Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Lekser er virkelig konflikten til mye krangling på ettermiddagene. Trette barn etter en skoledag som har lite motivasjon til å ta frem skolebøkene når de kommer hjem. Men men, alle må jo gjennom det men kjenner jeg syn det er travelt og slitsomt å motivere til å begynne med lekser og hjelpe de underveis. Noen som har tips til hvordan leksene kan bli gjort lekende lett;-)? Anonymous poster hash: 4328c...e1d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 Gode rutiner fra starten av. Det er ikke vanskelig om man bare vil. Ingen forstyrrende elementer mens leksene pågår, de gjøres med en gang dere kommer hjem. Hvilke rutiner har der, og hvilken klasse går barna i? Anonymous poster hash: f81fb...83d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Gode rutiner fra starten av. Det er ikke vanskelig om man bare vil. Ingen forstyrrende elementer mens leksene pågår, de gjøres med en gang dere kommer hjem. Hvilke rutiner har der, og hvilken klasse går barna i? Anonymous poster hash: f81fb...83d Ikke hi her, men må bare kommentere...... Jeg har 4 barn, samme strenge reglene for alle når det gjelder lekser.. Her er det rett hjem etter skolen, og lekser gjøres før noe annen. Ungene sitter på kjøkkenet og gjør lekser mens jeg lager middag. Men sønnen min som går i 2. klasse har fra dag en krangla og grått når det kommer til lekser. Han krangler i 15 minutter hver gang, og så tar leksene 5 minutter.............. Så det er ikke alltid lett selv om man har strenge rutiner Anonymous poster hash: d12db...370
tvkrus Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 Vi flyttet for to år siden å her har de en kjempe bra tilbud til eleven med leksene. De har 14 dagers planer. Hver dag kan de bli igjen på skolen en time å gjøre lekser. De kaller timen Flexitime. Onsdag eller torsdag i siste uka i 14dager perioden har de prøve alle temane på planen. Får de den godkjent og har vært på 6 Flextimer. Kan de ta fri siste fredagen. Eneste lekser de gjør hjemme er å pugge glosser og ganger +å lese høyt for oss. Før gjorde vi som deg med 4 barn lekser først.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Vi flyttet for to år siden å her har de en kjempe bra tilbud til eleven med leksene. De har 14 dagers planer. Hver dag kan de bli igjen på skolen en time å gjøre lekser. De kaller timen Flexitime. Onsdag eller torsdag i siste uka i 14dager perioden har de prøve alle temane på planen. Får de den godkjent og har vært på 6 Flextimer. Kan de ta fri siste fredagen. Eneste lekser de gjør hjemme er å pugge glosser og ganger +å lese høyt for oss. Før gjorde vi som deg med 4 barn lekser først. Ja, gud så kjekt å slippe å bruke tid på det viktigste i barnas utdannelse. Anonymous poster hash: cc6b1...211
Mandala Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Lekser er noe møkk. En kan jo tenke seg selv hvor mye energi en har til å sette seg ned for å analysere en novelle etter endt arbeidsdag Det handler ikke om at jeg ikke vil investere i barnas fremtid, men lekser er håpløst.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Det er ofte veldig tungt å komme i gang med leksene nr de kommer hjem i halvfemtiden. Spessielt min ene er avhengi av å få i seg mat og drikke før hun får gjort noe. De har ganske mye også etter min mening. 20 min lesing pluss enten matte eller skriving hver dag og pugging av gloser på norsk og engelsk hver dag Jobber de effektivt tar det gjerne en liten time. Ofte det dobbelte. I tillegg har vi nå fått skriv om at alle ungene skal testes for å se om de har nådd læringsmålene for deres trinn. Skolen vil så sende resultatene til foreldrene slik at de kan sørge for at ungene lærer det de ikke har lært på skolen. Med et barn med dysleksi kan jeg ikke si jeg gleder meg til den oppgaven. Anonymous poster hash: 894fb...085
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Gode rutiner fra starten av. Det er ikke vanskelig om man bare vil. Ingen forstyrrende elementer mens leksene pågår, de gjøres med en gang dere kommer hjem. Hvilke rutiner har der, og hvilken klasse går barna i? Anonymous poster hash: f81fb...83d Ikke hi her, men må bare kommentere...... Jeg har 4 barn, samme strenge reglene for alle når det gjelder lekser.. Her er det rett hjem etter skolen, og lekser gjøres før noe annen. Ungene sitter på kjøkkenet og gjør lekser mens jeg lager middag. Men sønnen min som går i 2. klasse har fra dag en krangla og grått når det kommer til lekser. Han krangler i 15 minutter hver gang, og så tar leksene 5 minutter.............. Så det er ikke alltid lett selv om man har strenge rutiner Anonymous poster hash: d12db...370 Fem minutter?? Her bruker gutten 1-1,5 time per dag på lekser. Synes det er alt for mye... Anonymous poster hash: 112ec...b9b
Mandala Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Gode rutiner fra starten av. Det er ikke vanskelig om man bare vil. Ingen forstyrrende elementer mens leksene pågår, de gjøres med en gang dere kommer hjem. Hvilke rutiner har der, og hvilken klasse går barna i? Anonymous poster hash: f81fb...83d Ikke hi her, men må bare kommentere...... Jeg har 4 barn, samme strenge reglene for alle når det gjelder lekser.. Her er det rett hjem etter skolen, og lekser gjøres før noe annen. Ungene sitter på kjøkkenet og gjør lekser mens jeg lager middag. Men sønnen min som går i 2. klasse har fra dag en krangla og grått når det kommer til lekser. Han krangler i 15 minutter hver gang, og så tar leksene 5 minutter.............. Så det er ikke alltid lett selv om man har strenge rutiner Anonymous poster hash: d12db...370 Fem minutter?? Her bruker gutten 1-1,5 time per dag på lekser. Synes det er alt for mye... Anonymous poster hash: 112ec...b9b Samme her. Med fem minutter lekser - eller 15 for den saks skyld - hadde jeg ikke klaget på at barna har lekser..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå