Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Blir desverre alenemamma snart til 2 barn, 3 og 6 år. Jeg har fast jobb/stilling hatt i mange år,men har lav lønn og trives ikke godt lenger. Har ikke turd å si opp av frykt for ikke få lån til å overta huset når dagen kommer. Jeg har lyst å studere og skaffe meg en utdannelse. Er dette mulig for meg økonomisk? Har ikke peiling på noe når det kommer til stønader ect... Men kan jeg få OS i tillegg til studielån/stipend? Hvor mye er det snakk om? Mulig å overleve på dette eller må jeg bare innfinne meg med å beholde jobben min.. Tjener ca 340.000 i årslønn... Håper noen med erfaring kan gi meg litt info... Skal selvsagt kontakte nav men må ha litt peil ;-) På forhånd takk!! Anonymous poster hash: 41a03...998
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 Blir desverre alenemamma snart til 2 barn, 3 og 6 år. Jeg har fast jobb/stilling hatt i mange år,men har lav lønn og trives ikke godt lenger. Har ikke turd å si opp av frykt for ikke få lån til å overta huset når dagen kommer. Jeg har lyst å studere og skaffe meg en utdannelse. Er dette mulig for meg økonomisk? Har ikke peiling på noe når det kommer til stønader ect... Men kan jeg få OS i tillegg til studielån/stipend? Hvor mye er det snakk om? Mulig å overleve på dette eller må jeg bare innfinne meg med å beholde jobben min.. Tjener ca 340.000 i årslønn... Håper noen med erfaring kan gi meg litt info... Skal selvsagt kontakte nav men må ha litt peil ;-) På forhånd takk!!Anonymous poster hash: 41a03...998 . Anonymous poster hash: 41a03...998
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 OS er kun til 3 år. Anonymous poster hash: 936c0...2ff
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 OS er kun til 3 år. Anonymous poster hash: 936c0...2ff Du har misforstått vel? Man for OS i 3 år maks, ikke til barnet er 3 år. Anonymous poster hash: b3859...3bd
3 er nok! Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Med 340 000 i året får du ca 4200 kr mnd i OS. Husk at du må skatte av dette
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Med 340 000 i året får du ca 4200 kr mnd i OS. Husk at du må skatte av dette Men dersom jeg sier opp jobben og starter på en utdannelse, hva kan jeg da regne med i OS..? HI Anonymous poster hash: 41a03...998
Balumpalump Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 https://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Utdanningsst%C3%B8nad Utdanningsstønad Oversikt: https://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Oversikt+over+st%C3%B8nader+og+vilk%C3%A5r Du får 2x Grunnbeløpet (85 000) hvis du ikke har noen annen inntekt. Dvs ca 170 000 i året/ 14 000 mnd. Det finnes utdanningsstønad i tillegg og barnehagetillegg. Anbefaler at du leser litt på nav.no, og skriver opp tingene du ikke forstår og spør på møte med nav
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 OS er kun til 3 år. Anonymous poster hash: 936c0...2ff Du har misforstått vel? Man for OS i 3 år maks, ikke til barnet er 3 år. Anonymous poster hash: b3859...3bd Det maks i 3 år inntil barnet fyller 8 år. Anonymous poster hash: fb561...f40
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Hvis du sier opp jobben og begynner å studere får du: -overgangsstønad på ca 14000 før skatt - lån fra Lånekassen på 8-9000kr mener jeg -du kan søke om bostøtte -en ekstra barnetrygd, dvs du får 970x3 -stønad til barnetilsyn, dvs NAV dekker opptil 64% av bhg/dagmamma/SFO -barnebidrag fra far Jeg fikk også støtte til skolebøker og busskort. Støtten til skolebøker fikk jeg en gang, mens støtte til busskort fikk jeg hver måned. Anonymous poster hash: 985ff...95a
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 https://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad Det gis ikke overgangsstønad dersom du uten rimelig grunn har sluttet i arbeid de siste seks månedene før du søker om stønad. De er slettes ikke sikkert at du vil få overgangsstønad for å kunne studere, det er gjort innskrenkninger i regelverket for dette i senere år.. Sjekk med nav om du vil fylle vilkårene.. Anonymous poster hash: e7839...34e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 «Departementet ønsker å innføre et prinsipp om at ledigheten må være uforskyldt for å få rett til overgangsstønad. Dette prinsippet bør gjelde som et vilkår for rett til overgangsstønad. Vilkåret innebærer at det ikke lenger skal være adgang til å avslutte et allerede etablert arbeidsforhold for å kunne motta overgangsstønad i stedet, med mindre søker hadde rimelig grunn. Det skal heller ikke være adgang til å avslutte et arbeidsforhold for å kunne finansiere utdanning med overgangsstønad i stedet for med vanlig studiefinansiering.» Når det gjelder hva som skal anses som rimelig grunn for å avslutte et arbeidsforhold uttaler departementet: «Derimot skal det anses som rimelig grunn å avslutte et arbeidsforhold som er lønnet under tariff eller sedvane. Å avslutte et arbeid som er til hinder for omsorgen for barnet, som for eksempel et arbeid som forutsetter lange fraværsperioder, lang reisevei eller overveiende nattarbeid, vil også kunne anses som rimelig grunn. Stønadsmottakeren bør fortsatt ha rett til å avslutte et arbeidsforhold for å gå over i et nytt arbeidsforhold. Stønadsmottakeren skal dessuten ha mulighet for å redusere arbeidstiden, jf. krav til omfanget av aktivitetsplikten i § 15-8. Dersom omfanget av arbeidet har vært så lite at det bare i svært liten grad har bidratt til selvforsørgelse, skal det ikke ha betydning for retten til overgangsstønad at arbeidsforholdet avsluttes, uansett årsaken til at det ble avsluttet.» Fra rundskriv : https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+15-6+Overgangsst%C3%B8nad.147718.cms Anonymous poster hash: e7839...34e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Har det ikke også vært snakk om at OS skal bli slik at man kun kan få det i ett år? Vet ikke om jeg ville satset på å leve av en stønad som kanskje skal begrenses såpass mye at du kanskje blir nødt til å avslutte studiene. Anonymous poster hash: 29567...8b7
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Hvis du sier opp jobben og begynner å studere får du: -overgangsstønad på ca 14000 før skatt - lån fra Lånekassen på 8-9000kr mener jeg -du kan søke om bostøtte -en ekstra barnetrygd, dvs du får 970x3 -stønad til barnetilsyn, dvs NAV dekker opptil 64% av bhg/dagmamma/SFO -barnebidrag fra far Jeg fikk også støtte til skolebøker og busskort. Støtten til skolebøker fikk jeg en gang, mens støtte til busskort fikk jeg hver måned. Anonymous poster hash: 985ff...95a Mye av dette er jo stønader for enslige forsørgere. Ikke sikkert hi har rett på de. Det kommer jo an på fordeling av barn/omsorg. Anonymous poster hash: abb50...6e0
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Ok takk for svar.. Vet ikke om jeg ble veldig mye klokere,men må jo bare ta fatt i dette da det er uungåelig snart. Synes det er helt pyton å stille på nav og i det hele tatt bli alenemamma. Føles litt "flaut",kjenner meg bare som en big looser.. Regner med det blir en håpløs økonomi uansett. Kan faktisk ikke skjønne hvordan det skal bli mulig å overleve i dagens samfunn på slike summer.. Kunne trengt noe trøst nå kjenner jeg...alt er "svart" for tiden :-( Anonymous poster hash: 41a03...998
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 Ok takk for svar.. Vet ikke om jeg ble veldig mye klokere,men må jo bare ta fatt i dette da det er uungåelig snart. Synes det er helt pyton å stille på nav og i det hele tatt bli alenemamma. Føles litt "flaut",kjenner meg bare som en big looser.. Regner med det blir en håpløs økonomi uansett. Kan faktisk ikke skjønne hvordan det skal bli mulig å overleve i dagens samfunn på slike summer.. Kunne trengt noe trøst nå kjenner jeg...alt er "svart" for tiden :-( Anonymous poster hash: 41a03...998
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå