Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #1 Skrevet 7. januar 2014 Jeg sliter med å få gode karakterer. Har stort sett C, men også D og kun én B. Og dette irriterer meg, jeg har relativt god hukommelse og gode karakterer fra høgskolen. Er det enkelere på høgskolen? Anonymous poster hash: 926af...588
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #2 Skrevet 7. januar 2014 Det ryktes at det er mye enklere å gå høyskolen, men jeg har ikke egen erfaring, så jeg vet ikke om det stemmer. Har kun B og A, en overvekt av A. Har en hjerne hvor absolutt alt sitter, så jeg er heldig. Anonymous poster hash: 87687...422
☆☆☆ Skrevet 7. januar 2014 #3 Skrevet 7. januar 2014 Har 2.4 på ex.phil og 2.5 på ex.fac (tekst og kultur), har ikkje like høgt snitt på bachelorgraden min frå høgskulen.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #4 Skrevet 7. januar 2014 Ex.phil og Ex.fac er stort sett greie med karaktersetting enn mange andre fag. Jeg vet ikke hva 2,4 og 2,5 vil si, men har selv B i Ex.phil. Anonymous poster hash: 926af...588
☆☆☆ Skrevet 7. januar 2014 #5 Skrevet 7. januar 2014 Ex.phil og Ex.fac er stort sett greie med karaktersetting enn mange andre fag. Jeg vet ikke hva 2,4 og 2,5 vil si, men har selv B i Ex.phil. Anonymous poster hash: 926af...588 Tilsvarar B (2.0-2.5 er B i nye systemet fekk vi beskjed om).
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #6 Skrevet 7. januar 2014 At det er enklere å gå på høyskole stemmer ikke, det som varierer er hvordan karakterer er fordelt på ulike kurs. Er de normalfordelt er det vanskelig å få topp- og bunnkarakterer siden alt er normalfordelt rundt C, mens det når det går på til eksempel poeng er mye mer vanlig å få ekstremkarakterene. Jeg er vel å betegne som en toppstudent og har absolutt overvekt av A-er, men de kommer ikke gratis for å si det sånn. Har klisterhjerne og er flink på å se sammenhenger. Jobber nok mindre enn mange av mine studiekamerater siden jeg har barn og jobber deltid, men jobber smartere og mer effektivt (etter å ha vært i en del gruppearbeid og slikt). Anonymous poster hash: fc13d...d84
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #7 Skrevet 7. januar 2014 Jeg har fått alt fra A til E. Har gått på både høyskole og universitet, og syns det er enklere å oppnå gode resultater på høyskolen enn universitetet. Anonymous poster hash: b4b44...c6c
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #8 Skrevet 7. januar 2014 At det er enklere å gå på høyskole stemmer ikke, det som varierer er hvordan karakterer er fordelt på ulike kurs. Er de normalfordelt er det vanskelig å få topp- og bunnkarakterer siden alt er normalfordelt rundt C, mens det når det går på til eksempel poeng er mye mer vanlig å få ekstremkarakterene. Jeg er vel å betegne som en toppstudent og har absolutt overvekt av A-er, men de kommer ikke gratis for å si det sånn. Har klisterhjerne og er flink på å se sammenhenger. Jobber nok mindre enn mange av mine studiekamerater siden jeg har barn og jobber deltid, men jobber smartere og mer effektivt (etter å ha vært i en del gruppearbeid og slikt). Anonymous poster hash: fc13d...d84 Lyst til åutdype hvordan du studerer? Hvilke teknikker bruker du? Anonymous poster hash: 926af...588
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #9 Skrevet 7. januar 2014 Det kommer vel an på studie og hvem man er? Jeg gikk siv ing og fikk mest c de første årene og b og a de siste når vi spesialiserte oss. Hadde jeg derimot tatt språk, kultur, samfunnsvitenskap e.l hadde jeg nok fått d og c fordi jeg rett og slett passer til fag med to streker under svaret. Anonymous poster hash: dd898...758
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #10 Skrevet 7. januar 2014 Har gått på både høyskole og universitet, og min erfaring er at de er mye mer rundhåndet med høye karakterer på høyskole. Fikk B på masteroppgaven min ved UIO. Anonymous poster hash: 4feff...149
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #11 Skrevet 7. januar 2014 Jeg sliter med motivasjon, derav er mine foreløpige karakterer mellom c og f, håper jeg greier bedre dette semesteret... har mann, barn og deltidsjobb.. Anonymous poster hash: c70d6...00e
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #12 Skrevet 7. januar 2014 Jeg sliter med motivasjon, derav er mine foreløpige karakterer mellom c og f, håper jeg greier bedre dette semesteret... har mann, barn og deltidsjobb.. Anonymous poster hash: c70d6...00e har blandede karakterer mellom b og e ( med hovedvekt på b og c) fra tidligere universitetsstudier glemte jeg å skrive. :-) enklere å få gode karakterer før jeg fikk barn og hus å ta vare på. Anonymous poster hash: c70d6...00e
BareMas Skrevet 7. januar 2014 #13 Skrevet 7. januar 2014 Synes uni og høgskole er like lett/vanskelig, føler at forskjellen ligger i hvordan undervisningen blir lagt opp. Går høgskole nå og har bedre mulighet til oppfølging. Når det gjelder karakterer, har jeg fra hele spekteret, tror det kommer mest av motivasjon og interesse i forkant av eksamene.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #14 Skrevet 7. januar 2014 Går på universitetet nå, med et studie hvor vi får bestått/ikke-bestått. Kravet til bestått er 65 %, dvs en C. Fra tidligere har jeg alt fra E til A, avhengig av faget (og ikke minst innsats ). Har fått C i fag jeg har jobbet mye med, og B i fag jeg har jobbet minimalt med. Har vært litt innom høyskoler, og min følelse er at man blir mye tettere fulgt opp og hjulpet der enn man blir på mange av emnene) på universitetet. Om det er enklere å få gode karakterer har jeg ikke noe forhold til. Men det er en kjent sak at karaktergivingen varierer fra sted til sted, feks NTNU regnes som strenge. Historisk sett har universitetene gitt dårligere karakterer enn de statlige høyskolene. http://www.nrk.no/nordland/her-far-du-best-karakterer-1.11259250 Anonymous poster hash: 1d53d...c1b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #15 Skrevet 7. januar 2014 At det er enklere å gå på høyskole stemmer ikke, det som varierer er hvordan karakterer er fordelt på ulike kurs. Er de normalfordelt er det vanskelig å få topp- og bunnkarakterer siden alt er normalfordelt rundt C, mens det når det går på til eksempel poeng er mye mer vanlig å få ekstremkarakterene. Jeg er vel å betegne som en toppstudent og har absolutt overvekt av A-er, men de kommer ikke gratis for å si det sånn. Har klisterhjerne og er flink på å se sammenhenger. Jobber nok mindre enn mange av mine studiekamerater siden jeg har barn og jobber deltid, men jobber smartere og mer effektivt (etter å ha vært i en del gruppearbeid og slikt). Anonymous poster hash: fc13d...d84 Lyst til åutdype hvordan du studerer? Hvilke teknikker bruker du? Anonymous poster hash: 926af...588 Økonomistudent, så henger mye sammen med logisk intelligens :-) Er veldig nøye på å forstå når jeg leser, og er nøye på å få lest al pensum grundig alene. Er mer viktig for meg å forstå sammenhenger enn å trene på tidligere eksamensoppgaver (som mange gjør) - det er for meg nøkkelen til å huske ting etterpå også. Leser pensum nøye i løpet av semesteret og noterer og streker over i boka, og så leser jeg raskere over før eksamen for å få oversikten. Den der med å skumlese uten å forstå har jeg aldri helt skjønt utover når man leser for eksempel abstract på en artikkel for å se om den er relevant... Bruker ikke så mye tid på kollokvie, det fungerer ikke for meg, men der er nok mange annerledes. Ut over det er jeg nok over gjennomsnittet opptatt av oversikt og struktur, og at ting må henge sammen i en oppgave til eksempel. Og så er jeg god til å skrive presist, akademisk og å svare på det jeg blir spurt om (der bommer mange) :-) I gruppearbeid trives jeg best med å treffes forberedt og diskutere og så skrive hver for seg og rette hverandres tekst, men det bunner i ulike arbeidsmetoder. Mange sitter på skolen i 12 timer og får gjort det samme som jeg kunne gjort på 2 timer alene (faktisk helt sant), og da orker jeg ikke kaste bort tiden min på det. Anonymous poster hash: fc13d...d84
MammantilNurket Skrevet 7. januar 2014 #16 Skrevet 7. januar 2014 Det handler ikke bare om å kunne gjengi kunnskap. Du skal vise at du kan bruke det du har lært og reflektere over det. God hukommelse er helt klart en fordel, men det er ikke dét som er avgjørende for å oppnå de virkelig gode resultatene. Det er også viktig å kunne uttrykke seg på en tilfredsstillende måte. Akademisk skriving er ikke "bare bare", man må faktisk øve seg på det også
Vinterlilje Skrevet 7. januar 2014 #17 Skrevet 7. januar 2014 Har C og B fra høgskolen. A og B fra universitetet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå