Gå til innhold

Noen som har meldt noen til barnevernet her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var grunnen?Var du helt sikker på at situasjonen var riktig å at du ikke hadde misforstått?Fikk du tilbakemelding fra barnevernet etterpå eller vet du åssen det gikk? Anonymous poster hash: a1c01...9c5

Aldri meldt noen, men BLITT meldt! Av barnehagen. Mistanke om seksuelle overgrep. Fordi det hadde kommet blod på våtservietten da jenta mi ble skifta på i bhg. Flytting rakkern så fælt det var. Men jenta mi ble undersøkt, ingenting galt, og saken avblåst. Men selv om dette er det verste jeg har opplevd etter at jeg mista mammaen min for 8 år siden, tenker jeg at, ja ja, vi som er uskyldige får heller tåle en trøkk i trynet. Terskelen skal være lav for å kontakte barnevernet, det er barnas beste som må i fokus. Men moro er det ikke å bli meldt til barnevernet, særlig ikke når en anser seg for å være hakket over middels engasjert i barnets ve og vel!Anonymous poster hash: db947...b7f

Barnet ble undersøkt av lege? Var dere til stede da?Anonymous poster hash: e45ab...1d3

Nei. Vi fikk tlf fra politiet om at barnet var undersøkt på sykehuset. Hun ble kjørt fra bhg til sykehuset i taxi, sammen med ped leder og to fra barnevernet. Bv anbefalte visst at foreldrene ikke ble varslet, og ikke skulle få være med. Rimelig spesielt, spør du meg. Og ikke moro å tenke på at jenta mi ble undersøkt uten å ha med mamma eller pappa. Man har ikke allverdens rettigheter som foreldre, faktisk. Men dette virket heldigvis uproblematisk for jenta mi, og vi snakket mye om det i etterkant. Anonymous poster hash: db947...b7f

Dette hadde jeg opplevd som et overgrep mot min datter. :(

Om noen hadde mistenkt at min datter var utsatt for et seksuelt overgrep, måtte det ha skjedd i barnehagen, og da er det rimelig spesielt at en av disse ansatte skal følge barnet på en underlivsundersøkelse..

Anonymous poster hash: 89bc4...3bb

Skrevet

Hva var grunnen?Var du helt sikker på at situasjonen var riktig å at du ikke hadde misforstått?Fikk du tilbakemelding fra barnevernet etterpå eller vet du åssen det gikk? Anonymous poster hash: a1c01...9c5

Aldri meldt noen, men BLITT meldt! Av barnehagen. Mistanke om seksuelle overgrep. Fordi det hadde kommet blod på våtservietten da jenta mi ble skifta på i bhg. Flytting rakkern så fælt det var. Men jenta mi ble undersøkt, ingenting galt, og saken avblåst. Men selv om dette er det verste jeg har opplevd etter at jeg mista mammaen min for 8 år siden, tenker jeg at, ja ja, vi som er uskyldige får heller tåle en trøkk i trynet. Terskelen skal være lav for å kontakte barnevernet, det er barnas beste som må i fokus. Men moro er det ikke å bli meldt til barnevernet, særlig ikke når en anser seg for å være hakket over middels engasjert i barnets ve og vel!Anonymous poster hash: db947...b7f

Barnet ble undersøkt av lege? Var dere til stede da?Anonymous poster hash: e45ab...1d3

Nei. Vi fikk tlf fra politiet om at barnet var undersøkt på sykehuset. Hun ble kjørt fra bhg til sykehuset i taxi, sammen med ped leder og to fra barnevernet. Bv anbefalte visst at foreldrene ikke ble varslet, og ikke skulle få være med. Rimelig spesielt, spør du meg. Og ikke moro å tenke på at jenta mi ble undersøkt uten å ha med mamma eller pappa. Man har ikke allverdens rettigheter som foreldre, faktisk. Men dette virket heldigvis uproblematisk for jenta mi, og vi snakket mye om det i etterkant.

Anonymous poster hash: db947...b7f

Hvordan følelser sitter dere igjen med i ettertid da?

Er det noe dere tenker mye på? Redd det skal skje flere ganger?

Anonymous poster hash: a1c01...9c5

Skrevet

Nei. Vi fikk tlf fra politiet om at barnet var undersøkt på sykehuset. Hun ble kjørt fra bhg til sykehuset i taxi, sammen med ped leder og to fra barnevernet. Bv anbefalte visst at foreldrene ikke ble varslet, og ikke skulle få være med. Rimelig spesielt, spør du meg. Og ikke moro å tenke på at jenta mi ble undersøkt uten å ha med mamma eller pappa. Man har ikke allverdens rettigheter som foreldre, faktisk. Men dette virket heldigvis uproblematisk for jenta mi, og vi snakket mye om det i etterkant.Anonymous poster hash: db947...b7f

Hvordan følelser sitter dere igjen med i ettertid da?Er det noe dere tenker mye på? Redd det skal skje flere ganger? Anonymous poster hash: a1c01...9c5

Det er klart barnevernet har sine grunner til å ha de rutinene de har. Som en sier her, grunnen til at foreldrene ikke får være med på undersøkelse, og til at de ikke engang får vite om mistanken, er jo nettopp frykten for at foreldrene skal true barna til å ikke fortelle noe. Så jeg skjønner jo hvorfor vi ikke fikk være med. Likevel er det vondt å tenke på at barnet mitt ikke fikk ha med mamma til doktoren. Men som sagt, jeg tror det gikk helt fint. Det var pes leder fra bhg som var med, og i og med at det var hun som meldte fra til bv, ville det uansett neppe vært henne som sto bak evt overgrep fra bhgs side.

Dette skjedde på en fredag, og den påfølgende helga hadde vi det ganske fælt her hjemme. Det var veldig vanskelig å forholde seg til, det føltes bare så absurd, og det var fælt å føle at noen bare kunne gå inn og bestemme over mitt barn på den måten, bak min rygg. Men ila helga landa vi på at saken handlet om blodet på papiret, ikke om oss som foreldre. Alle instanser hadde handlet ihht loven, så det var ikke noe å ta noen på heller. På mandagen kom bv hjem til oss for en avslutningssamtale, og det var egentlig veldig greit. De var veldig ålreite, og vi følte at de hadde full forståelse for vår situasjon. Helt greit. Og avslutningsrapporten kom i posten fra NV allerede før uka var gått. Der hadde de virkelig stått på og vært raske, så vi skulle få saken ut av verden fortest mulig. Full cred til bv der.

Så alt i alt tenker vi minimalt på dette nå (selv om det skjedde for bare ca 1 måned siden, litt mer). Er ikke redd for at det skal skje igjen. Det kommer det ikke til å gjøre, i hvertfall ikke på det samme grunnlaget, og jeg kan ikke tenke meg hva annet de skulle kunne finne på å melde oss til bv for. Men man vet jo jaggu aldri:) Når dette er sagt, er vi i prosessen med å finne en ny bhg til jenta vår. Ikke pga dette, men fordi hun ikke har trivdes der siden hun begynte i høst. Men denne opplevelsen var ikke akkurat en fjær i hatten for bhg, kan du si!

Skrevet

Ja, jeg har meldt nabo grunnet dårlig hygiene og mangel på grensesetting. Vet at BV har vært på hjemmebesøk hos familien, ellers vet jeg ingenting. :)

Skrevet

Så alt i alt tenker vi minimalt på dette nå (selv om det skjedde for bare ca 1 måned siden, litt mer). Er ikke redd for at det skal skje igjen. Det kommer det ikke til å gjøre, i hvertfall ikke på det samme grunnlaget, og jeg kan ikke tenke meg hva annet de skulle kunne finne på å melde oss til bv for. Men man vet jo jaggu aldri:) Når dette er sagt, er vi i prosessen med å finne en ny bhg til jenta vår. Ikke pga dette, men fordi hun ikke har trivdes der siden hun begynte i høst. Men denne opplevelsen var ikke akkurat en fjær i hatten for bhg, kan du si!

Ja, barnehagen blir ofte mislikt for å sette barnas interesser foran foreldrenes. Skulle tro foreldre ville ha barna sine i en barnehage der de ansatte er observante, engasjerte, villige til å ta tak i ting, følger lover og regler og faktisk er villige til å sende de 10 bekymringsmeldingene der kan kreve for å oppdage det ene barnet som blir misbrukt.

Jeg applauderer sånne barnehager!!!

Anonymous poster hash: b8310...00b

Skrevet

Ja, barnehagen blir ofte mislikt for å sette barnas interesser foran foreldrenes. Skulle tro foreldre ville ha barna sine i en barnehage der de ansatte er observante, engasjerte, villige til å ta tak i ting, følger lover og regler og faktisk er villige til å sende de 10 bekymringsmeldingene der kan kreve for å oppdage det ene barnet som blir misbrukt.

Så du blir glad dersom du blir meldt av barnehagen?

Anonymous poster hash: b5f71...cc8

Skrevet

Hi

Jeg er enig, ser ikke denne episoden vi hadde som grunn i seg selv til å bytte bhg. Men det er klart at det er vanskelig å samarbeide med dem etter dette. Vi gjør så godt vi kan, men ped leder unngår oss, og synes tydeligvis at det er svært ubehagelig og flaut å ha noe med oss å gjøre, selv om vi har sagt at vi ikke klandrer henne for det som skjedde. Men vi har helt andre grunner til at vi nå har søkt ny bhgplass til datteren vår.

Skrevet

Så du blir glad dersom du blir meldt av barnehagen?

Anonymous poster hash: b5f71...cc8

for det første blir du ikke "meldt" av barnehagen. De ser noe de bekymrer seg over og sier fra om det.

og ja, jeg blir glad for at de ansatte setter barnas velferd først. Skulle der komme inn en bekymringsmelding ang mitt barn vet jo jeg at jeg har mitt på det rene, saken vil bli henlagt og jeg tror ikke på noen måte at barnehagen hadde sendt en slik melding pga at de "var ute etter å ta meg" eller fordi barnevernet ligger i buskene og tar bilder av ungene mine for å ha dem i en tilbudskatalog de viser frem til fosterhjem...

jeg setter pris på at barnehagen observerer barnet mitt godt nok til å oppdage endringer og avvik og at de melder slike bekymringer videre i stedet for å tenke "vent og se" eller "det er sikkert ikke noe" eller det verste av alt "noen andre sender sikkert en bekymring dersom det virkelig er noe" fordi der er mange barn der ute som ikke har det noe greit og som virkelig trenger at voksne tar dem på alvor.

Skrevet

Bare til informasjon - man vil ALDRI få tilbakemelding fra barnevernet i sånne saker.. Barnevernet har streng taushetsplikt og de vurderingene og tiltakene de gjør blir mellom dem og den som undersøkes... Skal man vite hvordan det gikk må man kjenne personen eller noen i dens omgangskrets... Har forresten aldri meldt, men ville ikke nølt med å gjøre det om jeg følte det var usikkert om barnet fikk god nok omsorg...  Det er ikke jobben til den som melder å være sikker på at det er grunnlag for meldingen - det er barnevernet som har kompetansen som skal vurdere det..  Anonymous poster hash: a2002...10b

Private meldere får ikke tilbakemelding på innsendte bekymringsmeldinger, men offentlige gjør. Får beskjed om meldingen er henlagt eller gått videre til undersøkelse.

Anonymous poster hash: 39599...7f7

Skrevet

Vedkommende som meldte oss (vet ikke hvem det er) har i alle fall ødelagt oss som familie, kanskje for resten av livet. Feige jævel menneske som ikke kan si hvem det er.
Ut i fra en av tingene som ble sagt i meldingen kan jeg anta at jeg vet, men menneskene er i så fall så falske at de aldri i livet ville innrømme det.

Anonymous poster hash: a1c01...9c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...