Gå til innhold

Tror dere man kan få oveført fredrekvoten over til mor på dette grunnlaget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kun 4 grunner til at man kan få overført fedrekvoten:

At mor har aleneomsorg

Far er innlagt på helseinstutisjon

Far ikke har rett på foreldrepenger

Far er på grunn av sykdom helt avhengig av at mor er tilstede for å ta seg av barna

Faren I dette huset sover som en stein. Det er omtrent ingenting som vekker ham når han sover tungt. Har testet det ut med å la babyen gråte og han hører det bare ikke. Om han er sliten på dag, faller han lett I søvn på sofaen og er da også umulig å vekke. Jeg har prøvd. Dette skjer relativt ofte. Har et barn fra før (da var jeg student så han hadde ikke permisjon den gangen) og det samme var da, han hørte ikke barnet om han sovnet av. Han er jo alene med barnet nå, for barnet er så stort at det har lært seg teknikker for å vekke ham, men det har jo ikke en 8 mnd gammel baby...

Å la ham være alene med babyen når han er så trøtt er rett og slett skummelt. Han selv er enig I det. Når han er våken er det ingen problem, men som sagt om han er sliten pga lite søvn om natta o.l og sovner på dagen vil han ikke våkne med mindre man gjør en skikkelig innsats.

Han har jo ingen sykdom som vi vet om da, men om man drar til legen (om man er heldig) å får en legeattest på at han sliter med dette, tror dere det kan være grunn nok til at jeg kan få overført ukene til meg?

Vet dere ikke kan gi meg noe  konkret svar på dette, men kan jo hende det ikke bare er meg som har en mann som sover farlig tungt. Hvordan har dere løst det?

Anonymous poster hash: 052d2...4d5
Skrevet

Dette får du ikke overført fedrekvoten for.

Anonymous poster hash: 1bee9...23c

Skrevet

Det kan jeg aldri tenke meg at dere får.

Anonymous poster hash: c9154...03d

Skrevet

Dette får du ikke overført fedrekvoten for.

Anonymous poster hash: 1bee9...23c

Signerer denne.

Anonymous poster hash: 150fe...974

Skrevet

Hvis han får diagnosen narkolepsi, vil nok mor kunne overta permisjonen. Men det er en lang vei å gå. 

Anonymous poster hash: a3a2f...e53
Skrevet

Tviler. Vil han ha like stort søvnbehov når han går hjemme da?

Skrevet

Da må far legge seg tidlig og være våken når han skal passe barnet.

Han er vel ansvarlig nok til å ikke legge seg på sofaen. Ut på tur med barnet og tidlig i seng.

Regner med mannen jobber og klarer vel holde seg våken en arbeidsdag?

Anonymous poster hash: 0a220...3ed

Skrevet

Hvis han er syk må vel mor kunne ta permisjonen?

Anonymous poster hash: eba32...8da

Skrevet

Jeg tror ikke det er godkjent grunn. Han må vel bare være flink til å sove nok slik at han ikke blir for trøtt.

Anonymous poster hash: 74a96...fd7

Skrevet

Han må nok bare holde seg på beina og i bevegelse til du kommer hjem.

Skrevet

Tviler på det. Men da vil det også si at om dere flytter fra hverandre, kan ikke far ha noe omsorg i det hele tatt da, kun på dagtid om han er uthvilt.

Anonymous poster hash: de8a0...cbc

Skrevet

Dette høres ut som et dårlig forsøk på å ta fra far permisjonen fordi du vil ha den selv.

Anonymous poster hash: 045ef...f93

Skrevet

Tviler på at dette er grunn god nok til å få overført kvoten.

Men en frisk, voksen mann må da klare å holde seg våken i 8 timer midt på dagen? Om han er så sliten, får han enten sove middag når du er hjemme eller legge seg tidlig om kvelden.

Blir faktisk litt overrasket over hvilke problemstillinger som finnes i de tusen hjem...

Skrevet

Så lenge han ikke har noen diagnose og bare er generelt trett og sover tungt, så er det hans og din jobb å legge opp livet slik at han klarer å holde seg våken de timene du er på jobb. Skjønner forsåvidt ikke at det er et problem jeg ettersom det burde være mulig for far å tilrettelegge hverdagen slik at han ikke har behov for å sove midt på dagen. 

Anonymous poster hash: b33d8...596
Skrevet

Men hvordan sove nok når han må være oppe med baby på natt? Han tåler ikke å være våken på natt, for så å fungere på dagen.

Han har desverre ikke innsikt nok til å skjønne at å legge seg på sofaen å se tv når han er sliten ikke er særlig lurt. Jeg har prøvd å forklare det til ham men det går tydeligvis ikke inn.

Hadde håpet å slippe å sende baby I bhg så tidlig, men har ikke annet valg, slik det er nå er han ikke I stand til å ta vare på ham forsvarlig og det vil være uansvarlig av meg å la ham gjøre det når jeg vet risikoen.

