Gå til innhold

Har jeg valgt feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sammen en flott fyr. Rett før jul begynte jeg å mistenke jeg var gravid. Tok en test og den var veldig positiv. Bestilte time på et privat senter for ul. Der fikk vi vite at jeg var ca 16 uker på vei. Det å se at det var liv der og tydelig et lite foster var en utrolig følelse. For barnefaren var dette det verste som kunne skje og mente for oss begge at abort var eneste mulighet. Lang historie kort - han og jeg var uenige om denne saken. Jeg ville beholde barnet. Han sa han ikke ville ha noe med dette og kom ikke til å stille opp for meg og barnet. Ville kun støtte meg i en abort og tiden etter. Men det er ikke bare å gjøre det i uke 16.

Så da ble det sånn. Jeg valgte barnet, som jeg nå blir alene om.

Jeg er 31 år, har jobb/høyere utdannelse og leilighet.

Var trygg på at mitt valg var riktig helt til jeg idag leser en artikkel om juridisk abort og den saken der. Det som gjorde meg mest urolig og trist var alle kommentarene som folk kom med. Så mitt spørsmål er: Er jeg egoistisk som valgte å lytte til hjertet mitt og velge å beholde barnet? Alle kommentarene fikk meg til å føle meg skikkelig ille :-(

Tusen takk for at du orket lese alt og takker for svar.

Klem fra forvirret jente 31.

Anonymous poster hash: a8e11...3ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du har valgt rett. Når det er sagt ble jeg veldig usikker/nysgjerrig .. Juridisk abort?? Har du link?

Skrevet

Jeg hadde valgt det samme :)

Anonymous poster hash: c3c29...bba
Skrevet

Jeg tok akkurat det samme valget som deg i sommer..

Noen ganger tviler jeg på at det å beholde var rett, men så kjenner jeg et lite spark og da vet jeg at valget var riktig for meg.

Anonymous poster hash: 706eb...e9d

Skrevet

Den tøysesaken fra Danmark kommer aldri til å få gjennomslag. Både fyren der (som har tapt i alle rettsinstanser) og din eks er voksne menn som vet at det kan bli barn av sex.

Lykke til med svangerskapet og barnet.

Anonymous poster hash: 129b3...769
Skrevet

Viktig å lytte til hjerte:) lykke til :)

Anonymous poster hash: 4ea54...ba3

Skrevet

Jeg mener du har valgt rett. Når det er sagt ble jeg veldig usikker/nysgjerrig .. Juridisk abort?? Har du link?

En dansk mann mener seg lurt til å bli far, derfor har han tatt saken for retten og mener at siden kvinner har rett til abort, bør fedre også gis dette valget, da iforhold til økonomisk og juridisk ansvar for barnet. I praksis ren ansvarsfraskrivelse, i tillegg til at fedre gjennom dette vil miste all samværsrett og barnet står juridisk uten far. Ingen dansk rett har gitt mannen medhold i sitt krav og prøver derfor å få opp saken sin i menneskerettsdomstolen i strasborg. Kort oppsummert: det er ikke mulig å få juridisk abort per i dag, men dansken prøver seg.
Skrevet

link til den saken?

Anonymous poster hash: 0517b...ed5
Skrevet

Når det gjelder en graviditet så finnes det ingen kompromiss. Enten kan man beholde, eller ta abort- ingen mellomting.

Nå når du først har bestemt deg; ikke bruk tiden på å angre eller føle deg dårlig! Bruk den til å glede deg over barnet som skal komme.

Skrevet

Jeg valgt også å bære frem et barn som min eks mente hadde det best som abortert, han lovte å holde et helvete og han er en man av sitt ord. Men hva skal jeg si? Verdt hver eneste fight hver gang jeg får en suss eller en bok slengt over nesen med beskjed om å lese! Du kommer ikke til å angre, han kommer aldri til å få juridisk abort! Lykke til!

Skrevet

Lest den artikkelen og glad det ikke blir sånn her i Norge. Men ser av kommentarene at det kom frem mye stygge kommentarer og meninger.

Det må to til for å lage barn og da må mannen være såpass mann og stå for sine handlinger og ikke bare skylde på damene .. Det er ikke bare bare å ta abort heller. Især ikke etter man har sett fosteret på ul.

Skrevet

Har googlet selv.... For det første hi: du har ikke lurt bf, det har heller ikke hun i Danmark. For noen dust(er)!

Og kommentarene til saken gidder vi ikke lese. I slike kommentarfelt kryr der av kvinnehatende nettroll. Du har min fulle støtte, kos deg med magen :)

Skrevet

Hadde valgt det samme:) Nyt resten av svangerskapet med god samvittighet og gled deg til å møte nurket❤️ Å bli mamma er helt fantastisk:)

Skrevet

Gratulerer! Jeg hadde gjort det samme :) Barnefaren får gjøre som han vil, men han kommer ingen vei med en abortsak.

Lykke til :) Dette klarer du! Bestill time på familievernkontoret hvis du trenger råd om hvordan du skal forholde deg til barnefar.

Anonymous poster hash: 70d9e...716

Skrevet

Dere er begge voksne. Dere har begge visst at hvis dere har sex så er det en risiko for at det blir barn av det. Det visste han som kommer til å bli pappa også. Så der har du ikke noe skyld.

Du oppdaget i tillegg at du var gravid på et så sent tidspunkt at jeg mener det skal helt spesielle årsaker til for å fjerne - og en sutrete mann som ikke er villig til å ta ansvar for egne handlinger.

Begrepet juridisk abort som nå diskuteres i Danmark kan jeg ikke forestille meg noen gang blir en realitet. Da går vi i så fall mange hundre år tilbake ift kvinners og barns rettigheter, etter min mening.

Hvilken som helst mann som ikke gidder å bruke prevensjon, som er uheldig med prevensjonen, eller hvor dama går på prevensjon, men denne svikter, eller blir "lurt" av dama, vil ved juridisk abort kunne frasi seg absolutt alt ansvar for barnet. Det ville blitt kaos, og jeg vil tro at ganske mange kvinner vil føre enda sterkere press for å ta abort med en slik ordning.

Alle over ungdomsskolepensum i naturfag vet at naturen kan være uberegnelig, at ting endrer seg.

I eksemplet fra Danmark så hevder mannen at han er blitt lurt fordi kvinnen påstod at hun ikke kunne bli gravid.

En venninne hadde av flere spesialister blitt fortalt at hun ikke kunne bli gravid pga store operasjoner i magen. Hun valgte likevel å gå på pillen.... og ble likevel gravid av et ons.

Man har aldri noen garantier...

I ditt tilfelle, HI, så er du den som handler minst egoistisk. Din eks - som tydeligvis ikke var så flott når det kom til stykket - han er egoistisk som ikke tar ansvar for at han har vært med på å skape et barn.

Han er egoistisk når han nekter å ha noe med barnet å gjøre.

DU har ikke noe å skamme deg over! Herlighet, du har tatt et voksent og modent valg. Du tar fullt ansvar for en handling du ikke var alene om.

Jeg tror du har valgt rett for både deg og barnet ditt!

Lykke til med graviditeten og fremtiden som mamma :)

Anonymous poster hash: baed7...832
Skrevet

Gratulerer så mye! Hadde valgt det samme! Lykke til :)

Skrevet

Det finnes mange rabiate, mindre intelligente kommentatorer på nettaviser der ute.

Hadde tatt det med en klype salt HI, de er på ingen måte representative for noen vanlig opinion, men viser hvor lavt enkelte kan synke og hvor mange fordommer enkelte grupper kan ha.

Anonymous poster hash: af3bc...d6a
Skrevet

Gratulerer! Jeg tok samme valget som deg og i dag har jeg et nydelig barn på to år. Angrer ikke et sekund!

Anonymous poster hash: 1947b...467

Skrevet

Gratulerer med barn i magen; ) Jeg valgte som deg da jeg ble gravid etter en kort romanse. Jenta er i dag en vakker ung dame:)

Anonymous poster hash: 252cf...bdf

Skrevet

Det finnes mange rabiate, mindre intelligente kommentatorer på nettaviser der ute.

Hadde tatt det med en klype salt HI, de er på ingen måte representative for noen vanlig opinion, men viser hvor lavt enkelte kan synke og hvor mange fordommer enkelte grupper kan ha.

Anonymous poster hash: af3bc...d6a

Mindre intelligent var riktig uttrykk om mange av disse kommentarene ja! Satt nettopp å leste mange av de som kommenterte artikkelen på Dagbladet.no, og den var stort sett preget av menn med en stor uvilje mot å bruke prevensjon selv "dette er kvinnens ansvar, det er hun som blir gravid!"

Forsvarer hele veien sitt valg om å hoppe over kondomer, og sitt valg på å hoppe til køys med hvem-det-nå-var. Man blir matt av mindre.

Nei, juridisk abort tror jeg nok vi skal se langt etter!

Skrevet

Den dagen du holder barnet i armene dine så VET du at du har valgt HELT RIKTIG!

Jeg ville gjort akkurat det samme!

Gratulerer så mye:)

Anonymous poster hash: cdfda...ae7
Skrevet

Det er akkurat like ille å tvinge noen til abort som det er å tvinge noen til å forelder mot eget ønske.

Anonymous poster hash: 409f2...ce0
Skrevet

Det er akkurat like ille å tvinge noen til abort som det er å tvinge noen til å forelder mot eget ønske.

Enhver som er gammel nok til å ha sex VET at det er en mulighet for at det kan bli barn av det, selv om man bruker prevensjon. Så vil man så inderlig ikke bli forelder, så bør man sterilisere seg eller frastå fra sex hvis man ikke vil ta følgene.

Heldigvis er det fremdeles slik at kvinnen bestemmer over egen kropp når hun først er blitt gravid.

Å tvinge noen til abort mot deres vilje kan ikke sammenlignes med det "å bli forelder mot sin vilje".

Man kan velge å ikke stille opp for et barn, men man kan ikke gjøre om på en abort.

Skrevet

Enhver som er gammel nok til å ha sex VET at det er en mulighet for at det kan bli barn av det, selv om man bruker prevensjon. Så vil man så inderlig ikke bli forelder, så bør man sterilisere seg eller frastå fra sex hvis man ikke vil ta følgene.

Heldigvis er det fremdeles slik at kvinnen bestemmer over egen kropp når hun først er blitt gravid.

Å tvinge noen til abort mot deres vilje kan ikke sammenlignes med det "å bli forelder mot sin vilje".

Man kan velge å ikke stille opp for et barn, men man kan ikke gjøre om på en abort.

Jeg mener det er like ille.

Og ja, selvfølgelig skal man bruke prevensjon, men om den feiler, eller kvinnen lyver om hva hun går på så mener jeg mannen har for lite rettigheter. 

Skrevet

Jeg mener det er like ille.

Og ja, selvfølgelig skal man bruke prevensjon, men om den feiler, eller kvinnen lyver om hva hun går på så mener jeg mannen har for lite rettigheter. 

Bestemmelse over egen kropp går heldigvis foran fremdeles!

Hvis kvinner måtte gå gjennom tvangsaborter så kanskje man skal innføre tvangsamputasjon av visse edle deler av mannen når han misbruker denne, da... Svært få kvinner lurer mannen i forhold til de faktiske uhellene med prevensjon. Det er kvinnene som stort sett alltid må ta hovedbelastningen.

Så lenge naturen har bestemt at det er kvinner som bærer frem barn, så får menn faktisk innse at slik er det og ta egne forhåndsregler - og også ansvar når "uhellet" først har skjedd.

Men du er i din rett å mene hva du vil.

Her er det imidlertid snakk om et svangerskap som er oppdaget etter at fristen for abort er ute, og det er snakk om en mann som ikke er villig til å ta ansvar - og en mor som heldigvis gjør det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...