Peispå! Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 Ble med 1. klassingen min inn i garderoben, og hjalp til med klær etc. Da kommer den nyutdannede læreren deres ut og begynner å snakke med elevene sine. "Hvem dag er det i dag da"? spør hun. Visste ikke om jeg skulle le eller gråte.... Har lagt merke til at engelske setninger og ord ikke er skrevet riktig, hun sliter med grammatikken skriftlig også når vi får lekseplan osv. Hun er søt, ivrig, flink til å følge opp barna, dedikert til jobben sin, men.... Er det virkelig så mye forlangt å kunne kreve at en lærer for 1.trinn kan ordlegge seg litt mer korrekt??
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 Hadde du også reagert om hun sa "korsen dag e det i dag"? Eller "kordan dag e det i dag?" Heller ikke korrekt bokmål eller riksmål, men det er få som snakker korrekt. Nærmeste man kommer korrekt bokmål i dag er finnmarkingene (pga. assimileringen) Anonymous poster hash: fbeaa...6dd
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Hadde du også reagert om hun sa "korsen dag e det i dag"? Eller "kordan dag e det i dag?" Heller ikke korrekt bokmål eller riksmål, men det er få som snakker korrekt. Nærmeste man kommer korrekt bokmål i dag er finnmarkingene (pga. assimileringen) Anonymous poster hash: fbeaa...6dd Det er stor forskjell på å snakke dialekt og å snakke grammatisk feil på den måten HI beskriver. Når læreren i tillegg sliter med rettskrivning er det ikke optimalt for små barn som skal lære å skrive. Hva hvis de lærer feil? Anonymous poster hash: 61a22...1c7
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Hadde du også reagert om hun sa "korsen dag e det i dag"? Eller "kordan dag e det i dag?" Heller ikke korrekt bokmål eller riksmål, men det er få som snakker korrekt. Nærmeste man kommer korrekt bokmål i dag er finnmarkingene (pga. assimileringen) Anonymous poster hash: fbeaa...6dd Det er stor forskjell på å snakke dialekt og å snakke grammatisk feil på den måten HI beskriver. Når læreren i tillegg sliter med rettskrivning er det ikke optimalt for små barn som skal lære å skrive. Hva hvis de lærer feil? Anonymous poster hash: 61a22...1c7 Ifølge dibbere så er det ikke skolen ansvar å lære barn slikt (ifølge tidligere diskusjoner). Jeg synes definitvt lærere burde snakke og skrive riktig! Anonymous poster hash: 5bf5f...48c
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 Hårreisende! Anonymous poster hash: 8abb1...ce5
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Huff huff huff Anonymous poster hash: 79ae5...94b
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Enig med HI. Lærer bør kunne snakke og skrive rett. Min sønns lærere skrive rogså ofte feil i lekseplanen. Har aldri påpekt det, men jeg irriterer meg (påpeker det overfor gutten så han ikke skal tro det er sånn ting skrives). De sliter særlig med at de deler opp sammensatte ord. Anonymous poster hash: 35966...4aa
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e
Peispå! Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2014 Jeg er ikke ut etter å korrigere henne på noen måte. Men, er jeg helt på jordet når jeg føler at "Hvem dag.." er grammatisk feil, og ikke dialekt? Trodde at dette er "nymotens" slang, og ikke direkte fra en dialekt. Tar jeg feil når jeg mener dette er feil bruk?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Hvilken dialekt bruker "hvem dag"? Og samtidig er så lite utpreget at man ikke kan høre om de snakker dialekt? Språket har blitt utvannet og veldig mange sliter med å skrive korrekt. Jeg blir litt flau på butikken/de ansattes vegne når jeg feks ser plakater med "service" på tilbud. Selger man serviser bør man iallefall klare å stave det riktig på en plakat? Her inne skriver flertallet service istedenfor servise... Anonymous poster hash: 61a22...1c7
☆☆☆ Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Ville kanskje gitt ein liten beskjed om at eg forventa meir eller mindre korrekt grammatikk i skulen.
thricane Skrevet 8. januar 2014 #12 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting? Ingen er hundre prosent perfekt.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #13 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv. I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også.. Anonymous poster hash: f28f3...01f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #14 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting? Ingen er hundre prosent perfekt. Nei, men en lærer i norsk og engelsk bør faktisk kunne skrive korrekt i og med at de driver med skriveopplæring av barn. Er du ikke enig i det? Anonymous poster hash: b0a9d...72e
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #15 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Hvilken dialekt bruker "hvem dag"? Og samtidig er så lite utpreget at man ikke kan høre om de snakker dialekt? Språket har blitt utvannet og veldig mange sliter med å skrive korrekt. Jeg blir litt flau på butikken/de ansattes vegne når jeg feks ser plakater med "service" på tilbud. Selger man serviser bør man iallefall klare å stave det riktig på en plakat? Her inne skriver flertallet service istedenfor servise... Anonymous poster hash: 61a22...1c7 Jeg husker ikke hvilken dialekt det er, men tror det er snakk om fra Oppland eller Telemark et sted. Det er i hvert fall en dialekt som er ganske gammel der de snakker slik. Personlig er jeg enig i at det høres helt rart ut. Anonymous poster hash: b0a9d...72e
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #16 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor gidder du å bli frustrert av en sånn filleting? Ingen er hundre prosent perfekt. Utdannelsen til ungene er ikke en filleting. Jeg syns helt klart at man skal kunne forvente at en lærer kan skrive og snakke korrekt. Anonymous poster hash: bfd5c...43b
Peispå! Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #17 Skrevet 8. januar 2014 Frustrert og frustrert, det gikk vel over ganske fort, jeg mister ikke nattesøvnen. Synes bare at det er trist å se at noe som bør være det mest essensielle i skolen, som riktig språk og skrivemåte er utvannet hos de som skal lære bort. Da kan jo barna bare likegodt lære slang og sms-språk.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #18 Skrevet 8. januar 2014 Det er ikk dialekt, det er rett og slett grammatisk feil. Ferdig diskutert! Det er jo fælt at em lærer ikke kan rettskriving..... Anonymous poster hash: 342d8...39c
ostepop123 Skrevet 8. januar 2014 #19 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv. I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også.. Anonymous poster hash: f28f3...01f Jo, mellom istedet for gjennom er faktisk dialekt (å gå mellom isen, f.eks.). Det sier man f.eks. i Eiker (Hokksund) og det har man sagt lenger enn i 20-30 år! Og er ikke ørm, pædde og døm dialekt? Hva tror du det er, da?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #20 Skrevet 8. januar 2014 Beklager småfeil, IKKE* og EN* skal det være #18 Anonymous poster hash: 342d8...39c
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #21 Skrevet 8. januar 2014 Frustrert og frustrert, det gikk vel over ganske fort, jeg mister ikke nattesøvnen. Synes bare at det er trist å se at noe som bør være det mest essensielle i skolen, som riktig språk og skrivemåte er utvannet hos de som skal lære bort. Da kan jo barna bare likegodt lære slang og sms-språk. Tror jaggu ikke det er lenge til det er det de lærer. Sms-språket er snart mer utbredt enn bokmål...... Anonymous poster hash: f28f3...01f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. januar 2014 #22 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Hvilken dialekt bruker "hvem dag"? Og samtidig er så lite utpreget at man ikke kan høre om de snakker dialekt? Språket har blitt utvannet og veldig mange sliter med å skrive korrekt. Jeg blir litt flau på butikken/de ansattes vegne når jeg feks ser plakater med "service" på tilbud. Selger man serviser bør man iallefall klare å stave det riktig på en plakat? Her inne skriver flertallet service istedenfor servise... Anonymous poster hash: 61a22...1c7 Må bare kverulere her. Hvordan kan du ikke høre at noen snakker dialekt? Alle snakker dialekt! Når det gjelder hvem som bruker "hvem dag" så har jeg inntrykk av at det er i Moss og strøka der. Jeg mener man bør akseptere gramatiske feil når man snakker, da det er dialekt. Men man bør ha såpass grunnleggende kunnskaper om emnet at man klarer å skrive riktig i den type jobb.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. januar 2014 #23 Skrevet 8. januar 2014 Dette med "hvem dag" og lignende kan være dialekt, og jeg synes det blir for dumt å kritisere andres dialekt. Dersom det ikke er dialekt, er det noe annet. Når det gjelder det skriftlige er jeg enig med deg. Selvsagt kan det dukke opp en og annen tastefeil, men en lærer i norsk og engelsk bør klare å skrive korrekt på begge disse språkene. Jeg hadde nok tatt det opp med henne, bare sånn diskret påpekt at hun kanskje bør korrekturlese planene før hun leverer dem ut. Om det ikke kommer en endring hadde jeg tatt det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: b0a9d...72e Det å si hvem i stedet for hvilken og mellom i stedet for gjennom er ikke dialekt. Det eksisterte ikke for 15-20 år siden og nå sier alle det her på østlandet. Jeg blir flau som ansatt i et av norges største selskap når andre sier "hvem brev" osv. I så fall er ørm, pædde og døm dialekt også.. Anonymous poster hash: f28f3...01f ehh, ja, ordene du nevner er dialekt. Lurer litt på hva du mener er dialekt siden du har en annen formening?
Gråsonen Skrevet 8. januar 2014 #24 Skrevet 8. januar 2014 Dette er ikke noe jeg ville hengt meg nevneverdig opp i. Som forelder har man også ansvar for å følge opp barnet sitt akademisk. Ved å gjøre dette, samt å lese bøker tror jeg ikke denne læreren alene vil føre til at barna skriver og snakker "ukorrekt". Denne læreren har tydeligvis mange andre gode kvaliteter som lærer. Jeg ville fokusert på disse kvalitetene som kanskje betyr mer for en 1. klassing, en at hun snakker og skriver grammatisk riktig i alle tilfeller. Jeg tror mange misforstår utvikling av intelligensen. Hovedsaken er vel at læreren mestrer sin pedagogiske rolle, stimulere til læring, derav stimulere utvikling av intelligensen.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #25 Skrevet 8. januar 2014 Vi trøndere sier også ofte "kordan dag e d i dag?" Som betyr "hvordan dag er det i dag?". Det er jo også feil. Vi sier også "kålles dag e d i dag?". Det oversetter jeg til "hvilken dag er det i dag?", som er riktig... Anonymous poster hash: 59d5e...a69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå