Gå til innhold

Barn på 3,5 år som bæsjer på seg i barnehagen, men ikke hjemme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har et barn på 3,5 år. Bleiefri i snart 1 år. I starten var det mye uhell, men barnet var fast bestemt på å ikke ha på seg bleier så vi lot det fare og gå... Det gikk seg til etter mye om og men, ingen uhell hjemme på over 6 mnd. Det inkluderer også ferier, besøk, lange bilturer m.m.

Stadig fortsetter barnet å bæsje og tisse på seg i barnehagen. Nå begynner det å bli irriterende for oss foreldre. Vi må kaste veldig mye klær pga dette.. Prøver å ikke skape skyldfølelse hos barnet men mener at barnet bør få høre i en mild og forklarende tone at det er lurt å huske å gå på do. Dette forklarte vi til barnet når vi avvente bleier hjemme med god effekt. Før lek og måltider: "Har du husket og gå på do?" "Tror du at du må tisse eller bæsje nå?" Mens barnet satt på do: "Kanskje du må bæsje litt også?"

Er det noen som har noen råd her? Barnehagen mener de ikke skal si noe som helst annet en at sånt skjer og at det går bra. Jo, det er bra det.. for sånt skjer, men jeg mener også at de bør prøve å forklare barnet at å huske og gå på do er også viktig.

Hva mener dere? 

Anonymous poster hash: 9ea8b...f67
Gjest Julia1984
Skrevet

De bør ha dorutiner på de yngste på stor avdeling. Vil tro at flere akkurat har sluttet eller holder på å slutte med bleier. De bør ha faste "ut på badet" før og etter lunch, før de skal ut etc etc

Det har de i vår avd. Min 3,5 åring er ikke helt tørr ennå, ikke din heller. Der er det faste rutiner slik at uhell sjelden skjer..

Skrevet

Hei, jeg har et barn på 3,5 år. Bleiefri i snart 1 år. I starten var det mye uhell, men barnet var fast bestemt på å ikke ha på seg bleier så vi lot det fare og gå... Det gikk seg til etter mye om og men, ingen uhell hjemme på over 6 mnd. Det inkluderer også ferier, besøk, lange bilturer m.m.

Stadig fortsetter barnet å bæsje og tisse på seg i barnehagen. Nå begynner det å bli irriterende for oss foreldre. Vi må kaste veldig mye klær pga dette.. Prøver å ikke skape skyldfølelse hos barnet men mener at barnet bør få høre i en mild og forklarende tone at det er lurt å huske å gå på do. Dette forklarte vi til barnet når vi avvente bleier hjemme med god effekt. Før lek og måltider: "Har du husket og gå på do?" "Tror du at du må tisse eller bæsje nå?" Mens barnet satt på do: "Kanskje du må bæsje litt også?"

Er det noen som har noen råd her? Barnehagen mener de ikke skal si noe som helst annet en at sånt skjer og at det går bra. Jo, det er bra det.. for sånt skjer, men jeg mener også at de bør prøve å forklare barnet at å huske og gå på do er også viktig.

Hva mener dere? 

Å "minne" de på om at det kan være smart å gå på do etter at man har spist og før man går ut osv.. Er vel ikke noe annet enn "bare bra" det vel ? 

Jeg har ikke barn enda. Men, jeg spør tante barnet mitt noen ganger om dette enda, selv om han har temmelig stål kontroll på det. 

Skjønner ikke hvorfor de mener at man ikke skal spørre de om de må på do .. 

Skrevet

Hva mener dere? 

Å "minne" de på om at det kan være smart å gå på do etter at man har spist og før man går ut osv.. Er vel ikke noe annet enn "bare bra" det vel ? 

Jeg har ikke barn enda. Men, jeg spør tante barnet mitt noen ganger om dette enda, selv om han har temmelig stål kontroll på det. 

Skjønner ikke hvorfor de mener at man ikke skal spørre de om de må på do .. 

HI her.. Nei jeg tror rett å slett at barnehagen mangler litt rutiner.. dvs, at de spør en gang hvis barnet sier nei så lar de det være. Men mange barn sier nei bare fordi de gleder seg til å komme ut eller gleder seg til måltider osv. Jeg mener de bør ha litt andre metoder.. f eks lage det til en felles regel for alle som er i avvenningen om at do besøk før og etter utelek, evt før måltider. 

det funker i hvert fall bra hjemme. 

En annen ting jeg har lagt merke til er at barnet alltid er uten uhell de dagene en av de ansatte er på jobb.. er mulig at barnet mitt stoler mer på henne, eller at hun bare er flinkere til å få barnet til å gå på do.. huff, det er trist og leit for alle mann. Barnet synes heller ikke det er noe moro.

Skrevet

Du må si klart ifra i bhg at de må si til barnet ditt at nå er det tid for og gå på do, sier barnet nei så sier de jo det skal du :) det gjør min bhg med alle barna både de store og de små!

Skrevet

Min jente ble nettopp 3 år og har vært forholdsvis tørr hjemme fra i sommer. Men i bhg har vi hatt mange uhell! Hun startet i ny bhg i høst, og det virker ikke som hun stolte helt på de nye voksne før nå rett før jul. De har brukt bleie på henne når de er ute frem til litt før jul. Nå sier hun ifra i større grad, og har ikke hatt uhell de siste ukene.

I bhg har de faste tider for å gå på do. Og alle (i alle fall de små) skal gå da. Så må de sitte der en stund og forsøke selv om det ikke kommer noe. Min datter sier ofte (nesten alltid) at hun ikke må gå når det blir foreslått og det er jo selvsagt fordi det ikke er noe gøy å gå på do.

Anonymous poster hash: a0510...890
Skrevet

takk for svar alle sammen.. jeg skal nevne dette til barnehagen. HI

Skrevet

Får barnet tid nok til å sitte på do?

Får barnet sitte i fred på do?

Det var de to tingene som var avgjørende for at dogåingen løste seg i barnehagen. Hun ville ikke gå fordi hun ikke fikk nok tid og ikke fikk sitte i fred. Når hun fikk det så ordnet det seg.

Anonymous poster hash: bdfc0...5a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...