Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Lillemor har alltid vært litt vanskelig på nettene. Det vil si hun har alltid vært urolig ved sengetid, nærmere eksakt ved midnatt+/- 2,5 time. Hadde trodd at siden hun nå snart er 7 mnd, skulle roe seg ned og sove på natten? På dagtid er søvn ikke noe problem. Hun sovner straks jeg legger henne ned da. I det siste har hun vært våken frem til 0300 og veksler mellom å ligge å prate høyt og sutring/gråt. Hun virker åpenbart trøtt. Vrir hodet fra side til side og lukker øynene. For i neste øyeblikk slå opp øynene igjen og begynne å skrike eller prate. Jeg har forsøkt det meste; - Mer mat på dagtid(hun er nå oppe i 3 - 4 små posjoner grøt/middagsglass) - Undersøkt av manuell terapeut. En liten skjevhet som nå er rettet opp i. - Har forsøkt mange varianter av å legge henne tidligere, legge henne senere, sove mindre på dagtid, sove mer på dagtid. - Har forsøkt både samsoving og sove i egen seng - men hun endrer ikke oppførsel etter som hvor hun ligger. Er det noen som har noen gode råd? Jeg er redd det ikke ordner seg før jeg begynner å jobbe. Jeg synes hele permisjonen har gått med på å få seg mest mulig søvn på dagtid, mens hun sover. Jeg begynner å bli sliten av dette Anonymous poster hash: 43e61...174
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Hvordan og hvor ligger hun på natta i forhold til på dagtid? Min datter sovner lettere og bedre i vogna på dagtid, og jeg er sikker på at det er fordi hun da ligger så "tett" og godt inni posen sin. Så jeg har prøvd å gjøre det lunt og trangt i senga og, funker til en viss grad. Anonymous poster hash: 3ca44...7df
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 Uff, stakkars både deg og henne. Jeg hadde det helt likt, bare at min baby var slik på dagtid og sov greit om nettene. Det høres verre ut slik du har det:( Jeg har dessverre ingen gode råd, med min virket ingenting annet enn å ta tiden til hjelp.. Men det kan faktisk snu helt av seg selv, ha troen på det! Anonymous poster hash: d8712...091
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Du gir "små" porsjoner mat? Hva med å la babyen spise seg mett? Kanskje den sover bedre da? Anonymous poster hash: b10d5...1f4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Ja, vi får håpe det løser seg av seg selv. På dagtid sover hun forholdsvis mye. Dagen ser omtrent slik ut: 0900 Vekkes, ellers sover hun hvor lenge som helst tror jeg. Trøtt igjen rundt 1000, men holder henne våken til 1100 ca. Sover da til 1230-1300. Vil da gjerne sove ienge før kl 1500, men jeg drøyer det til 1600. Sover til ca 1730. Sliter med å holde henne våken resten av kvelden. Legger henne rundt 2100. Jeg har også forsøkt flere varianter, hovedproblemet er at hun blir så trøtt på dagtid at hun ikke klarer å drøye lurene sine. Hun hylskriker helt til jeg legger henne, og da er det stille. En spurte her hvor hun sover på dagtid; og svaret er i sengen, en sjelden gang i vogna eller i sengen vår (om hun sovner der ifm amming ). Altså de samme stedene jeg forsøker å få henne til å sove på kvelden. Jo, hun spiser seg mett. Men hun orker ikke så mye om gangen, derfor flere måltider, om du skjønner. Anonymous poster hash: 43e61...174
Tarssan Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 Jeg ville forsøkt å la henne sove mer på dagen. Vekk tidligere, 1-2 timer våken så ny lur. Jeg har god erfaring ibat søvn avlar søvn. Overtrøtte barn sover etter min erfaring dårlig på natten. Å til sist, ta kveld tidligere en 21. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Enig med forrige her. La henne styre mer selv på dagtid, legg henne når hun er trøtt og ikke vekk. Og legg tidligere på kveldene ja. Lykke til Anonymous poster hash: 3ca44...7df
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 Min på 7 mnd sover når han er trøtt og til han våkner. Igår var 1 duppen på 4 timer, 2 dupp på 1t. Da ble det kun 2dupper og i seng mellom8-9. Idag hadde ham 3 dupper, 1 og 2.dupp 30-45 min.3 dupp ca 1 t. La seg halv9. Sover hele natta. Vekker han ikke fra dupp hvis vi ikke skal noe. Og sover alle duppene i vogna, både inne og ute. Senga kun om natta Anonymous poster hash: a0418...7ec
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #11 Skrevet 7. januar 2014 de fleste babyer trøbler på natta, litt naivt å tro at nattesøvnen dkal bære 100% alkerede da. de er alltids noen, og på dib er de muligens i flertall, men i virkelige verden er de ikke det. Anonymous poster hash: 59c4f...355
Tonno Skrevet 7. januar 2014 #12 Skrevet 7. januar 2014 Jeg ville droppa den siste luren hvor hun våkner 17:30. Heller latt henne sove tidligere og litt kortere, slik at hun ble trøtt til kvelden.. Men er nok litt tidlig å forvente at natta ska gå smertefritt, vert fall hvis hun er lik mine barn ;-) kan trøste deg med at ingenting varer evig, om en uke sover hun kanskje helt greit - det endrer seg ganske mye når de er så små..
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #13 Skrevet 7. januar 2014 For meg kan det virke som at hun sover for lite og er overtrøtt. Om hun er trøtt og du holder hun våken så blir hun overtrøtt og sover dårligere. Min sønn på 8 mnd legger seg i 7 tiden og vi står opp i 7-8 tiden. Blir han lagt for sent trenger han hjelp til å sovne og sover dårligere. Samme pp dagtid. La hun sove når hun er trøtt på dagen. Ikke drøy det. Begge mine har selvstyrte rutiner. Lykke til. Anonymous poster hash: 20950...841
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #14 Skrevet 7. januar 2014 Jeg ville prøvd å stått opp før med henne og så heller lagt henne tidligere. Og ikke hatt den siste duppen så seint. Hvis mini sover dupp etter klokka 15 blir han ganske umulig på kvelden. Hos oss har søvn alltid vært et problem, både på dag og natt. Ikke interessert i å sove på dagen, i hvert fall ikke mer enn 30 min om gangen (har 2 dupper), og våknet og tullet masse på kvelden/natta. Jeg var oppe med han 10-20 ganger på kvelden/natta. Men jammen bedret det seg når han begynte i barnehagen. Begynte rett før jul, og allerede etter første dag sov han hele natta og sover dupp på mellom 1-2 timer på dagen. Det tok jo riktignok 13 måneder uten bra søvn da Kanskje ikke så mye råd eller trøst, men det blir bedre i hvert fall. Anonymous poster hash: 45372...acb
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #15 Skrevet 7. januar 2014 Helt enig med dere som sier at hun kan være overtrøtt om kvelden. Min gutt på 7 mnd kan også styre litt om natta og være våken i lengre perioder, men vanligvis går det rimelig greit. Her i huset skal poden vanligvis sove igjen etter å ha vært våken i 2 timer, så mønstret er sånn ca sånn som dette: 07.00 Står opp 09-10 Første lur 12-13.30 Andre lur 16.30-17 Tredje lur 19 Legger seg for kvelden Før han legger seg, gir jeg så masse grøt jeg kan få i han, pluss litt frukt. I tillegg får han pupp på senga. Han sovner nesten alltid greit, og sover en god stund før han våkner igjen (4t pluss minus). Men jeg vet alt om søvnstreving, slet veldig med førstemann. Og alle barn er forskjellige. Ønsker deg masse lykke til, håper det ordner seg!, Anonymous poster hash: 631e5...33c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå