Gå til innhold

Ekstrahjelp og ferie, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fast stilling, prosenten min utgjør to faste vakter i måneden. Jeg jobber selvfølgelig disse vaktene. Vi sier i fra måneden før når vi ikke kan jobbe da vi blir satt opp noe ekstra i tillegg. Men sjefen min setter opp ferie på meg de dagene jeg ikke kan. Og innen sommeren kommer så har jeg allerede brukt opp masse ferie. Jeg er student og har også en annen jobb, derfor passer ikke alle dager for meg. Men er dette riktig? Trodde jeg bare tok ferie om jeg sier i fra at jeg ikke kan jobbe mine egne vakter.

Anonymous poster hash: e7faf...e4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er feil! Ta kontakt med fagforening/fagforbundet hvis du trenger hjelp med regler og lovverk. Er du ikke fagorganisert, meld deg inn pronto, medlemskap er gratis for studenter. Da har du krav på hjelp, og det er gratis. Denne arbeidsgiveren kan ikke ha særlig peiling, det er helt, helt feil og skrive deg opp på ferie!

Anonymous poster hash: 58f0b...ff2
Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet

Du har to faste vakter i måneden og et fast antall dager du skal ta ut ferie. Er ikke dette egentlig en grei ordning? Ville du heller at sjefen satte deg opp på ferie når du kan jobbe?

Anonymous poster hash: 8a99b...165
Skrevet

Jeg kunne tenkt meg tre uker sammenhengende ferie til sommeren og en uke i forbindelse med eksamen i mai. Men det har jeg jo ikke nok ferie igjen til når den tid kommer. Jeg mener at så lenge jeg jobber mine faste vakter så kan han ikke sette meg opp på ferie.

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg tre uker sammenhengende ferie til sommeren og en uke i forbindelse med eksamen i mai. Men det har jeg jo ikke nok ferie igjen til når den tid kommer. Jeg mener at så lenge jeg jobber mine faste vakter så kan han ikke sette meg opp på ferie.

3 uker sammenhengende om sommeren har du krav på uansett. For din del betyr jo det uansett bare å flytte en vakt. En uke i mai får du uansett da det jo i snitt går to uker mellom hver vakt.

Skrevet

3 uker sammenhengende om sommeren har du krav på uansett. For din del betyr jo det uansett bare å flytte en vakt. En uke i mai får du uansett da det jo i snitt går to uker mellom hver vakt.

Nei, jeg gjør ikke det. Sjefen min setter meg opp ekstra så lenge jeg ikke har sagt at jeg ikke kan jobbe. Jeg jobber mer enn stillingsprosenten tilsier. Har ikke krav på tre uker sammenhengende når jeg ikke har tre uker å ta ut. Jeg har jo ikke krav på mer ferie enn andre bare fordi jeg har "brukt" opp ferien min.

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Sjefen min setter meg opp ekstra så lenge jeg ikke har sagt at jeg ikke kan jobbe. Jeg jobber mer enn stillingsprosenten tilsier. Har ikke krav på tre uker sammenhengende når jeg ikke har tre uker å ta ut. Jeg har jo ikke krav på mer ferie enn andre bare fordi jeg har "brukt" opp ferien min.

3 uker ferie har du faktisk krav på i løpet av det som regnes som sommer i denne sammenhengen og du trenger jo ikke si ja til annet enn de vaktene som er faste. Ønsker du deg fri en uke i mai gir du bare beskjed om at du ikke er tilgjenglig da. Sjefen regner sansynlig vis med at du ønsker å få så mange vakter som mulig. Da er det for deg en god ting at han eller hun plaserer ferien din slik som nå. Det er heller ikke slik at du selv kan bestemme når du skal ha ferie. I utgangspunktet har sjefen siste ord så sant år dine 3 uker sammenhengende mellom 1. juni og 30. september. I og med at du har bare en vakt å flytte på for å få det til trenger du bare å ha igjen en feriedag for å oppfylle det kravet.

Skrevet

Jeg vil egentlig ikke jobbe noe mer enn de to faste. Men sjefen trenger ekstra folk fordi de som jobber full stilling ikke fyller opp alle vaktene, men de vil ikke ansatte noen i faste stillinger. Ekstrahjelper bør jo kunne stille opp ekstra, så jobber de vaktene jeg får ekstra. Men det hjelper ikke meg når jeg er tom for ferie når jeg egentlig vil ha ferie.

Skrevet

Jeg vil egentlig ikke jobbe noe mer enn de to faste. Men sjefen trenger ekstra folk fordi de som jobber full stilling ikke fyller opp alle vaktene, men de vil ikke ansatte noen i faste stillinger. Ekstrahjelper bør jo kunne stille opp ekstra, så jobber de vaktene jeg får ekstra. Men det hjelper ikke meg når jeg er tom for ferie når jeg egentlig vil ha ferie.

Har du snakket med sjefen? Hvis du leverer lister over når du kan jobbe og har kontrakt som ekstrahjelp er det klart du får vakter hvis det er arbeid. Om du ikke ønsker vakter så ikke sett deg opp som ledig.

Skrevet

Problemet er vel at hi feks har faste vakter 13 januar og 27 januar. Sjefen setter også opp ansatte på ekstra vakter utenom.

Dersom hi sier til sjefen at hun ikke kan jobbe 20 og 21 januar (før ekstra vaktene er delt ut) så setter sjefen HI opp på ferie de to dagene selvom hun egentlig ikke skulle jobbet da. Dermed er feriedager brukt opp før sommeren kommer..

Korrekt?

Anonymous poster hash: ef12f...5e9

Skrevet

Har du snakket med sjefen? Hvis du leverer lister over når du kan jobbe og har kontrakt som ekstrahjelp er det klart du får vakter hvis det er arbeid. Om du ikke ønsker vakter så ikke sett deg opp som ledig.

Problemet mitt er at de dagene jeg har sagt til sjefen at jeg ikke kan setter han meg opp på ferie. Derfor har jeg ikke ferie igjen når sommeren kommer.

Skrevet

Problemet er vel at hi feks har faste vakter 13 januar og 27 januar. Sjefen setter også opp ansatte på ekstra vakter utenom.

Dersom hi sier til sjefen at hun ikke kan jobbe 20 og 21 januar (før ekstra vaktene er delt ut) så setter sjefen HI opp på ferie de to dagene selvom hun egentlig ikke skulle jobbet da. Dermed er feriedager brukt opp før sommeren kommer..

Korrekt?

Ja, det er korrekt :)

Skrevet

Korrekt?

Han har ikke lov til å sette deg opp på ferie de ekstra vaktene du ikke kan jobbe. Det er kun på de faste vaktene dine han kan det. Kontakt fagforening og be om hjelp.

Anonymous poster hash: 82a37...14e

Skrevet

Korrekt?

Han har ikke lov til å sette deg opp på ferie de ekstra vaktene du ikke kan jobbe. Det er kun på de faste vaktene dine han kan det. Kontakt fagforening og be om hjelp.

Anonymous poster hash: 82a37...14e

Takk for hjelpen. Jeg skal få ordnet opp i dette :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er ikke lov å gjøre som han gjør. Du har dessuten helt sikkert krav på fri i forbindelse med eksamen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...