Gå til innhold

Liten baby eller stor gutt ...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nurket er nå et halvt år. Han spiser grøt og middagsmat, øver på å drikke av kopp, han kan sitte selv og han vil gjerne holde tåteflasken sin selv. Han babler masse og han har mange fine "ursamtaler" med oss ig katten. I tillegg setter jeg ham på toalettet når han gjør tegn til å ha "store saker på gang". Det fungerer veldig fint.

Jeg opplever nå i økende grad at jeg er mamma til en "liten stor gutt" - følelsen av å være mamma til en baby har jeg ikke hatt på en god stund.

Hvor gammelt var barnet ditt da du følte at "babytilværelsen" var over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følte det rundt 5-6 måneder :)

Anonymous poster hash: 73025...3ea
Skrevet

Følte det rundt 5-6 måneder :)

Anonymous poster hash: 73025...3ea

Takk for svar :) Ikke lett å være førstegangs, vet du.
Skrevet

Følte eg hadde baby innimellom til yngste kom, ho var 20 mnd. Men då eg kom heim med minste var ho ufattelig stor.

Fram til ho byrja å krabbe rundt symes eg ho var baby på fulltid.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Gutten på 6 er fortsatt min lille baby ;)

Neeida, men sånn på alvor...min er jo like gammel som din, og mye av "babytiden" er jo over. Flaks for meg så sitter han ikke, jeg truer han oppi bagvogna enda, og jeg nekter å bytte ut babysetet i bilen ;) ikke lett å ha sistemann heller ;)

Skrevet

Så klart har du en baby, den er bare større enn før :)

Jenta mi var også veldig slik du beskriver da hun var halvåret, følte at det begynte å bli gøy og være mamma. Og det blir bare gøyere!!

Innimellom holder jeg henne i armene mine som man holder en liten baby, danser gjennom rommet og synger "liiiille babyen til mamma sin!!" Da vet hun ikke om hun skal leke baby eller le av hjertens lyst, hun er 2 år. Så de vil alltid være babyer, bare større og med andre utfordringer :)

Skrevet

Takk for svar, snille dere :)

Skrevet

Er de ikke regnet som baby frem til de er 1 år?

Men jeg følte eldste mi var baby, helt til jeg fikk en ny baby :) Da var hun 16 mnd.

Anonymous poster hash: b737b...e2a
Skrevet

Syntes babytiden begynte å bli slutt da han var mellom 6 og 10 mnd. På den andre siden, nå er han skolegutt og han er fortsatt babyen min! Det kommer han til å være når han er kvisete og lukter svete også, og når han gjør meg til farmor en gang i fremtiden <3

Skrevet

Med min første følte jeg hun var baby helt til vi fikk nr.2 :P Da var hun 3 år gammel ;)

Minstejentene er nå 7 mnd og jeg føler ikke de er så veldig babyer lenger. Mer som små jenter <3

Skrevet

Er de ikke regnet som baby frem til de er 1 år?

Men jeg følte eldste mi var baby, helt til jeg fikk en ny baby :) Da var hun 16 mnd.

Anonymous poster hash: b737b...e2a

Det trodde jeg også. Jeg måtte minne både meg selv og mannen på at han ikke var baby lenger da han var passert 1 år, for vi omtalte han fortsatt som det. :P

Følte vel han ikke var baby lenger da han begynte å gå ved ca 14 mnd.

Anonymous poster hash: 807de...1aa

Skrevet

De regnes som spedbarn frem til de er ett. Og det er litt viktig å huske på synes jeg.

Du opplever at barnet ditt blir større og utvikler seg, men det betyr vel ikke at han er så stor allerede? :) Du vil oppdage at han fremdeles er en liten baby, selv om han babler og spiser, i retrospektiv. Og det er litt synd. For da er det mye du går glipp av i nuet. Iveren etter fremsteg gjør det kanskje vanskelig å se at han fortsatt og faktisk er så bitte liten. Det er viktig å forstå hvor små og sårbare barn er, og ikke begynne for tidlig å tro at de forstår, skjønner og klarer. Før de faktisk er i stand til det. Det er skadelig for et barns utvikling.

Er dette din første? Jeg forstår hva du mener, for jeg trodde/ønsket også at førstemann var lengre fremme enn det han faktisk var. Når jeg ser tilbake på det hele blir det en helt annen opplevelse for meg.

Et barn begynner løsrivelsesprosessen ved 18-24 mnd. Før det er de rett og slett babyer i mine øyne.

Skrevet

Du mener på alvor at du synes han ikke har vært baby på en god stund? Må nesten fnise litt av det :D

Skrevet

De regnes som spedbarn frem til de er ett. Og det er litt viktig å huske på synes jeg.

Du opplever at barnet ditt blir større og utvikler seg, men det betyr vel ikke at han er så stor allerede? :) Du vil oppdage at han fremdeles er en liten baby, selv om han babler og spiser, i retrospektiv. Og det er litt synd. For da er det mye du går glipp av i nuet. Iveren etter fremsteg gjør det kanskje vanskelig å se at han fortsatt og faktisk er så bitte liten. Det er viktig å forstå hvor små og sårbare barn er, og ikke begynne for tidlig å tro at de forstår, skjønner og klarer. Før de faktisk er i stand til det. Det er skadelig for et barns utvikling.

Er dette din første? Jeg forstår hva du mener, for jeg trodde/ønsket også at førstemann var lengre fremme enn det han faktisk var. Når jeg ser tilbake på det hele blir det en helt annen opplevelse for meg.

Et barn begynner løsrivelsesprosessen ved 18-24 mnd. Før det er de rett og slett babyer i mine øyne.

Takk :) Det er akkurat det som bekymrer meg litt. Det er så fort gjort å overvurdere barn som er "flinke og for seg". Jeg har sett så mange "forvokste" barn i årenes løp og jeg vil helst unngå at min sønn skal bli et slikt barn :)
Skrevet

Du mener på alvor at du synes han ikke har vært baby på en god stund? Må nesten fnise litt av det :D

Det er ikke pent å fnise av småhysteriske førstegangsmammaer ;)
Skrevet

4-5 mnd. Min er stoor og tidlig ute.

Anonymous poster hash: 84869...5fd
Skrevet

Det er ikke pent å fnise av småhysteriske førstegangsmammaer ;)

Godt du skjønner hva eg mener! For eg tror virkelig ikke at du skader ditt barns utvikling ved å synes at han er en stor og flink liten gutt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...