Gå til innhold

hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min er noe uenige i hva som er ok mtp vasking og rydding. Nå gjøres dette nesten ikke, noe han ser ut til å være helt fornøyd med.

Hos oss ryddes det innimellom, men aldri alt eller helt ferdig. Jeg vil ikke ta det på meg alene for da blir det jo jeg som gjør dette, mener vi skal dele på dette med tre barn og begge i full jobb.

Hva er rydding for dere og hvor ofte gjøres dette? Rydder dere opp etter "dagen" før dere legger dere hver dag?

Hva er vasking? Er det støvsuging, eller også vask av golv?

Hvor ofte vasker dere med vaskemiddel fliser og kjøkkenbenk?

Hvor ofte vasker dere bad med vaskemidler inkludert golv, do og dusj?

Håper mange kan svare, nå blir han sur og mener jeg har støv på hjernen om jeg nevner at vi bør vaske noe som helst, og det lukter på kjøkkenet! Hjeeelp!

Anonymous poster hash: 39343...3b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er rydding for dere og hvor ofte gjøres dette? Rydder dere opp etter "dagen" før dere legger dere hver dag?

-Rydder kjøkken og har kaoskontroll i stua hver kveld

-Støvsuger etter behov. Vasker gulv 1 gang i uka

- Hver dag på kjøkkenbenken. Flisene etter behov

- Do etter behov. Badegulv, dusj, skap osv. på badet vasker jeg 1 gang i uka

Føler jeg har normalt renhold. Ikke striglet til enhver tid, men fullt levelig og bra nok til at alle spontane gjester som måtte droppe innom er mer enn velkommen inn på en kopp kaffe eller to :)

Anonymous poster hash: af8f3...255
Skrevet

Vi vasker hele huset, helgevask, en gang i uka.

Støvsuger eller mopper stue og kjøkken hver dag. Vasker badet grundig inkl fliser og dusjvegger 1 gang i uka, drar over det verste en dag i tillegg. Kjøkkenet ryddes og vasker benk hver kveld. Rydder leker hver kveld.

Og nei, støvsuging er ikke vasking. ;)

Skrevet

Takk for svar!

Føler jeg har normalt renhold. Ikke striglet til enhver tid, men fullt levelig og bra nok til at alle spontane gjester som måtte droppe innom er mer enn velkommen inn på en kopp kaffe eller to :)

Skrevet

- Rydding er at man shiner alt, og setter ting på plass, rydder vekk overflødige rot og ting.. Jeg rydder opp dagen (leker og ting) på ettermiddagen, før kveldsmaten, slik at det er ryddig til ungene legger seg, sånn at jeg kan slappe fullstendig av. :P

-Begge deler.

-Hver dag.. Ikke så ofte fliser da.. Litt ettersom. Pleier å fulle en kum med Zalo og vaske benk, komfyr og spisebord etter middag.

-1 gang i uka.

Jeg føler ikke at jeg vasker mye, men enkelte steder må taes mer enn en gang i uka, eller så bblir det veldig skittent. Vi bor i et lite hus med åpen planløsning, og da blir det til at jeg må rydde\vaske kjøkken ofte, slik at det ikke flyter inn i stuedelen.

Anonymous poster hash: 64f04...6a0
Skrevet (endret)

Hva er rydding for dere og hvor ofte gjøres dette? Rydder dere opp etter "dagen" før dere legger dere hver dag? Rydder hver dag , litt hele tiden. Har det aldri rotete, faktisk.

Vasking.. Da går jeg over gulv, skap, kriker og kroker. Det skjer ikke så ofte, men tar litt hele tiden, så rekker aldri å bli så skittent..

Kjøkkenbenken vasker jeg vel 3 ganger om dagen tenker jeg.. Jeg MÅ ha det rent på kjøkkenet. Er det rot på kjøkkenet, er det rotete. (åpen løsning) Fliser har jeg kun på badet.. 

Doen vaskes 1 gang i uka eller ved behov. Da med litt såpe og klorin.
Badet "dusjes" et par ganger i uka. Har sånn... Svømmehallbad:P Alt er bare fliser overalt, så jeg bare heller såpe på gulvet, bruker en feiekost (sånn liten som hører til sånn sett) og skrubber, så bare dusjer jeg hele badet, inkl veggene etterpå. Dette gjør jeg bare mens jeg dusjer :D

Støvsuge gjør jeg forresten hver dag

Endret av Bustetroll
Skrevet (endret)

Vi har det ikke rotete hjemme. Rydder hele dagen, dvs vi setter på plass det vi bruker når vi er ferdig med det, kaster søppel i søpla, skitne klær i skittentøyskurven osv. Når man ikke roter blir det ikke rotete. Fireåringen rydder også etter seg.

Vi støvsuger hver dag, tørker støv ved behov og vasker gulv med vann og såpe ca annenhver uke. Tar det også litt etter behov. Kjøkkenbenken vasker vi flere ganger om dagen, samme med flisene, jeg får fnatt av fettete vegger på kjøkkenet. Tak og vegger vaskes vel sånn hver 6. måned.

Badet vasker vi hver fredag, eller før om noe er skittent.

Du får vel bare fortsette å mase, men erfaringsmessig er ikke menn like nøye som oss damer. Her hjemme er det jeg som gjør mest, og sånn er det nå bare. Han gjør ting hvis jeg ber han om det, men han er ikke like flink til å se hva som må gjøres som jeg. Kan liksom ikke bare be han om å gjøre mer, for da gjør han ingenting, man må være ganske spesifikk med disse mannfolka :P

Endret av Bananahammock
Skrevet

Hva er rydding for dere og hvor ofte gjøres dette?

Jeg liker å ha det ryddig, og har en høyere standard enn typen. Rydder litt hele tiden. Men allting har fast plass, så rydder på plass når vi er ferdig med tingen.

Rydder dere opp etter "dagen" før dere legger dere hver dag?

Rydder og vasker opp før leggetid. Hater å stå opp til rotete hus.

Jeg som støvsuger og vasket for typen evner ikke å gjøre sånn at jeg blir fornøyd. Da slipper han det, men jeg nekter da å gjøre ting som har med bil, sykler, snømåking, gressklipping osv. Støvsuger et par ganger i uka, prøver å vaske gulvene en gang i uka. Junior sikler overalt!

Hvor ofte vasker dere med vaskemiddel fliser og kjøkkenbenk?Hvor ofte vasker dere bad med vaskemidler inkludert golv, do og dusj?

Vasker kjøkkenbenken sikkert ti ganger om dagen. Etter matlaging og oppvask. Sjelden med vaskemiddel. Badet vaskes hver uke. Tørker i tillegg av speil, vask og benk en ekstra gang i uka.

Som nevnt er det jeg som gjør dette, fordi det er "viktigst" for meg og jeg syns ikke typen gjør det bra nok. Jeg handler i tillegg, og lager middag, fordi jeg liker å lage mat. Typen tar seg av alt utenomhus som bil, sykler, måking, gress, etc. Tradisjonell fordeling, men syns det er rettferdig. Mye tyngre oppgaver han gjør, men ikke så ofte. Ofte og lett på meg. Han hjalp bra til når jeg var gravid da :-)

Skrevet

Akkurat det samme her :laugh:  Har 3 barn,

Skrevet

- Rydding er alt som kan ligne rot. Oppvask, klær, leker, pynteputer etc... Det ryddes hver dag. Litt nå og litt da, utover hele dagen. På kvelden tar vi en skikkelig opprydning av bl.a oppvask, klesvask, og rett og slett siste "finish", for å ha et helt ryddig hus dagen etterpå. 

- Jeg sier "sveipe over gulvet" når jeg tørrmopper (= støvsuger), og sier jeg "vaske gulv", mener jeg å vaske gulv med våt mopp. Det skjer for øvrig "sveiping av gulv" daglig, mens jeg vasker 1-3 ganger i uka. 

- Daglig. 

- 2-3 ganger i uka, og etter hvert eneste besøk som har vært på badet.

Anonymous poster hash: a79b2...227
Skrevet

HI her.

Tusen takk for alle svar, de betyr mye for meg som prøver å løse dette skitne problemet vi har..... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...