Gå til innhold

Hjemme alene etter skolen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

får deres 8 åring være alene hjemme etter skolen (2-3 timer)?

Hvor vanlig er det egentlig?

Anonymous poster hash: a8848...80e
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nja, får lov, men behovet har ikke meldt seg enda.

Skrevet

Kommer an på ungens motivasjon synes jeg. 

Skrevet

Ja, det får han. Blir 8 til sommeren. Var hjemme alene siste halve året i 1 klasse også. Men da bare frem til kl 15. Nå er det enkelte dager vi ikke er hjemme før kl 16.15. Han har som regel at han får gå ut på besøk, men får ikke ha besøk av andre venner når han er alene. Vi vil ikke kunne stå til ansvar om noe skulle skje andre barn inne i huset og vi ikke er hjemme.

Går veldig fint. Han ordner seg litt mat, leker, ser tv, spiller er går på besøk til noen.

Anonymous poster hash: 203ef...cef
Skrevet

fint å høre fra andre foreldre:-)

Anonymous poster hash: a8848...80e
Skrevet

Nei

Men nå er SFO her helt supert. 95% av 3 klassingene har fulltidsplass. De er kjempe flinke til å finne på aktiviteter, turer, mye ute og har fine inneområder. Her er det mange å leke med. Hjemme er det ingen...

Synes ikke 8-9 åringer har noe hjemme alene å gjøre etter skoletid, hvertfall ikke når alle de andre er sammen på sfo og leker sammen

Anonymous poster hash: 82474...790

Skrevet

Min 9-åring er en av to elever fra fjerde trinn som går på SFO, og han har bedt om å få slutte. Han slutter 1. februar. Vi begynner å trene på å gå selv til/fra skolen, låse hus etc nå i januar. Jeg går ut i permisjon i februar så han får en myk start med hjemmeværende mamma det første året. Vi har dessuten regler for at han skal slå på mobilen når han går fra skolen, og ringe meg om han skulle finne på noe utenom det vi har avtalt, å gå hjem til venner el.l.

Jeg var selv nøkkelbarn fra første klasse, det var aldri noe problem å gå hjem og være hjemme alene noen timer, men ok, det var andre tider da.

Anonymous poster hash: 6b8da...2b4

Skrevet

Er jeg en virkelig hønemor som ikke kommer til å la min (snart)8-åring være hjemme alene i flere timer? :P

Skrevet

Er jeg en virkelig hønemor som ikke kommer til å la min (snart)8-åring være hjemme alene i flere timer? :P

Nei, det syns jeg ikke. Det kommer helt an på barnet, skolevei, nabolag etc etc. Er dere ikke klare så er dere ikke klare.

Skrevet

Min ble 8 år for et par uker siden. Hele denne høsten har han omentrendt ikke vært på SFO. Ikke fordi SFO ikke er et bra sted og være, har et kjempe bra tilbud, men fordi han ikke vil. Så nå har vi sagt opp.

Han klarer seg kjempe bra hjemme alene med selskap av hunden.

Anonymous poster hash: 1f652...f9a

Skrevet

Hønemoren her igjen: Er dere ikke redd for at det skal skje noe, eller er ungene klar for alle slags farer som kan oppstå? Som sagt så er det mulig at jeg bare er lettere hysterisk, men jeg har altfor god fantasi til at jeg klarer å la henne være alene over noe særlig tid ennå :P

Skrevet

Hvilke farer tenker du på?

Skrevet

Hvilke farer tenker du på?

Vet ikke, brann f.eks. Innbrudd, hun kan falle ned å slå seg/skade seg..Jeg har en god fantasi og vet at det nok går bra, men jeg har nå disse tankene :)

Skrevet

Selvfølgelig er jeg bekymret for alt som kan skje, derfor øver vi. Nå får han være hjemme alene en time mens jeg og minstemann (7 år, førsteklassing) er på fotballtrening, og det går fint. Han leser eller ser på tv eller spiller, og jeg merker at han "vokser" på det å få lov til å ha ansvar for seg selv litt. Nå er min sønn litt eldre enn din datter også, jeg er mer skeptisk til å la begge ungene være alene, det har vel ikke skjedd enda.. :)

Skrevet

Ting kan jo skje når de er 12 også. Mener ikke nødvendigvis at de på død og liv må være hjemme alene i timesvis som 8-åringer, men man bør ha et nøkternt forhold til risiko og prate om hvordan man håndterer en situasjon.

Her er instruksen hos oss (er eldre enn 8 nå, men fått vært litt alene fra 7-8  år): Døra skal være låst, og de eneste som kan få slippe inn er foreldre og besteforeldre (kan sjekkes diskret fra 2.etasje). Nå er det greit med venner, men døra skal ikke åpnes uten å se hvem det er først.

Brann/brannalarm: Gå ut, finn voksne. Rop Høyt.

Falle ned og slå seg har vi i grunnen ingen instruks om. Det kommer under maks-uflaks-kontoen, hvor også muligheten for å sykle seg av i grøfta mellom vårt og en venns hus, når ingen venter barnet hjem, kommer.

Anonymous poster hash: 633d0...46f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...