Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 Jeg har råd til hveilket område som helst, men det må være et sted me dgode skoler, hyggelig miljø, mange muligheter til aktiviteter, helst ikke så alt for lang reisetid hvis man jobber midt i sentrum. Hva mener dere Oslo-områdebeboere det er best? Har tidligere bodd på Majorstua, da gikk barna i barnehage, men nå er de skolebarn og vi har andre krav. Anonymous poster hash: 82c90...14a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 Bøler, Ulsrud, Oppsal. Anonymous poster hash: 1488f...50f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Området Lambertseter/Nordstrand er veldig fint Anonymous poster hash: 99c5a...438
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Bøler, Ulsrud, Oppsal. Anonymous poster hash: 1488f...50f OK, takk. Så det er ikke sånn veldig drabant-by-aktig der (og på Lambertseter)? Er det kort vei til marka og let å komme seg til sentrum? HI Anonymous poster hash: 82c90...14a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 St. Hanshaugen. Elsker å bo på St.Hanshaugen og kommer aldri til å flytte Anonymous poster hash: a8ab4...7e9
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Om du vil rikmannsland der barna aldri har sett en person med mørk hud flytter du til Vestkanten. Det er gode skoler der, men tipper det er fordi barna har foreldre som klarer å hjelpe dem med leksene. Her er det mye materielt press. Ellers anbefales områdene rundt Østensjøvannet - Hellerud, Godlia, rundt Skøyenparken (utrolig fine hus der!), Ulsrud, Abildsø, Oppsal osv. Ikke Bøler og sørover. Nordstrand er også veldig fint! Fra Ekeberg og helt ned til og med Ljan. Ikke Lambertseter og ikke sør/øst for Ljan. Ljan har forøvrig en av de beste skolene i landet, de fleste fortsetter på Nordstrand ungdomsskole etterpå. Anonymous poster hash: 7a572...028
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Bøler, Ulsrud, Oppsal. Anonymous poster hash: 1488f...50f OK, takk. Så det er ikke sånn veldig drabant-by-aktig der (og på Lambertseter)? Er det kort vei til marka og let å komme seg til sentrum? HI Anonymous poster hash: 82c90...14a Veldig kort vei til Østmarka, Bøler flerbrukshall, Bøler bad, Oppsal arena og Haraløkka har mange gode tilbud til aktiviteter. Bibliotek, matbutikker, gode skoler og barnehager, og mulighet for enebolig/tomannsbolig. Ikke bare blokker og oppganger over alt. Anonymous poster hash: 1488f...50f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Har ikke inkludert leilighetsområder i det jeg skrev over, siden jeg regner med at du vil kjøpe hus og være nær marka.... Husk på at Nordstrand har fineste beliggenheten i byen på solsiden av fjorden med fantastisk utsikt og kveldssol! Trikken går der. Vil du nærmere marka flytter du til områdene øst for Østensjø; fra Hellerud i nord til og med Ulsrud i sør. Greit å komme seg til sentrum med t-banen herfra (10-15 min). Anonymous poster hash: 7a572...028
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Takk for informative svar! Jeg vil egentlig helst ikke i "rikmannsland", selv om flere av vennene mine bor der. Noe av grunnen er at jeg hører om mobbing, ufordragelige foreldre på skolen og at mine egne barn har reagert på hva slags overfladiske vennskap mine venners ungdommer har seg imellom. Vi kommer fra Vestlandet, og de var sjokkert over hvor lite snille de var med selv "bestevenninnene " sine. Anonymous poster hash: 82c90...14a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Om du vil rikmannsland der barna aldri har sett en person med mørk hud flytter du til Vestkanten. Det er gode skoler der, men tipper det er fordi barna har foreldre som klarer å hjelpe dem med leksene. Her er det mye materielt press. Ellers anbefales områdene rundt Østensjøvannet - Hellerud, Godlia, rundt Skøyenparken (utrolig fine hus der!), Ulsrud, Abildsø, Oppsal osv. Ikke Bøler og sørover. Nordstrand er også veldig fint! Fra Ekeberg og helt ned til og med Ljan. Ikke Lambertseter og ikke sør/øst for Ljan. Ljan har forøvrig en av de beste skolene i landet, de fleste fortsetter på Nordstrand ungdomsskole etterpå. Anonymous poster hash: 7a572...028 Sjokk at et så dømmende og ureflektert vesen kommer fra østkanten.. Aner du egentlig hva du snakker om? Anonymous poster hash: 36c38...e0e
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Om du vil rikmannsland der barna aldri har sett en person med mørk hud flytter du til Vestkanten. Det er gode skoler der, men tipper det er fordi barna har foreldre som klarer å hjelpe dem med leksene. Her er det mye materielt press. Ellers anbefales områdene rundt Østensjøvannet - Hellerud, Godlia, rundt Skøyenparken (utrolig fine hus der!), Ulsrud, Abildsø, Oppsal osv. Ikke Bøler og sørover. Nordstrand er også veldig fint! Fra Ekeberg og helt ned til og med Ljan. Ikke Lambertseter og ikke sør/øst for Ljan. Ljan har forøvrig en av de beste skolene i landet, de fleste fortsetter på Nordstrand ungdomsskole etterpå. Anonymous poster hash: 7a572...028 Svært så bestemte vi var da, haha! Kan du forklare litt nærmere f.eks hvorfor du anbefaler Abildsø etc, men ikke Lambertseter? Lambertseter (spesielt delen som grenser mot Nordstrand ) er mye hyggeligere synes nå jeg. Og ja, jeg har bodd begge steder. Anonymous poster hash: 6ccf8...222
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #12 Skrevet 8. januar 2014 Om du vil rikmannsland der barna aldri har sett en person med mørk hud flytter du til Vestkanten. Det er gode skoler der, men tipper det er fordi barna har foreldre som klarer å hjelpe dem med leksene. Her er det mye materielt press. Ellers anbefales områdene rundt Østensjøvannet - Hellerud, Godlia, rundt Skøyenparken (utrolig fine hus der!), Ulsrud, Abildsø, Oppsal osv. Ikke Bøler og sørover. Nordstrand er også veldig fint! Fra Ekeberg og helt ned til og med Ljan. Ikke Lambertseter og ikke sør/øst for Ljan. Ljan har forøvrig en av de beste skolene i landet, de fleste fortsetter på Nordstrand ungdomsskole etterpå. Anonymous poster hash: 7a572...028 Sjokk at et så dømmende og ureflektert vesen kommer fra østkanten.. Aner du egentlig hva du snakker om? Anonymous poster hash: 36c38...e0e Jupp, jobber med barn på vestkanten (og bor selv på østkanten, ja). Det er vanvittig mye mer fokus på materielle ting og ingen innvandrere på skolen i de fleste vestkant villaområder i Oslo (fra Smestad til Røa og Holmenkollen). Et unntak er Hovseter, men det er ikke hus - noe som jeg antar at HI vil ha om du leser innleggene mine over). De fleste barna vokser opp i en boble. Og ja, når jeg anbefaler områder å bo i er det det generelle som er viktig, ikke nødvendigvis at det finnes en hyggelig familie her og der. For presset på materielle ting er vanskelig å komme utenom når man går på skolen til eksempel. Så kan du kalle meg dømmende og ureflektert så mye du orker. Det er akkurat det samme som å ikke ville flytte til hardt belastede områder på Østkanten hvor fine de enn er fordi 1) det er mye kriminalitet (dermed sier jeg ikke at alle er kriminelle) og 2) mange barn kan ikke norsk når de begynner på skolen (dermed sier jeg ikke at alle ikke kan norsk). Noe med å reflektere litt, kanskje? Anonymous poster hash: 7a572...028
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #13 Skrevet 8. januar 2014 Om du vil rikmannsland der barna aldri har sett en person med mørk hud flytter du til Vestkanten. Det er gode skoler der, men tipper det er fordi barna har foreldre som klarer å hjelpe dem med leksene. Her er det mye materielt press. Ellers anbefales områdene rundt Østensjøvannet - Hellerud, Godlia, rundt Skøyenparken (utrolig fine hus der!), Ulsrud, Abildsø, Oppsal osv. Ikke Bøler og sørover. Nordstrand er også veldig fint! Fra Ekeberg og helt ned til og med Ljan. Ikke Lambertseter og ikke sør/øst for Ljan. Ljan har forøvrig en av de beste skolene i landet, de fleste fortsetter på Nordstrand ungdomsskole etterpå. Anonymous poster hash: 7a572...028 Svært så bestemte vi var da, haha! Kan du forklare litt nærmere f.eks hvorfor du anbefaler Abildsø etc, men ikke Lambertseter? Lambertseter (spesielt delen som grenser mot Nordstrand ) er mye hyggeligere synes nå jeg. Og ja, jeg har bodd begge steder. Anonymous poster hash: 6ccf8...222 Fordi jeg anbefaler områder med villaområder, og det er ikke det jeg kjenner til leiligheter (ikke bodd der, men har vært på sånn ca 1 million visninger der). Og så har jeg bekjente som jobber i politiet som ikke snakker noe videre pent om Lambertseter. Anonymous poster hash: 7a572...028
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #14 Skrevet 8. januar 2014 Om du vil rikmannsland der barna aldri har sett en person med mørk hud flytter du til Vestkanten. Det er gode skoler der, men tipper det er fordi barna har foreldre som klarer å hjelpe dem med leksene. Her er det mye materielt press. Ellers anbefales områdene rundt Østensjøvannet - Hellerud, Godlia, rundt Skøyenparken (utrolig fine hus der!), Ulsrud, Abildsø, Oppsal osv. Ikke Bøler og sørover. Nordstrand er også veldig fint! Fra Ekeberg og helt ned til og med Ljan. Ikke Lambertseter og ikke sør/øst for Ljan. Ljan har forøvrig en av de beste skolene i landet, de fleste fortsetter på Nordstrand ungdomsskole etterpå. Anonymous poster hash: 7a572...028 Dette er ikke helt korrekt. Jeg vil anbefale Hovseter, det er et slags mini østkan på vestkanten. Manfold av etnisitet, gode skoler og rett inn i marka. Steinerskolen for de som er interesserte i det. Vi stortrives Anonymous poster hash: ddc8d...dea
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #15 Skrevet 8. januar 2014 Om du vil rikmannsland der barna aldri har sett en person med mørk hud flytter du til Vestkanten. Det er gode skoler der, men tipper det er fordi barna har foreldre som klarer å hjelpe dem med leksene. Her er det mye materielt press. Ellers anbefales områdene rundt Østensjøvannet - Hellerud, Godlia, rundt Skøyenparken (utrolig fine hus der!), Ulsrud, Abildsø, Oppsal osv. Ikke Bøler og sørover. Nordstrand er også veldig fint! Fra Ekeberg og helt ned til og med Ljan. Ikke Lambertseter og ikke sør/øst for Ljan. Ljan har forøvrig en av de beste skolene i landet, de fleste fortsetter på Nordstrand ungdomsskole etterpå. Anonymous poster hash: 7a572...028 Har du vært på vestkanten eller ?Barna har aldri sett en mørkhudet person ..... ??? Dummeste jeg har hørt. Hvor dum og fordomsfull er du ?? Og hva er galt med å hjelpe barne dine med leksene ? Materielt press er det forøvrig nok av på Nordstrand !!! Anonymous poster hash: 7b897...190
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #16 Skrevet 8. januar 2014 Om du vil rikmannsland der barna aldri har sett en person med mørk hud flytter du til Vestkanten. Det er gode skoler der, men tipper det er fordi barna har foreldre som klarer å hjelpe dem med leksene. Her er det mye materielt press. Ellers anbefales områdene rundt Østensjøvannet - Hellerud, Godlia, rundt Skøyenparken (utrolig fine hus der!), Ulsrud, Abildsø, Oppsal osv. Ikke Bøler og sørover. Nordstrand er også veldig fint! Fra Ekeberg og helt ned til og med Ljan. Ikke Lambertseter og ikke sør/øst for Ljan. Ljan har forøvrig en av de beste skolene i landet, de fleste fortsetter på Nordstrand ungdomsskole etterpå. Anonymous poster hash: 7a572...028 Har du vært på vestkanten eller ?Barna har aldri sett en mørkhudet person ..... ??? Dummeste jeg har hørt. Hvor dum og fordomsfull er du ?? Og hva er galt med å hjelpe barne dine med leksene ? Materielt press er det forøvrig nok av på Nordstrand !!! Anonymous poster hash: 7b897...190 Signerer. Anonymous poster hash: a989e...c1f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #17 Skrevet 8. januar 2014 Jeg har bodd både på Østkanten og Vestkanten så har litt erfaring. Vi bodde på Rødtvet (ligger ved Grorud) på slutten av 90-tallet og det var da et flott og barnevennlig område. Stortrivdes. Etter dette flyttet vi til Skedsmokorset i noen år før vi flyttet tilbake til Oslo. Da var sammensetningen av befolkningen i groruddalen såpass endret at vi valgte å flytte til vestkanten/Røa. Alle steder har sine utfordringer, men vi trives veldig godt her. Gode skoler, et rolig boligmiljø og nærhet til marka. Også jeg vil anbefale Hovseter som har en fin sammensetning av mennesker. Når det gjelder vestkanten så er det absolutt steder jeg ikke ønsker at barna mine skal vokse opp, men nå er det heller ikke aktuelt av naturlige økonomiske årsaker. Jeg kjenner ikke så veldig godt til andre områder i byen så det vil jeg ikke uttale meg om. Når du stiller spørsmål om hvilke steder folk vil anbefale så vil du nok få svar som er subjektive. Alle trives der de bor. Anonymous poster hash: a989e...c1f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #18 Skrevet 8. januar 2014 Jeg har bodd både på Østkanten og Vestkanten så har litt erfaring. Vi bodde på Rødtvet (ligger ved Grorud) på slutten av 90-tallet og det var da et flott og barnevennlig område. Stortrivdes. Etter dette flyttet vi til Skedsmokorset i noen år før vi flyttet tilbake til Oslo. Da var sammensetningen av befolkningen i groruddalen såpass endret at vi valgte å flytte til vestkanten/Røa. Alle steder har sine utfordringer, men vi trives veldig godt her. Gode skoler, et rolig boligmiljø og nærhet til marka. Også jeg vil anbefale Hovseter som har en fin sammensetning av mennesker. Når det gjelder vestkanten så er det absolutt steder jeg ikke ønsker at barna mine skal vokse opp, men nå er det heller ikke aktuelt av naturlige økonomiske årsaker. Jeg kjenner ikke så veldig godt til andre områder i byen så det vil jeg ikke uttale meg om. Når du stiller spørsmål om hvilke steder folk vil anbefale så vil du nok få svar som er subjektive. Alle trives der de bor. Anonymous poster hash: a989e...c1f Ja, mange vil vel si at der de selv bor er bra, så derfor er det kjempefint med begrunnelser for hvorfor an trives/mistrves et sted. Hovseter hadde for eksempel aldri falt meg inn - mens Røe kanskje er et sted jeg ville ha tenkt på å se etter bolig selsv også. HI Anonymous poster hash: 82c90...14a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #19 Skrevet 8. januar 2014 Jeg har bodd både på Østkanten og Vestkanten så har litt erfaring. Vi bodde på Rødtvet (ligger ved Grorud) på slutten av 90-tallet og det var da et flott og barnevennlig område. Stortrivdes. Etter dette flyttet vi til Skedsmokorset i noen år før vi flyttet tilbake til Oslo. Da var sammensetningen av befolkningen i groruddalen såpass endret at vi valgte å flytte til vestkanten/Røa. Alle steder har sine utfordringer, men vi trives veldig godt her. Gode skoler, et rolig boligmiljø og nærhet til marka. Også jeg vil anbefale Hovseter som har en fin sammensetning av mennesker. Når det gjelder vestkanten så er det absolutt steder jeg ikke ønsker at barna mine skal vokse opp, men nå er det heller ikke aktuelt av naturlige økonomiske årsaker. Jeg kjenner ikke så veldig godt til andre områder i byen så det vil jeg ikke uttale meg om. Når du stiller spørsmål om hvilke steder folk vil anbefale så vil du nok få svar som er subjektive. Alle trives der de bor. Anonymous poster hash: a989e...c1f Ja, mange vil vel si at der de selv bor er bra, så derfor er det kjempefint med begrunnelser for hvorfor an trives/mistrves et sted. Hovseter hadde for eksempel aldri falt meg inn - mens Røe kanskje er et sted jeg ville ha tenkt på å se etter bolig selsv også. HI Anonymous poster hash: 82c90...14a ....og Røa og Hovseter er omtrent samme sted ja....ja da skjønner man hvor lost jeg er....HI Anonymous poster hash: 82c90...14a
Bustetroll Skrevet 8. januar 2014 #20 Skrevet 8. januar 2014 (endret) Jeg er født og oppvokst på Røa/Ullern. Gode skoler, men veldig mye press. I disse områdene er du "utenfor" hvis du ikke har foreldre med penger, og går med de riktige klærne (Ganada goose, uggs, Dyre vesker osv) Det er er ikke et sted man vokser opp og blir til "sin egen person", så sant manikke har foreldre som er litt utenom resten av snobbeverdenen, men igjen, da blir man ofte utstøtt på skolen. Men vil man blende inn som 1 av 100 som er vestkanten fint, trygt og gode turmuligheter og lekeplasser, sporsbaner, osv. Litt lengre østover hjelper stort.Smestad, skøyen, makrellbekken, og mot sentrum. St.haugen, ullevål, osv Ellers er Nordstrand/ekebergområdet å anbefale Endret 8. januar 2014 av Bustetroll
Nyttårs barn Skrevet 8. januar 2014 #21 Skrevet 8. januar 2014 Hvis jeg hadde ubegrenset økonomi og skulle kjøpe i Oslo ville jeg tenkt på områder som Ullevål Hageby, Blindern, Tåsen og Nordberg. Her bor det veldig mye ressurssterke folk, uten at det materielle står like mye i fokus som i endel andre vestkantbydeler. Nordstrand er jo også kjempefint.
Bustetroll Skrevet 8. januar 2014 #22 Skrevet 8. januar 2014 Jeg har bodd både på Østkanten og Vestkanten så har litt erfaring. Vi bodde på Rødtvet (ligger ved Grorud) på slutten av 90-tallet og det var da et flott og barnevennlig område. Stortrivdes. Etter dette flyttet vi til Skedsmokorset i noen år før vi flyttet tilbake til Oslo. Da var sammensetningen av befolkningen i groruddalen såpass endret at vi valgte å flytte til vestkanten/Røa. Alle steder har sine utfordringer, men vi trives veldig godt her. Gode skoler, et rolig boligmiljø og nærhet til marka. Også jeg vil anbefale Hovseter som har en fin sammensetning av mennesker. Når det gjelder vestkanten så er det absolutt steder jeg ikke ønsker at barna mine skal vokse opp, men nå er det heller ikke aktuelt av naturlige økonomiske årsaker. Jeg kjenner ikke så veldig godt til andre områder i byen så det vil jeg ikke uttale meg om. Når du stiller spørsmål om hvilke steder folk vil anbefale så vil du nok få svar som er subjektive. Alle trives der de bor. Anonymous poster hash: a989e...c1f Ja, mange vil vel si at der de selv bor er bra, så derfor er det kjempefint med begrunnelser for hvorfor an trives/mistrves et sted. Hovseter hadde for eksempel aldri falt meg inn - mens Røe kanskje er et sted jeg ville ha tenkt på å se etter bolig selsv også. HI Anonymous poster hash: 82c90...14a Hovseter vil jeg ikke anbefale... Det er en grunn til at det kalles vestkanten's ghetto. Nedover mot holmen er bedre, men oppe på selve hovseter rundt hovseter skole, der er det bare trygdeboliger, eldreboliger og veldig veldig mange innvandrere. Det er små "gjenger" som går ute på kveldene og det er rett og slett ubehagelig å være der syntes jeg.
L-8 Skrevet 8. januar 2014 #23 Skrevet 8. januar 2014 Jeg er vel østkantpatriot, men hadde jeg hatt ubegrenset økonomi ville jeg siktet meg inn på et av husene på Rodeløkka, Evt Kampen/Vålerenga. Alternative områder ville vært ekeberg, grefsen, hasle, lilletøyen.. Så heldig du er som ikke har noen økonomisk begrensning
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #24 Skrevet 8. januar 2014 Vi bor i enebolig på Årvoll med marka som nærmeste nabo. 15 min til sentrum med bil. Bussene går hvert 6 min. Rett og slett sentralt:-) Vi har ikke barn i skolealder, men de jeg kjenner som har barn på Årvoll skole er veldig fornøyd med lærerne, og den nye rektoren er det tak i. Et alternativ er jo Tonsenhagen - barneskolen der ligger fantastisk til inntil marka. For oss er det viktig å bo i et miljø som er blandet - og når vi fant vårt hus ønsket vi et område hvor alle typer boliger finnes. Har også venner som bor på Risløkka. Kan se ut på kartet som at det bare er inneklemt blant mange veier, men det er veldig idyllisk der. På Oppsal og Bøler finner du også eneboliger i tillegg til rekkehus. Så der blir det litt som hos oss, et blandet miljø. Men alle vil nok fremme sitt eget sted. Jeg er jo (som de fleste her inne ikke er) fan av Holmlia. Nær sjøen og store grøntområder, helt bilfritt for barn når de skal til skolen etc. Jeg har vokst opp der selv og kjenner flere som bor der med barn nå. Alle som bor der skryter, ingen av dem kommer fra Holmlia opprinnelig. Hver sin smak altså :-) Anonymous poster hash: 64c4e...fd0
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #25 Skrevet 9. januar 2014 Kanskje endra flere har meninger i dag? hi Anonymous poster hash: 82c90...14a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå