Effy86 Skrevet 6. januar 2014 #1 Del Skrevet 6. januar 2014 Fra småen min ble født har han ikke vært noe glad i å spise, men han får mat, så han er frisk og god! I januar blir han 2 år. Problemet er at han klarer ikke spise mat med klumper. Han er ennå på 8 mnd glass. Prøver jeg med 12 mnd brekker han seg og kaster opp. Han må ha lite mat på skjeen. Det er alltid jeg som mater han. Han spiser også grøt. Han kan sue og slikke på en kjeks eller chips, men tar aldri mye inn i munnen på en gang. Skal han spise selv tøysete han bare med maten, kaster rundt.... Jeg har ikke vært på 2 års kontroll enda, men skal selvsagt ta det opp med dem. Er det andre som har samme problem, vil dele sine erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 6. januar 2014 #2 Del Skrevet 6. januar 2014 Hvordan reagerer han hvis du setter mat foran han? F.eks en tallerken med kokte grønnsaker i spisestørrelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2014 #3 Del Skrevet 7. januar 2014 Han begynner jo å bli en stor gutt så han bør få lov til å spise selv. Ta smør på et nystekt rundstykke, gi ham en lunken vaffel eller en halv banan. Ikke gjør måltidene så "høytidelige", og la ham få utforske maten selv. Det er helt normalt at mesteparten av maten havner på gulvet frem til barna lærer seg å spise skikkelig. Det ligger stort sett litt mat under tripptrappstolen til min 2 1/2-åring etter måltider, enda han har blitt ganske flink både med kniv, skje og gaffel. Anonymous poster hash: ad561...d2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Effy86 Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 8. januar 2014 Jeg har prøvd med all slags mat, men han vil ikke, skriker for han ikke vil spise. Han spytter også ut maten han får i munnen som er i klump form. Gir du han en pomfrits kan han slikke og sue på den ene i 30 min. Hag er redd for å svelge klumper. Han kan klare å sue opp noen små non stop sjokoladen, men en bit skive, kjøtt, potet..... Blir han rasende om han får i munnen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #5 Del Skrevet 20. januar 2014 Nå er jeg hverken kostholdsekspert eller noe lignende, men jeg tror barnet vil spise selv dersom du lar barnet få lov. Altså, hvis du om morgenen setter en brødskive delt i 4 biter MED skorper foran barnet og lar barnet utforske selv. Sitt med barnet og bare prat med det uten å presse. La barnet sitte med maten i ca 30 min. Dersom barnet fortsatt ikke spiser tar du maten vekk og venter til neste måltid (kanskje lurt å ikke la det gå mer enn 2-3 timer mellom hver gang du prøver. Neste måltid så gjør du samme greia. Middagstider så serverer du barnet det dere har til middag, i små biter, lar barnet få en skje eller gaffel og la barnet utforske maten. Blir barnet frustrert så la barnet bli frustrert. Det er det de skal for å få utforskertrangen. Og husk at 1-2 teskjeer med mat i begynnelsen er helt ok. Men som sagt, jeg er ikke kostholdsekspert. kanskje du bør prøve å gå på et slikt mat-kurs med barnet? Eller at du gir barnet mat som barnet kan utforske selv. Ikke hjelp barnet, h*n er jo 2 år! Jenta her i hus har spist selv i ett år.. Gris blir det uansett.. Leste litt bedre nå og ser at det er bare tull, men la nå barnet prøve en hel dag eller to å spise maten sin selv. De SKAL jo trene på å spise selv. Anonymous poster hash: 35e1d...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå