Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #51 Skrevet 7. januar 2014 Det er vel en kjensgjerning at det er unge, uutdannede mødre med silikonpupper og solariumsfarge som velger disse navnene. Dumskap går gjerne i arv, og dermed går det automatikk i at ikke disse barna ender opp som direktører. La oss ta et eksperiment: er det noen av dere som sier døtrene deres skal hete Savannah som innehar mer enn max 3-årig høyskoleutdanning? Anonymous poster hash: 11340...d3e Ja, jeg har 6 års universitetsutdannelse...har embetseksamen.... men navnet Savannah liker jeg veldig godt uansett :-).... Du liker det ja, men har ett av dine barn dette som navn? Det var det anonym spurte om. Godt mulig du liker navnet men jeg tror heller ikke at du ville valgt det til en av dine jenter når det kom til stykket. Anonymous poster hash: b2f36...f16
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #52 Skrevet 7. januar 2014 Folk synes vi var kjipe da vi kalte barnet vårt Kristoffer. Men jeg er nå egentlig fornøyd jeg. Neste blir nok Camilla. Like kjipt, hehe. Anonymous poster hash: 40b1a...f73
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #53 Skrevet 7. januar 2014 Folk synes vi var kjipe da vi kalte barnet vårt Kristoffer. Men jeg er nå egentlig fornøyd jeg. Neste blir nok Camilla. Like kjipt, hehe. Anonymous poster hash: 40b1a...f73 Har også en Kristoffer, har bare fått positive tilbakemeldinger Vurderte faktisk Kamilla til neste, men det ble Marthe. Sikkert mange som synes vi har traust og kjedelig smak, men dem om det. Anonymous poster hash: d2859...297
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #54 Skrevet 7. januar 2014 Folk synes vi var kjipe da vi kalte barnet vårt Kristoffer. Men jeg er nå egentlig fornøyd jeg. Neste blir nok Camilla. Like kjipt, hehe. Anonymous poster hash: 40b1a...f73 Har også en Kristoffer, har bare fått positive tilbakemeldingerVurderte faktisk Kamilla til neste, men det ble Marthe. Sikkert mange som synes vi har traust og kjedelig smak, men dem om det. Anonymous poster hash: d2859...297 LIKER LIKER LIKER Anonymous poster hash: 40b1a...f73
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #55 Skrevet 7. januar 2014 Det er vel en kjensgjerning at det er unge, uutdannede mødre med silikonpupper og solariumsfarge som velger disse navnene. Dumskap går gjerne i arv, og dermed går det automatikk i at ikke disse barna ender opp som direktører. La oss ta et eksperiment: er det noen av dere som sier døtrene deres skal hete Savannah som innehar mer enn max 3-årig høyskoleutdanning? Anonymous poster hash: 11340...d3e Min datter heter ikke savannah, men er spesielt, tipper du setter det i samme kategori. Jeg har fem års høyere utdanning innen økonomi, midt i tredveårene, gift,har tre barn og en god jobb innen mitt fagområde. Anonymous poster hash: 47cac...1b8
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #56 Skrevet 7. januar 2014 Det er vel en kjensgjerning at det er unge, uutdannede mødre med silikonpupper og solariumsfarge som velger disse navnene. Dumskap går gjerne i arv, og dermed går det automatikk i at ikke disse barna ender opp som direktører. La oss ta et eksperiment: er det noen av dere som sier døtrene deres skal hete Savannah som innehar mer enn max 3-årig høyskoleutdanning?Anonymous poster hash: 11340...d3e Det er en ganske krass uttalelse du kommer med altså..... Kan godt hende den er krass, men det er også sant! De rike kaller ungene sine for kristian, Olav og Carl, mens bloggerne kaller sine for sienna og Savannah. Anonymous poster hash: 11340...d3e Jepp, det var en krass uttalelse, men like fullt sann. Navn og klasse har i alle tider hørt sammen, når man ser på statistikken. At det tilfeldigvis er en mor med embetseksamen som liker Savannah her inne, eller at det er eksempler på wanna-be-mødre med botox og silikon som kaller ungene sine Anne og Ola, det avkrefter ikke regelen. Dette er unntakene, og statistikken ser jo som kjent på store tall og grupper. Sånn er det bare. Anonymous poster hash: fa1a0...1f6
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #57 Skrevet 7. januar 2014 http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition%3A&blobheadervalue1=+attachment%3B+filename%3D%22BrennhaugenIdaMaria.pdf%22&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1274469891320&ssbinary=true Anonymous poster hash: 9a548...ff0
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #58 Skrevet 7. januar 2014 Her var det mange fjortisnavn. Dobbeltnavn med samme endelse er IKKE bra. Samme med disse Z og H som alle skal presse inn i navnet, bare for at navnet skal være spesielt. Anonymous poster hash: 5d6ea...ed2 Dummeste kommentaren jeg har lest på lenge. Det finnes typiske norske navn, danske navn, svenske navn og fjortisnavn? Ta en titt på gamle solide norske navn. Tenker du får deg en overaskelse da Anonymous poster hash: 46091...6cf
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #59 Skrevet 7. januar 2014 Her var det mange fjortisnavn. Dobbeltnavn med samme endelse er IKKE bra. Samme med disse Z og H som alle skal presse inn i navnet, bare for at navnet skal være spesielt. Anonymous poster hash: 5d6ea...ed2 Dummeste kommentaren jeg har lest på lenge. Det finnes typiske norske navn, danske navn, svenske navn og fjortisnavn? Ta en titt på gamle solide norske navn. Tenker du får deg en overaskelse da Anonymous poster hash: 46091...6cf Og du er mammaen til Kchrissander Kristopher og Mariana Mizarella? Anonymous poster hash: 5d6ea...ed2
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #60 Skrevet 7. januar 2014 Her var det mange fjortisnavn. Dobbeltnavn med samme endelse er IKKE bra. Samme med disse Z og H som alle skal presse inn i navnet, bare for at navnet skal være spesielt. Anonymous poster hash: 5d6ea...ed2 Dummeste kommentaren jeg har lest på lenge. Det finnes typiske norske navn, danske navn, svenske navn og fjortisnavn?Ta en titt på gamle solide norske navn. Tenker du får deg en overaskelse da Anonymous poster hash: 46091...6cf Og du er mammaen til Kchrissander Kristopher og Mariana Mizarella? Anonymous poster hash: 5d6ea...ed2 Det er jeg nok ikke, nei. Anonymous poster hash: 46091...6cf
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #61 Skrevet 7. januar 2014 http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition%3A&blobheadervalue1=+attachment%3B+filename%3D"BrennhaugenIdaMaria.pdf"&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1274469891320&ssbinary=trueAnonymous poster hash: 9a548...ff0 [/quot Se her ja: "angloamerikansk-klingende navn er typiske for underklassen. Dette fordi det er viktig for underklasseforeldre å identifisere seg med noe som assosieres med velstand.." Anonymous poster hash: 11340...d3e
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #62 Skrevet 7. januar 2014 Fra samme rapport Selv om underklasseforeldre prøver å være moteriktige og identifisere seg med noe som er mer velstående enn seg selv, viser det seg at internasjonal navnegivning ikke alltid er i barnets favør. Som nevnt i eksempelet med Kevin, ser det ut til at mange har fordommer mot enkelte navn, og dette kan ha negativ innvirkning på barnet. Basert på de funnene jeg har gjort er det liten sannsynlighet for at Connie og Haakon noensinne kommer til å leke med hverandre. Til det har deres foreldre antakeligvis for ulik sosial bakgrunn, utdanning og bosted. Det kan tenkes at Connie har unge foreldre med lav utdanning, mens Haakon bor i et strøk hvor utdanningsnivået er høyere og foreldrene eldre. I et antatt homogent boligområde er det mer sannsynlig at Connie leker med Kevin, og Haakon med Julie. Skulle likevel det motsatte skje, kan det tyde på at minst ett av foreldreparene handler på tvers av rådende navnetrender i sine omgivelser. Anonymous poster hash: 9a548...ff0
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #63 Skrevet 7. januar 2014 Og så ble det stille :-) Anonymous poster hash: 9a548...ff0
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #64 Skrevet 7. januar 2014 Jeg ser tydeligvis ikke det samme som dere i denne fordypningsoppgaven. Man kan alltids finne forskning som støtter ens egne argumenter, og her står det jo til og med om en tysk forsker som mener at dette kun er basert på synsing. I tillegg har hun referert til forumbrukere på et mammaforum... Hvilken kilde... Og ser dere hvilke navn brukeren på dette forumet forbinder med overklassen? Jo, nettopp slike overambisiøse tredoble navn som dere sitter her og kaller fjortis. Ærlig talt, host opp noe bedre. Anonymous poster hash: 3ecab...cb0
Somewhere over the rainbow Skrevet 7. januar 2014 #65 Skrevet 7. januar 2014 Det er vel en kjensgjerning at det er unge, uutdannede mødre med silikonpupper og solariumsfarge som velger disse navnene. Dumskap går gjerne i arv, og dermed går det automatikk i at ikke disse barna ender opp som direktører. La oss ta et eksperiment: er det noen av dere som sier døtrene deres skal hete Savannah som innehar mer enn max 3-årig høyskoleutdanning? Anonymous poster hash: 11340...d3e Ja, jeg har 6 års universitetsutdannelse...har embetseksamen.... men navnet Savannah liker jeg veldig godt uansett :-).... Du liker det ja, men har ett av dine barn dette som navn? Det var det anonym spurte om. Godt mulig du liker navnet men jeg tror heller ikke at du ville valgt det til en av dine jenter når det kom til stykket. Anonymous poster hash: b2f36...f16 Jo..faktisk så skal min ene tvillingjente hete Savannah... :-) ... jeg liker det og har alltid synes det har vært et fint navn......jeg er fornøyd....
Somewhere over the rainbow Skrevet 7. januar 2014 #66 Skrevet 7. januar 2014 Spiller vel ingen rolle hva andre foreldre kaller barna sine.....
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #67 Skrevet 7. januar 2014 Fra samme rapport Selv om underklasseforeldre prøver å være moteriktige og identifisere seg med noe som er mer velstående enn seg selv, viser det seg at internasjonal navnegivning ikke alltid er i barnets favør. Som nevnt i eksempelet med Kevin, ser det ut til at mange har fordommer mot enkelte navn, og dette kan ha negativ innvirkning på barnet. Basert på de funnene jeg har gjort er det liten sannsynlighet for at Connie og Haakon noensinne kommer til å leke med hverandre. Til det har deres foreldre antakeligvis for ulik sosial bakgrunn, utdanning og bosted. Det kan tenkes at Connie har unge foreldre med lav utdanning, mens Haakon bor i et strøk hvor utdanningsnivået er høyere og foreldrene eldre. I et antatt homogent boligområde er det mer sannsynlig at Connie leker med Kevin, og Haakon med Julie. Skulle likevel det motsatte skje, kan det tyde på at minst ett av foreldreparene handler på tvers av rådende navnetrender i sine omgivelser.Anonymous poster hash: 9a548...ff0 Vi har helt klart handlet på tvers av rådende navnetrender i våre omgivelser! Bosatt på vestkanten i Oslo, der de vanligste navn er Jacob, Hedda, Amalie, Oscar, Filip osv så har vi valgt et navn til barnet vårt som kun 40 gutter har i hele Norge. OG vi er høyt utdannede og snart 40. Anonymous poster hash: 82260...3fe
spiresnart Skrevet 8. januar 2014 #68 Skrevet 8. januar 2014 Bjørnstjerne, hahahaha. Anonymous poster hash: d9220...9f5 😂
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #69 Skrevet 10. januar 2014 Man kan bruke uvanlige navn uten at de er overdådige eller setter i bås. Anonymous poster hash: cfc24...ad3
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #70 Skrevet 10. januar 2014 Kjenner en som har gitt barnet sitt navnet Savannah,det blir for dumt når begge foreldrene er norsk! Anonymous poster hash: 305dd...0bc Det skal min datter hete når hun kommer i Februar :-) Anonymous poster hash: 8ce0b...98e Det er ikke et navn, men en av verdens største biotoper. En blanding av steppe og tynn skog. Tørt klima og magert jordsmonn. Og det er også betydningen av navnet. Får jeg komme med andre forslag i samme gate: -Taiga: Det boreale barskogbelte, vesentlig bestående av lerk, gran og furu, som strekker seg gjennom Sibir. Taigaen er Jordens største sammenhengende skogområde, med til dels store myrstrekninger. -Tundra:russisk navn på myrer og flate, grusete strekninger nord for den polare skoggrensen. Telen holder seg i jorden hele året (permafrost). -India: Stort tett befolket land i Asia. Hovedårsaken til at navnet Savannah ble så populært i engelskspråklige land fra midten av 1980-tallet og utover var forresten denne filmen: "When Savannnah Smiles" fra 1982. http://www.youtube.com/watch?v=lJBMIaqmma0 Jenta som spilte hovedrollen var jo utrolig søt da. Men hun døde av heroin-overdose bare 21 år gammel. Det er tøft å skulle gå fra barnestjerne til vanlig voksen skuespiller. Tragisk! Slike ting synes jeg man godt kan vite om før man velger navn. Jeg har forresten en kommentar til et annet poppis-navn: Angelica. En av de hyppigste gjengangerne blant barnvernssaker de siste 10 årene! Uttalt av ansatte i barnevernet som hatt med MANGE slike familier å gjøre. Det sier vel litt om hva slags foreldre som velger slike navn. Dess større prinsesse-faktor og mer fjas med barnas navn, dess større sjanse for at det er en familie med unge foreldre helt uten peiling på hva de holder på med. Anonymous poster hash: bc121...4b6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #71 Skrevet 10. januar 2014 Vet om tre gutter som heter sniper, link lennart og kid kozmo. Syns ikke folk skal legge seg i hva foreldre kaller sine barn, men et sted må da grensa gå for hva som er tillatt??? SNIPER ??? Anonymous poster hash: d8536...3df
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #72 Skrevet 10. januar 2014 Fra samme rapport Selv om underklasseforeldre prøver å være moteriktige og identifisere seg med noe som er mer velstående enn seg selv, viser det seg at internasjonal navnegivning ikke alltid er i barnets favør. Som nevnt i eksempelet med Kevin, ser det ut til at mange har fordommer mot enkelte navn, og dette kan ha negativ innvirkning på barnet. Basert på de funnene jeg har gjort er det liten sannsynlighet for at Connie og Haakon noensinne kommer til å leke med hverandre. Til det har deres foreldre antakeligvis for ulik sosial bakgrunn, utdanning og bosted. Det kan tenkes at Connie har unge foreldre med lav utdanning, mens Haakon bor i et strøk hvor utdanningsnivået er høyere og foreldrene eldre. I et antatt homogent boligområde er det mer sannsynlig at Connie leker med Kevin, og Haakon med Julie. Skulle likevel det motsatte skje, kan det tyde på at minst ett av foreldreparene handler på tvers av rådende navnetrender i sine omgivelser. Anonymous poster hash: 9a548...ff0 Jeg håper inderlig det er noe i denne rapporten, slik at jeg unngår at barna mine "leker" med og blir kjærester med Michelle Rose Selfine eller Aiden Liam Alexandros noensinne noengang... Så vondt vil jeg ikke mine fremtidige barnebarn... GRØSS! Anonymous poster hash: bc121...4b6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #73 Skrevet 10. januar 2014 Hva slags katogori vil dere si at disse navnene er i, hva sier disse navnene om oss ? : William Oliver Victoria Cecilia Anonymous poster hash: 94c1a...4d5
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #74 Skrevet 10. januar 2014 Vet om tre gutter som heter sniper, link lennart og kid kozmo. Syns ikke folk skal legge seg i hva foreldre kaller sine barn, men et sted må da grensa gå for hva som er tillatt??? SNIPER ??? Anonymous poster hash: d8536...3df Jo, det går en grense, og den synes jeg er brutt her. Dette er hentet fra lovteksten til "Lov om personavn" av 01.01.2002: § 10.Alminnelige begrensninger Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det. Det kan umulig være annet enn en vesentlig ulempe å foreksempel være 30 år og for eksempel forsøke å søke jobb i en internasjonal humantiær organisasjon og hete SNIPER! Foreldre som gir barna sine slike navn ser ikke for seg at kidza noen gang kommer til å komme seg lenger i verden enn til en jobb på det lokale bil- og snøskuterverkstedet eller i kassa på Spar. Anonymous poster hash: bc121...4b6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #75 Skrevet 10. januar 2014 Kjenner en som heter Hannibal, ikke så heldig det heller. Anonymous poster hash: cfc24...ad3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå