Gå til innhold

Hadde gledet meg til mitt eget bryllup, men nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det med toastmaster som leser opp talen var et lurt forslag. Toastmasteren er en barndomsheimen av meg som mine foreldre kjenner godt og har stor tillit til:) Til info så har vi vært et par i 13 år og han er godt kjent i min familie.

Hi

Anonymous poster hash: 17e0d...17f

Skrevet

Jeg er tydeligvis også en særing. Jeg hadde forventet en tale eller sang fra foreldrene våres, det skulle da bare mangle. Om de ikke vil prate selv, så kan jo toastmaster gjøre det, men noen ord burde de kunne komme med.
Kan du ikke foreslå det for dine foreldre da?

Anonymous poster hash: f16e8...c6e
Skrevet

En sang er nok realistisk ! Det er mamma god på å få til :) Min sambo gruer seg også for å holde tale til meg, men, han mener at noen ganger MÅ man gjøre ting man gruer for.....Da vi skulle ha foredrag på skolen så var det mitt største mareritt, MEN, jeg gjorde det - jeg måtte ! Hvis ikke så hadde jeg strøket på foredragsoppgaven...

Hi

Skrevet

En sang er nok realistisk ! Det er mamma god på å få til :) Min sambo gruer seg også for å holde tale til meg, men, han mener at noen ganger MÅ man gjøre ting man gruer for.....Da vi skulle ha foredrag på skolen så var det mitt største mareritt, MEN, jeg gjorde det - jeg måtte ! Hvis ikke så hadde jeg strøket på foredragsoppgaven...

Hi

Noen ganger består jo livet av ting man gjør for å glede andre, selv om man ikke synes noe om det selv. Og jeg tenker at du sannsynligvis gifter deg bare en gang i livet, og da burde man kunne få frem noen ord på den ene eller andre måten i alle fall :)

Skrevet

Min manns ene kriteriet når vi planla bryllup var at han ikke måtte holde tale da det hadde ødelagt hele hans dag, og da respekterte jeg det. Jeg kladda på en tale til han jeg aldri holdt og det angrer jeg på i ettertid, men orker ikke bruke mye energi på det. Om noen av våre 35 middagsgjester reagerte på manglende tale er det hvertfall ingen som har sagt noe og jeg tror ikke det er det de tenker på om bryllupet nå 3 år etterpå! 

Hos oss holdt min pappa tale, mannens svoger da hans foreldre er døde, hans forlover og min valgte powerpoint- varianten da hun bare hulker og griner etter 2 ord i en tale. Det var de talene som var, kanskje 30 minutter alt i alt og helt perfekt. Ingen sanger eller annen "underholdning" under 4-retters middag.

Anonymous poster hash: c6649...91b
Skrevet

Enig med din forlovede, din far trenger å holde tale i et stort tradisjonelt bryllup. Ville gått for noe mer utradisjonellt, slik at han slapp, han bør ikke tvinges.

Anonymous poster hash: fac56...363

Skrevet

Jeg hadde ikke tradisjonelt bryllup så hos oss var det ingen taler.

Men min søster har hatt 2 slike bryllup og min bror har og hatt.

Mine foreldre liker ikke å holde tale, i det ene bryllupet lagde de en sang (med litt hjelp) som alle da sang.

I de andre to gjorde de ingenting, Helt uten at noen reagerte stort på det og bryllupene ble ikke ødelagt.

I mine øyne er det langt verre å forvente at noen skal holde tale som du vet kommer til å virkelig grue seg til dette og som det derfor ødelegger gleden med at datter eller sønn skal gifte seg.

Jeg ville aldri ha kunnet gledet meg til en dag jeg visste at min mor eller far nå gikk å gruet seg til.

Det kan jo muligens løses med at du finner noen som liker å holde taler og er god på dette som kan samarbeide med dine foreldre om hva de vil talen skal inneholde og så holde den for de.

Jeg har vært i bryllup der en gjest holdt tale på vegne av bruden (som sliter med å prate for forsamlinger) akkurat på denne måten og det ble bra og hyggelig det.

Ellers får du sette ned foten for denne forloveden din, jeg må ærlig talt si at jeg hadde revurdert å gifte meg med en person som er så ivrig på å bestemme og presse fram sin vilje selv om det gjør at andre mistrives og føler seg dårlig. Jeg ville tenkt at det kan være en mulighet til at dette er en side av han som vil komme oftere og tydeligere fram etter at dere har inngått ekteskap.

Det høres ut som han mangler en del empati og henger seg veldig opp i småting når han mener at en filleting ødelegger bryllupet. 

Jeg hadde sagt at enten fikk han godta uten noe mer at dine foreldre ikke ønsker å holde tale, eller så får han heller vurdere om dere skal la hele bryllupet være.

Anonymous poster hash: 7b833...dd7
Skrevet

Her dreier det seg ikke om hvorvidt dine foreldre skal holde tale eller ikke. De ønsker ikke dette, derfor skal de slippe. Ingenting er mer pinlig enn å se noen holde tale når de er tydelig nervøs, stammer og mumler. Og knapt ser opp fra arket. Jeg gjentar: PINLIG (for alle parter).

Ikke ødelegg dagen for dine foreldre!!

Du får heller gi samboeren din beskjed om at det IKKE blir noen tale, så får han velge hvordan han vil forholde seg til det. Da kan dere enten avlyse bryllupet, ta en enklere variant, eller gå for den opprinnelige planen (bare uten tale fra dine foreldre). Han må få grei beskjed om at det er helt uaktuelt med tale, og at den diskusjonen er avsluttet.

Anonymous poster hash: 314f9...606

Skrevet

Når dere har vært sammen i tretten år og har flere barn sammen synes jeg det er litt rart at han har behov for å bli ønsket velkommen inn i familien da. Han er vel der allerede...

Har ingen råd til alternativt bryllup, hvis poenget er å unngå taler. Vi giftet oss i utlandet med kun nærmeste familie tilstede, men både mine og hans foreldre holdt taler uansett.

Tror dere bare må bli enige om et kompromiss. Plukk ut feks fem ting hver som er viktigst for at dere skal bli fornøyd med dagen, enten det er sted, antall gjester eller noe annet.

Men la for guds skyld foreldrene dine slippe å tale. Synes det var en god ide å få toastmasteren til å holde talen som de skriver sammen.

Lykke til med planleggingen :-)

Anonymous poster hash: 22ae6...41c

Skrevet

Kan ikke heller dine foreldre sette sammen en video isteden for en tale? 
Med snutter fra deg som liten, morsomme øyeblikk osv.
Og teksten etter filmen kan vise: "Vår datter har blitt voksen, må dere skape mange fine øyeblikk sammen. Velkommen inn i familien XXXXXXX" Eller noe slik

Skrevet

Jeg forstår forloveden din godt. Voksne, friske folk som ikke en gang gidder å ønske en svigersønn velkommen til familien står ikke høyt i kurs hos meg. Litt burde man kunne forvente av dem. De trenger jo ikke snakke i timesvis.

Anonymous poster hash: 4fdd4...e2d

Det er ikke alle som tør slikt, forstår du. 

Skrevet

Jeg forstår forloveden din godt. Voksne, friske folk som ikke en gang gidder å ønske en svigersønn velkommen til familien står ikke høyt i kurs hos meg. Litt burde man kunne forvente av dem. De trenger jo ikke snakke i timesvis.

Sånne som deg står ikke høyt i kurs hos meg.

Anonymous poster hash: 77d62...fab

Skrevet

I alle bryllup jeg har vært i, har ihvertfall en fra hvert foreldrepar holdt tale. Keg har selv bl.a grunnet dette ikke lagt noen beyllupsplaner enda, siden både min og min forlovedes familie vil få problemer med å utføre denne "plikten" av uøike årsaker. Ser ut fra svarene du får at dette ikke er noe som forventes, HI, og det er kjempebra! Hvorfor skal alt være så stivt og oppstyltet? Jeg stemmer for at dere kommer frem til et kompromiss der dere enten har det tradisjonelle bryllupet men at foreldrene dine får slippe å tale, eller at dere rett og slett går for en mindre og mer intim seremoni med kun foreldre, søsken og forlovere til middag (kanskje i utlandet?!) Lykke til ;-)

Anonymous poster hash: 338f5...68a

Skrevet

Jeg er tydeligvis også en særing. Jeg hadde forventet en tale eller sang fra foreldrene våres, det skulle da bare mangle. Om de ikke vil prate selv, så kan jo toastmaster gjøre det, men noen ord burde de kunne komme med.

Kan du ikke foreslå det for dine foreldre da?

Men er det verdt at den personen som blir tvunget til å holde tale overhodet ikke koser seg i bryllupet?

Når jeg var 21 ble jeg tvunget til å holde tale når jeg var forlover for min svigerinne. Jeg var vettskremt og hele talen gikk til helvete. Bryllupet husker jeg knapt noe av, grudde meg til jeg spydde og kunne ikke tenke på annet. Men talen fikk hun ihvertfall........men forferdelig var den. Jeg koste meg desverre ikke et sekund i bryllupet

Anonymous poster hash: 77d62...fab

Skrevet

He he...han vil bli ønsket velkommen inn i din familie etter en god del år sammen med deg, pluss at dere har barn sammen..   

Anonymous poster hash: b9c7b...b82
Skrevet

Mannen din er dum 👼

Anonymous poster hash: c2686...46b

Skrevet

Min manns foreldre holdt ikke tale i bryllupet vårt. Vet at mannen synes det var litt dumt, for meg spilte det ingen rolle. Ingen av dem liker å snakke til så mange og jeg syntes det var viktig at alle trivdes på festen.

Problemstillingen er litt vanskelig å forstå. Jeg skjønner ikke at mannen din er villig til å ødelegge gleden i forkant for dere begge og at han vil tvinge noen han har kjent i åresvis (og kanskje også liker) til å gjøre noe de gir klart uttrykk for at de ikke vil. Jeg tror derfor at jeg ville prøvd å forstå hvorfor dette er så viktig for ham, med det formål å få ham til å ombestemme seg. Hvis du er i tvil om hele ideen med det store bryllupet, må dere vel ta en avgjørelse snart. Regner med at planleggingen er i full gang. Vet ikke hva som er rimelige alternativer for dere. Går jo an å ha en med avslappet fest, på en låve eller noe og droppe alt av taler osv.

Skrevet

Det med toastmaster som leser opp talen var et lurt forslag. Toastmasteren er en barndomsheimen av meg som mine foreldre kjenner godt og har stor tillit til:) Til info så har vi vært et par i 13 år og han er godt kjent i min familie.

Hi

Så flott, da er jo det problemet løst! :)

Skrevet

Om de ikke tørr eller ikke gidder snaklke selv er det jo andre måter å ordne det på, som en sang, billedfremvisning (5 bilder eller maks 2 min video er nok) eller å få andre til å snakke for seg. Det freier seg om å ønske svigersønnen formelt velkommen. Det synes jeg man kan forvente at de gjør på en eller annen måte.

Skrevet

Jeg synes mannen din virker svært så egoistisk og selvsentrert!

dere har vært sammen i mange år og har flere barn sammen. Likevel har han et stort og egoistisk behov for at dine foreldre skal pine seg gjennom en tale de ikke ahr lyst til å holde for å ønkse HAN velkommen til familien???? Er han ikke ønsket velkommen allerede da??

Er han virkelig så pompøs han han må sette andre mennesker i en fortvilet og ukomfortable situasjon for at han skal få være midtpunktet? Virkelig?? En voksen mann som ikke makter å se andres følelser, men kun velger å fokusere på sine egne behov?

I de aller fleste bryllup - uansett om de er tradisjonelle eller ikke, så har noen fra brudens familie holdt en tale. dette ahr vært en tale TIL BRUDEN. Selvfølgelig med noen ord til brudgommen også, men først og fremst har det vært en tale til dattere, søsteren osv. Jeg ahr aldri opplevd at det ahr vært en tale spesielt for å ønske svigersønnen velkommen i familien. De fleste kjenenr da svigersønnen godt fra før, og jeg vil tro at de fleste svigersønner ikke har et så utstrakt behov for å sole seg i glansen av en egen tale fra brudens familie......

Skrevet

Om de ikke tørr eller ikke gidder snaklke selv er det jo andre måter å ordne det på, som en sang, billedfremvisning (5 bilder eller maks 2 min video er nok) eller å få andre til å snakke for seg. Det freier seg om å ønske svigersønnen formelt velkommen. Det synes jeg man kan forvente at de gjør på en eller annen måte.

På en eller annen måte ja, men man skal ikke bare forvente at de skal TALE, som det var snakk om her. Syntes også det er helt på trynet at mannen skal forvente så sterkt å bli ønsket velkommen inn i en familie han allerede har vært i, veldig mange år.  

Skrevet

Synes faktisk ikke din mor eller far MÅ holde tale om de gruer for sånne ting. Visse ting man MÅ i livet men dette er ikke en slik ting. De kan vel lage en sang så får de sagt og fortalt uten å måtte stotre det frem.

Skrevet

Kommer fra samme familie som deg,der pappa heller hadde dødd enn å holdt tale... han gikk til nøds opp kirkegulvet med meg,men det var bare nesten..!

mamma skrev en sang til meg,og det satte jeg veldg stor pris på.

MEN jeg forventer ikke at folk som hater å holde taler skal holde tale,jeg hater jo det selv!

En tale skal komme fra hjertet,ellers blir den ikke ekte.

Jeg synes din tilkommende mann er fryktelig egoistisk her. man må vel kjenne familien din såpass nå at han vet at de ikke er like taletrengte som hans? Hvorfor må han på død og liv bli velkommet inn i familien,har han ikke allerede blitt det?

Da hadde han skullet be din far om din hånd da in the first place,for da har jo fått svaret om han er velkommen eller ikke!

nei,hadde min man-to-be vært så jævla steil,så hadde jeg også retenkt og heller dratt bort med bare to vitner...

Anonymous poster hash: f9e47...3da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...