Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir satt i gang torsdag 8.30 10 dager over termin.. 
Noen som vil dele sine historier med å bli igangsatt og kanskje hvordan det er i forhold til om det skjer av seg selv?

Det kan fortsatt skje av seg selv før den tid da, men akkurat nå er jeg mest forberedt på å bli satt i gang..

Får den du har med på fødselen være der hele tiden?, og kan man risikere å måtte vente til neste dag vist der er fullt? 

De fant lite fostervann på overtidskontroll så blir derfor satt igang 10 dager over og ikke 11 som de egentlig bruker.

Skrevet

Igangsettelser er like forskjellige som alle andre fødsler. Min mor ble igangsatt med meg, og hadde en kjempelett og rask fødsel. Jeg ble igangsatt, og fikk en helt annen historie. Fikk ballongkateter, 5 modningskurer, vannet ble tatt, fikk drypp, og ingenting hadde virkning. Endte i hastesnitt etter 4 dager. Samboeren min kom ikke før den siste dagen (var jo der de andre dagene også, men ikke over natta). 

Ta det som det kommer, og vit at alle igangsettelser også er forskjellige :) Jeg håper jeg får oppleve at fødselen starter av seg selv neste gang :)

Anonymous poster hash: 077c2...6a4
Skrevet

En igangsatt fødsel er ofte masete og meget smertefull fordi man presser kroppen til noe den ikke er klar for. Det blir også oftere komplikasjoner. Ledsager får være der med mindre det skjer noe alvorlig, og fullt blir det ikke på føden. De må ta det som kommer.

Anonymous poster hash: 7157b...5da

Skrevet

Jeg tok riestimulerende akupunktur to ganger samme uken som jeg ble satt igang, fikk mye kynnere og maserier av de nålene men fødselen kom ikke igang.

Da jeg kom inn på sykehuset hadde jeg 2-3 cm åpning og var helt avflatet og moden, de strippet meg og tok vannet. Fikk uregelmessige og ikke spesielt vonde rier etter at vannet var tatt, og 5 timer senere var åpningen på 5 cm. Siden riene var uregelmessige og ikke veldig effektive fikk jeg da riestimulerende drypp, det gav intense og temmelig vonde rier, men de var effektive og fremgangen var fin. 5 timer etter at de satte dryppet var ungen født.

Det ble en gange vond og intens fødsel, men definitivt min beste. Ting gikk fort og greit, jeg fødte problemfritt uten noe smertelindring.. Var i fin form etter fødselen.

Anonymous poster hash: 9b056...6bc
Skrevet

Ble satt i gang uten å være moden inder hele tatt.

Først ballong. Kunne velge å dra hjem med denne for så å komme tilbake neste dag om ingenting skjedde, men den falt ut etter 30 min.

Fikk så en vaginal midningspille. Den virket etter 40 min. Riene kom non stop og var mer smertefulle enn forrige fødsel (også den uten smertelindring). Ble hastet inn på fødestua der riene fremdeles var ufattelige grusomme, men fikk ikke smertelindring da jeg hadde kommet for langt i prosessen. Hadde ingen pause mellom riene, men lite skjedde likevel. Pressa i et par timer og ungen kom ut.

Jeg vil ikke bli satt i gang på nytt!

Anonymous poster hash: 04852...993

Skrevet

Satt igang to ganger. Helt greit, men du kan ikke i badekar forstår jeg. Greit å vite når det skal skje mtp pass av andre barn.

Om det er vondere? Vanskelig å si da jeg fikk rieframkallende med første, og satt igang de andre gangene... Samtidig er jo ofte riene mer effektive når de er vonde etter hva jeg har forstått.. min trøst når de skikkelig setter inn.

Vile anbefalt litt modningsakupunktur i forkant.

Skrevet

Jeg ble satt i gang og jeg hadde en grei fødsel. Jeg hadde ballongkateter fra kl. 12 tirsdag til kl. 12 onsdag ca.Da var jeg moden nok til at de tok vannet (slapp modningspiller, glad for det!) og så begynte riene å bli sterkere etter det. Ca kl. 14 var de kjempesterke (så jeg slapp også drypp, glad for det også!). Fødselen tok likevel litt tid, men det var fordi barnet lå skeivt, så jeg vet ikke om det hadde noe med igangsettingen å gjøre. 

Jeg har hørt at riefremkallende drypp kan være litt voldsomt, men det er helt sikkert individuelt det også :)

Jeg har bare hatt en fødsel, så kan ikke sammenligne med vanlig fødsel, da!

Skrevet

Det kommer veldig an på om du er førstegangs eller ei, er min erfaring. Har tre igangsatte fødsler.

Skrevet

Satt igang to ganger. Helt greit, men du kan ikke i badekar forstår jeg. Greit å vite når det skal skje mtp pass av andre barn.

Om det er vondere? Vanskelig å si da jeg fikk rieframkallende med første, og satt igang de andre gangene... Samtidig er jo ofte riene mer effektive når de er vonde etter hva jeg har forstått.. min trøst når de skikkelig setter inn.

Vile anbefalt litt modningsakupunktur i forkant.

Jeg ble igangsatt sist med stikkpiller (irriterende, husker ikke hva de het) og fikk tilbud om badekar som smertelindrende. Men rakk det ikke da det gikk veldig fort på slutten. Det er vel hvis du må ligge med kontinuerlig foster overvåking du ikke kan bruke badekar. Sikkert litt forskjellige rutiner på dette :)
Skrevet

Igangsatt to ganger. En gang med drypp (etter vannavgang og rier som ikke startet av seg selv) helt jævlig vondt, fikk heldigvis epidural etterhvert (si ja til dette om du får drypp og det røyner på). Andre gang med en geledose og hadde rier i 4 timer før hun var ute. Absolutt overkommelig! Er du moden, slipper du gjerne ballong og den pakken der, da blir det gjerne ikke så langvarig. Gå inn med åpent sinn og be for guds skyld om epidural om det ikke går fort unna. Ikke la de lure deg til å tro at dette går så fint. Plutselig ligger du der 4 timer etter og har det like jævlig;-)

Jeg ble overtalt til epidural og jeg er superglad for det i ettertid.

Anonymous poster hash: 0540a...493

Skrevet

Ble satt igang 11 dager over termin med modningspille. Fra jeg tok pillen til jenta var ute, ca 20 timer. Helt grei fødsel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...