Gå til innhold

Frustrert etter levering på skolen i dag....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting?

Ingen er hundre prosent perfekt.

Nei, men på lik linje som en revisor skal kunne legge sammen 2 og 2 uten å få 5, forventes det at en som skal lære bort norsk til barn snakker noen lunde korrektAnonymous poster hash: 473fa...550
Siden du tar opp eksempelet, så har jeg til gode å møte en revisor/regnskapsfører som ikke har regnet feil eller byttet om debet/kredit en eller annen gang i løpet av karrieren. Det betyr ikke at man er uegnet, det er menneskelig å gjøre feil, selv innfor yrket man har.
Du må lese hva hun skriver: det er FORVENTET at..Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f
Det var da voldsomt behov for å poengtere da, har ikke diskutert hva som er forventet, men at det ikke er noe å bli frustrert over at en person sier hvem i stedet for hvilken. Ps, caps lock knappen din er på.

Hehe, Caps var på slik at du ikke skulle misforstå. Vanlig virkemiddel når man konverserer via tekst.

Å bli fornærmet fordi noen kommenterer din kommentar, blir litt vel komisk eller?Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f

Hvor leser du at jeg er fornærmet?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med HI. Lærer bør kunne snakke og skrive rett. Min sønns lærere skrive rogså ofte feil i lekseplanen. Har aldri påpekt det, men jeg irriterer meg (påpeker det overfor gutten så han ikke skal tro det er sånn ting skrives). De sliter særlig med at de deler opp sammensatte ord. Anonymous poster hash: 35966...4aa

skulle nesten tro det var jeg som skrev det innlegget :o

Anonymous poster hash: 29f62...678

Skrevet

I Skien sier man hvem i stedet for hvilke. Og ja det er dialekt, både generasjonen over meg og besteforeldrene mine på nærmere 90 bruker dette. Hadde jeg snakket breiere og riktigere skulle jeg også brukt dette. Hva med de fra Bergen? De har ikke hunkjønnsord.

Anonymous poster hash: 5b8c2...405
Skrevet

De sliter særlig med at de deler opp sammensatte ord.

Anonymous poster hash: 35966...4aa

Sånn er det her også på all skriftlig info. Veldig irriterende!

Anonymous poster hash: 89360...407

Skrevet

Jenta mi begynnte på skolen i høst, og læreren hennes er en flott dame. Men hun sier så mye feil! Vi snakker samme dialekt og hun er faktisk nesten ti år eldre enn meg. Likevel presterer hun å si: "Disse vottene har lagt ute flere dager" og " legg disse i kurva". Vi bor langt nord i landet, og dette er IKKE dialekt fra denne landsdelen ihvertfall, om noensteder! Jeg kjenner det koker!

Anonymous poster hash: 1c5e3...391
Skrevet

Ble med 1. klassingen min inn i garderoben, og hjalp til med klær etc.

Da kommer den nyutdannede læreren deres ut og begynner å snakke med elevene sine.

"Hvem dag er det i dag da"? spør hun.

Visste ikke om jeg skulle le eller gråte.... 

Har lagt merke til at engelske setninger og ord ikke er skrevet riktig, hun sliter med grammatikken skriftlig også når vi får lekseplan osv.

Hun er søt, ivrig, flink til å følge opp barna, dedikert til jobben sin, men....

Er det virkelig så mye forlangt å kunne kreve at en lærer for 1.trinn kan ordlegge seg litt mer korrekt??

Jeg hadde steilet! Det er noe av det tåpeligste jeg leser eller hører. Alle kan vi skrive feil, glemme en dobbel konsonant eller stokke et par bokstaver i farten, men å si "hvem dag" henger ikke på greip og gir ingen mening.

Anonymous poster hash: 5a955...5df

Skrevet

men hva slags konsekvenser får det da,om en lærer ikke klarer å lære ett barn gramatikk?

jeg lærte ikke gramatikk,sjønte ikke en halvmeter a det,og gjør det fortsatt ikke,men jeg snakker dialekt og skriver som jeg snakker..og skal jeg skrive brev,søknader ol som andre skal lese,sørger jeg for at kollegaer tar korrektur.

jeg hakke dæva enda pga mangel på riktig læring,

Anonymous poster hash: 80295...550
Gjest pupp and go
Skrevet

Dette er ikke noe jeg ville hengt meg nevneverdig opp i. Som forelder har man også ansvar for å følge opp barnet sitt akademisk. Ved å gjøre dette, samt å lese bøker tror jeg ikke denne læreren alene vil føre til at barna skriver og snakker "ukorrekt". 

Denne læreren har tydeligvis mange andre gode kvaliteter som lærer. Jeg ville fokusert på disse kvalitetene som kanskje betyr mer for en 1. klassing, en at hun snakker og skriver grammatisk riktig i alle tilfeller. 

Jeg tror mange misforstår utvikling av intelligensen. Hovedsaken er vel at læreren mestrer sin pedagogiske rolle, stimulere til læring, derav stimulere utvikling av intelligensen. 

Jeg er uenig. Selvsagt har man som forelder et ansvar for å følge opp barnas skolegang, men jeg forventer at en lærer med ansvar for norskopplæring skal kunne sitt fag bedre enn meg, som er uten formell kompetanse av noe slag.

I tillegg er læreren et enormt forbilde. Læreren vet best, punktum. Dersom foreldre må sitte og påpeke feil læreren gjør, for å hindre at barnet adopterer skrivemønsteret, blir lærerjobben veldig vanskelig. I tillegg blir det forvirrende for barnet - hvem har rett av mamma og læreren? Det burde jo være læreren.

Jeg er ikke så opptatt av det muntlige, selv om "hvem dag" skjærer i ørene mine. Skriftlig bør det absolutt være riktig.

Skrevet

Dette er ikke noe jeg ville hengt meg nevneverdig opp i. Som forelder har man også ansvar for å følge opp barnet sitt akademisk. Ved å gjøre dette, samt å lese bøker tror jeg ikke denne læreren alene vil føre til at barna skriver og snakker "ukorrekt". 

Denne læreren har tydeligvis mange andre gode kvaliteter som lærer. Jeg ville fokusert på disse kvalitetene som kanskje betyr mer for en 1. klassing, en at hun snakker og skriver grammatisk riktig i alle tilfeller. 

Jeg tror mange misforstår utvikling av intelligensen. Hovedsaken er vel at læreren mestrer sin pedagogiske rolle, stimulere til læring, derav stimulere utvikling av intelligensen. 

Jeg er uenig. Selvsagt har man som forelder et ansvar for å følge opp barnas skolegang, men jeg forventer at en lærer med ansvar for norskopplæring skal kunne sitt fag bedre enn meg, som er uten formell kompetanse av noe slag.

I tillegg er læreren et enormt forbilde. Læreren vet best, punktum. Dersom foreldre må sitte og påpeke feil læreren gjør, for å hindre at barnet adopterer skrivemønsteret, blir lærerjobben veldig vanskelig. I tillegg blir det forvirrende for barnet - hvem har rett av mamma og læreren? Det burde jo være læreren.

Jeg er ikke så opptatt av det muntlige, selv om "hvem dag" skjærer i ørene mine. Skriftlig bør det absolutt være riktig.

Da er vi enige om å være uenig.

Skrevet

Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.Anonymous poster hash: b0a9d...72e

Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.

I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også..Anonymous poster hash: f28f3...01f

Her jeg bor sier vi både pædde og døm, og det har vi gjort i flere generasjoner ;) Så de to ordene ER dialekt :P
Nei. Det er fortsatt ikke dialekt. Det er slang eller å snakke bredt, men de to ordene gjør ikke en dialekt! Man må lære å skille mellom dialekt og slang/bredsnakk. Å si pottet i stedet for potet og bannan i stedet for banan, dom og døm i stedet for dem er ikke dialekt. Det er slanguttrykk eller å snakke sin dialekt bredt. Det er ikke en egen dialekt. Anonymous poster hash: f28f3...01f
Nei, et ord gjør ingen dialekt, det er alle ordene som blir en dialekt. Og det er ikke slik at en dialekt er tydelig avgrenset heller, overgangene er så flytende at det er umulig å si hvor mange dialekter vi har.

Man kan høre på dialekten om et menneske kommer fra nord, sør, ødt eller vest i landet, og jo mer kjent man er med dialekten jo mer nøyaktig kan du plassere den. Innad i kommune er det også drøssevis av dialekter.

Du kan godt si at noen snakker bredt, men det er dialekten som er brei!

Man bør først skille mellom dialekt og sosiolekt. Man kan ikke definere alle talemåter og talespråk som dialekt. Dialekt er geografisk inndelt og sosiolekt er bygget på bredt språk og bytte av ord. Så nei, det er fortsatt ikke dialekt å si hvem dag når alle de andre ordene er ren østlandsdialekt.

"Andre språkvariasjoner i tillegg til dialekt, standardspråk (nasjonale og regionale) og sosiolekt er sjargonger, som har sine forskjeller innen ordforrådet, slang eller pidginspråk. Språkvariasjon brukt av en indiviuell kalles idiolekt."

Anonymous poster hash: f28f3...01f

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.Anonymous poster hash: b0a9d...72e

Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.

I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også..Anonymous poster hash: f28f3...01f

Her jeg bor sier vi både pædde og døm, og det har vi gjort i flere generasjoner ;) Så de to ordene ER dialekt :P
Nei. Det er fortsatt ikke dialekt. Det er slang eller å snakke bredt, men de to ordene gjør ikke en dialekt! Man må lære å skille mellom dialekt og slang/bredsnakk. Å si pottet i stedet for potet og bannan i stedet for banan, dom og døm i stedet for dem er ikke dialekt. Det er slanguttrykk eller å snakke sin dialekt bredt. Det er ikke en egen dialekt. Anonymous poster hash: f28f3...01f
Nei, et ord gjør ingen dialekt, det er alle ordene som blir en dialekt. Og det er ikke slik at en dialekt er tydelig avgrenset heller, overgangene er så flytende at det er umulig å si hvor mange dialekter vi har.

Man kan høre på dialekten om et menneske kommer fra nord, sør, ødt eller vest i landet, og jo mer kjent man er med dialekten jo mer nøyaktig kan du plassere den. Innad i kommune er det også drøssevis av dialekter.

Du kan godt si at noen snakker bredt, men det er dialekten som er brei!

Man bør først skille mellom dialekt og sosiolekt. Man kan ikke definere alle talemåter og talespråk som dialekt. Dialekt er geografisk inndelt og sosiolekt er bygget på bredt språk og bytte av ord. Så nei, det er fortsatt ikke dialekt å si hvem dag når alle de andre ordene er ren østlandsdialekt.

"Andre språkvariasjoner i tillegg til dialekt, standardspråk (nasjonale og regionale) og sosiolekt er sjargonger, som har sine forskjeller innen ordforrådet, slang eller pidginspråk. Språkvariasjon brukt av en indiviuell kalles idiolekt."

Anonymous poster hash: f28f3...01f

Nå var det ikke "hvem dag" jeg snakket om heller, men de andre to ordene du kom med. I området jeg bor, er det "våre ord" i dialektal, de eneste som ikke bruker det er innflyttere, eller de som bevist går over til å snakke bokmål.

Skrevet

Filleting? Virkelig....

Når dette mennesket har hovedansvar for barns læring så skulle det bare mangle at vedkommende har grammatikken i orden. Her er det ikke snakk om å skulle være perfekt, men å kunne forskjellen på hvem-hvilken, hun-henne, håndklær-honkler etc.

Skrevet

Filleting? Virkelig....

Når dette mennesket har hovedansvar for barns læring så skulle det bare mangle at vedkommende har grammatikken i orden. Her er det ikke snakk om å skulle være perfekt, men å kunne forskjellen på hvem-hvilken, hun-henne, håndklær-honkler etc.

Står jo ingenting om at hun ikke lærer barna det de skal i hht til læreplanen. Står kun om et tilfelle hvor hun sier feil, og noen stavefeil på ukebrev. Har vært i fau og su en del år og sett mye grove saker på skolen. Skulle gjerne nevnt de, men kan nok ikke pga taushetsplikt. For meg er dette virkelig en filleting ja.
Skrevet

Fjerdemann på vei, on 08 Jan 2014 - 17:36, said:

Anonym bruker, on 08 Jan 2014 - 11:09, said:

Yo,yo!- Hvem dag err'e i da? Hvem dag err'e i da? Lizzm Onsdag?

Jarl Goli og Portveien 2 ga mye vranglære på 80-tallet:-)

Anonymous poster hash: 9ac13...f0c

Lurer litt på hvilken portveien 2 du så på? Her i vårt tv sa de i alle fall klart og tydelig "hvilken dag er det i dag? Hvilken dag er det i dag? Er det Onsdag?"... :)
Ironi er en fin bil!

Et sleivspark myntet på alle de som mener det er så greit å la gatespråk overta. Anonymous poster hash: 9ac13...f0c

Jeg tror du har misforstått hva ironi er.. ;) (Men forøvrig regnet jeg med du ikke faktisk trodde de sang slik du skrev. Men ironi kan du ikke kalle det du skrev. Sleivspark ja, ironi nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...