Gå til innhold

Hvordan i alle dagen finne motivasjon til å lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med 9 forskjellige bøker, og om bare 1 mnd har vi eksamen! Skal sies at ikke alle bøkene skal leses fullt ut, men ett par- tre stykker+ maaange kapitler i de andre bøkene. Startet med nytt emne igår, og julen har gått til å lese annet pesum.

Jeg er så sliten og lei, uansett hva jeg leser så fester det seg ikke. Og notater har jeg hvertfall ikke tid til å ta, selv om det er det som funker aller best for meg. 
Er alltid glad bare jeg klarer å bestå på eksamenene, men kjenner jeg virkelig begynner å ergre meg over elendige karakterer. Har kun C, D og E :(
Skulle så gjerne ønske jeg kunne holdt meg innenfor A, B og C istedenfor. Har heldigvis aldri strøket, men det er rein flax- fatter ikke selv at jeg besto på ene eksamen :P

Men vær så snill og kom med deres beste studietips, og send gjerne over litt motivasjon :) Mvh litt sliten og fortvilet alenemamma som gjerne ønsker å komme seg helskinnet gjennom denne også.

(Går sykepleien). 

Anonymous poster hash: 9a388...267
Skrevet

Jeg går ikke sykepleien, men har fått med meg at der er mange eksamen i løpet av årene! Har inntrykk av at det er et veldig hardt studie. Hvilket år er du på nå?

Jeg er en skikkelig skippertaksstudent som utsetter alt til siste liten. Ca 2 uker før begynner jeg å lese til eksamen. Det er nok tid for meg.. Er flink til å se sammenhenger og "det store bilde" i fagstoffet og får dermed bare A og B på eksamen. Jeg vil tro en eksamen på sykepleien er verre, det er sikkert masse småting å huske?

Du kan jo begynne med å lese sammendraget i kapittelet, for så å lese selve kapittelet? Kanskje du skjønner mer da.

Eller så er det bare å begynne på en bok. Merk deg av et sted noen kapittel fra og tenk at nå skal du lese dit. Så tar du en pause, og gjør det sammen etterpå. Slik deler du boka opp i dine egne deler.

Ta notater av viktige ting.

Jeg bruker å lese sammendraget først, deretter kapittelet, for så å gå tilbake å kun skumlese kapittelet mens jeg tar små notater av de viktigste tingene. Det høres ut som mye jobb, men det går fort for seg når man er i gang.

Lurt er det uansett å legge planer. F.eks nå leser jeg disse kapittlene i dag og i morgen skal jeg lese fram til kapittel "...".

Om jeg sliter med å forstå noe så googler jeg det. Finner sammendrag noen andre har skrevet eller stikkord. Noen har kanskje skrevet det kompliserte stoffet lettere et annet sted? Kan være greit å lese stoffet på en annen måte, få en annen innfallsvinkel, eller en annen oversikt over stoffet.

Har du sett på de gamle eksamensoppgavene? Da får du en pekepinn på hva du absolutt må kunne. På mitt studium er det hvertfall sånn at det er ca samme stoffet som blir gjentatt ved hver eksamen.

Beste tipset jeg har er faktisk å drit i å lese i kveld om motivasjonen ikke er der. Bestem deg heller for å KOSE deg i dag med god samvittighet, men bestem deg for at i morgen så skal du lese f.eks 4 kapittler. Og om du i morgen da bare klarer 3 kapittler, så bestemmer du deg for 4 neste dag uansett. Ikke tenk at du må ta igjen det du ikke fikk lest, men ha ca samme mengde hver dag. Om du får lest 4 kapittler en dag og føler for å lese mer så gjør det før du ombestemmer deg.

Kan ikke blåse så mye motivasjon til deg desverre, vi har ikke eksamen før i mai og jeg har knapt sett i bøkene enda.. Kremt, kunne trengt litt lesemotivasjon selv. Tenker bare sånn at jeg har goood tid, men så er jeg plutselig to uker unna og har ikke gjort noen oppgaver.

Uansett, om du ikke får A på neste eksamen så er det jo ikke verdens undergang. Bare gjør det beste du kan, mer kan du ikke kreve av deg selv:)

Lykke til!

Skrevet

Det er litt vanskelig å motivere andre når man ikke kjenner dem. Men er det ikke motivasjon nok å ønske gode karakterer? Legge et god grunnlag for å kunne forsørge barnet/barna dine? 

Noen ganger kan det funke å belønne seg selv underveis. F.eks. bestemme deg for å lese to kapitler før du kan nyte en kopp te/sjokolade eller annet godt. Eller pålegge deg selv en viss tid du skal jobbe konsentrert før du får ta pause. Hjernen fungerer visst slik at du får best konsentrasjon om du jobber i 40-45 minutters intervaller med pauser imellom. 

Lykke til på eksamen! Dette fikser du!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...