Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Finner ikke noe om dette på nett Anonymous poster hash: edb43...000
Mamsen<3 Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 Du må vel betale for at de skal sende over journalen. Også må du vel be om det også tror jeg
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Den ligger der til ti år etter at du er død. Anonymous poster hash: 79257...7f5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 Ja. Det skjer ingen automatisk sending av journal, du må selv be om dette fra forrige fastlege. (Unntaket er om fastlegene tilhører samme legesenter og har felles datasystem). Anonymous poster hash: 8bb8d...6c2
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Åå så jeg må be om det også, da ringer jeg i morgen og ordner det Tusen takk for svar:) Anonymous poster hash: edb43...000
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Så med andre ord; hvis man bytter fastlege så begynner man på nytt med blanke ark og legen vet ingenting om din tideligere historie? Anonymous poster hash: 9f2d7...7b4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 Så med andre ord; hvis man bytter fastlege så begynner man på nytt med blanke ark og legen vet ingenting om din tideligere historie? Anonymous poster hash: 9f2d7...7b4 Det stemmer. Anonymous poster hash: 8bb8d...6c2
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 Så med andre ord; hvis man bytter fastlege så begynner man på nytt med blanke ark og legen vet ingenting om din tideligere historie? Anonymous poster hash: 9f2d7...7b4 Ja, med mindre legen hører til på samme legekontor (og selv da ville jeg sjekket om den "fulgte med"). Akkurat som at sykehuset vet ingenting om det fastlegen vet, og vice versa, med mindre informasjonen spesifikt har blitt spurt etter og sendt. Anonymous poster hash: 6996a...b91
mamma_til_verdens_beste Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Jeg måtte be om å få journalen oversendt. De sendte den som papir i posten, hehe. Vi er ikke kommet langt her til lands..
mamma_til_verdens_beste Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 Så med andre ord; hvis man bytter fastlege så begynner man på nytt med blanke ark og legen vet ingenting om din tideligere historie? Anonymous poster hash: 9f2d7...7b4 Ja, med mindre legen hører til på samme legekontor (og selv da ville jeg sjekket om den "fulgte med"). Akkurat som at sykehuset vet ingenting om det fastlegen vet, og vice versa, med mindre informasjonen spesifikt har blitt spurt etter og sendt. Anonymous poster hash: 6996a...b91 Her sender sykehus og legevakt automatisk inn journaler til fastlegen. Jeg har også vært hos flere leger ved samme legekontor, og de finner alltid fram i journalen min.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 Så visst jeg får journalen i posten så kan jo jeg i teorien fjerne papirene om meg som jeg ikke vil at den nye legen skal se? Anonymous poster hash: 4dd62...d3f
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Så visst jeg får journalen i posten så kan jo jeg i teorien fjerne papirene om meg som jeg ikke vil at den nye legen skal se? Anonymous poster hash: 4dd62...d3f Og så kan det jo være interessant å se hva fastlegen faktisk skriver om deg i journalen. De sitter nå jaggu og trykker og noterer alt mulig mens man er der. Anonymous poster hash: 9f2d7...7b4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Så visst jeg får journalen i posten så kan jo jeg i teorien fjerne papirene om meg som jeg ikke vil at den nye legen skal se? Anonymous poster hash: 4dd62...d3f Ja. Det er dine opplysninger. Du kan også la være å levere noe som helst til ny fastlege, selv om de fleste vil etterspørre det dersom du har litt kompleks helse. Anonymous poster hash: 8bb8d...6c2
storepus Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Du får den ikke selv, de sender den til den nye legen Er i allefall det de har gjort når jeg har byttet
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 Så med andre ord; hvis man bytter fastlege så begynner man på nytt med blanke ark og legen vet ingenting om din tideligere historie? Anonymous poster hash: 9f2d7...7b4 Ja, med mindre legen hører til på samme legekontor (og selv da ville jeg sjekket om den "fulgte med"). Akkurat som at sykehuset vet ingenting om det fastlegen vet, og vice versa, med mindre informasjonen spesifikt har blitt spurt etter og sendt. Anonymous poster hash: 6996a...b91 Her sender sykehus og legevakt automatisk inn journaler til fastlegen. Jeg har også vært hos flere leger ved samme legekontor, og de finner alltid fram i journalen min. Joda, går som regel automatisk en sammenfatning av oppholdet på sykehuset/polikliniske konsultasjoner til fastlegen. Glipper i systemet skjer dog... Og det er kun en sammenfatning, fastlegen får ikke se bildene som er tatt eller selve billedbeskrivelsen, ei heller blodprøvesvar, med mindre dette er kopiert inn spesifikt i notatet. Og det som skjer underveis i løpet av oppholdet kommer heller ikke med. Det finnes notat som fastlegen får etter at folk har vært inne og operert, som består av omtrent "Lagt inn. Operert for blindtarmsbetennelse. Gikk bra. Utskrevet." Men sykehuset får kun informasjon om deg og din sykehistorie fra henvisningen, og eventuelt tidligere innleggelser på samme sykehus (unntaket er hvis flere sykehus har samme journalsystem). Dette er et evig problem for de som jobber på sykehusene, fordi mange kommer i Akuttmottak og avdeling og blir kjempesinna av å måtte forklare hele sykehistorien _enda_ en gang De vet ikke at sykehuset ikke har noe mer informasjon enn det henvisningen gir Hilsen helsepersonell som har vært ansatt som sekretær på sykehus og som har vært i allmennpraksis Anonymous poster hash: 6996a...b91
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #16 Skrevet 6. januar 2014 Så visst jeg får journalen i posten så kan jo jeg i teorien fjerne papirene om meg som jeg ikke vil at den nye legen skal se? Anonymous poster hash: 4dd62...d3f Du får ikke journalen i posten, den sendes direkte til den nye fastlegen. Anonymous poster hash: af166...e67
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #17 Skrevet 6. januar 2014 Dette havnet litt utenfor temaet litt men spør likevel. Søsteren min har mistet alle tre ungene å er nå flyttet 9 timer unna der hun bodde før. Hun mener at visst hun blir gravid igjen så kan hun bare ta vekk de papirene hun vil fra journalen å dermed vet ikke den nye fastlegen noe om at hun har mistet omsorgen for barna sine før. Kan det være så lett?? Anonymous poster hash: 4dd62...d3f
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #18 Skrevet 6. januar 2014 Men du har har jo rett på å lese gjennom journalen din,så da kan du vel fjerne de papirene du vil da? Den nye legen vil jo ikke savne noen papirer han ikke vet skulle vært der. Anonymous poster hash: 4dd62...d3f
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #19 Skrevet 6. januar 2014 Men du har har jo rett på å lese gjennom journalen din,så da kan du vel fjerne de papirene du vil da? Den nye legen vil jo ikke savne noen papirer han ikke vet skulle vært der. Anonymous poster hash: 4dd62...d3f Det er likevel ikke vanlig å sende den i posten til pasienter. Som regel må pasientene komme til time hos legen for å lese gjennom papirene. Dette er fordi det potensielt kan stå noe der som pasienten ikke forstår, og som trengs å forklares. Og uansett er det ikke pasienten selv som overleverer journalen sin til ny lege dersom man ber om det. Papirene blir sendt direkte. Pasienten skal ikke umiddelbart ha mulighet til å sensurere sin egen journal, like lite som legen har det. Det er en grunn til at det er strenge regler for elektronisk sporing av all aktivitet i et journalsystem. Anonymous poster hash: af166...e67
me_87 Skrevet 6. januar 2014 #20 Skrevet 6. januar 2014 Dette havnet litt utenfor temaet litt men spør likevel. Søsteren min har mistet alle tre ungene å er nå flyttet 9 timer unna der hun bodde før. Hun mener at visst hun blir gravid igjen så kan hun bare ta vekk de papirene hun vil fra journalen å dermed vet ikke den nye fastlegen noe om at hun har mistet omsorgen for barna sine før. Kan det være så lett?? Anonymous poster hash: 4dd62...d3f Jeg nekter å tro at det er så lett!
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. januar 2014 #21 Skrevet 6. januar 2014 Det er ikke bare å fjerne nei, hverken for lege eller deg selv.journalen skal sendes rekomandert til ny lege. Det er ikke tillat å slette ting fra en journal heller,selvom det er på data. Om jeg oppretter et dokument i en journal ved en feil (f.eks feil type notat)så må jeg gi beskjed til journalansvarlig,og notere i journalen at jeg har slettet et tomt notat.... så det er ikke bare bare :-P
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #22 Skrevet 6. januar 2014 Det er ikke bare å fjerne nei, hverken for lege eller deg selv.journalen skal sendes rekomandert til ny lege. Det er ikke tillat å slette ting fra en journal heller,selvom det er på data. Om jeg oppretter et dokument i en journal ved en feil (f.eks feil type notat)så må jeg gi beskjed til journalansvarlig,og notere i journalen at jeg har slettet et tomt notat.... så det er ikke bare bare :-P Dette stemmer ikke. Det er vanlig praksis, men det lovverket sier er at pasienten kan be om å få utlevert sin journal og har da rett til det. Legen kan i svært spesielle tilfeller unnta deler av journalen dersom det vurderes at informasjonen vil være til direkte skade for pasienten, dette er svært sjeldent og kan selvsagt påklages. Om pasienten kommer og sier at han/hun vil ha utlevert sin journal, kan ikke legen motsette seg dette. Om pasienten sier at han ikke ønsker journalen sendt til ny fastlege, kan ikke gammel lege sende denne. Om pasienten sier til ny lege at han ikke ønsker gammel journal overført, kan ikke ny lege forlange det. Og ja, man kan fint skjule for en ny fastlege at man er schizofren, har mistet omsorgen for fjorten unger og ble HIV-smitta som fjortenåring om man går inn for det. Anonymous poster hash: 8bb8d...6c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå