Gå til innhold

Er hoste alene grunn til å gå til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2-åring som har hostet stygt i over 3 uker nå. Om natten får han skikkelige hostekuler så det høres ut som han skal kaste opp, men har ikke gjort det enda. Våkner av hosten hver natt og tidlig morgen. Han er i fin form ellers.

Er dette noe å gå til lege med? Hvis ikke, etter hvor lang tid bør vi gjøre det hvis det ikke gir seg?

Blir så usikker, for vi har vært hos legen kanskje 4-5 ganger siden han ble født, og hver gang har det vist seg å være ingenting og helt normalt. Så vi er vel litt hysteriske førstegangsforeldre. :P Men det gir seg jo ikke, og høres så vondt ut... :S

Anonymous poster hash: 0066c...3b4
Skrevet

Ja jeg hadde gått til lege for lenge siden!

Skrevet

Ja gå til lege. Nattehoste kan være bla symptom på astma.

Anonymous poster hash: ee4da...5e9

Skrevet

Dersom han ikke ellers virker plaget hadde jeg sett det an. Det kan forøvrig høres ut som kikhoste, men siden han har hatt det såpass lenge vil ikke behandling være effektiv (hverken på forløp eller smittsomhet) uansett, med unntak av ren hostedemping. 

Skrevet

Dersom han ikke ellers virker plaget hadde jeg sett det an. Det kan forøvrig høres ut som kikhoste, men siden han har hatt det såpass lenge vil ikke behandling være effektiv (hverken på forløp eller smittsomhet) uansett, med unntak av ren hostedemping. 

Blir de ikke vaksinert mot kikhoste?

Skrevet

Du kan gå innom å høre om råd :) jeg gjorde det og ble anbefalt hostesaft (reseptfri), og det funket bra :)

Skrevet

Ja, etter så lang tid kan det være greit med en tur til legen.

Anonymous poster hash: ba293...361
Skrevet

Blir de ikke vaksinert mot kikhoste?

Jo, men vaksinen er ikke absolutt, og det er langt fra alle som vaksinerer. Selv om man er vaksinert kan man fortsatt få kikhoste, men symptomene vil forløpe raskere og mildere enn uten. Det har vært en oppblomstring av kikhoste de siste årene pga flere velger å avstå fra vaksinering. Guttungen og alle i barnehagegruppa hans fikk kikhoste for noen år siden. Men det ble avdekket raskt og alle ble behandlet. 

Skrevet

Tusen takk for alle svar. :) Da blir det en tur til legen, også trenger jeg ikke å føle meg dum uansett utfall siden så mange andre hadde gjort det samme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...