Gå til innhold

Har blitt drapstruet av en psykiatrisk pasient. Anmelde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne pasienten holder til ved et dagsenter ikke langt fra et kjøpesenter jeg jobber. Og jeg vet navn på denne personen. Han sa til meg og en kollega at vi må dø. Dette tolker jeg helt klart som en drapstrussel. Jeg er ikke en som mener vi må ha større toleranse med psykisk syke enn andre sinnsfriske personer så jeg vurderer sterkt å anmelde. Har det noe for seg? Hvordan er gangen i anmeldelse av syk person? Noen som vet?

Anonymous poster hash: 00ae2...5ce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville begynt med å snakke med noen der han bor.

Anonymous poster hash: 7a533...a91

Skrevet

Jeg ville begynt med å snakke med noen der han bor.

Jeg mener det dagsenteret.

Skrevet

Gangen er som ved alle andre anmeldelser, og saken vil antagelig henlegges på bevisets stilling. Men klart dere kan anmelde.

Anonymous poster hash: 51215...200
Skrevet

Jeg har anmeldt en slik person, og denne sinnsforvirrede personen fikk en advarsel og en bot.. Ikke fengsel, men et opphold på psyk sykehus.

Du kan vel snakke med de som jobber på dagsenteret, men hvis du føler deg truet, så anmeld. Det fikk jeg beskjed om da jeg var oppe i en lignende situasjon.

Anonymous poster hash: cdd53...632

Skrevet

Hvorfor skal HI snakke med personalet på dagsenteret? De har jo taushetsplikt uansett.

Skrevet

Selvsagt skal du anmelde!

Tenk deg følgende senario - behandlingssenteret vurderer friskmelding da pasienten har hatt god bedring ut fra deres observasjon. Dersom de får beskjed om at han har drapstruet (kanskje flere) så er han ikke frisk nok til å sendes ut fritt i samfunnet.

Tenk feks på trikkedrapet, her ble vel gjerningsmannen sluppet ut før han burde. (Mulig jeg husker feil angående denne saken, men du skjønner sikkert poenget mitt).

Skrevet

Hvorfor skal HI snakke med personalet på dagsenteret? De har jo taushetsplikt uansett.

Man kan snakke med dem og informere om det en pasient de er ansvarlig for gjør uansett. Det var ingen som sa at hun skulle få noen opplysninger fra de ansatte på senteret, var det vel?

Jeg tenker at de vil kjenne denne pasienten godt dersom det er sånn at han har gått der lenge, og at de kan ta dette opp med ham å en passende måte. Som flere sier kommer det nok lite ut av en anmeldelse annet enn en henleggelse. Da er det større sjanse for forbedring ved å gå via de som kjenner ham.

Skrevet

Takk for svar damer!

Da tar vi turen innom politistasjonen ila uken.

Han er vanligvis veldig rolig(sikkert medisinert) men det har vært enkelte episoder der han har fremstått aggresiv og truende. Og vi blir såklart skremt.

Skrevet

Tenk deg følgende senario - behandlingssenteret vurderer friskmelding da pasienten har hatt god bedring ut fra deres observasjon. Dersom de får beskjed om at han har drapstruet (kanskje flere) så er han ikke frisk nok til å sendes ut fritt i samfunnet.

Tenk feks på trikkedrapet, her ble vel gjerningsmannen sluppet ut før han burde. (Mulig jeg husker feil angående denne saken, men du skjønner sikkert poenget mitt).

Bare sånn til info: et dagsenter er ikke et sted hvor folk er hele døgnet, så denne pasienten er ikke under observasjon døgnet rundt uansett.

Skrevet

Bare sånn til info: et dagsenter er ikke et sted hvor folk er hele døgnet, så denne pasienten er ikke under observasjon døgnet rundt uansett.

Ok. :)

Skrevet

Hvis dette skjedde mens du var på jobb, skal du skrive et avvik. Avviket skal behandles av din arbeidsgiver. Sammen med arbeidsgiver skal du vurdere anmeldelse.

Dersom det skjedde i fritiden er det opp til deg selv å avgjøre om du skal anmelde

Anonymous poster hash: 6f0f2...cc6
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Hvordan vil dagsenteret bryte taushetsplikten ved å ta imot informasjon? Det betyr ikke at dagsenteret bryter taushetsplikten. De kan jo bare ta imot informasjonen uten å si noe mer.

Skrevet

Denne pasienten holder til ved et dagsenter ikke langt fra et kjøpesenter jeg jobber. Og jeg vet navn på denne personen. Han sa til meg og en kollega at vi må dø. Dette tolker jeg helt klart som en drapstrussel. Jeg er ikke en som mener vi må ha større toleranse med psykisk syke enn andre sinnsfriske personer så jeg vurderer sterkt å anmelde. Har det noe for seg? Hvordan er gangen i anmeldelse av syk person? Noen som vet?

Somregel, er det ikke en farlig person som kommer med slike "trusler"men en syk en. Jeg tror du vill få mere ut av det å si ifra til noen som jobber på dagsenteret han tilhører slik at de kan behandle han. For det er unasett det han trenger, og en annmeldelse vill bare bruke mye tid fra deg, uten at det kommer noen vei. 

Så JEG hadde helt klart tatt kontakt med de på dagsenteret og sagt at dette, er virkelig noe du følte som veldig ubehagelig! (For det er det jo helt sikkert! ) Men, han er sikkert en harmløs person :) 

Skrevet

Somregel, er det ikke en farlig person som kommer med slike "trusler"men en syk en. Jeg tror du vill få mere ut av det å si ifra til noen som jobber på dagsenteret han tilhører slik at de kan behandle han. For det er unasett det han trenger, og en annmeldelse vill bare bruke mye tid fra deg, uten at det kommer noen vei.

Så JEG hadde helt klart tatt kontakt med de på dagsenteret og sagt at dette, er virkelig noe du følte som veldig ubehagelig! (For det er det jo helt sikkert! ) Men, han er sikkert en harmløs person :)

Uenig i dette. Det fins masse potensielt farlige mennesker og det er viktig at en bringer det videre. En anmeldelse vil tas mer seriøst enn en henvendelse til senteret, og slik at kan det utgjøre en forskjell i videre behandling.

Jeg jobber med psykisk funksjonshemmede og noen er rett og slett farlige. Likevel bor de midt i bebyggelse sammen med både andre voksne og barn, og de både truer, slår og roper etter dem. Og det skal SÅ mye til bare for å få vedtak på at en kan stoppe dem, at en kan bruke makt om det skulle trenges. Hver gang noe skjer og de henvender seg til oss som jobber med dem ber vi dem anmelde. Ledelsen drukner i vanlige klager, og det blir bare en dråpe i havet.

Anmeld! Det kan føre til at vedtak fattes og at det bedrer ressursene denne personen får på seg.

Anonymous poster hash: 12451...b53

Skrevet

Uenig i dette. Det fins masse potensielt farlige mennesker og det er viktig at en bringer det videre. En anmeldelse vil tas mer seriøst enn en henvendelse til senteret, og slik at kan det utgjøre en forskjell i videre behandling.

Jeg jobber med psykisk funksjonshemmede og noen er rett og slett farlige. Likevel bor de midt i bebyggelse sammen med både andre voksne og barn, og de både truer, slår og roper etter dem. Og det skal SÅ mye til bare for å få vedtak på at en kan stoppe dem, at en kan bruke makt om det skulle trenges. Hver gang noe skjer og de henvender seg til oss som jobber med dem ber vi dem anmelde. Ledelsen drukner i vanlige klager, og det blir bare en dråpe i havet.

Anmeld! Det kan føre til at vedtak fattes og at det bedrer ressursene denne personen får på seg.

Anonymous poster hash: 12451...b53

Men, det er forskjell på hvordan man behandler en som er psykisk funksjonshemmed, og en som er psykisk syk… 

Skrevet

Jeg har blitt anmeldt, jobbet i psykiatrien i flere år. Med noen vet jeg det er "mangel på ordforåd" eller fortvilelse... de anmelder jeg ikke! Men de kjenner jeg godt. Hadde kanskje stilt seg annerledes om jeg ikke kjente de...

Men noen få så vet man man ligger sykt tynt an... da anmelder jeg! Finner meg ikke i slikt når jeg er på jobb, og det skal de vite. 

Skrevet

å anmelda ein drapstrussel er ikkje å visa dårlege holdningar til psykisk sjuke. heller motsatt. det er jo ikkje til det beste for dette mennesket at det ikkje blir stoppa i truslane sine. Viss du oppfatta det som ein drapstrussel så må du sjølvsagt anmelda. fint for alle parter. Ang. dagsenteret; så kan jo det vera ok informasjon for dei å ha, heilt uavhengig av anmeldelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...