Gå til innhold

Har bare 3 vakter den uken vinterferien er, kan sjefen kreve at jeg tar en uke ferie selv om jeg ber om enkeltdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker ikke bruke 6 dager når det er mulig og bruke bare 3. Finnes det noe lovverk for dette?

Anonymous poster hash: 2122d...cb1
Skrevet

Trur sjefen har rett. Ferien består av både arbeidsdagar og fridagar, og ferien din skal gjenspeile dette.

Hjå oss blir ferien no rekna time for time. Vi har rett på 5 arbeidsveker ferie, men når ferierekneskapet blir oppgjort blir vi trekt eller får utbetalt det vi har tatt for lite eller for mykje ift gjennomsnittsberekning. Vi har rett på 35.5x5 t ferie i 100% stilling.

Skrevet

Vi får kun bruke enkeltdager når det er snakk om dagvakter. Er det kveldsvakt eller nattevakt, må vi bruke en uke. Likevel viser sjefen skjønn og kan trekke færre dager hvis det ikke er full uke.

Usikker på hvordan regelverket er. Kan du prøve å bytte vaktene slik at du tar dem igjen senere?

Anonymous poster hash: 0d911...883

Skrevet

Forresten har arbeidsgjevar styringstett når det gjeld ferie. Utover at du har krav på 3 veker samanhengande i tidsrommet 1.juni-1.september har du ferie når arbeidsgjevar bestemmer at du har det.

Skrevet

Ser or deg dette, du jobbet i en kiosk, kun annenhver lørdag.

Du har 5 uker ferie =25 ferie dager.

Det er 52 lørdager i ett år, du jobber annenhver = 26 arbeidsdager.

Kan du da jobbe den første lørdagen i januar og så ta fri resten av året? ;-)

Anonymous poster hash: 2366b...709

Skrevet

Hvis du jobber turnus skal du ta ut ferie i hele uker, ikke enkeltdager, og etter hvilken stillingsprosent du har. Hvis du f.eks. jobber 60% er det jo riktig at du skal ta ut hele ferieuken i vinterferien, på tross av antall vakter. Hvis du jobber 100% er det 35,5t pr uke, altså ca 4,5 vakter. Derfor er det heller ikke helt riktig at du alltid skal få ferie i uker der du har 5 eller 6 vakter, som man ofte har når man jobber 100%. Men det spørs jo litt hvordan du får ferie i sommer, hva som blir " rettferdig", da. Hvis du føler deg urettferdig behandlet kan du jo ta dette opp med tillitsvalgt, som evt hjelper deg å ta det opp med lederen din.

Skrevet

Hun har bare sagt at vi som restferie bør finne det ut snarest når vi skal ta denne. Jeg har tatt ut 4 uker sammenhengende og har 7 dager til gode og ønsker ikke bruke 1 ferieuke som er 6 dager på 3 dager dersom det er mulig og unnslippe dette, i så fall ønsker jeg ferie uken etter der jeg har 5 vakter!

Anonymous poster hash: 2122d...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...