Gå til innhold

Birth announcement-kort, er det noen som har sendt ut det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de som ikke vet det og sikkert kommer til å spørre: det er kort, gjerne med bilde/bilder, som sendes ut raskt etter fødsel. Gjerne med fødselsdato, vekt og en kort hilsen. Relativt vanlig i noen europeiske land (hvor det er normen) og de siste årene også i USA.

Mannen min har veldig lyst til å sende ut slike etter fødsel (han kommer fra et land hvor det er vanlig, ifølge ham merkelig hvis det ikke gjøres). Bør jeg da sende ut til min del av familien/de vennene som vi ikke har felles? Jeg lurer på om andre oppfatter det som merkelig å sende ut slike kort, da det ikke er kultur der jeg kommer fra. Har selv mottatt noen slike kort fra folk tidligere (men da fra land hvor det er vanlig å sende) og har ikke reagert, men hadde kanskje gjort det hvis jeg ikke hadde visst at det er kultur.

Noen som har erfaringer/tanker? Hva hadde du tenkt?

Anonymous poster hash: 68537...12d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de som ikke vet det og sikkert kommer til å spørre: det er kort, gjerne med bilde/bilder, som sendes ut raskt etter fødsel. Gjerne med fødselsdato, vekt og en kort hilsen. Relativt vanlig i noen europeiske land (hvor det er normen) og de siste årene også i USA.

Mannen min har veldig lyst til å sende ut slike etter fødsel (han kommer fra et land hvor det er vanlig, ifølge ham merkelig hvis det ikke gjøres). Bør jeg da sende ut til min del av familien/de vennene som vi ikke har felles? Jeg lurer på om andre oppfatter det som merkelig å sende ut slike kort, da det ikke er kultur der jeg kommer fra. Har selv mottatt noen slike kort fra folk tidligere (men da fra land hvor det er vanlig å sende) og har ikke reagert, men hadde kanskje gjort det hvis jeg ikke hadde visst at det er kultur.

Noen som har erfaringer/tanker? Hva hadde du tenkt?

Jeg gjorde det ettersom det var helt vanlig for mannen min:) All min norske familie og venner syntes det var utrolig hyggelig:)

Anonymous poster hash: 5d44e...ae8

Skrevet

Har ikke hørt om det før, men er jo bare til å gjøre det! Ingen som reagerer negativt på noe slikt, er jo bare hyggelig!

Anonymous poster hash: e0c5a...151

Skrevet

Huff, trodde du skrev "bitch announcement" og tenkte hvorfor i all verden du ville at folk skulle vite du hadde mensen... ;)

Anonymous poster hash: 46f05...5a1
Skrevet

Haha, kunne med fordel ha sendt ut kort for å advare mot bitch-tendenser også. Jeg kjenner at jeg ikke er så gira på hele kortideen, men han ble litt snurt da jeg sa at det var greit så lenge vi begrenser det til hans familie og venner. Hvis det ikke oppfattes som teit og masete kan jeg kanskje utvide mottakerlisten.

HI

Skrevet

Kanskje

Anonymous poster hash: 37dba...2b2

Skrevet

Trykka feil.. Kanskje litt rart å sende bilder til folk som ikke har spurt. Takker ikke for noe eller noe. Men jeg sender aldri kort for det er unødvendig bruk av papir og sjøl bryr jeg meg ikke om å ha bilder av andre og barna dems. Tar bilder av dem jeg vil. Men hadde ikke blitt sur eller noe. Bare litt rart.

Anonymous poster hash: 37dba...2b2

Skrevet

Hadde stussa litt om jeg fikk et slikt kort i posten og vet ikke helt hvordan man skal respondere. Ringer man og takker, er man forpliktet til å sende gave eller hva gjør man?

Anonymous poster hash: d034f...383
Skrevet

Takk for svar Nei, jeg tror ikke man takker. Kortet sendes vel mer ut for å informere om at "Jenny" er født, hun ble født den og den datoen og er så og så lang. Det er vel bare en måte å fortelle at alt er bra og vise frem den lille samtidig. Tror heller ikke at det følger noen forpliktelse til å sende gaver med slike kort, det håper jeg i hvert fall ikke at noen føler at de må. Men ja, jeg lurer på om folk fort kan oppfatte det som negativt.

HI

Skrevet

Har fått et slikt kort en gang og tenkte at det var en helt grei måte å spre budskapet.

Hverken takket eller gjorde noe mer ut av det, tenkte bare at da var de en til og la kortene i skapet.

Skrevet

Takk for svar Nei, jeg tror ikke man takker. Kortet sendes vel mer ut for å informere om at "Jenny" er født, hun ble født den og den datoen og er så og så lang. Det er vel bare en måte å fortelle at alt er bra og vise frem den lille samtidig. Tror heller ikke at det følger noen forpliktelse til å sende gaver med slike kort, det håper jeg i hvert fall ikke at noen føler at de må. Men ja, jeg lurer på om folk fort kan oppfatte det som negativt.

HI

Jeg hadde nok følt meg litt presset til å sende gave. Kanskje bare jeg som tenker slik?

Skrevet

HI

Jeg hadde nok følt meg litt presset til å sende gave. Kanskje bare jeg som tenker slik?

Nei, sikkert ikke. De som vil motta på hans side kjenner jo til tradisjonen, men det kan sikkert hende at de på min side kan føle seg forpliktet til å sende gave. Samtidig Håper jeg at de kjenner meg såpass at de vet at jeg hverken forventer eller ønsker at de skal sende noe.

Skrevet

Hyggelig tradisjon. Jeg antar at din familie og dine venner skjønner at dette er en tradisjon fra mannens side (siden han er fra et annet land) og da vil de jo ikke synes det er rart i det hele tatt. Alle dine som du sender kortet til, vil sikkert gi babyen gave uansett, så skjønner ikke at det skal virke som et press. Go for it:)

Anonymous poster hash: f095c...224
Skrevet

Sendte 'takk for gave da jeg kom til verden' kort med bilde til de som hadde kommet med gave

Anonymous poster hash: 211f9...968

Skrevet

Vet ikke om de skjønner det, men det er mulig, for jeg har aldri sendt et kort tidligere. ;p Takk for svar. :)

Skrevet

Vi gjorde det.

Min mann er nederlandsk og det er vanlig der.

Anonymous poster hash: 4a85e...f30

Skrevet

Det er jo det samme som å sende en sms eller poste det på fb. Folk blir jo ikke fornærma der?

Anonymous poster hash: a6706...1de

Skrevet

Æssa, ikke bry deg så mye med hva andre folk tenker. Dette er tydligvis viktig for mannen din, så da synest jeg at dere skal sende sånne kort.

Blir en fin måte å starte livet som familie på det da, istedenfor å allerede ved fødselen fortelle ham at han ahr "feil". ;)

Anonymous poster hash: 16c34...322
Skrevet

Så lenge det er tradisjon for mannen din så hadde jeg sendt til min familie også. Er jo bare en koselig tradisjon :) Og folk skjønner det siden han er fra et annet land.

Skrevet

Naboene våre som er nederlandske har fortalt at det er vanlig i Nederland.

Siden mannen din vil og vant med det, så er det klart dere skal gjøre det! :) Bare koselig, kan ikke fatte at  noen vil reagere negativt på det. Så mange elektroniske meldinger som man får i dag så er det bare kjempehyggelig å få ett kort i posten :) 

Anonymous poster hash: aba64...554
Skrevet

Ok, jeg får vel gi etter og sende til min side også. Er fortsatt ikke aktuelt før om noen måneder, babyen må jo komme først. ;p Men viktig å planlegge i god tid. Takk for flere svar.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...