Gå til innhold

800 kroner i fradrag for samvær..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det riktig for 4 netter med samvær i måneden.. Syntes det høres mye ut. Hvordan beregner de bidrag egentlig?? Eller dette fradraget? 

Er det 200 kroner pr natt da? 

Skulle det kanske vært 200 pr natt barnet er hos forsørgeren i bidrag da? Det hadde vært noe. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig at det er ganske mye reduksjon i bidrag selv om samværet ikke er så omfattende.

Mitt råd - vær så snill å ikke bråk om det. Det er viktig for barn å være sammen med begge foreldrene og 800 kr i mnd utgjør ikke engang 10 000 i året. Er det verdt det å lage ufred i barnets liv for å rette opp 10 000 i året? 

Møter så uendelig mange foreldre i min arbeidshverdag som krangler om de j... bidragspengene, om samværsfordeling og om ansvar. Og midt oppe i dette står barna, de får forringet barndommen sin fordi de to viktigste voksne i deres verden ikke klarer å beholde gangsynet. 

Skrevet

Det er riktig at det er ganske mye reduksjon i bidrag selv om samværet ikke er så omfattende.

Mitt råd - vær så snill å ikke bråk om det. Det er viktig for barn å være sammen med begge foreldrene og 800 kr i mnd utgjør ikke engang 10 000 i året. Er det verdt det å lage ufred i barnets liv for å rette opp 10 000 i året? 

Møter så uendelig mange foreldre i min arbeidshverdag som krangler om de j... bidragspengene, om samværsfordeling og om ansvar. Og midt oppe i dette står barna, de får forringet barndommen sin fordi de to viktigste voksne i deres verden ikke klarer å beholde gangsynet. 

MIn eks og jeg har egentlig aldri kranglet noe særlig og kommer nok ikke til å starte med det første heller. Men jeg stusset ganske på at reduksjonen var så stor og på at han ønsket reduksjonen i det hele tatt. Helt ærlig ble jeg litt trist over at han tenkte i de baner, han har god økonomi, jeg har god økonomi, det handler ikke om penger i den forstand, men engasjement og bevissthet over kostnadene rundt et barn. Kostnadene er for meg en del av det å være bevisst på ansvaret en har som mor eller far. Sønnen vår er 11 år og har mange fritidsaktiviteter han holder på med som allerede koster mye i året og som jeg betaler for, de 10 000 hadde vært med på dekke inn ca halvparten av det. Faren er selv veldig fornøyd og stolt av å ha en så aktiv sønn, med tanke på det syntes jeg det er synd at han ikke ønsker å bidra for utgiftene rundt det og at han nå ønsker reduksjon.. 

Stilte spørsmål og luftet tanker fordi jeg lurer og fordi jeg er en veteran kranglefant som gjerne får ut min ufred her fremfor i heimen. Heldigvis er det ikke så dramatisk stilt som i svaret over her, men jeg kan forstå sårheten rundt det økonomiske ansvaret man har til et barn når man skiller lag. Er det rett at når far flytter i fra så flytter han i fra alt av ansvar som en gang var også? 

Skrevet

Stilte spørsmål og luftet tanker fordi jeg lurer og fordi jeg er en veteran kranglefant som gjerne får ut min ufred her fremfor i heimen. Heldigvis er det ikke så dramatisk stilt som i svaret over her, men jeg kan forstå sårheten rundt det økonomiske ansvaret man har til et barn når man skiller lag. Er det rett at når far flytter i fra så flytter han i fra alt av ansvar som en gang var også? 

Formålet med den nye utregningen av bidrag var vel at det skulle oppmuntre til at far skulle ha mer samvær. Sånn sett har det også virket, mange barn har mer samvær med begge foreldre nå enn tidligere. Ulempen ved dette er at enkelte kvinner ønsker så lite fravær som mulig for å få så mye bidrag som mulig. Det er jo uheldig.

Men det er vel ikke sånn at det å betale mindre bidrag er det samme som å flytte fra alt av ansvar? Mulig det faller skjevt ut hos dere, det vet jo ikke jeg, men jeg reagerer på konklusjonen om at å betale mindre bidrag er det samme som å ikke ta ansvar. Det er mange andre måter å ta ansvar på, som f eks gjennom å være sammen med barnet sitt. 

Jeg skjønner at du blir skuffet over at han plutselig ber om å få beregnet bidraget på nytt og ønsker å betale mindre for barnet, akkurat i den perioden barnet også koster mer. Men det er altså riktig at dager sammen med barnet reduserer bidraget. Ikke fordi man skal regne ut hva et døgn med barnet koster, men fordi man tar høyde for at samvær med barn øker husholdningens utgifter ndg antall soverom osv. 

Gjest Fru Banderas
Skrevet

Ikke ment som frekt spørsmål, dette er oppriktig nysgjerrighet (event. blandet med frykt mtp. at min også bli eldre og kanskje kommer til å gå i de samme baner) men hvordan er det mulig å bruke over 20.000 pr. år på fritidsaktiviteter?

Skrevet

Ikke ment som frekt spørsmål, dette er oppriktig nysgjerrighet (event. blandet med frykt mtp. at min også bli eldre og kanskje kommer til å gå i de samme baner) men hvordan er det mulig å bruke over 20.000 pr. år på fritidsaktiviteter?

Patetica:'

Jeg tror det er veldig lett - her i huset går det femten tusen og det er før vi snakker om noe som helst av utstyr eller kjøring. I typiske utstyrsidretter blir det steindyrt.

Gjest Fru Banderas
Skrevet

Innser jeg bør prise meg lykkelig for at kostnaden pr. i dag er ca. 800 kroner x 2 for avgift på dansing/turn, samt kanskje en femhundrelapp i klær. DET kommer vel til å endre seg ja..

Nå skal jeg ikke kuppe tråden mer med mine digresjoner!

Skrevet

Innser jeg bør prise meg lykkelig for at kostnaden pr. i dag er ca. 800 kroner x 2 for avgift på dansing/turn, samt kanskje en femhundrelapp i klær. DET kommer vel til å endre seg ja..

DET kan du være ganske sikker på.. Enkel hoderegning og overslag her med fire villdyr i heimen hvor vi kalkulerer med fotball, friidrett, kulturskole, klatring og kor(puh, den siste koster knapt noe og gir utømmelig glede), ser jeg at vi lett passerer 30.000 på et år... Fy fader. Tror jeg stikker hodet i sanden en stund.

Skrevet

Og jeg skjønner så inderlig godt at det oppleves som gnient, mrs Sparrow. (Litt usikker, spurvefrue eller sjørøverdame?

Skrevet

Er langt utafor mitt kompetanseområde no, men eg går ut frå at reduksjonen er såpass stor fordi ein treng større leilighet når ein har samvær med barnet enn om ein er aleine heile tida.

Skrevet

Det er ikke sikkert, vi har nok Oslotillegg i priser på i hvert fall en av aktivitetene.

Skrevet

Sønnen vår er 11 år og har mange fritidsaktiviteter han holder på med som allerede koster mye i året og som jeg betaler for, de 10 000 hadde vært med på dekke inn ca halvparten av det. Faren er selv veldig fornøyd og stolt av å ha en så aktiv sønn, med tanke på det syntes jeg det er synd at han ikke ønsker å bidra for utgiftene rundt det og at han nå ønsker reduksjon.. 

Jeg vil jo si at normalen er å dele aktivitetsutgifter likt. Men jeg vet ikke jussen i det. Bare moralen.

Skrevet

Det er mulig det er moralen, eller burde vært moralen, å dele aktivitetsutgifter likt. Det er allikevel ikke sånn det er formulert i vedtekter. Meningen er at bidraget skal dekke alt, også fritidsaktiviteter. Til og med klær hos samværsforelder skal bidragsmottaker sørge for. Særtilskudd utover ordinært bidrag er aktuelt ved f.eks tannregulering eller konfirmasjon. Utover det kan kan ikke kreve noe som helst.

Fritidsaktiviteter koster mye! Mine har ingen dyre aktiviteter, men det blir mange tusen pr år allikevel. Har venner som har barn som driver individuelle idretter på høyt nivå og det er jo svindyrt. F.eks flere treningssamlinger i Alpene for pre-teens som er aktive med alpint eller snowboard.

Skrevet

Det er mulig det er moralen, eller burde vært moralen, å dele aktivitetsutgifter likt. Det er allikevel ikke sånn det er formulert i vedtekter. Meningen er at bidraget skal dekke alt, også fritidsaktiviteter. Til og med klær hos samværsforelder skal bidragsmottaker sørge for. Særtilskudd utover ordinært bidrag er aktuelt ved f.eks tannregulering eller konfirmasjon. Utover det kan kan ikke kreve noe som helst.

Fritidsaktiviteter koster mye! Mine har ingen dyre aktiviteter, men det blir mange tusen pr år allikevel. Har venner som har barn som driver individuelle idretter på høyt nivå og det er jo svindyrt. F.eks flere treningssamlinger i Alpene for pre-teens som er aktive med alpint eller snowboard.

Ja jeg vet - og det er helt streit å følge loven som den er skrevet, burde ikke være noe å trøble med. Men jeg synes ikke det burde være noe for far å krangle på så lenge han ikke snur på kronene, heller. Bidrag er bidrag, men stort sett tror jeg de reelle kostnadene er høyere enn hva bidraget dekker. Jeg vet også av erfaring at det ikke nødvendigvis er alt man vet om hverandre etter et brudd, kanskje økonomien er mer forandret enn man ønsker å tilkjennegi, det er så mange faktorer..

Og som deg iiik, barna har venner med dyre aktiviteter, golf, ishockey og alpin...så jeg er glad for friidrett og fotball. Tror ikke du kommer noe særlig rimeligere unna enn det.

Skrevet

Det er jo veldig trist når de to som en gang elsket hverandre og valgte å få barn sammen, ender opp med å krangle om hvem som skal betale hva ndg barnet. Og det er så lett å bli gnien tilbake når den andre begynner å klage på hvordan utgifter betales. Min eks betaler veldig lite bidrag for datteren og har til dags dato aldri betalt for uteklær, aktiviteter, fotballturer, gitt henne lommepenger osv. Inni meg har jeg nok frest når faren bare ringer og gir beskjed om at datteren må ha nytt regntøy, for buksa gikk i stykker mens de var på tur i skogen, men jeg har aldri nedverdiget meg til å diskutere det med ham. Men så har han også veldig mye dårligere råd enn oss, så kanskje det ikke er helt urimelig allikevel.

Skrevet

Det er jo veldig trist når de to som en gang elsket hverandre og valgte å få barn sammen, ender opp med å krangle om hvem som skal betale hva ndg barnet. Og det er så lett å bli gnien tilbake når den andre begynner å klage på hvordan utgifter betales. Min eks betaler veldig lite bidrag for datteren og har til dags dato aldri betalt for uteklær, aktiviteter, fotballturer, gitt henne lommepenger osv. Inni meg har jeg nok frest når faren bare ringer og gir beskjed om at datteren må ha nytt regntøy, for buksa gikk i stykker mens de var på tur i skogen, men jeg har aldri nedverdiget meg til å diskutere det med ham. Men så har han også veldig mye dårligere råd enn oss, så kanskje det ikke er helt urimelig allikevel.

Men storsinn avhenger jo av at man faktisk har råd på ei inntekt og ikke må fortelle barnet at det må slutte på aktiviteten.

Skrevet

Ja, jeg skjønner det, sug lut, at det er annerledes hvis det å avstå fra smålig krangel betyr at barnet må slutte på aktiviteten.

Skrevet

Ja, jeg skjønner det, sug lut, at det er annerledes hvis det å avstå fra smålig krangel betyr at barnet må slutte på aktiviteten.

Ja, jeg tror ikke det er så mye storsinn i meg, i hvert fall, at jeg hadde unngått å ta en fight på akkurat det. Jeg tviler også sterkt på at jeg over tid hadde avstått fra å fortelle barnet at dette kunne vært unngått om far hadde fulgt opp stoltheten over sine barns prestasjoner med også å bidra til at det ble mulig.

Skrevet

Takk for mange innspill. Amandine: jeg bytter på å være spurvefrue og sjørøverfrue. Alt ettersom hvor jeg er i syklusen og værforhold. 

Jeg er for tiden spurv og har latt det ligge. Dvs at jeg ikke har nevnt noe om noenting til barnets far.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...