste av tre barn, så jeg er ingen hysterisk førstegangsmamma. Snuppa hadde 39,8 i feber i natt og fikk nå påvist halsbetennelse, dobbelsidig ørebetennelse og begynnende lungebetennelse. Jeg føler ikke at dette var noen lav treskel. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 Fordi du i innlegget ditt skriver at hun hadde feber, var blank i øynene og ikke hadde det godt? Dette minner om vanlig forkjølelse. Anonymous poster hash: 108c5...d5a Så feber, blanke øyne (som jo naturlig følger feber) og ikke har det noe godt blir automatisk lik forkjølelse for deg? Da er jeg litt glad for at du ikke er lege Kan tenke ut veldig mye man kan ha med feber og vondter annet enn forkjølelse. Velle selvsagt aldri tatt med et barn til legevakten om det bare var litt forkjølet. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 Ja, det er det.. Og du beskrev jo ikke smertene i det første innlegget. Hadde mitt barn hatt feber og vært utilpass, så hadde jeg ikke reagert med å dra til legevakten etter et døgn om det ikke var smerter noen steder i tillegg. En 4-åring klarer fint å si fra hvor det gjør vondt. Og, som skrevet- du nevnte ikke smerter under første innlegget og da skrev jeg at det virket på det som at terskelen var lav. Når du etterpå skriver om funnene, så er det noe annet, men mitt innlegg var basert på det første innlegget ditt. Anonymous poster hash: 108c5...d5a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men kan virke som at du har lav terskel for å dra til legevakten? Anonymous poster hash: 108c5...d5a Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor tror du det? Hva i innlegget mitt fikk det til å virke slik? Kan nevne at hun er minste av tre barn, så jeg er ingen hysterisk førstegangsmamma. Snuppa hadde 39,8 i feber i natt og fikk nå påvist halsbetennelse, dobbelsidig ørebetennelse og begynnende lungebetennelse. Jeg føler ikke at dette var noen lav treskel. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 Fordi du i innlegget ditt skriver at hun hadde feber, var blank i øynene og ikke hadde det godt? Dette minner om vanlig forkjølelse. Anonymous poster hash: 108c5...d5a Så feber, blanke øyne (som jo naturlig følger feber) og ikke har det noe godt blir automatisk lik forkjølelse for deg? Da er jeg litt glad for at du ikke er lege Kan tenke ut veldig mye man kan ha med feber og vondter annet enn forkjølelse. Velle selvsagt aldri tatt med et barn til legevakten om det bare var litt forkjølet. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 Ja, det er det.. Og du beskrev jo ikke smertene i det første innlegget. Hadde mitt barn hatt feber og vært utilpass, så hadde jeg ikke reagert med å dra til legevakten etter et døgn om det ikke var smerter noen steder i tillegg. En 4-åring klarer fint å si fra hvor det gjør vondt. Og, som skrevet- du nevnte ikke smerter under første innlegget og da skrev jeg at det virket på det som at terskelen var lav. Når du etterpå skriver om funnene, så er det noe annet, men mitt innlegg var basert på det første innlegget ditt. Anonymous poster hash: 108c5...d5a Jeg forstår det, men dette er også et godt eksempel på hvorfor ting ofte blir til store krangler her inne. Jeg utbroderte ikke alt i første innlegg, for poenget var ikke hvorfor jeg valgte å oppsøke legevakten, men at legen hang seg opp i den 0,1 graden som manglet på feber akkurat der og da. Du valgte å kommentere noe som var helt på siden av det jeg skrev om, altså grunnen til at jeg oppsøkte lege. Og kommentaren var også litt på grensen til ufin (indikerer at jeg er en hysterisk mamma som ikke klarer å vurdere når barnet mitt bør komme seg til lege og når det bare kan være hjemme). Poenget mitt med å svare deg nå er bare å få fram at når du ikke vet alt, så kanskje det bare er bedre å la småsyrlige stikk og kommentarer ligge? HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. januar 2014 #12 Skrevet 8. januar 2014 Har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men kan virke som at du har lav terskel for å dra til legevakten? Anonymous poster hash: 108c5...d5a Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor tror du det? Hva i innlegget mitt fikk det til å virke slik? Kan nevne at hun er minste av tre barn, så jeg er ingen hysterisk førstegangsmamma. Snuppa hadde 39,8 i feber i natt og fikk nå påvist halsbetennelse, dobbelsidig ørebetennelse og begynnende lungebetennelse. Jeg føler ikke at dette var noen lav treskel. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 Fordi du i innlegget ditt skriver at hun hadde feber, var blank i øynene og ikke hadde det godt? Dette minner om vanlig forkjølelse. Anonymous poster hash: 108c5...d5a Så feber, blanke øyne (som jo naturlig følger feber) og ikke har det noe godt blir automatisk lik forkjølelse for deg? Da er jeg litt glad for at du ikke er lege Kan tenke ut veldig mye man kan ha med feber og vondter annet enn forkjølelse. Velle selvsagt aldri tatt med et barn til legevakten om det bare var litt forkjølet. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 symptomene du nevner her tenker jeg at er en vanlig forkjølelse, som enten går over av seg selv, eller som jeg ser an i noen dager før jeg går til legen med. Og da til fastlegen. Øreverk derimot, er noe annet, men sjelden de kan gjøre noe med på legevakten. Når det er sagt så er mitt inntrykk også at leger ikke er flinke til å stole på foreldrenes vurdering av allmenntilstand. Da jeg hadde den ene min til legen for noen år siden kommenterte han at han ikke virket slapp. Men at ungen til vanlig sprang rundt, og derfor var vesentlig roligere enn vanlig betydde ikke noe. Feber defineres vel også til > 38, men normaltemperaturen har selvsagt noe å si. Om normaltempen er 36, så har man forhøyet temperatur om den er 37,5.
Honningmelon Skrevet 8. januar 2014 #13 Skrevet 8. januar 2014 Jeg har ikke opplevd at de er nazi på feber, men har flere ganger opplevd at de henger seg opp i CRP. Den er ikke høy nok, derfor trengs ikke medisin. Eldste barnet ble kjørt til sykehus i sykebil med kraftig lungebetennelse. Legevakten mente det gikk bra pga at CRP var under 50. Sykehuset var ikke spesielt imponert over legevakta. Minste barnet gikk med kraftig ørebetennelse i 12 dager pga CRP ikke var høy nok. Hun ble verre og verre, men legrn så kun på CRP. Til slutt så en annen lege på henne og hun fikk penicillin. Var kvitt feberen i løpet av et døgn. Så at de henger seg opp i CRP og ikke allmenntilstanden, det irriterer meg.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #14 Skrevet 8. januar 2014 Har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men kan virke som at du har lav terskel for å dra til legevakten? Anonymous poster hash: 108c5...d5a Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor tror du det? Hva i innlegget mitt fikk det til å virke slik? Kan nevne at hun er minste av tre barn, så jeg er ingen hysterisk førstegangsmamma. Snuppa hadde 39,8 i feber i natt og fikk nå påvist halsbetennelse, dobbelsidig ørebetennelse og begynnende lungebetennelse. Jeg føler ikke at dette var noen lav treskel. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 Fordi du i innlegget ditt skriver at hun hadde feber, var blank i øynene og ikke hadde det godt? Dette minner om vanlig forkjølelse. Anonymous poster hash: 108c5...d5a Så feber, blanke øyne (som jo naturlig følger feber) og ikke har det noe godt blir automatisk lik forkjølelse for deg? Da er jeg litt glad for at du ikke er lege Kan tenke ut veldig mye man kan ha med feber og vondter annet enn forkjølelse. Velle selvsagt aldri tatt med et barn til legevakten om det bare var litt forkjølet. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 Ja, det er det.. Og du beskrev jo ikke smertene i det første innlegget. Hadde mitt barn hatt feber og vært utilpass, så hadde jeg ikke reagert med å dra til legevakten etter et døgn om det ikke var smerter noen steder i tillegg. En 4-åring klarer fint å si fra hvor det gjør vondt. Og, som skrevet- du nevnte ikke smerter under første innlegget og da skrev jeg at det virket på det som at terskelen var lav. Når du etterpå skriver om funnene, så er det noe annet, men mitt innlegg var basert på det første innlegget ditt. Anonymous poster hash: 108c5...d5a Jeg forstår det, men dette er også et godt eksempel på hvorfor ting ofte blir til store krangler her inne. Jeg utbroderte ikke alt i første innlegg, for poenget var ikke hvorfor jeg valgte å oppsøke legevakten, men at legen hang seg opp i den 0,1 graden som manglet på feber akkurat der og da. Du valgte å kommentere noe som var helt på siden av det jeg skrev om, altså grunnen til at jeg oppsøkte lege. Og kommentaren var også litt på grensen til ufin (indikerer at jeg er en hysterisk mamma som ikke klarer å vurdere når barnet mitt bør komme seg til lege og når det bare kan være hjemme). Poenget mitt med å svare deg nå er bare å få fram at når du ikke vet alt, så kanskje det bare er bedre å la småsyrlige stikk og kommentarer ligge? HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6 Jeg skrev da også at det var på siden av poenget ditt, gjorde jeg ikke? Og jeg skrev også VIRKER som? Jeg dømte deg ikke i det hele tatt, men hadde du skrevet i det første innlegget at legen hang seg opp i 0,1 for lite i feber til tross for lrebetemmelse og halsbetennelse, hadde det jo understreket ennå mer enn det du sier. Du trenger ikke forsvare dette mer, jeg er enig etter oppklaringen i hva som var galt:) Har selv et barn som holdt på å bli sendt hjem fra fastlegen med kragebensbrudd i en alder av 2 år fordi han kunne bevege armen. Røntgen var vel mer min hevn på fastlegen som ikke ville høre på meg som kjenner barnet. Røntgen viste at benet var brutt tvert av, men det er jo ikke noe de gjør med det uansett, så det beviste bare min teori og ikke noe mer.. Anonymous poster hash: 108c5...d5a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #15 Skrevet 8. januar 2014 Jeg tror legene henger seg opp i febergreia fordi noen foreldre tar så veldig lett etter paracetesken.. Å ha feber er stortsett ikke farlig, er kroppen som reagerer på en infeksjon og jobber for å få den bort. Kan være ubehagelig for barnet, men om man alltid gir paracet ved minste temperaturendring (sier ikke at du gjør det, men at veldig mange andre..) vil ikke barnets immunforsvar bli særlig sterkt. Jeg er sjokkert over manges holdning til smertestillende generelt, fikk tips av ei når jeg skulle på flytur med min 3mnd baby at det var litt å gi henne en paracet før avreise, sånn "i tilfelle" det skulle bli plagsomt for babyen! Shocking! Anonymous poster hash: fd8d2...52c
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #16 Skrevet 8. januar 2014 Jeg tror mange henger seg opp i hvorvidt du går til legevakten hurtig eller ikke, fordi det kan være en forklaring på hvorfor du ble avvist. Således manglet jo hovedinnlegget ditt vesentlig informasjon ifht å svare fornuftig Men, til poenget, jeg har opplevd det samme! To ganger har jeg blitt avvist på legevakten fordi barnet har tilsynelatende grei allmenntilstand, selv om jeg som mor forteller at det har vært opp og ned flere ganger og at jeg var veldig bekymret. Stemplet som hysterisk førstegangs, og sendt hjem. Begge ganger ble han hentet av ambulanse senere på kvelden og lagt inn på sykehuset. Frustrerende! Forrige gang jeg måtte på legevakten ventet jeg til effekten av medisinene var gått ut. Utrolig teit, men sånn blir det jo! Anonymous poster hash: b040a...3c3
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #17 Skrevet 8. januar 2014 Jeg tror legene henger seg opp i febergreia fordi noen foreldre tar så veldig lett etter paracetesken.. Å ha feber er stortsett ikke farlig, er kroppen som reagerer på en infeksjon og jobber for å få den bort. Kan være ubehagelig for barnet, men om man alltid gir paracet ved minste temperaturendring (sier ikke at du gjør det, men at veldig mange andre..) vil ikke barnets immunforsvar bli særlig sterkt. Jeg er sjokkert over manges holdning til smertestillende generelt, fikk tips av ei når jeg skulle på flytur med min 3mnd baby at det var litt å gi henne en paracet før avreise, sånn "i tilfelle" det skulle bli plagsomt for babyen! Shocking! Anonymous poster hash: fd8d2...52c Dette henger jo ikke på greip.. Om foreldre har lett for å finne frem paracetesken kan jo hvertfall ikke legene bruke temperaturen som mål på sykdom. Da må de i tilfelle anta at temperaturen er påvirket av medikamenter og behandle det deretter... Anonymous poster hash: b040a...3c3
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #18 Skrevet 8. januar 2014 Jeg hadde nettopp samme erfaring med meg selv. Har kun vært på legevakten en gang før i mitt liv, så terskelen for å oppsøke legevakten selv er svært høy. Da jeg kom inn målte de feberen min, jeg sa at min normaltemperatur ligger på såvidt over 36. Da var ikke 37,8 feber i følge legen. Så målte de crp som ikke var forhøyet, heller ikke hvite blodlegemer, og da ble jeg erklært frisk - til tross for at jeg fortalte at jeg har en diganose som gjør at immunforsvaret mitt ikke fungerer normalt i øyeblikket, at jeg har for få hvite blodlegemer. De sjekket meg for en ting til, som jeg sa jeg ikke var i risiko for, men at jeg pga diagnosen er i høyrisiko for det "motsatte" av det de sjekket - det ville de ikke høre på i det hele tatt. Siden disagnosen jeg har er så sjelden og høres "ufarlig" ut, og legene ikke vet noe om det, så ble jeg sett på som hypokonder. Det ble til og med journalført at jeg kom dit uten grunn! Blir oppgitt når legene ikke hører på pasientene i det hele tatt!!! Fastlegen min er ikke imponert over legevakten, for å si det slik... Jeg vet at det er et problem at en del har altfor lav terskel for å dra til legevakten. Men likevel bør de med erfaring greie å skille de som faktisk trenger hjelp og ikke. I HIs tilfelle så blir det helt idiotisk at legen bruker tid på å argumentere om 0,1 grad når legen er opplyst om at barnet har fått febernedsettende!! Når barnet da i tillegg har lungebetennelse, så er det virkelig urimelig at legen bruker tiden på å "krangle" på 0,1 grad. Hadde barnet vært i fin almennform og ikke vært syk så hadde jeg vært enig med legen. Men å kaste bort tiden slik denne legen gjorde, det blir sløsing av ressurser! Anonymous poster hash: 27440...f52
Theaen Skrevet 8. januar 2014 #19 Skrevet 8. januar 2014 Noen kan få høy feber, uten å være spesielt dårlig. Mens andre trenger nesten ikke å ha feber, for å være dårlig. Har vært i veldig dårlig form i et par uker selv, og de 2 gangene jeg målte selv, så hadde jeg ikke feber.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #20 Skrevet 8. januar 2014 Jeg hadde nettopp samme erfaring med meg selv. Har kun vært på legevakten en gang før i mitt liv, så terskelen for å oppsøke legevakten selv er svært høy. Da jeg kom inn målte de feberen min, jeg sa at min normaltemperatur ligger på såvidt over 36. Da var ikke 37,8 feber i følge legen. Så målte de crp som ikke var forhøyet, heller ikke hvite blodlegemer, og da ble jeg erklært frisk - til tross for at jeg fortalte at jeg har en diganose som gjør at immunforsvaret mitt ikke fungerer normalt i øyeblikket, at jeg har for få hvite blodlegemer. De sjekket meg for en ting til, som jeg sa jeg ikke var i risiko for, men at jeg pga diagnosen er i høyrisiko for det "motsatte" av det de sjekket - det ville de ikke høre på i det hele tatt. Siden disagnosen jeg har er så sjelden og høres "ufarlig" ut, og legene ikke vet noe om det, så ble jeg sett på som hypokonder. Det ble til og med journalført at jeg kom dit uten grunn! Blir oppgitt når legene ikke hører på pasientene i det hele tatt!!! Fastlegen min er ikke imponert over legevakten, for å si det slik... Jeg vet at det er et problem at en del har altfor lav terskel for å dra til legevakten. Men likevel bør de med erfaring greie å skille de som faktisk trenger hjelp og ikke. I HIs tilfelle så blir det helt idiotisk at legen bruker tid på å argumentere om 0,1 grad når legen er opplyst om at barnet har fått febernedsettende!! Når barnet da i tillegg har lungebetennelse, så er det virkelig urimelig at legen bruker tiden på å "krangle" på 0,1 grad. Hadde barnet vært i fin almennform og ikke vært syk så hadde jeg vært enig med legen. Men å kaste bort tiden slik denne legen gjorde, det blir sløsing av ressurser! Anonymous poster hash: 27440...f52 Må bare spørre, hvorfor var du hos legen? Du må jo ha hatt andre årsaker til å oppsøke dem, som du har fortalt om? Eller ble du bare avfeid med det også? Blir litt oppgitt når jeg hører sånt som dette! Anonymous poster hash: b040a...3c3
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #21 Skrevet 8. januar 2014 Det virker jo som enkelte her tror at man skal få utlevert antibiotika samme hva... Ikke feber og ingen CRP økning gir ingen grunn til å gi Ab, samme hvor vondt man måtte ha i øret eller i halsen. Det finnes noe som heter virus også. Anonymous poster hash: 1790a...d11
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #22 Skrevet 8. januar 2014 De fleste øre og halsbet skal ikke ha AB uansett. Jeg ville heller ikke gitt paracet hvis jeg hadde tenkt meg på legevakta. Det er en regel som sier at hvis tempen går ned og holder seg nede med paracet er det som regel ikke så farlig. De på legevakta er nok litt lei folk som bruker dem unødig, så det er nok derfor det gikk utover deg. Ofte kan det sitte pasienter på venterommet med alvorlige diagnoser. Hvis barnet er sykt noen dager, bruker jeg fastlegen og det hadde jeg også gjort i dette tilfellet når feberen gikk ned med paracet. Anonymous poster hash: c04c1...269
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #23 Skrevet 8. januar 2014 De fleste øre og halsbet skal ikke ha AB uansett. Jeg ville heller ikke gitt paracet hvis jeg hadde tenkt meg på legevakta. Det er en regel som sier at hvis tempen går ned og holder seg nede med paracet er det som regel ikke så farlig. De på legevakta er nok litt lei folk som bruker dem unødig, så det er nok derfor det gikk utover deg. Ofte kan det sitte pasienter på venterommet med alvorlige diagnoser. Hvis barnet er sykt noen dager, bruker jeg fastlegen og det hadde jeg også gjort i dette tilfellet når feberen gikk ned med paracet. Anonymous poster hash: c04c1...269 I dette tilfellet var fastlegen sitt kontor stengt, og de oppgav ikke navn på vikarer på telefonsvareren sin. Jeg prøver alltid å få en akuttime hos fastlegen før jeg ev. drar til legevakten, da det ikke akkurat er hyggelig for verken liten eller stor og sitte og vente på legevakten. Jeg synes også at en så dårlig allmenntilstand med så mye smerter (hun har gått og skreket store deler av natten) og så høy feber er mer enn grunn nok til å oppsøke lege. Det er tross alt bedre å ta det før det blir altfor ille, er det ikke? Faktisk så synes jeg ikke leger skal bli oppgitt over foreldre som kommer inn med barna sine. For noen er det et stort steg å komme, og de har kanskje utsatt det lenge og tenkt seg om ti ganger fordi de er redd for å bli sett på som hysteriske. Når man så da kommer inn og blir møtt av den holdningen jeg ble i dag, kan dette for usikre foreldre være nok til at de kanskje vegrer seg (for lenge) før de oppsøker lege neste gang barnet er sykt. Ja, mange er nok for hysteriske, men jeg synes likevel det er bedre å oppsøke lege en gang for mye enn en for lite. Spesielt når det gjelder barn. HI Anonymous poster hash: 2f4d7...5e6
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #24 Skrevet 8. januar 2014 Norske leger skriver sjelden ut antibiotika i forhold til andre leger på kontinentet, Asia etc og det er BRA ting. Halsbetennelse og ørebetennelse kan fint kurere seg selv. Hvis det var mitt barn ville jeg heller ønsket at han var syk noen flere dager enn at han ble resistent mot antibiotika en dag han ble skikkelig syk f.eks med blodforgiftning grunnet mage/lungesykdom. Norske mødre og fedre løper til legevakten og ønsker medisin så fort barnet har feber, vel feber er en bra ting, det er med på å bekjempe sykdommen. Jeg jobber på en akuttavdeling og stadig vekk har vi dårlige pasienter med resistente mage-tarmbakterier-skummelt og ofte inkurabelt! Høy feber (over 39,5) i mer enn 3-4-5 dager bør sjekkes ut. Alt annet kan vente. Rart det er kø på legevakta? En annen ting er at de aller fleste fastleger har akuttimer i løpet av dagen, hva med å ringe på morgenen? Da trenger en sjelden å oppsøke legevakten på kveld/natt. Barn som blir akutt syke på ettermiddag/natt skal selvsagt på legevakt. Vage hals -og øresymptomer med litt feber kan vanligvis vente til neste dag. Anonymous poster hash: bb1d5...f41
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #25 Skrevet 8. januar 2014 Jeg skjønner godt at du blir oppgitt. Jeg får svært sjeldent feber og har blitt sendt hjem flere ganger fra legevakten fordi jeg ikke har hatt feber, flere av de gangene har jeg endt opp så sykheuset noen dager senere fordi jeg har vært veldig syk men ikke hatt feber. Forskjell på barn og voksne 👼 Anonymous poster hash: a9cdd...316
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå