Gå til innhold

Er det dyrest å eie hus eller leilighet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken utgifter har du ved enebolig som ikke er ny..... 

Anonymous poster hash: ddb3a...120
Skrevet

Mye dyrere med hus!

Utvendig vedlikehold har man ikke ved leilighet. Maling, planter etc i hagen, reparasjoner på huset. Stadig noe som må gjøres, og det koster som regel penger.

Høyere forsikring med hus.

Høyere strømutgifter ved hus. Dyrere å varme opp.

Anonymous poster hash: 4900d...ae9

Skrevet

Du sier stadig noe som må gjøres .Kan du gi endel eksempler.Hilsen en som bare har bodd i leilighet.

Skrevet

Fordelen med hus, er at du kan ha Leieboer og skattefrie inntekter.

Skrevet

Vedlikehold er dyrt. Da tenker jeg feks på maling av huset som bør gjøres jevnlig. Du må ha mer utstyr som gressklipper, spader, snøfreser osv. Skjer det noe er du ansvarlig for alt (feks elektrisk anlegg), noe gjerne borettslaget er involvert i hvis man bor i leilighet Kanskje man finner ut at taket må skiftes, det lekker ved pipen, vindu som er punktert, ny drenering og lignende.

Enebolig er ofte større, så da er det dyrere strøm. Koster også gjerne mer å forsikre.

Vi har mye større utgifter i forbindelse med vår enebolig enn da vi bodde i leilighet.

Skrevet

Huset må skrapes og males, kledning må byttes, tak må skiftes, takstein må byttes ut, taket må måkes for snø, huset må vaskes.

Man har gjerne en hageflekk også som må klippes, likes og vannes, samt gjødsles og kalkes. Hekk må klippes, gjerder må vedlikeholdes.

Skrevet

Du sier stadig noe som må gjøres .Kan du gi endel eksempler.Hilsen en som bare har bodd i leilighet. Anonymous poster hash: ddb3a...120

Vi bor i et hus fra 1978, og dette er noen av tingene vi har gjort de siste seks årene:

Ny drenering

Felt fem trær i hagen

Bygd gjerde rundt tomten

Malt huset (maling er dyrt!)

Byttet beslag på pipen

Lagt nytt kloakkrør

Byttet fire vinduet

Byttet ytterdøren

Byttet endel råtne planker i bekledningen

Vasker hele huset hvert år (hvite hus får ofte svartsopp)

I tillegg til oppussing og maling innendørs som vi kun har gjort fordi vi ønsket det

Skrevet

For oss har det ikke blitt noe dyrere pga hus enn leilighet. Greit nok at det må vedlikeholdes, men det må jo ting i ett borettslag også, eneste forskjellen der er jo at en må betale lån og husleie. Hver eneste mnd. Man må ikke vedlikeholde ett hus hver mnd . Og ikke så ofte at det blir veldig dyrt hele tiden.

Og det med at en må ha gressklipper og fikse i Hagen, er ikke noe som koster penger hver gang, som oftest holder utstyret en del år av gangen. Og en snøfreser er jo ikke nødvendig. Det går fint an å måke innkjørsel og gangvei for hånd , se på det som trening;)

Anonymous poster hash: 837cd...d8a

Skrevet

Mye dyrere med hus!

Utvendig vedlikehold har man ikke ved leilighet. Maling, planter etc i hagen, reparasjoner på huset. Stadig noe som må gjøres, og det koster som regel penger.

At man ikke har utgifter til utvendig vedlikehold når man eier leilighet er rett og slett tull. Hver gang det skal gjøres noe på fellesarealer i en blokk eller bygård betales dette av sameiere/eierne av boenhetene.

Det er forskjellig hvordan man løser betalingen av dette. Noen BBL/sameier tar høyere husleie for å sette av buffer til slikt, andre ordner det ved å ta opp felkeslån som fordeles ut til eierne vha feks sameiebrøk (enten ekstra innbetalinger for å gjøre opp lån i etterkant, eller gjeld fordeles).

Utgifter til vaktmester, evt trappevaskfirma, blomster osv dekkes via husleien.

Hvor dyrt det er med slike utgifter i leilighet kommer an på hvor stor sameiet/BBL er (altså antall leil), og hvor ny/gammel bygningsmassen er.

Anonymous poster hash: 1f8a4...870

Skrevet

Huset må skrapes og males, kledning må byttes, tak må skiftes, takstein må byttes ut, taket må måkes for snø, huset må vaskes.

Man har gjerne en hageflekk også som må klippes, likes og vannes, samt gjødsles og kalkes. Hekk må klippes, gjerder må vedlikeholdes.

Mye (dog ikke alt) av det du nevner her er fysisk arbeid. HI spurte etter hva som er dyrest, og da forstod jeg det slik at det gjaldt i kroner og øre...?

Skrevet

Kirra bjeffer.Hvor mye kom har alt dere har gjort på de årene kostet tilsammen? Hvor mye koster det å bytte nytt kloakk rør.Bytte beslag på pipe?

Skrevet

Jeg har 5500 i husleie.byggningen er fra 1960. Syns jeg har høy husleie .da kommer lån oppå der igjen.Tilsammen 11000 kr i husleie i mnd

Skrevet

Kirra bjeffer.Hvor mye kom har alt dere har gjort på de årene kostet tilsammen? Hvor mye koster det å bytte nytt kloakk rør.Bytte beslag på pipe? Anonymous poster hash: ddb3a...120

Det har jeg dessverre ikke i hodet, men vet at mannen har alle regningene liggende i en perm. Jeg kan gjerne høre med han i morgen hvis du ønsker.

Skrevet

Vi har flyttet fra leilighet til hus nå. Maling utvendig er rundt 5-10 000kr. Dette er fort to husleier. Det må heller ikke gjøres årlig. Vaske huset? En flaske husvask er 100kr. Gressklipper til noen tusen varer også noen år. Bytte tak ca 10 000, men heller ikke noe man gjør ofte. Kommunale utgifter på rundt 12000, men det tilsvarer ca 3 husleier. Planter er dyrt, men valgfritt.

Men drenering er dyrt. Vi holder på med å hente inn priser nå, graving, fjerne septik og koble oss på det offentlige. Ca 200 000 foreløpig. Men huset ble solgt "med offentlig kloakk", så vi har blitt grundig lurt og dette er en forsikringssak. Altså noe vi ikke skal betale selv.

Så hvis man kjøper noe hvor man ikke trenger slike dyre oppgraderinger innbiller jeg meg at alt i alt det er billigere med hus. Og man betaler kun for seg selv, og det man selv ønsker å gjøre.

Skrevet

Mye dyrere med hus!

At man ikke har utgifter til utvendig vedlikehold når man eier leilighet er rett og slett tull. Hver gang det skal gjøres noe på fellesarealer i en blokk eller bygård betales dette av sameiere/eierne av boenhetene.

Det er forskjellig hvordan man løser betalingen av dette. Noen BBL/sameier tar høyere husleie for å sette av buffer til slikt, andre ordner det ved å ta opp felkeslån som fordeles ut til eierne vha feks sameiebrøk (enten ekstra innbetalinger for å gjøre opp lån i etterkant, eller gjeld fordeles).

Utgifter til vaktmester, evt trappevaskfirma, blomster osv dekkes via husleien.

Hvor dyrt det er med slike utgifter i leilighet kommer an på hvor stor sameiet/BBL er (altså antall leil), og hvor ny/gammel bygningsmassen er.

Signerer på dette. Vi eier en leilighet i en bygård i Oslo som er bygd i 1901. Det er et sameie med 15 seksjoner. De siste to årene har vi måttet gjøre følgende på fellesarealer:

- pusset opp oppgangene

- pusset opp fasadene mot veg (STOR og dyr jobb)

- tettet lekkasjer i flere vinduer i begge loftsleiligheter (vinduer til to leiligheter, men felles ansvar siden det er sameiets tal)

- skiftet kloakkrørene fra hovedrør i gata og inn til bygården pga lekkasje

- utbedret soppvekst i kjelleren OG i kjelleren til nabogården da de hadde blitt 'smittet' fra vår bygård (noe av dette fikk vi heldigvis dekket av forsikring, men på langt bør alt)

- bytte av utterdører i alle leilighetene og oppføring av seriekoblede brannalarmer i alle leilighetene (slik at når alarmen går i en leil, går den i alle) etter pålegg fra brannvesenet

Det er en ting til, men har glemt det i farten.

Alt dette er blitt dekket enten av ekstrainnbetalinger fra sameierne eller ved opptak av lån fordelt på alle sameierne etter sameiebrøk. Jeg kan love at det har vært mange og høye utgifter de siste 2-3 årene...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Dette var en interessant tråd!

Kom gjerne med flere eksempler, både fra den ene og andre siden. Jeg går alltid rundt og sier at jeg ikke vil ha enebolig pga ansvaret og økonomien...men kanskje det ikke er så stor forskjell?

Jeg ønsker meg rekkehus jeg ;)

Skrevet

Det er det, jeg svarte nr 3 som etterspurte eksempler på hva som måtte gjøres ;-) Skrev fra mobil så jeg fikk ikke sitert.

Mye (dog ikke alt) av det du nevner her er fysisk arbeid. HI spurte etter hva som er dyrest, og da forstod jeg det slik at det gjaldt i kroner og øre...? Anonymous poster hash: 1f8a4...870

Skrevet

Det er det, jeg svarte nr 3 som etterspurte eksempler på hva som måtte gjøres ;-) Skrev fra mobil så jeg fikk ikke sitert.

Mye (dog ikke alt) av det du nevner her er fysisk arbeid. HI spurte etter hva som er dyrest, og da forstod jeg det slik at det gjaldt i kroner og øre...? Anonymous poster hash: 1f8a4...870

Ahhh... Det forklarer saken. Gik meg hus forbi (Ping!). ;)

Skrevet

Nå har jeg aldri bodd i borettslag, men mamma gjør. Fordelen er jo at utvendig vedlikehold er inkludert i leia, ulempen er jo at de setter opp leia for hver gang de skal gjøre noe... Nå bor hun i et sært styrt lag,da...

Jeg ser absolutt fordelene med å bo sånn, men selv må jeg kunne male huset hvis jeg vil,bytte dør uavhengig av 10 andre familier, osv osv.

Vi har bodd her i 4 år og har gjort litt. Pussa opp et rom fra bunn, malt alle andre, pussa opp kjelleren, lagd terrasse, skal snart legge Stein og ordne Hagen (kommer på 80.000 bare for materiell) .

Det er dyrt men for min del absolutt verdt det! Jeg vil ha mitt eget, som jeg kan gjøre akkurat som jeg vil med

Anonymous poster hash: 79b9a...c61

Skrevet (endret)

Min første tanke var at det er dyrere å eie enebolig, men dette kommer vel an på tilstanden til hus eller leilighetsbygg.

En leilighet i en gammel bygård kan ha store vedlikeholdskostnader, både innvendig og utvendig. En enebolig som ikke er alt for mange år har lite/mindre vedlikehold.

Vi har flyttet i en tomannsbolig som krevde full renovering. Nå når vi har etterisolert så har vi feks lavere strømkostnader nå enn når vi bodde i en ny leilighet på samme størrelse. Vi har også lavere felleskostnader nå enn når vi bodde i leilighet, selv når kommunale kostnader/renovasjon er lagt til.

Endret av Mamma4livet
Skrevet

Den store forskjellen er vel gjerne at i leilighet fordeles vedlikeholdsutgifter på alle og alle betaler hver mnd. Mens på enebolig faller alt på en familie, og utgiftene kommer i en bolk ( evt flere om du får delt regningen). Vi merker veldig økt vedlikeholdsutgifter i enebolig, men nå er den betraktelig større enn leiligheten. Blir dyrere å måtte skifte 5 stuevinduer i stedet for ett...

Skrevet

Har bodd i enebolig i et drøyt år, og vi har gjort mye her som vi ikke ville gjort i leilighet. (Pluss mye innvendig oppussing som man jo kan gjøre uansett)

Vi har drenert pga fukt i grunnmuren. Kostet ca 200.000 for jobben, pluss 20.000 for ny jord i hagen og all jobben med å lage ny gressplen året etter.

Vi har malt huset ute.

Skiftet inngangsdør (som kostet veldig mye mer enn msn skulle tro)

Satt opp snøfangere på taket, nesten 20.000 kr. For å forhindre takras ved mye snø.

Slike ting er jo engangsutgifter. Men poenget er at i gamle hus vil det ofte dukke opp ting som må repareres og vedlikeholdes. Så trengs dy ny garasjeport, så blir det lekkasje, så vil du installere varmepumpe, så vil du skifte noen vinduer, så ryker gressklipperen, så vil du bygge på terrassen etc etc. Noe gjør man fordi man må, andre ting fordi man har lyst.

Synes vi har store utgifter til huset, men det er det verdt. Har blitt så bra her,

Skrevet

Mye mer utgifter og jobb med hus! Bare i fjor brukte vi 80 000 kr på å brosteinlegge gårdsplassen (grus er riktignok mye rimeligere men desto styggere), og til sommeren skal vi male hele huset med to strøk ,kjøpe huskestativ til barna og gjerde inn tomta.

Hilsen ei som har bodd i begge deler.

Anonymous poster hash: 1ed81...5cf
Skrevet

Er vel ikke akkurat ting som MÅ gjøres og som følger med å eie et hus da?

Mye mer utgifter og jobb med hus! Bare i fjor brukte vi 80 000 kr på å brosteinlegge gårdsplassen (grus er riktignok mye rimeligere men desto styggere), og til sommeren skal vi male hele huset med to strøk ,kjøpe huskestativ til barna og gjerde inn tomta.

Hilsen ei som har bodd i begge deler.

Anonymous poster hash: 1ed81...5cf

Anonymous poster hash: 6c7a9...917

Skrevet

Den store forskjellen er vel gjerne at i leilighet fordeles vedlikeholdsutgifter på alle og alle betaler hver mnd. Mens på enebolig faller alt på en familie, og utgiftene kommer i en bolk ( evt flere om du får delt regningen). Vi merker veldig økt vedlikeholdsutgifter i enebolig, men nå er den betraktelig større enn leiligheten. Blir dyrere å måtte skifte 5 stuevinduer i stedet for ett...

Ut fra det både jeg og flere andre her i tråden har skrevet ift det å eie leilighet, så stemmer ikke dette helt. En del blir dekket av husleie, ja, men som oftest er utvendig vedlikehold av bygårder/blokker så kostbart at det krever EKSTRA innbetalinger eller betydelig økning i husleie for å dekke det. (Feks har vi måttet ut med over 500 000 totalt de siste 2,5 årene for vedlikehold på fellesarealer i vårt sameie.)

Og huseiere har i likhet med alle andre mulighet til å sette av faste beløp hver måned til å opprette buffer for utgifter til vedlikehold av huset sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...