Gå til innhold

Epidural ved tvillingfødsler?

Marie14

Anbefalte innlegg

Det er forhåpentligvis en stund til (har termin 30. mai), men jeg har begynt å tenke litt på fødselen. Leste et sted at det var en fordel med epidural ved alle tvillingfødsler, for dersom det ble nødvendig med keisersnitt kunne mor da i mange flere tilfeller være våken. Nå står det jo så mye rart rundt omkring, så jeg vet ikke om det stemmer. Har dere hørt noe om dette fra deres jordmødre / leger?

Med de to første var jeg helt bestemt på at jeg ikke ville ha epidural, tanken på at noen skal "rote" inni ryggmargen min skremte meg mye mer enn smertene ved en fødsel. Med førstemann fikk jeg lystgassen til å fungere skikkelig, så selv om det jo var skrekkelig vondt kom jeg meg velberget igjennom. Med nummer to fikk jeg imidlertid ikke lystgassen til å fungere i det hele tatt, og selv om fødselen gikk ganske fort, og vesentlig fortere enn nr 1, husker jeg fortsatt panikkfølelsen når smertene tok overhånd og lystgassen ikke fungerte sånn som jeg trodde den skulle gjøre.

Denne gangen er jeg derfor litt mer tilbøyelig til å gå for epidural, men er ikke sikker.

Har heldigvis en god stund å vurdere på :-)

Fortsetter under...

Eg har fått vite at dei gir epidural rutinemessig ved tvillingar av fleire grunnar. Dels det du seier og dels fordi etter at tv1 har kommt ut så må dei kanskje holde tv2 på plass i rett "vinkel" for at den skal komme ut. Og då røskar dei kanskje litt.

Har heller ikkje hatt epidural med nr 1 og 2 men velger no å høyre på legane. Er 34 vk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...