Han sliter litt psykisk (uten å fått noen diagnose enda, er under utredning) med veldig mye tankekjør hele tiden. Er nok derfor han er så trett. Er blitt verre det siste året, han sovner på sofaen kl åtte og jeg får ham ikke I seng når jeg skal legge meg uten å skikkelig vekke ham, å da er han våken og får ikke sove igjen på flere timer...som igjen gjør at han går som en zombie på dagen.

Men som dere sier uten en diagnose så hjelper det lite.

Skrevet

Da er han jo bare teit da, om han ikke skjønner at han må holde det gående.

Anonymous poster hash: 47c6c...ffd

Skrevet

Men hvordan sove nok når han må være oppe med baby på natt? Han tåler ikke å være våken på natt, for så å fungere på dagen. Han har desverre ikke innsikt nok til å skjønne at å legge seg på sofaen å se tv når han er sliten ikke er særlig lurt. Jeg har prøvd å forklare det til ham men det går tydeligvis ikke inn. Hadde håpet å slippe å sende baby I bhg så tidlig, men har ikke annet valg, slik det er nå er han ikke I stand til å ta vare på ham forsvarlig og det vil være uansvarlig av meg å la ham gjøre det når jeg vet risikoen. Han sliter litt psykisk (uten å fått noen diagnose enda, er under utredning) med veldig mye tankekjør hele tiden. Er nok derfor han er så trett. Er blitt verre det siste året, han sovner på sofaen kl åtte og jeg får ham ikke I seng når jeg skal legge meg uten å skikkelig vekke ham, å da er han våken og får ikke sove igjen på flere timer...som igjen gjør at han går som en zombie på dagen. Men som dere sier uten en diagnose så hjelper det lite.      Anonymous poster hash: 052d2...4d5

Hvorfor kan han ikke bare sove på sofaen hele natta da?

Om han faktisk ikke skjønner (!!!) at siden han sover så tungt så kan han ikke legge seg på sofaen så får du ta han med til helsesøster og få henne til å få litt vett i han. Er han ikke redd for hva som kan skje selv da? Han er vel ikke dum?

Anonymous poster hash: e1747...869

Skrevet

Dette høres ut som et dårlig forsøk på å ta fra far permisjonen fordi du vil ha den selv.

Anonymous poster hash: 045ef...f93

Tror dere jeg ville ha sendt babyen I bhg uten grunn? Jeg unner ham virkelig permisjonen men slik det er nå så tørr jeg ikke. Det er faktisk ikke å være hysterisk men ansvarlig.

Det er lett å si at han skal legge seg tidlig, holde seg våken, ut å gå tur o.l, men når det ikke har fungert de siste 6 årene så vet ikke jeg. Jeg kan jo ikke tvinge ham heller.

Dessuten så er jo mannen enig I det jeg sier.

Skrevet

Jeg lurer litt på om han burde ta seg en tur til legen uansett og få sjekket at han ikke mangler noen stoffer eller at han har søvnapnè, siden han både sliter med dårlig nattesøvn og tretthet om dagen.

Anonymous poster hash: f4aea...e50
Skrevet

Dette høres ut som et dårlig forsøk på å ta fra far permisjonen fordi du vil ha den selv.Anonymous poster hash: 045ef...f93

Tror dere jeg ville ha sendt babyen I bhg uten grunn? Jeg unner ham virkelig permisjonen men slik det er nå så tørr jeg ikke. Det er faktisk ikke å være hysterisk men ansvarlig. Det er lett å si at han skal legge seg tidlig, holde seg våken, ut å gå tur o.l, men når det ikke har fungert de siste 6 årene så vet ikke jeg. Jeg kan jo ikke tvinge ham heller. Dessuten så er jo mannen enig I det jeg sier. Anonymous poster hash: 052d2...4d5

Men har han ikke lyst å være hjemme med barnet da?

Skrevet

Hvor mye nattevakt er det på en så stor baby da? De fleste har fått gode rutiner på den tiden. I verste fall står du opp på natta da så han får sove. Ser virkelig ikke problemet...

Anonymous poster hash: 39ccb...e4b

Skrevet

Men vil det si at du aldri kan la barnet være alene med far til barnet er stort nok til å ta ansvar for seg selv?

Skrevet

Nei det får du nok ikke.

Han sovner vel ikke av seg selv på dagen? Jeg ser ikke helt problemet her.

Skrevet

Ta dere en tur til legen og sjekk om han kan få en attest eller noe. Verdt et forsøk, forstår veldig godt at du ikke vil risikere at barnet blir liggende alene og gråte!!!

Anonymous poster hash: 6b6ce...b6e

Skrevet

Men hvis dere får dokumentert av fastlegen at han er under utredning for en psykisk diagnose og ikke er i stand til å ta seg av barnet så må det da være mulig for deg å overta pappapermisjonen? Har mannen din i det hele tatt prøvd å gå til fastlegen for å ordne dette, eller har han bare lagt alt ansvaret for sin helse over på deg? Virker som om du er moren hans også....

Anonymous poster hash: c75bd...7fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...