jentahans Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har kun vert ansatt to mnd gjennom vikarbyråd men da jeg fikk jobben tilbud også (muntlig) og forlengelse i 7mnd til. Kontrakten ventes å skrives iløpet av de neste dagene/ukene. Men nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Vil ikke føre noen bak lyset,ønsker firtele sjef om graviditet men er så redd jeg ikke får skrevet kontrakt. Ønsker heller ikke skrive kontrakt for så komme diltende etterpå å fortele. Hva ville dere gjort! Langt fra planlagt dette... er frisk og fin og ønsker jobbe der så lenge jeg kan ! Noen med erfaring. Om jeg ikke får forlengelse hva gjør jeg da? Må jo ha opptjent permisjonspenger! Langt fra planlagt denne graviditeten...
fnun Skrevet 7. januar 2014 #2 Skrevet 7. januar 2014 Om du ikke får forlengelse (pga graviditet) er det mulig å gå til enten diskrimineringsombudet eller domstolene. Det er trist at det fremdeles er så stor sjanse for å miste kontrakter som gravid.
Molly_83 Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Vær egoistisk i denne saken! Her får du ingenting igjen for å være "grei" å fortelle at du er gravid. Er du heldig får du fortsatt fornyet kontrakten, men det kan like godt hende du ikke får det! Og da sitter du i en dårligere økonomisk situasjon når du får barnet.
SpirenMin Skrevet 11. januar 2014 #4 Skrevet 11. januar 2014 Jeg er enig med Molly. Det vil nok føles kjipt å fortelle om graviditeten etter at kontrakten er skrevet, men det vil være enda kjipere å ikke få forlenget. Vær egoist, det er ingen andre som passer på deg. :-) og om du er frisk og får et fint og lett svangerskap, så kan du jo gjøre nytte for deg lenge enda.
Corneliuss Skrevet 11. januar 2014 #5 Skrevet 11. januar 2014 (endret) Ja, siden de allerede har tilbudt deg jobb muntlig så tenker jeg at det ikke skal spille noen rolle. Det kan du jo si også i etterkant. At du ikke visste at du var gravid når de tilbød deg det muntlig, men at du da visste at det ikke hadde noen relevans. "For det ville jo ikke være lov å gå tilbake på det bare pga av at jeg er gravid". Si at du har et langtidsperspektiv på jobben og at du ønsker å komme tilbake etter gravditeten og at du håper at de ønsker det samme. Prøv å vise at du er oppriktig interessert, og at du gjerne vil hjelpe med det du kan for å gjøre overgangen så Smooth som mulig. Da blir det vanskelig for de å være kjipe og bryte event lover. Jeg hadde aldri utsatt noen for dette (er selv leder), men man vet jo aldri hvem man møter på så det kan være lurt å være litt smart på det... Lykke til! Klem ❤ Endret 11. januar 2014 av Corneliuss
Mrs-impatient Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 Enig med de andre Tenker som så at hvem kommer til å takke deg for at du sa ifra om graviditeten og potensielt mister vikariatet? Tror at de fleste sjefer er veldig ordentlige når det gjelder graviditet, men dessverre møter man på noen som ikke er så snill.. Det har jeg vært borti! Fikk beskjed da jeg startet i en jobb (og det var en fast stilling til og med) at hvis jeg ble gravid kom de til å "la meg gå frivillig" eller skvise meg ut, jeg fikk hakaslepp men hadde allerede signert kontrakt og dette var en av mine første arbeidsdager. Holdt ut i 8 mnd, men da var det slutt.. Du må tenke på deg selv og ikke minst den lille i magen. Og du har ikke plikt til å si fra om at du skal ut i permisjon før 3 mnd før terminen heller. Vær litt egoistisk og legg den dårlige samvittigheten på hylla! Du kommer sikkert til å gjøre en super jobb og så krysser jeg fingrene for et sykdomsfritt svangerskap for deg Masse lykke til
rasekatten Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 Det beste er og være ærlig, men da kan du stå uten jobb jobben "driter" i deg, så hold kjeft. Veit ikke om jeg hadde klart og holde kjeft selv men... Håpe det ordner seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå