Gå til innhold

Dere sykepleiere som jobber på sykehjem : Setter dere venflon/Butterfly innimellom? Er dere drevne på det, og det å sette i gang intravenøs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Behandling? Der hvor jeg arbeider gjøres dette ekstremt sjelden. Jeg har ikke gjort det siden studenttiden for snart 5 år siden. På sykehuset kan de be anestesisykepleierne om hjelp til dette. Men hva gjør vi på sykehjem som ikke får til dette? Kjenner jeg er utrygg på akkurat dette, om det skulle oppstå på en av mine vakter hvor jeg er alene sykepleier.

Anonymous poster hash: 1b575...f03

Skrevet

Ikkje ofte, men innimellom må det til. Det går greit sjølv om veneflonlegging ikkje skjer for ofte, då det blir ein del blodprøvetaking og det dermed sjeldan er lenge sida sist ein måtte til med venekanyler (om ikkje heilt i same form).

Er det "umogleg" ringer vi vakthavande lege (som kan vere flink eller elendig til veneflonlegging alt ettersom kva vikarbyrået har sendt frå sverige) eller høyrer med ambulansen om dei har tid til å stikke innom. Sist det skjedde meg er vel 4-5 år sida etter kva eg hugsar (men det skjer oftare at bioingeniør kjem frå legekontoret pga problem med blodprøvetaking).

Skrevet

Behandling? Der hvor jeg arbeider gjøres dette ekstremt sjelden. Jeg har ikke gjort det siden studenttiden for snart 5 år siden. På sykehuset kan de be anestesisykepleierne om hjelp til dette. Men hva gjør vi på sykehjem som ikke får til dette? Kjenner jeg er utrygg på akkurat dette, om det skulle oppstå på en av mine vakter hvor jeg er alene sykepleier.

Butterfly settes jo stort sett subcutant (underhudsfettet) (foruten på nyfødte og de med svært skjøre årer) for smertelindring i livets siste fase på sykehjem-det fikser du! Venfloner ville jeg absolutt prøvd å opprettholde kompetansen på (øv deg på dukkearmer om dere har, spør om å få hospitere på ambulanse/sykehusavdelinger for å holde kompetansen i hevd. Ditt ansvar å holde deg oppdatert. Spør fagsykepleier om dere kan ha en internundevisning på fagområdet. Det hadde vi der jeg jobbet sist. Mer og mer vanlig med også intravenøst antibiotika på sykehjem, spesielt på korttidsavdelinger (mellomstasjon fra sykehus til hjemmet).

Lykke til!

Anonymous poster hash: fa528...54e

Skrevet

Bare jeg som er usikker på dette? Der jeg jobber er vi flere som kvier oss med tanke på at det kan komme på banen en dag.

Skrevet

Bare jeg som er usikker på dette? Der jeg jobber er vi flere som kvier oss med tanke på at det kan komme på banen en dag.

Skjønner at du er usikker når det er lenge siden, men det er jo en oppgave en sykepleier skal kunne utføre..Hva med å hospitere på akuttmottak noen dager? Der får du trent mye.

Anonymous poster hash: ebc86...771

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...