Gå til innhold

Pappaperm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært alene med frøkna siden hun var 2mnd.

BF er her 2 ganger i uka, ca 6timer tilsammen. Føler de ikke har noe bånd sammen, bf er ikke psykisk tilstede.

Uansett: hva er vanlig med tanke på pappaperm når man har vært alenemor for barnet nesten hele dens liv?

Er det vanlig at far tar perm eller er det vanslig at mor får det overført på seg selv?

Anonymous poster hash: 62e16...7f1
Skrevet

Den har du rett på å få overført til deg selv siden du er alenemor.

Anonymous poster hash: f9bc0...b83
Skrevet

Den har du rett på å få overført til deg selv siden du er alenemor.

Anonymous poster hash: f9bc0...b83

Takk for svar. Men har jeg RETT/krav på det, eller bare at det er en mulighet?

Og er det evt det som er det vanligste?

Skrevet (endret)

Far har ikke rett på fedrekvoten når mor er alene om omsorgen, om han skal ha noe permisjon må du skriftlig gi fra deg permisjon til ham. Du må dog søke om å få overført fedrekvoten, det er eget punkt på skjemaet for foreldrepenger for dette...   

Sakset fra nav.no : 

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

• Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.
Endret av Guttemamma75
Skrevet

Far har ikke rett på fedrekvoten når mor er alene om omsorgen, om han skal ha noe permisjon må du skriftlig gi fra deg permisjon til ham. Du må dog søke om å få overført fedrekvoten, det er eget punkt på skjemaet for foreldrepenger for dette...   

Sakset fra nav.no : 

• Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.

Jeg er jo alenemor, mens far har samvær. Er jeg da alene om omsorgen? (må ha det svart på hvit om jeg har forstått det riktig) :)

Skrevet

Sakset fra nav.no : 

Jeg er jo alenemor, mens far har samvær. Er jeg da alene om omsorgen? (må ha det svart på hvit om jeg har forstått det riktig) :)

Så lenge barnet bor hos deg og du har større andel av omsorgen er du å regne som hovedomsorgsforelder. Du har da rett på fedrekvoten. 

Skrevet

Du får selvfølgelig pappapermen overført på deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...