Gå til innhold

Hvordan skal medisinene oppbevares?

Anbefalte innlegg

Siden vi bor litt unna allfarvei ringte jeg apoteket å bestilte medisinene i dag så jeg har dem i god tid før oppstart. Men så kom jeg til å tenke på etterpå: hvordan skal de oppbevares, og hva er holdbarheten? Starter med synarela, så skal jeg gå på gonal frem til EL-sprøyta (sistnevnte skal vel i kjøleskap). Må nesesprayen oppbevares kaldt eller kan jeg ha den feks på nattbordet, og med meg i veska? Hvor stor er forpakningen med gonal? Skal den ligge kjølig? 

*kontrollfriken mister snart kontrollen og må huske å puste med magen*

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144109644-hvordan-skal-medisinene-oppbevares/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker også synarela og gonal-f, og de skal oppbevares kaldt. Gonal i kjøleskapet, men skal ikke fryses. Synarela trenger ikke stå i kjøleskapet, men må ikke oppbevares over 25 grader.

Alt står veldig bra forklart i pakningsvedlegget :-) Og apoteket hvor jeg hentet medisinene forklarte også dette:-)

Lykke til:-)

Dette er hva som står om oppbevaring av gonal-f: Injeksjonsvæske: Oppbevares ved 2-8°C (i kjøleskap). Må ikke fryses. Preparatet kan, innen holdbarhetsdatoen, oppbevares ved høyst 25°C i maks. 3 måneder uten å kjøles ned igjen og må kastes dersom det ikke brukes etter 3 måneder. Etter anbrudd kan preparatet oppbevares ved høyst 25°C i maks. 28 dager.

Annonse

Oki, takk, vi finner vel ut av det ;) 

Er så mye å sette seg inn i og forstå at selv det med oppbevaring blir forvirrende. Var jo overhodet ikke mentalt forberedt på at vi måtte videre fra inseminasjon, men sånn ble det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...