Gå til innhold

Ble helt satt ut da assisterende sa dette til meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Assisterende kom bort til meg på jjobben i dag og sa: som du sikkert har skjønt så er vi to helt forskjellige. Så da kan jeg si til deg med en gang at jeg liker ikke pusslinger, jeg hater at folk gjør feil, jeg hater rot, jeg leker ikke barnehage, og du blir alt for pusekatt for meg.

Jeg sa til henne at vi har forskjellige bakrunner så du for godta meg som jeg er. Da smilte hun bare fårete.

Men jeg synest du er grei og søt og snill altså sa hun.

Jeg er ny på jobben, vært der i 3mnd og jeg ble angrepet fra dag en. Er en del som har slutta pga henne fikk jeg høre.

Jeg jobber 100% og hun her jobber 50%. Alt jeg gjør blir sett ned på av henne.

Har tatt det opp med lederne men skjer ingenting.

Noen som har noen råd til meg??

Er dette mobbing??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du organisert? Ta det opp med tillitsvalgt. Du kan også snakke med verneombud eller HRS

Skrevet

Fælt å ha det sånn da :(

Verneombud ?

Fagforening?

Masse lykke til

Anonymous poster hash: d3272...48b

Skrevet

Mitt råd er å la det prelle av deg. Svar kort og trygt tilbake når hun hakker på deg. Tipper det er det som skal til for å sette deg i respekt. Dessverre er det en lang vei og ofte nesten en umulighet å få bort slike personer om det er offentlig bedrift.

Skrevet

Ja er vel det beste og la gå forbi,selv om jeg blir litt lei meg noen ganger. Fordi hun er så jævla hard.

HI

Skrevet

Hersketeknikk! Prøv å la det prelle av, hvis det blir verre må du gå videre med det.

Anonymous poster hash: 82abf...6bc

Skrevet

At det er mulig. Ring eller mail gjerne arbeidslivstelefonen til mentalhelse.no for å rådføre deg med de om det blir ille.

Anonymous poster hash: 91423...b5f

Skrevet

Er det ingen som sier i fra til ledelsen om at de har har/hat problmer med hu og evt sluttet pga henne?

Anonymous poster hash: 6fa96...ce0
Skrevet

Hadde tatt en ganske så liten prat med denne dama! Sett hun på plass, si om hun fortsetter med denne hersetekniken, så går du videre med det... eller nooooe... 

Skrevet

La det prelle av, men neste gang hun kommer med noe dritt så ser du henne rett i øynene å spørr henne hvem faen døde og gjorde henne til diktator over jobben deres!

Hun har lov til å ha egne meninger, men hun kan ikke bestemme hvordan du skal være.

Hvis hennes nåde finner på å gjøre noe feil, om det så er å sette en perm på fem cm unna der den skal stå så melder du avvik, påpeker at du hater rot, kan ikke utstå feil, du leker ikke barnehage og hvis hun skal leke pusekatt får hun stikke et annet sted. Så slenger du på deg et fårete smil å sier at du synes hun er nusslig og snill...

Anonymous poster hash: d16bb...43a
Skrevet

Den var jaggu bra Anonym, dette er notert. Og jeg er ingen person man leker med. Blir jeg forbanna då smeller det sikkelig.

HI

Skrevet

Virker på meg som om hun driver med hersketeknikker de luxe.

Hun føler seg trolig underlegen deg som jobber mer enn henne, kanskje har mer utdanning, men er yngre?

Hvis ledelsen ikke tar tak i dette så ville jeg trolig bare kikket meg om etter en ny jobb i det stille.

Med en tafatt ledelse kommer man sjelden noen vei, dessverre - og da er det som regel mobberen som slipper unna.

Jeg kom over en bok om hersketeknikk (den heter Hersketeknikk) for vel et par år siden da jeg selv stod overfor en lignende sak.

I den boken stod det et dikt (husker ikke forfatter) som sier en del:

"Kom Hit"

Kom hit, då.

Eg skal ikkje jule deg.

Eg skal berre seie

at du er den største tosken

eg nokon gong har sett.

Og no må ikkje du

vere lei deg for det.

Denne damen bruker flere hersketeknikker: latterliggjøring, fordømmelse uansett hva du gjør, forsøk på påføring av skyld og skam ved hjelp av ydmykelser. Hun er feig og sier ikke at du er slik, men hun gjør det likevel indirekte ved å fortelle deg face to face hva hun mener om "folk" hvor hun egentlig mener deg.

Og til slutt når du tar igjen så svarer hun med stillhet.

Denne damen er "god" på hersketeknikk - dessverre.

Hvis du skal ha noen sjanse med denne damen så tror jeg du må møte henne på akkurat det hun sier.

Når hun sier "jeg liker ikke puslinger" - så skal du umiddelbart spørre henne "mener du jeg er en pusling? hvorfor mener du det?".

Når hun sier "at hun hater at folk gjør feil" - da ville jeg spurt "hva mener du jeg gjør feil, tar gjerne konkrete ekspempler. Gjør du aldri feil?"

Når hun sier "jeg leker ikke barnehage" så må du spørre "hvem mener du leker her, og hvorfor mener du det?"

Og når hun sier at du blir for mye pusekatt for henne, da må du finne ut noe å svare der også.

Men prøv alltid å komme med veldig direkte spørsmål tilbake som hun må svare på.

Er det andre i nærheten som du kan rope til deg, så gjør det og så sier du "nå skal du høre, X mener at... hva synes du om den påstanden?" Da blir det også synlig for andre og hun blir stilt til ansvar for sine uttalelser.

Men i slike tilfeller har man ofte tapt uansett hva man gjør. For "vinner" du så må du trolig likevel innfinne deg med at hun finner nye måter å "ta" deg på, små stikk som er enda vanskeligere å forklare/bevise for andre.

Anonymous poster hash: 4a88d...13c
Skrevet

Virker på meg som om hun driver med hersketeknikker de luxe.

Hun føler seg trolig underlegen deg som jobber mer enn henne, kanskje har mer utdanning, men er yngre?

Hvis ledelsen ikke tar tak i dette så ville jeg trolig bare kikket meg om etter en ny jobb i det stille.

Med en tafatt ledelse kommer man sjelden noen vei, dessverre - og da er det som regel mobberen som slipper unna.

Jeg kom over en bok om hersketeknikk (den heter Hersketeknikk) for vel et par år siden da jeg selv stod overfor en lignende sak.

I den boken stod det et dikt (husker ikke forfatter) som sier en del:

"Kom Hit"

Kom hit, då.

Eg skal ikkje jule deg.

Eg skal berre seie

at du er den største tosken

eg nokon gong har sett.

Og no må ikkje du

vere lei deg for det.

Denne damen bruker flere hersketeknikker: latterliggjøring, fordømmelse uansett hva du gjør, forsøk på påføring av skyld og skam ved hjelp av ydmykelser. Hun er feig og sier ikke at du er slik, men hun gjør det likevel indirekte ved å fortelle deg face to face hva hun mener om "folk" hvor hun egentlig mener deg.

Og til slutt når du tar igjen så svarer hun med stillhet.

Denne damen er "god" på hersketeknikk - dessverre.

Hvis du skal ha noen sjanse med denne damen så tror jeg du må møte henne på akkurat det hun sier.

Når hun sier "jeg liker ikke puslinger" - så skal du umiddelbart spørre henne "mener du jeg er en pusling? hvorfor mener du det?".

Når hun sier "at hun hater at folk gjør feil" - da ville jeg spurt "hva mener du jeg gjør feil, tar gjerne konkrete ekspempler. Gjør du aldri feil?"

Når hun sier "jeg leker ikke barnehage" så må du spørre "hvem mener du leker her, og hvorfor mener du det?"

Og når hun sier at du blir for mye pusekatt for henne, da må du finne ut noe å svare der også.

Men prøv alltid å komme med veldig direkte spørsmål tilbake som hun må svare på.

Er det andre i nærheten som du kan rope til deg, så gjør det og så sier du "nå skal du høre, X mener at... hva synes du om den påstanden?" Da blir det også synlig for andre og hun blir stilt til ansvar for sine uttalelser.

Men i slike tilfeller har man ofte tapt uansett hva man gjør. For "vinner" du så må du trolig likevel innfinne deg med at hun finner nye måter å "ta" deg på, små stikk som er enda vanskeligere å forklare/bevise for andre.

Anonymous poster hash: 4a88d...13c

Ikke spør hvorfor, men hva er grunnen til at du mener det? Da må personen tenke litt mer.

Lærte det på et kommunikasjonskurs. Spør alltid hva er grunnen til at du gjorde det, eller hva er grunnen til at du mener eller sier sånn? Kan du utdype det? er også et bra alternativ.

Anonymous poster hash: 6fa96...ce0

Skrevet

Assisterende hva???

Anonymous poster hash: fa90a...a5e

Skrevet

Heiar på deg, ..oceana.. du høyres ut til å vere tøff nok til å setje denne herskesjuke dama på plass!  Eg ville ha teke saka opp med verneombodet (om de har eit) dei har arbeidsmiljø som si oppgåve.  Kan hende leiinga vil høyre meir på verneombodet enn ein enkeltkollega. 

Skrevet

Assisterende kom bort til meg på jjobben i dag og sa: som du sikkert har skjønt så er vi to helt forskjellige. Så da kan jeg si til deg med en gang at jeg liker ikke pusslinger, jeg hater at folk gjør feil, jeg hater rot, jeg leker ikke barnehage, og du blir alt for pusekatt for meg.

Jeg sa til henne at vi har forskjellige bakrunner så du for godta meg som jeg er. Da smilte hun bare fårete.

Men jeg synest du er grei og søt og snill altså sa hun.

Jeg er ny på jobben, vært der i 3mnd og jeg ble angrepet fra dag en. Er en del som har slutta pga henne fikk jeg høre.

Jeg jobber 100% og hun her jobber 50%. Alt jeg gjør blir sett ned på av henne.

Har tatt det opp med lederne men skjer ingenting.

Noen som har noen råd til meg??

Er dette mobbing??

Dette er utpsyking på høyt plan! Du må bare svare henne tilbake med samme mynt. Si at det er greit for deg at dere er forskjellige, men at du klarer å se forbi akkurat det. Du kan likevel gjøre den jobben du er satt til, noe hun kanskje har store problemer med? Si at hun ikke trenger å kommentere sånt overfor deg noe mer. Du har ingen interesse av å ha noe venninne-tone med henne. Det eneste du ønsker er at dere kan være voksne nok til å jobbe sammen.

Gale kjærringer i arbeidslivet :huh: Jeg jobba sammen med ei som var alkoholiker. Hun var også en slik dame som du beskriver kollegaen din. Hun gikk inn og ut av pysikiatrien og avvenning, men skulle like forbanna karre seg til jobben. Hun fikk sparken til slutt, men klarte likevel å få mange til å slutte, og gjøre arbeidsdagen sur for mange av oss :cry:

Skrevet

Hadde også en slik leder på jobb en gang. Måtte ofte unnskylde henne til kunder osv. fordi hun var helt forferdelig mot alle. Ledelsen ville ikke gjøre noe, hun hadde nemlig alltid vært der. Jeg ble sykemeldt til slutt, og det var mye rart i bildet rundt dette. Ble blant annet utsatt for vold!! Politianmeldte også, men hun hadde selvfølgelig kommet med en helt annen forklaring til ledelsen, og de tok hennes side.
Kommer jeg i en slik situasjon igjen, så slutter jeg med en gang.

Anonymous poster hash: 1dca5...e10
Skrevet

Ettersom hun er din overordnede og dermed har instruksjonsmyndighet over deg, er dette svært grovt. Neste gang kan du be henne om å få det skriftlig om det er noe. Selvsagt skal du ta dette opp med lederen din (altså også assisterendes overordnede) og bruk tillitsvalgtsapparatet for hva det er verdt!

Lykke til!

Anonymous poster hash: d3b71...ab2
Skrevet

Lat som du ikke bryr deg i det hele tatt og gjør akkurat som du pleier. Det er nok det som vil ha best effekt.

Skrevet

Alle har så respekt for henne og rævsleiker ho noe jævlig. Jeg har også prøvd den metododen men det funka ikke. Er ikke noe god på slikt altså!!!

Jeg blir opplært i det samme som hun driver med, og mulig det er derfor hun er etter meg å lager kvalme å er så jævlig diktator kjærring!!!!!

Skal jobbe med henne i morgen og kan ikke akkurat si at jeg gleder meg :(

HI

Skrevet

gå til den som er verneombud el styrer,for slik er ikke greit,og ikke la deg knekke.

Om hun sier slikt i barns nærvær en gang til svarer du:

Stopp,tar henne til side og sier: jeg synes ikke det er greit å snakke slik over hode på barna,og husk:voksnes ord har stor makt.

Anonymous poster hash: 03b20...0fd
Skrevet

Assisterende hva???

Anonymous poster hash: fa90a...a5e

Det lurer jeg også på...

Anonymous poster hash: e17d2...d96

Skrevet

Når jeg møter slike mennesker pleier jeg bare å smile litt sånn "lurt" (vanskelig å forklare).  Har i allefall merket at de da blir veldig usikre og ikke tørr å komme med ufine komentarer til meg.

Anonymous poster hash: 8dbe8...64d
Skrevet

Jeg tror ikke det er lurt å svare masse tilbake og heller ikke å stille spørsmål for å sette henne fast. Jeg tror faktisk du møtte henne på best mulig måte ved å rolig si at selv om dere er forskjellige, så må dere kunne forholde dere til hverandre. Folk som er såpass "pushy" og konfronterende, vil være nokså krevende å få til å gi seg ved å sette dem fast. Ignorer henne så langt det lar seg gjøre, involver verneombud hvis det blir uholdbart og du gjerne vil ha jobben allikevel. For min egen del ville jeg nok sett meg om etter noe annet, særlig når ledelsen er så unnvikende ndg informasjon som sikkert ikke er ugjenkjenbar for dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...