Gå til innhold

Frustrert etter levering på skolen i dag....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Yo,yo!- Hvem dag err'e i da? Hvem dag err'e i da? Lizzm Onsdag?

 

 

Jarl Goli og Portveien 2 ga mye vranglære på 80-tallet:-)



Anonymous poster hash: 9ac13...f0c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

 

 

Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.

 

Anonymous poster hash: b0a9d...72e

Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.

I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også..

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

ehh, ja, ordene du nevner er dialekt. Lurer litt på hva du mener er dialekt siden du har en annen formening?

Jeg bor i området hvor de sier hvem i stedet for hvilken. Det er ikke dialekt. Det var ingen her som sa det da jeg var ung. Østlandsdialekt har ikke erstattet hvilken med hvem i mer enn de siste årene. Altså er det et moteord mer enn en dialekt. Dialekt defineres vel som språkform som snakkes av flertallet innenfor et geografisk område? Vel. Her er det bare de under 25 som har byttet ut hvilken med hvem, så dialekt er det ikke. Moteord skal jeg si meg enig i, men en fæl mote...

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

Skrevet

Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting?

 

Ingen er hundre prosent perfekt.

 

 

Nei, men på lik linje som en revisor skal kunne legge sammen 2 og 2 uten å få 5, forventes det at en som skal lære bort norsk til barn snakker noen lunde korrekt

 

Anonymous poster hash: 473fa...550

Skrevet

 

 

 

Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.

 

Anonymous poster hash: b0a9d...72e

Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.

I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også..

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

Jo, mellom istedet for gjennom er faktisk dialekt (å gå mellom isen, f.eks.). Det sier man f.eks. i Eiker (Hokksund) og det har man sagt lenger enn i 20-30 år!

 

Og er ikke ørm, pædde og døm dialekt? Hva tror du det er, da?

NEI! Jeg har vokst opp i Øvre Eiker og "mellom"-feil er ikke vår dialekt, selv om noen kanskje sier dette feil!

 

Jeg, og alle jeg kjenner bruker mellom/gjennom riktig.

 

Anonymous poster hash: df4be...c84

Skrevet

Ble med 1. klassingen min inn i garderoben, og hjalp til med klær etc.

Da kommer den nyutdannede læreren deres ut og begynner å snakke med elevene sine.

"Hvem dag er det i dag da"? spør hun.

Visste ikke om jeg skulle le eller gråte.... 

 

Har lagt merke til at engelske setninger og ord ikke er skrevet riktig, hun sliter med grammatikken skriftlig også når vi får lekseplan osv.

 

Hun er søt, ivrig, flink til å følge opp barna, dedikert til jobben sin, men....

 

Er det virkelig så mye forlangt å kunne kreve at en lærer for 1.trinn kan ordlegge seg litt mer korrekt??

"Ja dere, hvilken dag er det idag? " skulle du bare fulgt opp med :fnise:

Skrevet

 

 

 

Hadde du også reagert om hun sa "korsen dag e det i dag"? Eller "kordan dag e det i dag?"

 

Heller ikke korrekt bokmål eller riksmål, men det er få som snakker korrekt. Nærmeste man kommer korrekt bokmål i dag er finnmarkingene (pga. assimileringen)

 

Anonymous poster hash: fbeaa...6dd

 

Det er stor forskjell på å snakke dialekt og å snakke grammatisk feil på den måten HI beskriver. Når læreren i tillegg sliter med rettskrivning er det ikke optimalt for små barn som skal lære å skrive. Hva hvis de lærer feil?

 

Anonymous poster hash: 61a22...1c7

Det ER dialekt her jeg bor å si hvem i stedet for hvilken - men vi skriver det selvfølgelig ikke...

 

Anonymous poster hash: 06004...b75

Skrevet

 

 

 

Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.

 

Anonymous poster hash: b0a9d...72e

Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.

I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også..

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

Jo, mellom istedet for gjennom er faktisk dialekt (å gå mellom isen, f.eks.). Det sier man f.eks. i Eiker (Hokksund) og det har man sagt lenger enn i 20-30 år!

 

Og er ikke ørm, pædde og døm dialekt? Hva tror du det er, da?

NEI! Jeg har vokst opp i Øvre Eiker og "mellom"-feil er ikke vår dialekt, selv om noen kanskje sier dette feil!

 

Jeg, og alle jeg kjenner bruker mellom/gjennom riktig.

 

Anonymous poster hash: df4be...c84

 

 

Det har jeg og - og jeg husker til og med vi hadde om dette på skolen, at dette er typisk Eiker-dialekt.

 

Her er til og med en kilde, Riksmålsforbundet, som bekrefter at dette er et dialektfenomen (selv om ikke Eiker nevnes spesifikt her): http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/Preposisjoner.aspx?PID=313&M=NewsV2&Action=1&NewsId=1056

Skrevet

Jeg er lærer selv, og er helt enig med dere som mener det er et minimum at en lærer skal kunne skrive og snakke korrekt. Det er ødeleggende for vår profesjonalitet at lærere som ikke kan skrive riktig skal lære barn rettskriving.

 

Anonymous poster hash: 42b80...de5

Skrevet

 

 

 

 

 

Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.

 

Anonymous poster hash: b0a9d...72e

Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.

I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også..

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

Jo, mellom istedet for gjennom er faktisk dialekt (å gå mellom isen, f.eks.). Det sier man f.eks. i Eiker (Hokksund) og det har man sagt lenger enn i 20-30 år!

 

Og er ikke ørm, pædde og døm dialekt? Hva tror du det er, da?

NEI! Jeg har vokst opp i Øvre Eiker og "mellom"-feil er ikke vår dialekt, selv om noen kanskje sier dette feil!

 

Jeg, og alle jeg kjenner bruker mellom/gjennom riktig.

 

Anonymous poster hash: df4be...c84

Det har jeg og - og jeg husker til og med vi hadde om dette på skolen, at dette er typisk Eiker-dialekt.

 

Her er til og med en kilde, Riksmålsforbundet, som bekrefter at dette er et dialektfenomen (selv om ikke Eiker nevnes spesifikt her): http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/Preposisjoner.aspx?PID=313&M=NewsV2&Action=1&NewsId=1056

Min morfar er fra Lier og de sa mellom tunnelen og de sa ørm, pædde og døm. Men de få ordene som de sa endrer ikke så mye at det blir en dialekt. Heller ikke å erstatte hvilken med hvem. Hva med de som erstatter ordet kjede med sjede? Er det dialekt?

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

Skrevet

Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting?

 

Ingen er hundre prosent perfekt.

Det handler vel ikke akkurat om å være perfekt. Heller om at læreren faktisk får betalt for å gjøre en jobb, blant annet å lære barna grammatikk.

Norsk skole og lærere er generelt forferdelig dårlig.

 

Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f

Skrevet

Jeg hadde definitivt påpekt feilbruken av hvem. Det er den verste feilen jeg hører og ser. Jeg tenker faktisk at dette er et uttrykk for lav intelligens. Selvfølgelig trenger ikke det være sant, men jeg tenker slik.

 

Når det gjelder andre feil læreren gjør, hadde jeg også påpekt dette. Det er til alles beste at læreren får luket ut feilene sine. Synes folk burde sette pris på å bli korrigert slik, så man lærer hva som er riktig. Selv er jeg veldig takknemlig for å bli rettet på.

Skrevet

 

Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting?

 

Ingen er hundre prosent perfekt.

Det handler vel ikke akkurat om å være perfekt. Heller om at læreren faktisk får betalt for å gjøre en jobb, blant annet å lære barna grammatikk.

Norsk skole og lærere er generelt forferdelig dårlig.

 

Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f

Nei, NÅ må du gi deg! Hvordan i huleste kan du si noe sånt? Har du gått på alle skoler i Norge? Møtt alle lærere? Eller har du bare tatt utgangspunkt i dine egne opplevelser, og det media forteller deg?

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er en god lærer. Jeg ser elevene mine, jeg vet hva hver enkelt kan og ikke kan, jeg klarer å hjelpe hver enkelt utfra deres ståsted. Vi har en god tone i klasserommet, elevene er deltakende og engasjerte. Til og med de tre som har diagnoser. I tillegg har jeg god kontakt med foreldrene, og jeg imøtekommet kravene sjefene mine stiller. Jeg oppfyller dokumentasjonskrav, og elevene mine gjør det bra på tester og prøver.

Ikke kom her og si at jeg er en dårlig lærer.

 

Du er en særdeles dårlig forelder hvis du overfører disse holdningene til barna dine.

 

Anonymous poster hash: 42b80...de5

Skrevet

 

 

Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting?

 

Ingen er hundre prosent perfekt.

Det handler vel ikke akkurat om å være perfekt. Heller om at læreren faktisk får betalt for å gjøre en jobb, blant annet å lære barna grammatikk.

Norsk skole og lærere er generelt forferdelig dårlig.

 

Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f

Nei, NÅ må du gi deg! Hvordan i huleste kan du si noe sånt? Har du gått på alle skoler i Norge? Møtt alle lærere? Eller har du bare tatt utgangspunkt i dine egne opplevelser, og det media forteller deg?

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er en god lærer. Jeg ser elevene mine, jeg vet hva hver enkelt kan og ikke kan, jeg klarer å hjelpe hver enkelt utfra deres ståsted. Vi har en god tone i klasserommet, elevene er deltakende og engasjerte. Til og med de tre som har diagnoser. I tillegg har jeg god kontakt med foreldrene, og jeg imøtekommet kravene sjefene mine stiller. Jeg oppfyller dokumentasjonskrav, og elevene mine gjør det bra på tester og prøver.

Ikke kom her og si at jeg er en dårlig lærer.

 

Du er en særdeles dårlig forelder hvis du overfører disse holdningene til barna dine.

 

Anonymous poster hash: 42b80...de5

 

 

 

Man behøver ikke å gå på alle skoler i Norge for å konstatere at skolevesenet generelt er i dårlig forfatning, det er bare se på offentlige internasjonale resultater der Norge kommer svært dårlig ut og har plass bak Elfenbenskysten.

 

Anonymous poster hash: 473fa...550

Skrevet

 

Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.

 

Anonymous poster hash: b0a9d...72e

Signerer denne 👼

 

Anonymous poster hash: 33f29...5f7

Skrevet

Det er tydelig at du trekker dine konklusjoner ut fra media og hvordan de legger frem fakta. Da er det poengløst å diskutere med deg.

 

Anonymous poster hash: 42b80...de5

Skrevet

Jeg er ikke ut etter å korrigere henne på noen måte. Men, er jeg helt på jordet når jeg føler at "Hvem dag.." er grammatisk feil, og ikke dialekt?

Trodde at dette er "nymotens" slang, og ikke direkte fra en dialekt.

Tar jeg feil når jeg mener dette er feil bruk?

Hvordan tror du dialekt oppstår da? 👼

 

Anonymous poster hash: 33f29...5f7

Skrevet

 

Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting?

 

Ingen er hundre prosent perfekt.

Det handler vel ikke akkurat om å være perfekt. Heller om at læreren faktisk får betalt for å gjøre en jobb, blant annet å lære barna grammatikk.

Norsk skole og lærere er generelt forferdelig dårlig.

 

Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f

 

Nok et bevis for hvor uopplyste mange er, og hvor lett det er å bare etterape det media blåser opp.

 

Norge opererer med det vi kaller for "enhetsskole", dvs. at alle elever skal kunne gå på samme skole uansett hvilke vanske de måtte ha. Når det så kommer store tester som måler nivået, så blir også alle elevene målt. Inkludert dem med store lærevansker. I veldig mange av de landene Norge måles opp mot, så er ikke de med lærevansker med på testene, og resultatet blir naturlig nok mye bedre. Den gjennomsnittlige "normaleleven" i Norge er ikke noe dårligere enn en elev i et annet land, men det blir framstilt slik i mediene fordi de ikke ser på hele bildet.

 

De aller fleste lærere er dyktige og engasjerte, og de gjør en utmerket jobb med de midlene de har tilgjengelig. Dessverre er oppbyggingen av skolen for dårlig, noe som igjen fører til at mange lærer ikke får differensiert undervisningen sin tilfredsstillende. Det er og blir komplett umulig for ett enkelt menneske, samme hvor høy utdannelse man har, å skulle hjelpe alle elevene i en klasse på 30 elever hvor 2-4 av elevene har lærevansker og skolen mangler ressurser til å sette inn assistent/spes.lærer. 

 

Anonymous poster hash: b0a9d...72e

Skrevet

 

 

 

 

Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting?

 

Ingen er hundre prosent perfekt.

Det handler vel ikke akkurat om å være perfekt. Heller om at læreren faktisk får betalt for å gjøre en jobb, blant annet å lære barna grammatikk.

Norsk skole og lærere er generelt forferdelig dårlig.

 

Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f

Nei, NÅ må du gi deg! Hvordan i huleste kan du si noe sånt? Har du gått på alle skoler i Norge? Møtt alle lærere? Eller har du bare tatt utgangspunkt i dine egne opplevelser, og det media forteller deg?

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er en god lærer. Jeg ser elevene mine, jeg vet hva hver enkelt kan og ikke kan, jeg klarer å hjelpe hver enkelt utfra deres ståsted. Vi har en god tone i klasserommet, elevene er deltakende og engasjerte. Til og med de tre som har diagnoser. I tillegg har jeg god kontakt med foreldrene, og jeg imøtekommet kravene sjefene mine stiller. Jeg oppfyller dokumentasjonskrav, og elevene mine gjør det bra på tester og prøver.

Ikke kom her og si at jeg er en dårlig lærer.

 

Du er en særdeles dårlig forelder hvis du overfører disse holdningene til barna dine.

 

Anonymous poster hash: 42b80...de5

 

Man behøver ikke å gå på alle skoler i Norge for å konstatere at skolevesenet generelt er i dårlig forfatning, det er bare se på offentlige internasjonale resultater der Norge kommer svært dårlig ut og har plass bak Elfenbenskysten.

 

Anonymous poster hash: 473fa...550

Jeg tror at de internasjonale resultatene kun viser at lærere ikke får bruke nok disiplin. Hadde det vært sammenlignet for 50 år siden, så hadde det nok vist noe annet.

Lærer får ikke snakke til eller kjefte på elever omtrent før det står en sinna forelder i døren som truer med anmeldelse.

 

Og dessuten.. Hvis elevene ikke gidder å gjøre lekser, følge med i timene osv så får de "spesiallekser" hvor de ikke trenger å jobbe så mye.. Det er jo bevist at flere elever faker dårlige lese og skrivekunnskaper for å få mindre lekser.. Det er holder å ha en ærlig tenåring i huset for å høre alle metodene elevene tipser hverandre om..

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

Skrevet

Kan hende hun ble litt nervøs da du var der, og dumma seg ut, denne ENE gangen.... 

Skjer det flere ganger, kan du ta det opp.



Anonymous poster hash: b7189...041
Skrevet

 

 

 

 

Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.

 

Anonymous poster hash: b0a9d...72e

Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.

I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også..

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

ehh, ja, ordene du nevner er dialekt. Lurer litt på hva du mener er dialekt siden du har en annen formening?
Jeg bor i området hvor de sier hvem i stedet for hvilken. Det er ikke dialekt. Det var ingen her som sa det da jeg var ung. Østlandsdialekt har ikke erstattet hvilken med hvem i mer enn de siste årene. Altså er det et moteord mer enn en dialekt. Dialekt defineres vel som språkform som snakkes av flertallet innenfor et geografisk område? Vel. Her er det bare de under 25 som har byttet ut hvilken med hvem, så dialekt er det ikke. Moteord skal jeg si meg enig i, men en fæl mote...

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

De under 25 har byttet ut ordet? Hun HI beskriver er jo nyutdannet, kanskje også hun er under 25? Når alle disse som er under 25 i dag, hva skjer med språket når de blir 50? Da er det ikke et nymotens ord lengre... 👼

 

Anonymous poster hash: 33f29...5f7

Skrevet

Jeg er lærer selv, og er helt enig med dere som mener det er et minimum at en lærer skal kunne skrive og snakke korrekt. Det er ødeleggende for vår profesjonalitet at lærere som ikke kan skrive riktig skal lære barn rettskriving.

 

Anonymous poster hash: 42b80...de5

Kan du kommareglene?

 

Anonymous poster hash: 33f29...5f7

Skrevet

 

 

Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting?

 

Ingen er hundre prosent perfekt.

Det handler vel ikke akkurat om å være perfekt. Heller om at læreren faktisk får betalt for å gjøre en jobb, blant annet å lære barna grammatikk.

Norsk skole og lærere er generelt forferdelig dårlig.

 

Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f

Nei, NÅ må du gi deg! Hvordan i huleste kan du si noe sånt? Har du gått på alle skoler i Norge? Møtt alle lærere? Eller har du bare tatt utgangspunkt i dine egne opplevelser, og det media forteller deg?

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er en god lærer. Jeg ser elevene mine, jeg vet hva hver enkelt kan og ikke kan, jeg klarer å hjelpe hver enkelt utfra deres ståsted. Vi har en god tone i klasserommet, elevene er deltakende og engasjerte. Til og med de tre som har diagnoser. I tillegg har jeg god kontakt med foreldrene, og jeg imøtekommet kravene sjefene mine stiller. Jeg oppfyller dokumentasjonskrav, og elevene mine gjør det bra på tester og prøver.

Ikke kom her og si at jeg er en dårlig lærer.

 

Du er en særdeles dårlig forelder hvis du overfører disse holdningene til barna dine.

 

Anonymous poster hash: 42b80...de5

 

Hi her.

Er enig med deg. Det fins gode lærere og skoler.

Derfor poengterte jeg også i mitt hovedinnlegg at dette er en lærer som er flink på mange andre områder.

Jeg er fornøyd med skolen, og gir de to lærerne som deler 1.trinn masse ros for innsatsen deres. I forhold til mye av det media publiserer, er jeg overrasket og hvor godt jeg synes nettopp vår skole fungerer.

Men.... Jeg er noe overrasket over at en ung, nyutdannet lærer snakker det jeg vil påstå er lite korrekt språk.

At ord og setninger er veldig ofte feilstavet eller grammatisk feil.

Jeg har hittil vært kjempefornøyd med det pedagogiske og deres evne til å ivareta de barna. Men, må man velge mellom flinke pedagogiske lærere, eller faglige sterke?

Skrevet

 

 

 

 

Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting?

 

Ingen er hundre prosent perfekt.

Det handler vel ikke akkurat om å være perfekt. Heller om at læreren faktisk får betalt for å gjøre en jobb, blant annet å lære barna grammatikk.

Norsk skole og lærere er generelt forferdelig dårlig.

 

Anonymous poster hash: 1ba1d...d9f

Nei, NÅ må du gi deg! Hvordan i huleste kan du si noe sånt? Har du gått på alle skoler i Norge? Møtt alle lærere? Eller har du bare tatt utgangspunkt i dine egne opplevelser, og det media forteller deg?

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er en god lærer. Jeg ser elevene mine, jeg vet hva hver enkelt kan og ikke kan, jeg klarer å hjelpe hver enkelt utfra deres ståsted. Vi har en god tone i klasserommet, elevene er deltakende og engasjerte. Til og med de tre som har diagnoser. I tillegg har jeg god kontakt med foreldrene, og jeg imøtekommet kravene sjefene mine stiller. Jeg oppfyller dokumentasjonskrav, og elevene mine gjør det bra på tester og prøver.

Ikke kom her og si at jeg er en dårlig lærer.

 

Du er en særdeles dårlig forelder hvis du overfører disse holdningene til barna dine.

 

Anonymous poster hash: 42b80...de5

Hi her.

Er enig med deg. Det fins gode lærere og skoler.

Derfor poengterte jeg også i mitt hovedinnlegg at dette er en lærer som er flink på mange andre områder.

Jeg er fornøyd med skolen, og gir de to lærerne som deler 1.trinn masse ros for innsatsen deres. I forhold til mye av det media publiserer, er jeg overrasket og hvor godt jeg synes nettopp vår skole fungerer.

Men.... Jeg er noe overrasket over at en ung, nyutdannet lærer snakker det jeg vil påstå er lite korrekt språk.

At ord og setninger er veldig ofte feilstavet eller grammatisk feil.

Jeg har hittil vært kjempefornøyd med det pedagogiske og deres evne til å ivareta de barna. Men, må man velge mellom flinke pedagogiske lærere, eller faglige sterke?

Kanskje hun har dysleksi OG snakket dialekt? Hadde jeg vært deg, så hadde jeg byttet skole. Barnet går tross alt kun i første klasse, har vel ikke rukket å bli miljøskadd av denne læreren enda!! 👼

 

Anonymous poster hash: 33f29...5f7

Skrevet

 

 

 

 

 

Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder.

 

Anonymous poster hash: b0a9d...72e

Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv.

I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også..

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

ehh, ja, ordene du nevner er dialekt. Lurer litt på hva du mener er dialekt siden du har en annen formening?
Jeg bor i området hvor de sier hvem i stedet for hvilken. Det er ikke dialekt. Det var ingen her som sa det da jeg var ung. Østlandsdialekt har ikke erstattet hvilken med hvem i mer enn de siste årene. Altså er det et moteord mer enn en dialekt. Dialekt defineres vel som språkform som snakkes av flertallet innenfor et geografisk område? Vel. Her er det bare de under 25 som har byttet ut hvilken med hvem, så dialekt er det ikke. Moteord skal jeg si meg enig i, men en fæl mote...

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

De under 25 har byttet ut ordet? Hun HI beskriver er jo nyutdannet, kanskje også hun er under 25? Når alle disse som er under 25 i dag, hva skjer med språket når de blir 50? Da er det ikke et nymotens ord lengre... 👼

 

Anonymous poster hash: 33f29...5f7

Og da håper jeg at denne moten er gått av mote:)

 

Men det å erstatte et ord med et annet kan ikke kalles en egen dialekt.. I så fall er det jeg som sier hvilken i stedet for hvem eller er det de som sier hvem i stedet for hvilken som snakker feil dialekt? Vi er nemlig fra akkurat samme sted.. Jeg har 3 søsken. 2 av de snakker som meg og attpåkladden sier hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom og sjede i stedet for kjede. Vi er alle oppvokst og bor samme sted.. Hvem snakker da vår dialekt inkorrekt?

 

Anonymous poster hash: f28f3...01f

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, HI. Min mor som er lærer irriterer seg grønn over nyutdannede lærere som ikke klarer å skrive og å snakke reint. Det er flaut på skolens og andre læreres vegne. Jeg gir katten i om det er dysleksi, dialekt (dialekt?? Really?) eller andre diverse bortforklaringer, barn skal faktisk lære å snakke skikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...