Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #51 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting? Ingen er hundre prosent perfekt. Det handler vel ikke akkurat om å være perfekt. Heller om at læreren faktisk får betalt for å gjøre en jobb, blant annet å lære barna grammatikk.Norsk skole og lærere er generelt forferdelig dårlig. Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f Nei, NÅ må du gi deg! Hvordan i huleste kan du si noe sånt? Har du gått på alle skoler i Norge? Møtt alle lærere? Eller har du bare tatt utgangspunkt i dine egne opplevelser, og det media forteller deg? Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er en god lærer. Jeg ser elevene mine, jeg vet hva hver enkelt kan og ikke kan, jeg klarer å hjelpe hver enkelt utfra deres ståsted. Vi har en god tone i klasserommet, elevene er deltakende og engasjerte. Til og med de tre som har diagnoser. I tillegg har jeg god kontakt med foreldrene, og jeg imøtekommet kravene sjefene mine stiller. Jeg oppfyller dokumentasjonskrav, og elevene mine gjør det bra på tester og prøver. Ikke kom her og si at jeg er en dårlig lærer. Du er en særdeles dårlig forelder hvis du overfører disse holdningene til barna dine. Anonymous poster hash: 42b80...de5 Hi her.Er enig med deg. Det fins gode lærere og skoler. Derfor poengterte jeg også i mitt hovedinnlegg at dette er en lærer som er flink på mange andre områder. Jeg er fornøyd med skolen, og gir de to lærerne som deler 1.trinn masse ros for innsatsen deres. I forhold til mye av det media publiserer, er jeg overrasket og hvor godt jeg synes nettopp vår skole fungerer. Men.... Jeg er noe overrasket over at en ung, nyutdannet lærer snakker det jeg vil påstå er lite korrekt språk. At ord og setninger er veldig ofte feilstavet eller grammatisk feil. Jeg har hittil vært kjempefornøyd med det pedagogiske og deres evne til å ivareta de barna. Men, må man velge mellom flinke pedagogiske lærere, eller faglige sterke? Du er helt sikkert en fantastisk lærer, men norske skoler og lærere GENERELT, er for dårlig. Skulle gjerne ramsa opp både navn og hvilke skoler, men det synes jeg ikke blir riktig. Vi må slutte og tro at Norge og normenn er verdensmestere i alt. At de rikeste er i landet selger brød og melk, burde jo si sitt. Som noen nevnte tidligere en regnskapsfører må klare 2+2, en maskinfører må kunne sin maskin og en grafiker må kjenne til de forskjellige kommunikasjonsmodellene. En lærer som skal være med på og få frem nye borgere (de skal ikke oppdra barna, det er ikke det jeg skriver) bør så absolutt kunne sitt pensum. Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #52 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting? Ingen er hundre prosent perfekt. Det handler vel ikke akkurat om å være perfekt. Heller om at læreren faktisk får betalt for å gjøre en jobb, blant annet å lære barna grammatikk.Norsk skole og lærere er generelt forferdelig dårlig. Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f Nei, NÅ må du gi deg! Hvordan i huleste kan du si noe sånt? Har du gått på alle skoler i Norge? Møtt alle lærere? Eller har du bare tatt utgangspunkt i dine egne opplevelser, og det media forteller deg? Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er en god lærer. Jeg ser elevene mine, jeg vet hva hver enkelt kan og ikke kan, jeg klarer å hjelpe hver enkelt utfra deres ståsted. Vi har en god tone i klasserommet, elevene er deltakende og engasjerte. Til og med de tre som har diagnoser. I tillegg har jeg god kontakt med foreldrene, og jeg imøtekommet kravene sjefene mine stiller. Jeg oppfyller dokumentasjonskrav, og elevene mine gjør det bra på tester og prøver. Ikke kom her og si at jeg er en dårlig lærer. Du er en særdeles dårlig forelder hvis du overfører disse holdningene til barna dine. Anonymous poster hash: 42b80...de5 Hi her.Er enig med deg. Det fins gode lærere og skoler. Derfor poengterte jeg også i mitt hovedinnlegg at dette er en lærer som er flink på mange andre områder. Jeg er fornøyd med skolen, og gir de to lærerne som deler 1.trinn masse ros for innsatsen deres. I forhold til mye av det media publiserer, er jeg overrasket og hvor godt jeg synes nettopp vår skole fungerer. Men.... Jeg er noe overrasket over at en ung, nyutdannet lærer snakker det jeg vil påstå er lite korrekt språk. At ord og setninger er veldig ofte feilstavet eller grammatisk feil. Jeg har hittil vært kjempefornøyd med det pedagogiske og deres evne til å ivareta de barna. Men, må man velge mellom flinke pedagogiske lærere, eller faglige sterke? Hei hi. Jeg reagerte ikke på ditt hovedinnlegg, men på den som mente at den norske skolen var dårlig, med dårlige lærere. Jeg er helt enig med deg, det bør være et minimum at lærere skriver og snakker korrekt. Anonymous poster hash: 42b80...de5
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #53 Skrevet 8. januar 2014 Lærere burde kunne enkel norsk grammatikk helt klart, Anonymous poster hash: d2f21...8be
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #54 Skrevet 8. januar 2014 Har ikke dette spredd seg til østlandet fra andre dialekter? Jeg er reservetrønder(nordmøre) og både jeg og mannen sier "korsn dag e det i dag". Oversatt til bokmål blir det jo " hvordan dag er det i dag" Tror det blir litt annerledes "oversette" dialekter til bokmål enn at de som sier hvem i stedet for hvilken sier at de snakker bokmål. Det gjør de jo ikke og østlandsdialekt snakker bokmål. Å "adoptere" ord fra andre dialekter skaper ikke en ny dialekt. Hvis det var det du mente da:) Anonymous poster hash: f28f3...01f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #55 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Hvilken dialekt bruker "hvem dag"? Og samtidig er så lite utpreget at man ikke kan høre om de snakker dialekt? Språket har blitt utvannet og veldig mange sliter med å skrive korrekt. Jeg blir litt flau på butikken/de ansattes vegne når jeg feks ser plakater med "service" på tilbud. Selger man serviser bør man iallefall klare å stave det riktig på en plakat? Her inne skriver flertallet service istedenfor servise... Anonymous poster hash: 61a22...1c7 Må bare kverulere her. Hvordan kan du ikke høre at noen snakker dialekt? Alle snakker dialekt! Når det gjelder hvem som bruker "hvem dag" så har jeg inntrykk av at det er i Moss og strøka der. Jeg mener man bør akseptere gramatiske feil når man snakker, da det er dialekt. Men man bør ha såpass grunnleggende kunnskaper om emnet at man klarer å skrive riktig i den type jobb. Vi sier ikke "hvem dag" i Moss nei. Mitt inntrykk er at de som er født fra 90tallet og fremover ikke har lært seg norsk. Svært sjeldent jeg ser de som er 10 år yngre enn meg kan skrive riktig. Det er kommafeil,vært/hvert-feil, ordoppdelingsfeil osv. Det mangler punktum, det er punltum midt i setningen, det skrives oss istedetfor hos... Vurderer hjemmeskole for mine barn. En ting er tastefeil fra telefon og pc, noe annet er når sms/mail/artikler blir uleselig fordi vedkommende ikke kan skrive norsk! Anonymous poster hash: c0f58...bef
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #56 Skrevet 8. januar 2014 Skjønner ikke hva HI mener engang. Hva var problemet? Anonymous poster hash: 09d0f...7bf
thricane Skrevet 8. januar 2014 #57 Skrevet 8. januar 2014 (endret) Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting? Ingen er hundre prosent perfekt. Nei, men på lik linje som en revisor skal kunne legge sammen 2 og 2 uten å få 5, forventes det at en som skal lære bort norsk til barn snakker noen lunde korrekt Anonymous poster hash: 473fa...550 Siden du tar opp eksempelet, så har jeg til gode å møte en revisor/regnskapsfører som ikke har regnet feil eller byttet om debet/kredit en eller annen gang i løpet av karrieren. Det betyr ikke at man er uegnet, det er menneskelig å gjøre feil, selv innfor yrket man har. Endret 8. januar 2014 av thricane
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 8. januar 2014 #58 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv. I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også.. Anonymous poster hash: f28f3...01f Her jeg bor sier vi både pædde og døm, og det har vi gjort i flere generasjoner Så de to ordene ER dialekt
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #59 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting? Ingen er hundre prosent perfekt. Nei, men på lik linje som en revisor skal kunne legge sammen 2 og 2 uten å få 5, forventes det at en som skal lære bort norsk til barn snakker noen lunde korrekt Anonymous poster hash: 473fa...550 Siden du tar opp eksempelet, så har jeg til gode å møte en revisor/regnskapsfører som ikke har regnet feil eller byttet om debet/kredit en eller annen gang i løpet av karrieren. Det betyr ikke at man er uegnet, det er menneskelig å gjøre feil, selv innfor yrket man har. Du må lese hva hun skriver: det er FORVENTET at.. Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f
Peispå! Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #60 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting? Ingen er hundre prosent perfekt. Det handler vel ikke akkurat om å være perfekt. Heller om at læreren faktisk får betalt for å gjøre en jobb, blant annet å lære barna grammatikk.Norsk skole og lærere er generelt forferdelig dårlig. Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f Nei, NÅ må du gi deg! Hvordan i huleste kan du si noe sånt? Har du gått på alle skoler i Norge? Møtt alle lærere? Eller har du bare tatt utgangspunkt i dine egne opplevelser, og det media forteller deg? Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er en god lærer. Jeg ser elevene mine, jeg vet hva hver enkelt kan og ikke kan, jeg klarer å hjelpe hver enkelt utfra deres ståsted. Vi har en god tone i klasserommet, elevene er deltakende og engasjerte. Til og med de tre som har diagnoser. I tillegg har jeg god kontakt med foreldrene, og jeg imøtekommet kravene sjefene mine stiller. Jeg oppfyller dokumentasjonskrav, og elevene mine gjør det bra på tester og prøver. Ikke kom her og si at jeg er en dårlig lærer. Du er en særdeles dårlig forelder hvis du overfører disse holdningene til barna dine. Anonymous poster hash: 42b80...de5 Hi her.Er enig med deg. Det fins gode lærere og skoler. Derfor poengterte jeg også i mitt hovedinnlegg at dette er en lærer som er flink på mange andre områder. Jeg er fornøyd med skolen, og gir de to lærerne som deler 1.trinn masse ros for innsatsen deres. I forhold til mye av det media publiserer, er jeg overrasket og hvor godt jeg synes nettopp vår skole fungerer. Men.... Jeg er noe overrasket over at en ung, nyutdannet lærer snakker det jeg vil påstå er lite korrekt språk. At ord og setninger er veldig ofte feilstavet eller grammatisk feil. Jeg har hittil vært kjempefornøyd med det pedagogiske og deres evne til å ivareta de barna. Men, må man velge mellom flinke pedagogiske lærere, eller faglige sterke? Hei hi. Jeg reagerte ikke på ditt hovedinnlegg, men på den som mente at den norske skolen var dårlig, med dårlige lærere. Jeg er helt enig med deg, det bør være et minimum at lærere skriver og snakker korrekt. Anonymous poster hash: 42b80...de5 Men, det innlegget du reagerte på, er ikke mitt. Jeg har ikke kritisert skolen eller lærere. Som sagt har jeg hittil vært fornøyd, bare overrasket over at noen som skal lære bort til de aller minste, ikke utøver det jeg mente er et god grammatisk språk. Jeg legger ikke inn anonyme innlegg her:-)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #61 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også.. Anonymous poster hash: f28f3...01f Her jeg bor sier vi både pædde og døm, og det har vi gjort i flere generasjoner Så de to ordene ER dialekt Nei. Det er fortsatt ikke dialekt. Det er slang eller å snakke bredt, men de to ordene gjør ikke en dialekt! Man må lære å skille mellom dialekt og slang/bredsnakk. Å si pottet i stedet for potet og bannan i stedet for banan, dom og døm i stedet for dem er ikke dialekt. Det er slanguttrykk eller å snakke sin dialekt bredt. Det er ikke en egen dialekt. Anonymous poster hash: f28f3...01f
thricane Skrevet 8. januar 2014 #62 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting? Ingen er hundre prosent perfekt. Nei, men på lik linje som en revisor skal kunne legge sammen 2 og 2 uten å få 5, forventes det at en som skal lære bort norsk til barn snakker noen lunde korrekt Anonymous poster hash: 473fa...550 Siden du tar opp eksempelet, så har jeg til gode å møte en revisor/regnskapsfører som ikke har regnet feil eller byttet om debet/kredit en eller annen gang i løpet av karrieren. Det betyr ikke at man er uegnet, det er menneskelig å gjøre feil, selv innfor yrket man har. Du må lese hva hun skriver: det er FORVENTET at.. Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f Det var da voldsomt behov for å poengtere da, har ikke diskutert hva som er forventet, men at det ikke er noe å bli frustrert over at en person sier hvem i stedet for hvilken. Ps, caps lock knappen din er på.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #63 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting? Ingen er hundre prosent perfekt. Nei, men på lik linje som en revisor skal kunne legge sammen 2 og 2 uten å få 5, forventes det at en som skal lære bort norsk til barn snakker noen lunde korrekt Anonymous poster hash: 473fa...550 Siden du tar opp eksempelet, så har jeg til gode å møte en revisor/regnskapsfører som ikke har regnet feil eller byttet om debet/kredit en eller annen gang i løpet av karrieren. Det betyr ikke at man er uegnet, det er menneskelig å gjøre feil, selv innfor yrket man har.Du må lese hva hun skriver: det er FORVENTET at.. Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f Det var da voldsomt behov for å poengtere da, har ikke diskutert hva som er forventet, men at det ikke er noe å bli frustrert over at en person sier hvem i stedet for hvilken. Ps, caps lock knappen din er på. Hehe, Caps var på slik at du ikke skulle misforstå. Vanlig virkemiddel når man konverserer via tekst. Å bli fornærmet fordi noen kommenterer din kommentar, blir litt vel komisk eller? Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f
Fjerdemann på vei Skrevet 8. januar 2014 #64 Skrevet 8. januar 2014 Yo,yo!- Hvem dag err'e i da? Hvem dag err'e i da? Lizzm Onsdag? Jarl Goli og Portveien 2 ga mye vranglære på 80-tallet:-) Anonymous poster hash: 9ac13...f0c Lurer litt på hvilken portveien 2 du så på? Her i vårt tv sa de i alle fall klart og tydelig "hvilken dag er det i dag? Hvilken dag er det i dag? Er det Onsdag?"...
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #65 Skrevet 8. januar 2014 Fjerdemann på vei, on 08 Jan 2014 - 17:36, said: Anonym bruker, on 08 Jan 2014 - 11:09, said: Yo,yo!- Hvem dag err'e i da? Hvem dag err'e i da? Lizzm Onsdag? Jarl Goli og Portveien 2 ga mye vranglære på 80-tallet:-) Anonymous poster hash: 9ac13...f0c Lurer litt på hvilken portveien 2 du så på? Her i vårt tv sa de i alle fall klart og tydelig "hvilken dag er det i dag? Hvilken dag er det i dag? Er det Onsdag?"... Ironi er en fin bil!Et sleivspark myntet på alle de som mener det er så greit å la gatespråk overta. Anonymous poster hash: 9ac13...f0c
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #66 Skrevet 8. januar 2014 som lærerstudent er jeg enig med deg. Jeg studerer et sted der utrolig mange sier "hvem dag" o.l. De sier det er dialekt, men for meg høres det veldig feil ut. Har også medstudenter som sliter veldig med grammatikken, spesielt et par som har et annet morsmål. Synes det er for lave krav på denne utdanningen Anonymous poster hash: 6282f...ca5
Hjertefru Skrevet 8. januar 2014 #67 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.Anonymous poster hash: b0a9d...72e Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også..Anonymous poster hash: f28f3...01f Her jeg bor sier vi både pædde og døm, og det har vi gjort i flere generasjoner Så de to ordene ER dialekt Nei. Det er fortsatt ikke dialekt. Det er slang eller å snakke bredt, men de to ordene gjør ikke en dialekt! Man må lære å skille mellom dialekt og slang/bredsnakk. Å si pottet i stedet for potet og bannan i stedet for banan, dom og døm i stedet for dem er ikke dialekt. Det er slanguttrykk eller å snakke sin dialekt bredt. Det er ikke en egen dialekt. Anonymous poster hash: f28f3...01f Jo det er dialekt ja. Fex nordmørsk talemål har trykk på 1. stavelse i ord som potet og butikk. Min gamle lektor på gymnaset forklarte det med at germanske språk har trykk på første stavelse, i motsetning til for eksempel romanske språk( fransk f ex) Norsk tilhører den germanske språkgruppa. Jeg er bydame, så jeg sier potet butikk med trykk på andre stavelse. Disse ordene er jo også utenlandske lånord. Da jeg gikk på gymnaset ble elever fra landkommuner mobba pga at de sa fex buttilkk, og det var som en reaksjon på dette vi fikk den lille forelesningen fra min gamle lærer. Det han ville frem til var vel at "bønda" snakket riktig i forhold til at de snakka et germansk språk
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #68 Skrevet 8. januar 2014 nå skal det også nevnes at de i klassen min som sliter mest med dette er de på 40 +. Så trenger ikke ha noe med alder å gjøre.- Lærerstudenten Anonymous poster hash: 6282f...ca5
Hjertefru Skrevet 8. januar 2014 #69 Skrevet 8. januar 2014 ...men er enig med hi i at "hvem dag" høres barnslig og teit ut. Men hvem vet, kanskje dette er offisiell rettskriving om 40 år? Språk er en dynamisk greie
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #70 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Hvilken dialekt bruker "hvem dag"? Og samtidig er så lite utpreget at man ikke kan høre om de snakker dialekt? Språket har blitt utvannet og veldig mange sliter med å skrive korrekt. Jeg blir litt flau på butikken/de ansattes vegne når jeg feks ser plakater med "service" på tilbud. Selger man serviser bør man iallefall klare å stave det riktig på en plakat? Her inne skriver flertallet service istedenfor servise... Anonymous poster hash: 61a22...1c7 Må bare kverulere her. Hvordan kan du ikke høre at noen snakker dialekt? Alle snakker dialekt! Når det gjelder hvem som bruker "hvem dag" så har jeg inntrykk av at det er i Moss og strøka der. Jeg mener man bør akseptere gramatiske feil når man snakker, da det er dialekt. Men man bør ha såpass grunnleggende kunnskaper om emnet at man klarer å skrive riktig i den type jobb. Vi sier ikke "hvem dag" i Moss nei. Mitt inntrykk er at de som er født fra 90tallet og fremover ikke har lært seg norsk. Svært sjeldent jeg ser de som er 10 år yngre enn meg kan skrive riktig. Det er kommafeil,vært/hvert-feil, ordoppdelingsfeil osv. Det mangler punktum, det er punltum midt i setningen, det skrives oss istedetfor hos... Vurderer hjemmeskole for mine barn. En ting er tastefeil fra telefon og pc, noe annet er når sms/mail/artikler blir uleselig fordi vedkommende ikke kan skrive norsk! Anonymous poster hash: c0f58...bef På tide å finne fram den røde pennen. Her var det mye feil. Lykke til med undervisningen. Anonymous poster hash: 79e17...f54
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. januar 2014 #71 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.Anonymous poster hash: b0a9d...72e Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også..Anonymous poster hash: f28f3...01f Her jeg bor sier vi både pædde og døm, og det har vi gjort i flere generasjoner Så de to ordene ER dialekt Nei. Det er fortsatt ikke dialekt. Det er slang eller å snakke bredt, men de to ordene gjør ikke en dialekt! Man må lære å skille mellom dialekt og slang/bredsnakk. Å si pottet i stedet for potet og bannan i stedet for banan, dom og døm i stedet for dem er ikke dialekt. Det er slanguttrykk eller å snakke sin dialekt bredt. Det er ikke en egen dialekt. Anonymous poster hash: f28f3...01f Nei, et ord gjør ingen dialekt, det er alle ordene som blir en dialekt. Og det er ikke slik at en dialekt er tydelig avgrenset heller, overgangene er så flytende at det er umulig å si hvor mange dialekter vi har. Man kan høre på dialekten om et menneske kommer fra nord, sør, ødt eller vest i landet, og jo mer kjent man er med dialekten jo mer nøyaktig kan du plassere den. Innad i kommune er det også drøssevis av dialekter. Du kan godt si at noen snakker bredt, men det er dialekten som er brei!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 8. januar 2014 #72 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også.. Anonymous poster hash: f28f3...01f Her jeg bor sier vi både pædde og døm, og det har vi gjort i flere generasjoner Så de to ordene ER dialekt Nei. Det er fortsatt ikke dialekt. Det er slang eller å snakke bredt, men de to ordene gjør ikke en dialekt! Man må lære å skille mellom dialekt og slang/bredsnakk. Å si pottet i stedet for potet og bannan i stedet for banan, dom og døm i stedet for dem er ikke dialekt. Det er slanguttrykk eller å snakke sin dialekt bredt. Det er ikke en egen dialekt. Anonymous poster hash: f28f3...01f Nei, det er ikke "slang", det er lokaldialekt De to ordene i seg selv utgjør ikke dialekt, MEN, det var de ordene som ble brakt på bane.. Om jeg sier "Je såg ei pædde neddi væga hær" så er det MIN dialekt, det er ikke "masse slang ord satt sammen i en setning"
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #73 Skrevet 8. januar 2014 Jeg er ikke norsk, men jeg skjønner deg godt TS! At en som knapt kan sitt eget språk skal lære det bort til andre, blir bare helt feil.. Nå har denne læreren sikkert mange andre kvaliteter som veier opp mot hennes manglende språkkunnskaper, men jeg må si at hvis hun er representativ for nivået på undervisningen i barneskolen her i Norge, så boder det ikke godt for de kommende generasjonene for å si det slik... Anonymous poster hash: a9871...4fa
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #74 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.Anonymous poster hash: b0a9d...72e Hvilken dialekt bruker "hvem dag"? Og samtidig er så lite utpreget at man ikke kan høre om de snakker dialekt? Språket har blitt utvannet og veldig mange sliter med å skrive korrekt. Jeg blir litt flau på butikken/de ansattes vegne når jeg feks ser plakater med "service" på tilbud. Selger man serviser bør man iallefall klare å stave det riktig på en plakat? Her inne skriver flertallet service istedenfor servise...Anonymous poster hash: 61a22...1c7 Jeg husker ikke hvilken dialekt det er, men tror det er snakk om fra Oppland eller Telemark et sted. Det er i hvert fall en dialekt som er ganske gammel der de snakker slik. Personlig er jeg enig i at det høres helt rart ut. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Ingen i Telemark som sier hvem dag, dette er slang, og å lære barna feil bruk av spørreord! Horribelt spør du meg, og jeg er lærer på barnetrinnet selv! Anonymous poster hash: 75fb1...89e
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #75 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Hvilken dialekt bruker "hvem dag"? Og samtidig er så lite utpreget at man ikke kan høre om de snakker dialekt? Språket har blitt utvannet og veldig mange sliter med å skrive korrekt. Jeg blir litt flau på butikken/de ansattes vegne når jeg feks ser plakater med "service" på tilbud. Selger man serviser bør man iallefall klare å stave det riktig på en plakat? Her inne skriver flertallet service istedenfor servise... Anonymous poster hash: 61a22...1c7 Må bare kverulere her. Hvordan kan du ikke høre at noen snakker dialekt? Alle snakker dialekt! Når det gjelder hvem som bruker "hvem dag" så har jeg inntrykk av at det er i Moss og strøka der. Jeg mener man bør akseptere gramatiske feil når man snakker, da det er dialekt. Men man bør ha såpass grunnleggende kunnskaper om emnet at man klarer å skrive riktig i den type jobb. Vondt i viljen i dag? Jeg går ut fra at HI er såpass oppegående at hun hadde hørt det på uttalen om læreren hadde en dialekt som skulle tilsi at hennes måte å sette sammen setninger på var riktig i forhold til dialekten. Om man kommer fra "bøgda" og snakker bredt så er det større sannsynlighet for at det var vedkommendes dialekt, ikke bare en grammatisk feil. Jeg er klar over at trøndere og bergensere sier kordan, men det betyr ikke at det er grammatisk riktig. Man vil uansett høre på dialekten at de er trøndere eller bergensere. Jeg går uansett ut fra at en trønder og en bergenser lærer elevene sine riktig skriveform og uttale i undervisningssammenheng, samt at de ikke bruker feilstavede ord og dialekt på timeplaner osv. Jeg har iallefall ikke sett at lærerne til mine barn skriver kordan på timeplanene. Anonymous poster hash: 61a22...1c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå