Gå til innhold

Aldersforskjell 3 barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn på fire år og et barn som er et halvt år snart. Vi ønsker oss et tredje barn men vet ikke om vi bør vente tilsvarende lenge slik vi gjorde mellom nr.1 og 2.

Jeg lurer derfor på om noen her har erfaring ift aldersforskjell.. Vet at det er individuelt men hva er deres erfaringer? Noe dere vil gjort annerledes når dere ser tilbake i ettertid? Vi lurer på om 2 års forskjell er for tett og om vi derfor bør vente slik at det blir 3 år mellom? Huff, vanskelig det her ;)

Blir glad for svar :) :)

Anonymous poster hash: a45ea...ab0

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mine er 9, 6 og 6 mnd. Utrolig deilig med så store barn som ordner seg selv, og som kan bidra med minsten. Kjempedeilig å ha eldste til å trille babyen en tur når mor er sliten og trenger ti minutter, eller at mellomtste kan underholde han litt på gulvet så jeg kan rydde kjøkkenet og lage middag :) så jeg synes det er urolig deilig med den forskjellen vi har. Ulempen er jo at det er mye de to eldste skal på, som man kanskje ikke har like mye av når man har barnehagebarn. Det er vel pluss og minus uansett hva man velger :)

Skrevet

Vi har 2 år mellom hver. Nå er de 4, 2 og et halvt år. Synes foreløpig det er lekende lett! Ser fordelen med tette søsken at de kan leke masse sammen og vi kan ta dem med på de samme aktivitetene fordi de er på samme nivå. Ulempen er vel at de krangler :)

Alle er vel fornøyd med de aldersforskjellene de har på sine barn, så har dere lyst og overskudd så kjør på! ;)

Anonymous poster hash: a877c...1cb

Skrevet

Mine er 8,5 og 2 mnd :)

Skrevet

Dere som har 3 barn hvor to er tette og en "attpåklatt", dvs at det blir rundt 8-9 år mellom den eldste og den yngste. Fristet det å begynne på babyfasen på nytt og så lenge etter at man var ferdig med de to første? Hva er det som gjorde at det ble en attpåklatt? Var dere egentlig ferdig med barn, men plutselig fristet det med en baby til?

Om jeg skulle hatt tre barn så ville jeg kanskje foretrukket å bli ferdig med babyfasen en gang for alle og ha alle 3 med like tett mellomrom....

Anonymous poster hash: 53a95...355
Gjest Leelu30
Skrevet

Jeg har 2 år mellom mine 2 barn og prøver på en ny nå. Nå er minste snart 5 år, og det er 3 år siden hun slutta med bleie. Jeg ville ikke hatt 2 tette igjen men er utrolig glad for at jeg har det når jeg ser hvor fint de leker sammen. De kjeder seg jo aldri og har alltid hverandre.

Jeg gleder meg til babyfasen igjen :)

Skrevet

7 år mellom meg og storesøster, og syv år mellom meg og lillesøster. 

altså 14 mellom den minste og største, :)

Anonymous poster hash: bd7ae...1cf
Skrevet

Mine tre er 6mnd, 5 år og 8 år . Perfekt !

Skrevet

Jeg har fire barn, ca to år mellom alle sammen (nr 2 og 4 ikke planlagt). Jeg vil ikke anbefale 2 års aldersforskjell, da heller 3. Det er utrolig hvor mye som skjer med et barn på det året, man kan snakke sammen, forstå hva barnet mener, har litt mer kontroll. Utrolig slitsomt å løpe etter en vilter toåring som kan finne på å løpe hvor som helst når man er høygravid, og vanskelig å forberede barnet på at det kommer en baby. Selv syntes jeg det var lettere med 1,5 år mellom enn 2, men barn er forskjellige! 

Når det er sagt, er det jo lettere å finne på ting som alle liker etter hvert. F.eks. synes alle mine tre eldste at det er kjempegøy med lekeplass og lekeland. Andre ting (ski, slalom, svømming etc.) vil naturlig nok være ting vi må "dele opp" familien for å gjøre. 

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Dere som har 3 barn hvor to er tette og en "attpåklatt", dvs at det blir rundt 8-9 år mellom den eldste og den yngste. Fristet det å begynne på babyfasen på nytt og så lenge etter at man var ferdig med de to første? Hva er det som gjorde at det ble en attpåklatt? Var dere egentlig ferdig med barn, men plutselig fristet det med en baby til?

Om jeg skulle hatt tre barn så ville jeg kanskje foretrukket å bli ferdig med babyfasen en gang for alle og ha alle 3 med like tett mellomrom....

Nå er det bare 6 år mellom to og tre her,men for oss var det noe som manglet. Vi hadde lenge en ro med bare oss fire,men plutselig meldte behovet seg ;-) nå er ikke mannen faren til eldste, og det kan godt være vi ikke hadde fått nr tre om han var det. Får vi aldri vite ;-)

Skrevet

Blant meg og søskena mine er aldersforskjellen 14 mnd mellom 1 og 2, 16 mnd mellom 2 og 3 og 25 mnd mellom 3 og 4.

Det er nok ikkje ideelt, hugsar mykje krangling og spetakkel. På ei anna side slepp ein å ha småbarn heile livet.

Mine er det 20 mnd mellom, to er nok for meg.

Skrevet

Mine barn er født i 01, 04, 07 og 09, det har blitt en helt perfekt aldersforskjell synes jeg :)

Anonymous poster hash: a45c5...764
Skrevet

Dere som har 3 barn hvor to er tette og en "attpåklatt", dvs at det blir rundt 8-9 år mellom den eldste og den yngste. Fristet det å begynne på babyfasen på nytt og så lenge etter at man var ferdig med de to første? Hva er det som gjorde at det ble en attpåklatt? Var dere egentlig ferdig med barn, men plutselig fristet det med en baby til?

Om jeg skulle hatt tre barn så ville jeg kanskje foretrukket å bli ferdig med babyfasen en gang for alle og ha alle 3 med like tett mellomrom....

Nå er det bare 6 år mellom to og tre her,men for oss var det noe som manglet. Vi hadde lenge en ro med bare oss fire,men plutselig meldte behovet seg ;-) nå er ikke mannen faren til eldste, og det kan godt være vi ikke hadde fått nr tre om han var det. Får vi aldri vite ;-)

Det hun sa :)

Skrevet

Takk for svar! Vil gjerne få flere erfaringer :) lurer på om tre år mellom er det beste for alle?!? Men er det slik at nr 2 lærer ting fortere og blir mer selvstendig fortere enn det nr 1 gjorde?

Skrevet (endret)

Vi har 24 mnd mellom våre to. Dersom vi skulle ha hatt en tredjemann så hadde jeg gått for 3 år mellom nr 2 og 3. For oss er 24 mnd perfekt mellom nr 1 og 2, fordi vi er to voksne på to småbarn. Da er vi ikke altfor slitne, og barna får den oppmerksomheten og oppfølgingen de trenger. De kommer kjapt opp på samme nivå og allerede nå som babyen er 8,5 mnd så kan de to leke nokså fint sammen. Om søskenet er 3-4-5 år eldre så vil det vel ha mer en barnevaktfunksjon enn å bli en lekekamerat, hvert fall de første årene.

Men om man allerede har to barn så kan vel mindre enn 3 år mellom nr 2 og 3 bli litt for heavy, hvert fall om nr 3 er krevende. Og hvor krevende baby man får vet man jo aldri vet på forhånd, her krevde begge pupp annnenhver time døgnet rundt og sov elendig på dagtid frem til de var 5 mnd gamle. To småbarn krever mye oppfølging, og da er det godt å ikke være flere barn enn voksne.

Endret av Madolyn
Skrevet

Har 4,5 år mellom mine.

skulle jeg valgt omigjen hadde jeg fått andremann et år før.

Tror 3 til fire år mellom barna er kjempebra for både foreldre og barn.

Anonymous poster hash: c011d...bb4
Skrevet

Flere?? :)

Skrevet

9, 3 & 1. Så vi har 1 stor og 2 små. Helt perfekt!!

Anonymous poster hash: d8fb9...9c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...